Är ju jättesvårt att förutse dessa kostnader på förhand, om du råkat på stora reparationer (turbo, kamkedja, växellåda etc) som kostar 25-30k+ att laga blir det såklart genast mycket dyrare att äga. Jag vet heller inte hur långt du kört men du verkar också fått en bra kalkyl på värdeminskning (kanske fick bra pris när du köpte den), den har ju bara tappat cirka halva värdet på 8år vilket är väldigt ovanligt.Har funderat en del kring leasing om det verkligen lönar sig. Beror lite på hur länge man vill ha bilen. Min kalkyl blev följande. Köpte en 530XDM touring för 8 år sen (F11), I princip maxutrustad med lädersäten, panorama etc. Den var då 1 år gammal.
Nypris ink utrustning: 900k
Jag betalade: 415k
Idag säljs den för ca: 200k
Värdeminskning: 27k per år
Försäkring: 12k per år
Service: 2500 kr per år (snitt över 8 år)
Aldrig haft några problem med den så inga andra kostnader
Årskostnad: 14500 kr/år, 41500 kr/år inkl Värdeminskning
Så ju längre du behåller bilen, desto mer lönsamt blir det att äga den vs leasing. I mitt fall så köpte jag bilen kontant så ingen ränta. Annars blir det väl ca 9000 per år extra i ränta förutsatt att man satt in 25% i kontantinsats, 3% ränta.
En ny 530ex kostar 7800/mån att leasa. Dvs 289k över tre år, sen ska den lämnas tillbaka och man står då utan bil...
PS. Inte räknat in däckförvaring som kostar 1000kr per år
Sen får du också tänka på att du senaste 5 åren kört en "gammal" bil jämfört med leasing där du alltid kör en ny bil.