• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Och priset för sämsta bilköp går till....fast nä va? Om man köper nåt man blir glad av så måste det ju vara rätt.
När jag efter ett par dagar upptäckte misstänkta pölar under den var jag väl lagom nöjd. Eller när batteriet var stendött en dag när jag skulle köra från jobbet (det berodde nog antagligen på tidigare ägares tvivelaktiga installationer av extraljus eller den tilläggsisolerade motorhuven där aluminiumskiktet på isoleringen fick kontakt med både pluspol och minuspol på batteriet samtidigt).

Fast när jag köpte den här så tittade jag samtidigt på Defender, Geländewagen och Wrangler. Av ungefär samma årsmodell har man kanske kunna hitta någon Defender för kring 100000kr med nästan dubbelt så många mil på mätaren och ännu rostigare. En Wrangler av liknande årsmodell ligger på cirka 140000kr om den är i ok skick och har den raka 4,0L sexan. Jag är tämligen säker på att jag inte hade varit tio gånger så nöjd med en Wrangler som vad jag är med den här. Därmed inte uteslutet att det kan bli någon sån i framtiden ändå.

En annan tanke som fanns var att köpa någon halvsportig bil och förädla den med stuk av safarirally eller liknande. Lite högre fjädring, lite grövre däck, kanske snorkel, lite för många extraljus och extrahjulet på taket. Det får dock bli något framtida projekt. När den här kastat in handduken eller så.


Det behöver inte kosta skjortan att få känna spänning när man kör... Att vara nära gränsen (bilens) är ju det roliga. :)
Exakt. Med den här så sitter man kallsvettig och kör på gränsen av vad fysikens lagar tillåter samtidigt som motorn låter som att den ska spotta ur sig kolvarna när som helst. Och då går det strax under skyltad hastighet. :eek:

Men när det kommit 1,5dm nysnö och alla som har bilar med diverse "hjälpsystem" förtvivlat står och försöker hitta fäste eller ta sig över en plogkant eller något kan jag bara skrattandes peta i fyrhjulsdriften och trampa på gasen. :woot:
 
Denna rackaren kom hem från Tyskland idag. Snart kan M3an få hundra hingstar till!
20201229_204735.jpg
 
10% av bilens pris ska betalas i skatt när man köper den, försäkring är väldigt dyrt, man måste köpa olika klistermärken för registrering och parkering som vi hade i Sverige för 15 år sen etc
För att inte tala om allt annat som är fel med usa, det är dock många fördelar också :)
10% är ändå bättre än 25%. Vad är det för rättvisa att den som köper och betalar bilen när den är ny skall ta hela smällen, själv?
Vad gäller försäkringar så ska varje åldersgrupp/kön/landsdel/stad/boende/garage osv bära sina kostnader själva. Det ska inte andra behöva betala för. För somliga blir detta dyrt.
Klistermärken känns dock rätt förlegat men säkert effektivt.
 
10% är ändå bättre än 25%. Vad är det för rättvisa att den som köper och betalar bilen när den är ny skall ta hela smällen, själv?
Fast sales tax betalar man vid varje försäljning och är en direkt kostnad. I Sverige ”lever” momsen kvar, betalas bara en gång och är avdragsgill för företag. På en genomsnittlig bil kommer sales tax bli långt dyrare än moms genom bilens livstid.
 
10% är ändå bättre än 25%. Vad är det för rättvisa att den som köper och betalar bilen när den är ny skall ta hela smällen, själv?
Vad gäller försäkringar så ska varje åldersgrupp/kön/landsdel/stad/boende/garage osv bära sina kostnader själva. Det ska inte andra behöva betala för. För somliga blir detta dyrt.
Klistermärken känns dock rätt förlegat men säkert effektivt.
Känns bara sådär att hosta upp 10% i skatt på en 8 år gammal bil, men visst kan jag hålla med om att det suger att bli fast med 25% som första ägare.
Du har rätt om försäkringar också, problemet här i usa är att folk kör som skit och att så många är oförsäkrade så resten av oss får plocka upp räkningen, det är inte alls lika illa i Sverige.
Klistermärken är värdelöst och extremt ineffektivt, det går inte ens köpa eller förnya online så jag måste till två olika kontor för att fixa detta en gång om året. Blir irriterad när jag tänker på det för det är snart dags för mig att förnya.
 
Fast sales tax betalar man vid varje försäljning och är en direkt kostnad. I Sverige ”lever” momsen kvar, betalas bara en gång och är avdragsgill för företag. På en genomsnittlig bil kommer sales tax bli långt dyrare än moms genom bilens livstid.
Jo jag vet att det fungerar så, men samtidigt så tror jag att det påverkar priserna på ett sånt sätt att det uppmuntrar till fler nybilsköp även för privatpersoner.
Känns bara sådär att hosta upp 10% i skatt på en 8 år gammal bil, men visst kan jag hålla med om att det suger att bli fast med 25% som första ägare.
Du har rätt om försäkringar också, problemet här i usa är att folk kör som skit och att så många är oförsäkrade så resten av oss får plocka upp räkningen, det är inte alls lika illa i Sverige.
Klistermärken är värdelöst och extremt ineffektivt, det går inte ens köpa eller förnya online så jag måste till två olika kontor för att fixa detta en gång om året. Blir irriterad när jag tänker på det för det är snart dags för mig att förnya.
Jag hör vad du säger och förstår din synpunkt, men jag antar att priset på den begagnade bilen ligger aningen lägre jämfört med en liknande bil i Sverige?


För några år sedan sändes det det avsnitt av Garage Monkey på Discovery, dom hade just topprenoverat en klassisk jänkare, en väldigt stor del custom och därmed ganska kostsamt, på premiärturen blev dom påkörda, och den vållande var oförsäkrad.....
Det gick så illa att bilen blev ramsned och kostnaden för att bygga upp den igen landade om jag inte mins fel på över 100k USD.
Min hjärna säkrar ur över att man öht kan få framföra ett fordon utan försäkring i USA, trafikskadeföreningen ska vi i Sverige vara tacksamma över.
 
Jo jag vet att det fungerar så, men samtidigt så tror jag att det påverkar priserna på ett sånt sätt att det uppmuntrar till fler nybilsköp även för privatpersoner.

Jag hör vad du säger och förstår din synpunkt, men jag antar att priset på den begagnade bilen ligger aningen lägre jämfört med en liknande bil i Sverige?


För några år sedan sändes det det avsnitt av Garage Monkey på Discovery, dom hade just topprenoverat en klassisk jänkare, en väldigt stor del custom och därmed ganska kostsamt, på premiärturen blev dom påkörda, och den vållande var oförsäkrad.....
Det gick så illa att bilen blev ramsned och kostnaden för att bygga upp den igen landade om jag inte mins fel på över 100k USD.
Min hjärna säkrar ur över att man öht kan få framföra ett fordon utan försäkring i USA, trafikskadeföreningen ska vi i Sverige vara tacksamma över.
Begagnade bilar har generellt sett varit dyrare här än i Sverige med vissa undantag. Jag köpte BMW exempelvis för att de har mycket mer utrustning här än i Europa, pålitliga bensinmotorer och väldigt billiga. Min X3 från 2012 är billigare än motsvarande Toyota eller Honda från samma år exempelvis.

Den historien låter väldigt rimlig, de flesta skötsamma människor får betala extra på försäkringen för att skydda sig mot oförsäkrade. Det finns för många människor som inte bryr sig och/eller inte har papper för att få vista sig i landet.
 
Vad kul! Jag ser verkligen fram emot våren när jag kan prova den. Just nu har jag bara adaptern plus appen och licensen i telefonen :D

Förstår jag! När jag skaffade det fanns det bara till N54, och man fick köpa adapter via typ ebay och med lite otur prova sig fram då inte alla fick kontakt :D

Nu har du ju gott om dit på dig att flasha i alla fall ;)
 
Mycket. Men jag kan inte se hur en sån bil skulle klara en besiktning? Regga om som ombyggt fordon känns mer än lovligt komplicerat.

Skall gå att få den SFRO godkänd skrev någon i miataklubben.
Efter att ha studerat paketen de säljer för att göra det själv, så fattas en hel del för att få de godkända som ombyggda fordon i vårat land. För det krävs minst ombyggnation av fram & bakvagn, drivlina samt bromsar, och för effektdispensen på 20kw/100kg behövs även E85 konvertering om jag inte missminner mig, vilket sätter helt andra krav på bränslesystemet om man vill ha ett hållbart sådant för alkohol.
Sedan tillkommer ju även bedömning om fordonet är tillräckligt dimensionerat för sådan effekt såklart.

Är själv i denna process, och det finns en hel del regler att förhålla sig till med avseende på allt från uniballs till handbromsanordning.
 
Årets första projekt avklarat :)
Non-woven tapet, med mustangen jag hade som motiv. Har tavlat in window-stickern, fått upp mer hålplattor, led-profil för hue led-strip, målat regeln som jag satt upp som stöd för skåpen, foilerat värmepumpen, sätt upp ett svart uttag, fått upp en 20x11" fälg som slang/sladdvinda samt högtalare

Skall framöver byta ut armaturerna, sätta upp belysning på väggarna, byta ut taklisterna, kanske måla om väggarna i mörkare färg sen får det fan vara klart


93F728E8-AA46-48DC-AB36-FED05EFCAAD3.jpeg
 
Senast ändrad:
Servicelyft får du in. Men det blir lite trist att åka upp på den varje gång du ska parkera. Dessutom är sådana jobbiga om bilen är låg.
 
Årets första projekt avklarat :)
Non-woven tapet, med mustangen jag hade som motiv. Har tavlat in window-stickern, fått upp mer hålplattor, led-profil för hue led-strip, målat regeln som jag satt upp som stöd för skåpen, foilerat värmepumpen, sätt upp ett svart uttag, fått upp en 20x11" fälg som slang/sladdvinda samt högtalare

Skall framöver byta ut armaturerna, sätta upp belysning på väggarna, byta ut taklisterna, kanske måla om väggarna i mörkare färg sen får det fan vara klart


93F728E8-AA46-48DC-AB36-FED05EFCAAD3.jpeg
Snyggt! 👍🏻
 
Just att köra över dem etc är nog inget problem. Mitt problem är att få plats med manöverpanelen... :(

Funderar på att köpa Quickjack
Säker? Det blir ett jäkla hoppande varje gång man kör in och ut. Nu är kanske inte den bilen något du använder varje dag dock så då kan det kanske vara ok.

quickjack har jag tittat på också men känns lite dyra när en ”riktig” lyft kostar samma pengar. De räcker inte riktigt heller till stora bilar kapacitetsmässigt.
 
Årets första projekt avklarat :)
Non-woven tapet, med mustangen jag hade som motiv. Har tavlat in window-stickern, fått upp mer hålplattor, led-profil för hue led-strip, målat regeln som jag satt upp som stöd för skåpen, foilerat värmepumpen, sätt upp ett svart uttag, fått upp en 20x11" fälg som slang/sladdvinda samt högtalare

Skall framöver byta ut armaturerna, sätta upp belysning på väggarna, byta ut taklisterna, kanske måla om väggarna i mörkare färg sen får det fan vara klart


93F728E8-AA46-48DC-AB36-FED05EFCAAD3.jpeg

Vart ju riktigt bra, vill se väggarna eller taket i orange färg samma som bilen.

Britt-Jonas på pappas gata har en nedsänkt lyft, riktigt smidig och inte ivägen vid daglig användning.
 
Tillbaka
Topp