• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har funderat en del kring leasing om det verkligen lönar sig. Beror lite på hur länge man vill ha bilen. Min kalkyl blev följande. Köpte en 530XDM touring för 8 år sen (F11), I princip maxutrustad med lädersäten, panorama etc. Den var då 1 år gammal.
Nypris ink utrustning: 900k
Jag betalade: 415k
Idag säljs den för ca: 200k
Värdeminskning: 27k per år
Försäkring: 12k per år
Service: 2500 kr per år (snitt över 8 år)
Aldrig haft några problem med den så inga andra kostnader
Årskostnad: 14500 kr/år, 41500 kr/år inkl Värdeminskning

Så ju längre du behåller bilen, desto mer lönsamt blir det att äga den vs leasing. I mitt fall så köpte jag bilen kontant så ingen ränta. Annars blir det väl ca 9000 per år extra i ränta förutsatt att man satt in 25% i kontantinsats, 3% ränta.

En ny 530ex kostar 7800/mån att leasa. Dvs 289k över tre år, sen ska den lämnas tillbaka och man står då utan bil...

PS. Inte räknat in däckförvaring som kostar 1000kr per år
Är ju jättesvårt att förutse dessa kostnader på förhand, om du råkat på stora reparationer (turbo, kamkedja, växellåda etc) som kostar 25-30k+ att laga blir det såklart genast mycket dyrare att äga. Jag vet heller inte hur långt du kört men du verkar också fått en bra kalkyl på värdeminskning (kanske fick bra pris när du köpte den), den har ju bara tappat cirka halva värdet på 8år vilket är väldigt ovanligt.

Sen får du också tänka på att du senaste 5 åren kört en "gammal" bil jämfört med leasing där du alltid kör en ny bil.
 
Jag vet att med mina krav och just 24 månader så blir kanske leasing mindre bra jämfört med köpa en begagnad bil. Men just nu är väl så att vi inte vill binda en större summa i en bil pga olika anledningar. Men kanske ändå är värt det, kan man få någon bil för 100.000 som uppfyller (ish) mina krav. Kollat lite på Lexus IS. Tanken är så bekymmersfritt ägande som möjligt. Diesel är jag tveksam till om inte den är euro 6 pga var jag bor.

Tack för kalkylen!
Om du är villig att lägga en kontantinsats och inte har några problem med att behöva sälja bilen så hade jag nog kollat på något liknande om jag vore i din sits:


Inte en rolig bil, men det är en relativt ny Toyota som inte rullat så långt. Har svårt att se att den skulle vara några annat än bekymmersfri.
Efter ett par år och några tusen mil så lär du få tillbaka en stor del av pengarna du gav för den, de håller värdet väldigt bra.

Fast å andra sidan, det rör sig inte om några jättestora pengar och om du vill slippa låsa fast pengar samt slippa sälja bil så låter leasing rätt bra.
 
Är ju jättesvårt att förutse dessa kostnader på förhand, om du råkat på stora reparationer (turbo, kamkedja, växellåda etc) som kostar 25-30k+ att laga blir det såklart genast mycket dyrare att äga. Jag vet heller inte hur långt du kört men du verkar också fått en bra kalkyl på värdeminskning (kanske fick bra pris när du köpte den), den har ju bara tappat cirka halva värdet på 8år vilket är väldigt ovanligt.

Sen får du också tänka på att du senaste 5 åren kört en "gammal" bil jämfört med leasing där du alltid kör en ny bil.

Det var väl ett rätt bra pris att köpa en ett år gammal bil med nypris på 900k för 415k. Där tror jag den stora "vinsten" låg?
 
Fast det där är bara en jätteskev jämförelse mot leasing av en ny bil 😉 Men visst stämmer det i sak att det inte ”lönar sig” att leasa. Däremot är kostnaden för det extremt liten numera med tanke på att de ändå har ett par uppenbara fördelar. Den största anledningen folk nämner när de vill p-leasa är 1) slipper kontantinsats 2) slipper sälja bilen själv
Som sagt, beror på hur man ser på sitt bilägande. Kortsiktigt eller långsiktigt. Sen är det som du nämner gällande insatsen samt ny bil. Numera så är skatterna så höga så att det enda alternativet är en pluginhybrid alternativt el/el. Skatt på 10-12k per år är 1000 kr i månaden, dvs mer än räntan du skulle betala vilket innebär en väldigt dyr bil, eller en 2 år gammal bil, pre-2018 juni/juli.

Min Porsche 991.2 4S kostar 1800 kr i skatt per år. Den är från Maj 2018. Min 530xd kostar 3500 kr i skatt per år.
 
Är ju jättesvårt att förutse dessa kostnader på förhand, om du råkat på stora reparationer (turbo, kamkedja, växellåda etc) som kostar 25-30k+ att laga blir det såklart genast mycket dyrare att äga. Jag vet heller inte hur långt du kört men du verkar också fått en bra kalkyl på värdeminskning (kanske fick bra pris när du köpte den), den har ju bara tappat cirka halva värdet på 8år vilket är väldigt ovanligt.

Sen får du också tänka på att du senaste 5 åren kört en "gammal" bil jämfört med leasing där du alltid kör en ny bil.
Men köper du en bil som är 2 år gammal så täcker ändå försäkringen eventuella problem. Jag kör bara 1000 mil per år typ och just nu 11.500 mil så snart slutar försäkringen täcka eventuella stora fel.

Sen kan jag tycka att en ny toyota känns inte som en BMW 530XD i prestanda, komfort, lyx etc även efter 8-9 år. Så allt beror på vad du köper för bil.
 
När man räknar på privatleasing eller kontantköp kan det även vara klokt att räkna med eventuell avkastning om kontantinsatsen istället placeras.

För min del har det varit klart mer fördelaktigt att köra leasing och placera stålarna jag fick från bilen jag sålde.
 
När man räknar på privatleasing eller kontantköp kan det även vara klokt att räkna med eventuell avkastning om kontantinsatsen istället placeras.

För min del har det varit klart mer fördelaktigt att köra leasing och placera stålarna jag fick från bilen jag sålde.
Jo. Tidigare köpte jag bilar kontant men senaste året har jag köpt på privat avbetalning, 2.5% ränta, sen snittat högre avkastning på mina placeringar och därmed fått bilen gratis
 
Har funderat en del kring leasing om det verkligen lönar sig. Beror lite på hur länge man vill ha bilen. Min kalkyl blev följande. Köpte en 530XDM touring för 8 år sen (F11), I princip maxutrustad med lädersäten, panorama etc. Den var då 1 år gammal.
Nypris ink utrustning: 900k
Jag betalade: 415k
Idag säljs den för ca: 200k
Värdeminskning: 27k per år
Försäkring: 12k per år
Service: 2500 kr per år (snitt över 8 år)
Aldrig haft några problem med den så inga andra kostnader
Årskostnad: 14500 kr/år, 41500 kr/år inkl Värdeminskning

Så ju längre du behåller bilen, desto mer lönsamt blir det att äga den vs leasing. I mitt fall så köpte jag bilen kontant så ingen ränta. Annars blir det väl ca 9000 per år extra i ränta förutsatt att man satt in 25% i kontantinsats, 3% ränta.

En ny 530ex kostar 7800/mån att leasa. Dvs 289k över tre år, sen ska den lämnas tillbaka och man står då utan bil...

PS. Inte räknat in däckförvaring som kostar 1000kr per år
Jag vill inte beskylla dig för att fara med osanning, men det är nått här som inte stämmer.

Vad jag menar är att ingen BMW tappar över 50% på ett år, sett över 3 år är det praxis, give or take..hade din gått extremt långt?
Men jag funderar också på vad förste ägaren egentligen betalade för din 530? Min far plockade ut en väldigt välutrustad F10 550 iX och han behövde inte betala 900k för den.
 
Jag vill inte beskylla dig för att fara med osanning, men det är nått här som inte stämmer.

Vad jag menar är att ingen BMW tappar över 50% på ett år, sett över 3 år är det praxis, give or take..hade din gått extremt långt?
Men jag funderar också på vad förste ägaren egentligen betalade för din 530? Min far plockade ut en väldigt välutrustad F10 550 iX och han behövde inte betala 900k för den.
Plockade ut en helt ny och snudd på maxutrustat 520d xDrive för två år sedan. Bruttopris låg på strax över 800 tkr men jag gav ca 530’ (inkl. 19” vinterdäck). Sålde nyligen för 400 tkr med 10 000 mil på mätaren.

”Nypris” kan mao vara ganska missvisande men det känns kanske bättre för nästa ägare att berätta att ens nya bil minsann kostade dubbelt så mycket än vad man själv betalade för den.
 
På tal om BMW! Min X3 med bensinsexa
F02BF90B-5099-43E5-830C-EBE25E25B6D8.jpeg
 
Har funderat en del kring leasing om det verkligen lönar sig. Beror lite på hur länge man vill ha bilen. Min kalkyl blev följande. Köpte en 530XDM touring för 8 år sen (F11), I princip maxutrustad med lädersäten, panorama etc. Den var då 1 år gammal.
Nypris ink utrustning: 900k
Jag betalade: 415k
Idag säljs den för ca: 200k
Värdeminskning: 27k per år
Försäkring: 12k per år
Service: 2500 kr per år (snitt över 8 år)
Aldrig haft några problem med den så inga andra kostnader
Årskostnad: 14500 kr/år, 41500 kr/år inkl Värdeminskning

Så ju längre du behåller bilen, desto mer lönsamt blir det att äga den vs leasing. I mitt fall så köpte jag bilen kontant så ingen ränta. Annars blir det väl ca 9000 per år extra i ränta förutsatt att man satt in 25% i kontantinsats, 3% ränta.

En ny 530ex kostar 7800/mån att leasa. Dvs 289k över tre år, sen ska den lämnas tillbaka och man står då utan bil...

PS. Inte räknat in däckförvaring som kostar 1000kr per år
Värdetappet från 900k till 415k motsvarar alltså 475k, man får mycket ”leasing” för det priset som enbart motsvarar första årets värdeminskning i jämförelse med att leasa samma bil i 3år.

Bilköp är överlag en förlustaffär men det låter ytterst märkligt att tycka det där köpet (som förstaköpare alltså) är rimligt någonstans och acceptera en förlust på en halv miljon kronor, kan bilupplevelsen under ett år vara värd 475 000kr? Känns betydligt mer värt att köpa den efter 1år som du gjort, men det kanske är för man är snål och inser vad man kan göra med mellanskillnaden.
 
Som sagt, beror på hur man ser på sitt bilägande. Kortsiktigt eller långsiktigt. Sen är det som du nämner gällande insatsen samt ny bil. Numera så är skatterna så höga så att det enda alternativet är en pluginhybrid alternativt el/el. Skatt på 10-12k per år är 1000 kr i månaden, dvs mer än räntan du skulle betala vilket innebär en väldigt dyr bil, eller en 2 år gammal bil, pre-2018 juni/juli.

Min Porsche 991.2 4S kostar 1800 kr i skatt per år. Den är från Maj 2018. Min 530xd kostar 3500 kr i skatt per år.
1800 svenska riksdaler per år i skatt? För en Porsche 991.2 4S? Hur har du lyckats förhandla dig till denna deal med Skatteverket?o_O
 
Ja, så är det förstås, men 1800 i skatt för en motorstark Porsche låter fortfarande skitbilligt i min bok!
Dålig koll på Porsche och deras motorer men antar den ligger på 350-400hk?

Skatten är ju iofs baserat på utsläppen och inte hk.

Men som jämförelse betalade jag 2000kr/år för min Audi RS3 med 400hk (uttagen 1v innan bonus malus)

Så att Porschen kostar 1800 är väl rätt rimligt i jämförelse.
 
Dålig koll på Porsche och deras motorer men antar den ligger på 350-400hk?

Skatten är ju iofs baserat på utsläppen och inte hk.

Men som jämförelse betalade jag 2000kr/år för min Audi RS3 med 400hk (uttagen 1v innan bonus malus)

Så att Porschen kostar 1800 är väl rätt rimligt i jämförelse.
Redigerade mitt inlägg! Utgick bara från min egen bil. Men låg en modern Audi RS3 på 2000 kr/år så ligger det väl nära till hands att nämnda Porsche fick en skattesumma nära denna summa!
Ibland har jag bara fel...:facepalm:
Kul att få lära mig mer!
 
Redigerade mitt inlägg! Utgick bara från min egen bil. Men låg en modern Audi RS3 på 2000 kr/år så ligger det väl nära till hands att nämnda Porsche fick en skattesumma nära denna summa! Ibland har man bara fel...

Skulle ju tippa på att valfri bil ifrån 2004 trots mindre motor släpper ut mer än de flesta bilarna tillverkade 2018!

Iaf på pappret ;)

Förstår att du trodde det var dyrare, det hade nog jag också förutsatt om jag inte själv haft Audin att jämföra med..

Som en sidnotis kostade Audin efter malus-reglerna 9k/år istället. Kom väl en eller två höjningar till sen vid årsskiftet 18/19? Så troligtvis ännu mer om du plockar ut en idag..
 
Senast ändrad:
Värdetappet från 900k till 415k motsvarar alltså 475k, man får mycket ”leasing” för det priset som enbart motsvarar första årets värdeminskning i jämförelse med att leasa samma bil i 3år.

Bilköp är överlag en förlustaffär men det låter ytterst märkligt att tycka det där köpet (som förstaköpare alltså) är rimligt någonstans och acceptera en förlust på en halv miljon kronor, kan bilupplevelsen under ett år vara värd 475 000kr? Känns betydligt mer värt att köpa den efter 1år som du gjort, men det kanske är för man är snål och inser vad man kan göra med mellanskillnaden.
Håller med. Dock var det kanske inte exakt 12 mån men runt 18 mån kanske. Just den bilen var väldigt välutrustad som kostar en massvis, vilket man sällan får tillbaka. Men finns en del som inte bryr sig.

Oftast gör man det bästa köpet på en 2-3 år gammal bil
 
Fast du menar ”fått lånet till bilen gratis”.
Beror på avkastning. Jag jämför alltså om du skulle betala hela summan kontant eller ta den på avbetalning. Inte handpenningen.
Köper du en bil för 1M sek, betalar 250k kontant, resterande på lån, placerar 750k i någon aktie eller fond och får en 20% avkastning per år (verkligen inte omöjligt), på 3 år är dina 750k 1.3m sek, vilket täcker räntan samt förlusten den dagen du säljer bilen.

Med största sannolikhet så gör du vinst om du köper en porsche 911 då de inte tappar lika mkt i värde som en vanlig daily driver
 
Plockade ut en helt ny och snudd på maxutrustat 520d xDrive för två år sedan. Bruttopris låg på strax över 800 tkr men jag gav ca 530’ (inkl. 19” vinterdäck). Sålde nyligen för 400 tkr med 10 000 mil på mätaren.

”Nypris” kan mao vara ganska missvisande men det känns kanske bättre för nästa ägare att berätta att ens nya bil minsann kostade dubbelt så mycket än vad man själv betalade för den.
Kanske är på detta vis faktiskt. Osäker. Jag såg bara vad förra ägarens bil kostade med all utrustning. Köper aldrig nya bilar 🤣
 
Beror på avkastning. Jag jämför alltså om du skulle betala hela summan kontant eller ta den på avbetalning. Inte handpenningen.
Köper du en bil för 1M sek, betalar 250k kontant, resterande på lån, placerar 750k i någon aktie eller fond och får en 20% avkastning per år (verkligen inte omöjligt), på 3 år är dina 750k 1.3m sek, vilket täcker räntan samt förlusten den dagen du säljer bilen.

Med största sannolikhet så gör du vinst om du köper en porsche 911 då de inte tappar lika mkt i värde som en vanlig daily driver

Fast 20% årlig avkastning är ju inte direkt något du kan ha med i en kalkyl... 😂
 
Fast 20% årlig avkastning är ju inte direkt något du kan ha med i en kalkyl... 😂
Såklart inte... Det kan gå åt andra hållet också. Men för att vara på säkra sidan, sätt in pengarna i apple, amazon eller en teknikfond som tin eller nyteknik.

Bara förklarar logiken. För att ha det sagt, jag har gjort så här på mina två senaste bilar och jag är in the money fortf.
 
Finns det så mycket annat än bensinare i USofA? 😁 Eller misstar jag mig på landet? Vad kostar soppan där nu?
Det finns några dieselbilar men det allra mesta är bensin såklart 😬
Jag bor i Chicago och det är lite dyrare här än på billigare platser i landet, här kostar 1 Gallon(3.8L) runt $2.50 så det blir väl typ motsvarande 5-6:-/L tror jag.
Finns mycket annat som är väldigt dyrt här dock!
 
Tillbaka
Topp