SjukvårdSom vad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
SjukvårdSom vad?
Jag antog att han syftade på bilrelaterade kostnader.Sjukvård
När jag efter ett par dagar upptäckte misstänkta pölar under den var jag väl lagom nöjd. Eller när batteriet var stendött en dag när jag skulle köra från jobbet (det berodde nog antagligen på tidigare ägares tvivelaktiga installationer av extraljus eller den tilläggsisolerade motorhuven där aluminiumskiktet på isoleringen fick kontakt med både pluspol och minuspol på batteriet samtidigt).Och priset för sämsta bilköp går till....fast nä va? Om man köper nåt man blir glad av så måste det ju vara rätt.
Exakt. Med den här så sitter man kallsvettig och kör på gränsen av vad fysikens lagar tillåter samtidigt som motorn låter som att den ska spotta ur sig kolvarna när som helst. Och då går det strax under skyltad hastighet.Det behöver inte kosta skjortan att få känna spänning när man kör... Att vara nära gränsen (bilens) är ju det roliga.
10% av bilens pris ska betalas i skatt när man köper den, försäkring är väldigt dyrt, man måste köpa olika klistermärken för registrering och parkering som vi hade i Sverige för 15 år sen etcSom vad?
10% är ändå bättre än 25%. Vad är det för rättvisa att den som köper och betalar bilen när den är ny skall ta hela smällen, själv?10% av bilens pris ska betalas i skatt när man köper den, försäkring är väldigt dyrt, man måste köpa olika klistermärken för registrering och parkering som vi hade i Sverige för 15 år sen etc
För att inte tala om allt annat som är fel med usa, det är dock många fördelar också
Fast sales tax betalar man vid varje försäljning och är en direkt kostnad. I Sverige ”lever” momsen kvar, betalas bara en gång och är avdragsgill för företag. På en genomsnittlig bil kommer sales tax bli långt dyrare än moms genom bilens livstid.10% är ändå bättre än 25%. Vad är det för rättvisa att den som köper och betalar bilen när den är ny skall ta hela smällen, själv?
Känns bara sådär att hosta upp 10% i skatt på en 8 år gammal bil, men visst kan jag hålla med om att det suger att bli fast med 25% som första ägare.10% är ändå bättre än 25%. Vad är det för rättvisa att den som köper och betalar bilen när den är ny skall ta hela smällen, själv?
Vad gäller försäkringar så ska varje åldersgrupp/kön/landsdel/stad/boende/garage osv bära sina kostnader själva. Det ska inte andra behöva betala för. För somliga blir detta dyrt.
Klistermärken känns dock rätt förlegat men säkert effektivt.
Jo jag vet att det fungerar så, men samtidigt så tror jag att det påverkar priserna på ett sånt sätt att det uppmuntrar till fler nybilsköp även för privatpersoner.Fast sales tax betalar man vid varje försäljning och är en direkt kostnad. I Sverige ”lever” momsen kvar, betalas bara en gång och är avdragsgill för företag. På en genomsnittlig bil kommer sales tax bli långt dyrare än moms genom bilens livstid.
Jag hör vad du säger och förstår din synpunkt, men jag antar att priset på den begagnade bilen ligger aningen lägre jämfört med en liknande bil i Sverige?Känns bara sådär att hosta upp 10% i skatt på en 8 år gammal bil, men visst kan jag hålla med om att det suger att bli fast med 25% som första ägare.
Du har rätt om försäkringar också, problemet här i usa är att folk kör som skit och att så många är oförsäkrade så resten av oss får plocka upp räkningen, det är inte alls lika illa i Sverige.
Klistermärken är värdelöst och extremt ineffektivt, det går inte ens köpa eller förnya online så jag måste till två olika kontor för att fixa detta en gång om året. Blir irriterad när jag tänker på det för det är snart dags för mig att förnya.
Begagnade bilar har generellt sett varit dyrare här än i Sverige med vissa undantag. Jag köpte BMW exempelvis för att de har mycket mer utrustning här än i Europa, pålitliga bensinmotorer och väldigt billiga. Min X3 från 2012 är billigare än motsvarande Toyota eller Honda från samma år exempelvis.Jo jag vet att det fungerar så, men samtidigt så tror jag att det påverkar priserna på ett sånt sätt att det uppmuntrar till fler nybilsköp även för privatpersoner.
Jag hör vad du säger och förstår din synpunkt, men jag antar att priset på den begagnade bilen ligger aningen lägre jämfört med en liknande bil i Sverige?
För några år sedan sändes det det avsnitt av Garage Monkey på Discovery, dom hade just topprenoverat en klassisk jänkare, en väldigt stor del custom och därmed ganska kostsamt, på premiärturen blev dom påkörda, och den vållande var oförsäkrad.....
Det gick så illa att bilen blev ramsned och kostnaden för att bygga upp den igen landade om jag inte mins fel på över 100k USD.
Min hjärna säkrar ur över att man öht kan få framföra ett fordon utan försäkring i USA, trafikskadeföreningen ska vi i Sverige vara tacksamma över.
Mycket. Men jag kan inte se hur en sån bil skulle klara en besiktning? Regga om som ombyggt fordon känns mer än lovligt komplicerat.Blir lite sugen måste jag sägA
Skall gå att få den SFRO godkänd skrev någon i miataklubben.Mycket. Men jag kan inte se hur en sån bil skulle klara en besiktning? Regga om som ombyggt fordon känns mer än lovligt komplicerat.
Just nu ligger ”premium” bensinen på här i Kalifornien på ca. $3.25/gallon vilket blir ungefär 7.10kr per liter. Det är inte dyrt och tanka .Finns det så mycket annat än bensinare i USofA? Eller misstar jag mig på landet? Vad kostar soppan där nu?
Denna rackaren kom hem från Tyskland idag. Snart kan M3an få hundra hingstar till!
Vad kul! Jag ser verkligen fram emot våren när jag kan prova den. Just nu har jag bara adaptern plus appen och licensen i telefonenHärligt! Har kört MHD i min 335a i ca 3.5 år, funkat klockrent.
Vad kul! Jag ser verkligen fram emot våren när jag kan prova den. Just nu har jag bara adaptern plus appen och licensen i telefonen
Ja och nej... Bilen står 300 km hemifrån!Förstår jag! När jag skaffade det fanns det bara till N54, och man fick köpa adapter via typ ebay och med lite otur prova sig fram då inte alla fick kontakt
Nu har du ju gott om dit på dig att flasha i alla fall
Mycket. Men jag kan inte se hur en sån bil skulle klara en besiktning? Regga om som ombyggt fordon känns mer än lovligt komplicerat.
Efter att ha studerat paketen de säljer för att göra det själv, så fattas en hel del för att få de godkända som ombyggda fordon i vårat land. För det krävs minst ombyggnation av fram & bakvagn, drivlina samt bromsar, och för effektdispensen på 20kw/100kg behövs även E85 konvertering om jag inte missminner mig, vilket sätter helt andra krav på bränslesystemet om man vill ha ett hållbart sådant för alkohol.Skall gå att få den SFRO godkänd skrev någon i miataklubben.
Trodde det var dyrare i Kalifornien, ni har ju samma priset som oss här i Midwest☺Just nu ligger ”premium” bensinen på här i Kalifornien på ca. $3.25/gallon vilket blir ungefär 7.10kr per liter. Det är inte dyrt och tanka .
Snyggt!Årets första projekt avklarat
Det är loft ovanför, behöver utrymmet för all junk. Men jag gillar idénSnyggt!
Fått i ordning bra där inne. Saknas nu bara att skicka innertaket så du kan få in en lyft
Snyggt!Årets första projekt avklarat
Non-woven tapet, med mustangen jag hade som motiv. Har tavlat in window-stickern, fått upp mer hålplattor, led-profil för hue led-strip, målat regeln som jag satt upp som stöd för skåpen, foilerat värmepumpen, sätt upp ett svart uttag, fått upp en 20x11" fälg som slang/sladdvinda samt högtalare
Skall framöver byta ut armaturerna, sätta upp belysning på väggarna, byta ut taklisterna, kanske måla om väggarna i mörkare färg sen får det fan vara klart
Just att köra över dem etc är nog inget problem. Mitt problem är att få plats med manöverpanelen...Servicelyft får du in. Men det blir lite trist att åka upp på den varje gång du ska parkera. Dessutom är sådana jobbiga om bilen är låg.
TackSnyggt!
Säker? Det blir ett jäkla hoppande varje gång man kör in och ut. Nu är kanske inte den bilen något du använder varje dag dock så då kan det kanske vara ok.Just att köra över dem etc är nog inget problem. Mitt problem är att få plats med manöverpanelen...
Funderar på att köpa Quickjack
Årets första projekt avklarat
Non-woven tapet, med mustangen jag hade som motiv. Har tavlat in window-stickern, fått upp mer hålplattor, led-profil för hue led-strip, målat regeln som jag satt upp som stöd för skåpen, foilerat värmepumpen, sätt upp ett svart uttag, fått upp en 20x11" fälg som slang/sladdvinda samt högtalare
Skall framöver byta ut armaturerna, sätta upp belysning på väggarna, byta ut taklisterna, kanske måla om väggarna i mörkare färg sen får det fan vara klart