Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Någon som har koll på några bra kampanjerbjudande på privatleasing? Letar efter bil i golf-klassen eller lite större. Automat och 1500-2000 mil per år, 24 månader, under 4000 kr inklusive försäkring och service tänkte jag.
Någon som har koll på några bra kampanjerbjudande på privatleasing? Letar efter bil i golf-klassen eller lite större. Automat och 1500-2000 mil per år, 24 månader, under 4000 kr inklusive försäkring och service tänkte jag.
Någon som har koll på några bra kampanjerbjudande på privatleasing? Letar efter bil i golf-klassen eller lite större. Automat och 1500-2000 mil per år, 24 månader, under 4000 kr inklusive försäkring och service tänkte jag.
Blev farsa nyligen och funderar på att avyttra min 996 GT3 till förmån för någon 4-sitsig gt/sportbil. Krav är manuell så funderar på följande; Alpina B7 turbo, B10 BiTurbo, B8 e36 alternativt Ferrari 456.
Har själv inte kört någon av dem men vill ha något som inte växer på träd och hela familjen kan åka med.
Någon som har någon input om de ovan eller förslag på någon bil som jag förbisett?
Blev farsa nyligen och funderar på att avyttra min 996 GT3 till förmån för någon 4-sitsig gt/sportbil. Krav är manuell så funderar på följande; Alpina B7 turbo, B10 BiTurbo, B8 e36 alternativt Ferrari 456.
Har själv inte kört någon av dem men vill ha något som inte växer på träd och hela familjen kan åka med.
Någon som har någon input om de ovan eller förslag på någon bil som jag förbisett?
Blev farsa nyligen och funderar på att avyttra min 996 GT3 till förmån för någon 4-sitsig gt/sportbil. Krav är manuell så funderar på följande; Alpina B7 turbo, B10 BiTurbo, B8 e36 alternativt Ferrari 456.
Har själv inte kört någon av dem men vill ha något som inte växer på träd och hela familjen kan åka med.
Någon som har någon input om de ovan eller förslag på någon bil som jag förbisett?
Inte heller hängt med den sista tiden, men tycker samma bilar ligger en evighet på blocket, kanske finns lite för många optimister. Finns ju stort jänkeutbud i sverige så prutmånen borde finnas där. Sen undrar jag finns det stort usa-intresse hos de yngre generationerna ? Min analys är att priserna är på väg ner.
Oklart med ”tillväxten”, men jag tror att många av de kidz som (häruppe) åker pilsnerbil blir sugna på att notcha upp sitt bilintresse då de blir ”vuxna”. Många av dem är trots allt genuint intresserade av bilarna, även om de också gillar att kröka. Även alla V70-raggare kan nog tänkas snegla åt jänkehållet på sikt.
Sedan tror jag att det som vanligt gäller att ha bra objekt om de ska hålla värdet över tid, vare sig det är klockor eller bilar vi pratar om. Halvrisiga saker tappar alltid fortast i värde.
Efter att ha cyklat till jobbet året runt i drygt två års tid blev det dags att köpa bil när kontoret flyttade. Så jag slog till på en Suzuki Jimny -00 för 15000kr. Bättre begagnad. En vild gissning är att den använts av en tidningsutdelare.
Den är högerstyrd trots att den är svensksåld och den har automatlåda. Förarsätet är mycket snedsuttet. Som extra innerbelysning har den en 50W halogenspotlight i taket. Och den var inredd med ett jämnare golv bak, lastgaller istället för baksäte och någon vit vinyl eller något som täcker sidorutorna bak (som om EPA-faktorn inte redan var hög nog så har någon tidigare ägare också prytt den med en blå dödskalle som täcker hela bakrutan).
Det droppar det både olja och kylarvätska om den. Hittills har jag inte kunnat identifiera en enda karosseridetalj som är helt fri från rost, repor, bucklor eller sprickor. Varje gång jag kör den så lägger den sig till med något nytt oljud.
Styrningen är mycket nervös och vinglig, något som skulle kunna hänga ihop med att den är utrustad med en hemmagjord höjningssats. Och den extremt korta hjulbasen i kombination med att drivningen är i formen av bakhjulsdrivning men manuell fördelningslåda för framhjulen (vilket alltså betyder att man i normalfallet kör den tvåhjulsdrivet, och kopplar in fyrhjulsdrift när det är absolut nödvändigt, och aldrig ska köra med fyrhjulsdrift om det finns minsta risk för bar asfalt) gör att den är mycket benägen till att få sladd plötsligt och kraftigt. Som lök på laxen saknas så klart alla former av ABS, ESP och liknande och även om dubbdäcken inte är särskilt slitna är de något tiotal år gamla.
Det är antagligen det farligaste motorfordonet jag har kört. Man får hela tiden tänka på att det är en bil man kör, man åker inte, för då biter den ifrån snabbt. Hade jag ägt den när jag hade färskt körkort så hade det nog inte dröjt många veckor tills jag hade kraschat den.
Håller den ihop fram till besiktningen i maj utan behov av större reparationer så är jag nöjd. Klarar den besiktningen så fortsätter jag köra den tills den rasar ihop.
Jag tycker hur som helst om den. Alla de excentriska egenheterna till trots. Men det är inte en bil som jag skulle rekommendera någon annan att köpa annat än om denne är fullt medveten om vad den ger sig in på.
Efter att ha cyklat till jobbet året runt i drygt två års tid blev det dags att köpa bil när kontoret flyttade. Så jag slog till på en Suzuki Jimny -00 för 15000kr. Bättre begagnad. En vild gissning är att den använts av en tidningsutdelare.
Den är högerstyrd trots att den är svensksåld och den har automatlåda. Förarsätet är mycket snedsuttet. Som extra innerbelysning har den en 50W halogenspotlight i taket. Och den var inredd med ett jämnare golv bak, lastgaller istället för baksäte och någon vit vinyl eller något som täcker sidorutorna bak (som om EPA-faktorn inte redan var hög nog så har någon tidigare ägare också prytt den med en blå dödskalle som täcker hela bakrutan).
Det droppar det både olja och kylarvätska om den. Hittills har jag inte kunnat identifiera en enda karosseridetalj som är helt fri från rost, repor, bucklor eller sprickor. Varje gång jag kör den så lägger den sig till med något nytt oljud.
Styrningen är mycket nervös och vinglig, något som skulle kunna hänga ihop med att den är utrustad med en hemmagjord höjningssats. Och den extremt korta hjulbasen i kombination med att drivningen är i formen av bakhjulsdrivning men manuell fördelningslåda för framhjulen (vilket alltså betyder att man i normalfallet kör den tvåhjulsdrivet, och kopplar in fyrhjulsdrift när det är absolut nödvändigt, och aldrig ska köra med fyrhjulsdrift om det finns minsta risk för bar asfalt) gör att den är mycket benägen till att få sladd plötsligt och kraftigt. Som lök på laxen saknas så klart alla former av ABS, ESP och liknande och även om dubbdäcken inte är särskilt slitna är de något tiotal år gamla.
Det är antagligen det farligaste motorfordonet jag har kört. Man får hela tiden tänka på att det är en bil man kör, man åker inte, för då biter den ifrån snabbt. Hade jag ägt den när jag hade färskt körkort så hade det nog inte dröjt många veckor tills jag hade kraschat den.
Håller den ihop fram till besiktningen i maj utan behov av större reparationer så är jag nöjd. Klarar den besiktningen så fortsätter jag köra den tills den rasar ihop.
Jag tycker hur som helst om den. Alla de excentriska egenheterna till trots. Men det är inte en bil som jag skulle rekommendera någon annan att köpa annat än om denne är fullt medveten om vad den ger sig in på.
Efter att ha cyklat till jobbet året runt i drygt två års tid blev det dags att köpa bil när kontoret flyttade. Så jag slog till på en Suzuki Jimny -00 för 15000kr. Bättre begagnad. En vild gissning är att den använts av en tidningsutdelare.
Den är högerstyrd trots att den är svensksåld och den har automatlåda. Förarsätet är mycket snedsuttet. Som extra innerbelysning har den en 50W halogenspotlight i taket. Och den var inredd med ett jämnare golv bak, lastgaller istället för baksäte och någon vit vinyl eller något som täcker sidorutorna bak (som om EPA-faktorn inte redan var hög nog så har någon tidigare ägare också prytt den med en blå dödskalle som täcker hela bakrutan).
Det droppar det både olja och kylarvätska om den. Hittills har jag inte kunnat identifiera en enda karosseridetalj som är helt fri från rost, repor, bucklor eller sprickor. Varje gång jag kör den så lägger den sig till med något nytt oljud.
Styrningen är mycket nervös och vinglig, något som skulle kunna hänga ihop med att den är utrustad med en hemmagjord höjningssats. Och den extremt korta hjulbasen i kombination med att drivningen är i formen av bakhjulsdrivning men manuell fördelningslåda för framhjulen (vilket alltså betyder att man i normalfallet kör den tvåhjulsdrivet, och kopplar in fyrhjulsdrift när det är absolut nödvändigt, och aldrig ska köra med fyrhjulsdrift om det finns minsta risk för bar asfalt) gör att den är mycket benägen till att få sladd plötsligt och kraftigt. Som lök på laxen saknas så klart alla former av ABS, ESP och liknande och även om dubbdäcken inte är särskilt slitna är de något tiotal år gamla.
Det är antagligen det farligaste motorfordonet jag har kört. Man får hela tiden tänka på att det är en bil man kör, man åker inte, för då biter den ifrån snabbt. Hade jag ägt den när jag hade färskt körkort så hade det nog inte dröjt många veckor tills jag hade kraschat den.
Håller den ihop fram till besiktningen i maj utan behov av större reparationer så är jag nöjd. Klarar den besiktningen så fortsätter jag köra den tills den rasar ihop.
Jag tycker hur som helst om den. Alla de excentriska egenheterna till trots. Men det är inte en bil som jag skulle rekommendera någon annan att köpa annat än om denne är fullt medveten om vad den ger sig in på.
Någon som har koll på några bra kampanjerbjudande på privatleasing? Letar efter bil i golf-klassen eller lite större. Automat och 1500-2000 mil per år, 24 månader, under 4000 kr inklusive försäkring och service tänkte jag.
Kia erbjuder privatleasing på 18 månader för bara 400kr extra i månaden, tex Kia ceed eller Niro plug-in kostar 3400kr/månad i basutförande på 18 månader.
Kia erbjuder privatleasing på 18 månader för bara 400kr extra i månaden, tex Kia ceed eller Niro plug-in kostar 3400kr/månad i basutförande på 18 månader.
Om du är beredd på att ta en leasing kostnad på närmare 100' över 24 månader, och med de rätt specifika krav du har - är det inte bättre att köpa en lättare beg kärra och sedan hänga av den om 24 mån? Slarvräknar jag lite (6000 kr/år i försäkring och lika mycket i service) så kan du ta 70' i värdeminskning och ändå gå noll i kalkylen.
Har funderat en del kring leasing om det verkligen lönar sig. Beror lite på hur länge man vill ha bilen. Min kalkyl blev följande. Köpte en 530XDM touring för 8 år sen (F11), I princip maxutrustad med lädersäten, panorama etc. Den var då 1 år gammal.
Nypris ink utrustning: 900k
Jag betalade: 415k
Idag säljs den för ca: 200k
Värdeminskning: 27k per år
Försäkring: 12k per år
Service: 2500 kr per år (snitt över 8 år)
Aldrig haft några problem med den så inga andra kostnader
Årskostnad: 14500 kr/år, 41500 kr/år inkl Värdeminskning
Så ju längre du behåller bilen, desto mer lönsamt blir det att äga den vs leasing. I mitt fall så köpte jag bilen kontant så ingen ränta. Annars blir det väl ca 9000 per år extra i ränta förutsatt att man satt in 25% i kontantinsats, 3% ränta.
En ny 530ex kostar 7800/mån att leasa. Dvs 289k över tre år, sen ska den lämnas tillbaka och man står då utan bil...
PS. Inte räknat in däckförvaring som kostar 1000kr per år
Har funderat en del kring leasing om det verkligen lönar sig. Beror lite på hur länge man vill ha bilen. Min kalkyl blev följande. Köpte en 530XDM touring för 8 år sen (F11), I princip maxutrustad med lädersäten, panorama etc. Den var då 1 år gammal.
Nypris ink utrustning: 900k
Jag betalade: 415k
Idag säljs den för ca: 200k
Värdeminskning: 27k per år
Försäkring: 12k per år
Service: 2500 kr per år (snitt över 8 år)
Aldrig haft några problem med den så inga andra kostnader
Årskostnad: 14500 kr/år, 41500 kr/år inkl Värdeminskning
Så ju längre du behåller bilen, desto mer lönsamt blir det att äga den vs leasing. I mitt fall så köpte jag bilen kontant så ingen ränta. Annars blir det väl ca 9000 per år extra i ränta förutsatt att man satt in 25% i kontantinsats, 3% ränta.
PS. Inte räknat in däckförvaring som kostar 1000kr per år
Fast det där är bara en jätteskev jämförelse mot leasing av en ny bil Men visst stämmer det i sak att det inte ”lönar sig” att leasa. Däremot är kostnaden för det extremt liten numera med tanke på att de ändå har ett par uppenbara fördelar. Den största anledningen folk nämner när de vill p-leasa är 1) slipper kontantinsats 2) slipper sälja bilen själv
Om du är beredd på att ta en leasing kostnad på närmare 100' över 24 månader, och med de rätt specifika krav du har - är det inte bättre att köpa en lättare beg kärra och sedan hänga av den om 24 mån? Slarvräknar jag lite (6000 kr/år i försäkring och lika mycket i service) så kan du ta 70' i värdeminskning och ändå gå noll i kalkylen.
Jag vet att med mina krav och just 24 månader så blir kanske leasing mindre bra jämfört med köpa en begagnad bil. Men just nu är väl så att vi inte vill binda en större summa i en bil pga olika anledningar. Men kanske ändå är värt det, kan man få någon bil för 100.000 som uppfyller (ish) mina krav. Kollat lite på Lexus IS. Tanken är så bekymmersfritt ägande som möjligt. Diesel är jag tveksam till om inte den är euro 6 pga var jag bor.
Har funderat en del kring leasing om det verkligen lönar sig. Beror lite på hur länge man vill ha bilen. Min kalkyl blev följande. Köpte en 530XDM touring för 8 år sen (F11), I princip maxutrustad med lädersäten, panorama etc. Den var då 1 år gammal.
Nypris ink utrustning: 900k
Jag betalade: 415k
Idag säljs den för ca: 200k
Värdeminskning: 27k per år
Försäkring: 12k per år
Service: 2500 kr per år (snitt över 8 år)
Aldrig haft några problem med den så inga andra kostnader
Årskostnad: 14500 kr/år, 41500 kr/år inkl Värdeminskning
Så ju längre du behåller bilen, desto mer lönsamt blir det att äga den vs leasing. I mitt fall så köpte jag bilen kontant så ingen ränta. Annars blir det väl ca 9000 per år extra i ränta förutsatt att man satt in 25% i kontantinsats, 3% ränta..Ps Inte räknat in däckförvaring som kostar 1000kr per år