• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Blir alldeles till mig inför tanken på allt roligt som ska göras på denna till våren, kommer transformera bilen helt!

Än så länge ser listan ut enligt följande:
Service:
Motorolja + filter
Växellådsolja (lämnar detta till verkstad)
Tändstift
Luftfilter
Kupefilter
Bränslefilter

Exteriört:
Fullt Hirschpaket
Lackera de svarta listerna
Lättare renovering av bromsok
Polering av lyktglas
Nya lyktor till blinkers fram
Lackering av bakskärmar (lämnas till lackerare)

279359CE-99EE-493C-8848-E42620E0C09E.jpeg
- 95, vilken bil det var på sin tid.

Har ägt många olika modeller däribland alla Tyska ( mer vanliga) bilmärken. Men inget ger mig samma känsla som när man körde -95 en gång i tiden, plocka ut en ny sån var sån tillfredsställelse.

9-3X var en trevlig bil det med
 
Problemet med både ledighet och pandemi är att det blir gott om tid till slösurfande, i mitt fall framförallt bilar. Vill inte ens åka och köpa väggfärg och annat jag egentligen skulle ägnat tid åt just nu. Det är ju inte nödvändigt helt enkelt. Blir bra att få börja jobba igen (hemifrån) senare i veckan.

Men ytterligare femton mer eller mindre sköna tips på entusiastbilar klämmer jag också ur mig här. Mer text än tidigare, men man måste ju inte läsa allt, kan ju titta på bilderna bara. Så håll i er, nu kör vi..


Lite av en specialité för mig som ”pilota” av en Shamal som vissa tycker är snarlik, fast med V8. Ghibli GT 2.8, alltså exportversionen. Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.

Maserati Ghibli GT V6 2.8, NL, €25750
53BF389F-C40B-4F87-9A0B-5DCBDD2F4392.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=e059069c-c592-f9b9-c234-34a6dab1561f


Ingen originalare men istället rätt elak i utförandet, en äldre +8. Inte min typ av bil, och kan inte särskilt mycket om dem, men tycker ändå den är ball. Misstänker att åttan får bröla fritt genom de där piporna så man ryser av välbehag. BRG (British Racing Green) gör sig så bra på de här, även om mörkrött också är en passande kulör. Dessutom sitter ratten på rätt sida, den vänstra.

Morgan Plus 8, SE, 365000 kr
ECE7B603-68A2-4885-87D0-7FC3F13D09AE.jpeg


https://www.blocket.se/annons/skane/morgan_plus_8_3_5_v8_spec_utr_/93225652


Shit vad dyr tänker du kanske, men de här kostar ofta en halv miljon ute i Europa, typ som en bra Ur-Quattro. Så just denna känns faktiskt prisvärd. Ett tyskt och måhända striktare (tråkigare?) alternativ till Fiats stiliga Dino-coupé, se nedan. Haft duktig värdeskjuts senaste decenniet.

Audi Coupé S, DE, €28973
1FEE7BA5-4AAD-45E2-9FD1-C40345A8B524.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ae6f58be-3455-ad7d-768f-c73aa64f4f61


Fiat har väl aldrig åtnjutit någon vidare status i vårt land, men de har definitivt stått för en del intressanta bilmodeller, framförallt under 50-70talet. Här är en riktig goding. Bildesigngeniet Giorgetto Giugiaro ritade Coupémodellen av Fiat Dino under sin anställning hos Bertone. En Dino Spider (cabriolet) fanns också att tillgå men den har en helt annan karossdesign, ritad av Pininfarina. Otroligt snygg även den, men kostar i princip alltid långt över en miljon så den diskvalificeras från mina tips denna gång. Motivet till det höga priset för ffa Spidern är att den är så nära en Ferrari 206GT eller 246GT Dino som man kommer för under tre miljoner kronor. De båda sexcylindriga motoralternativen på 2.0 respektive 2.4 liter är identiska i både Fiats och Ferraris modeller - där de senare dock salufördes som Dino vid tiden - inte som Ferrari. Dessutom är Spidern helcabbad vilket inte Ferrari/Dino 246 ens erbjöds som, den fanns istället som GTS, med targatak. Detta danska exemplar av coupén har den större 2.4 liters motorn som jag själv skulle välja, ett modernare tändsystem samt Ferrari Dinofälgar. Viktigare är dock att originalprylarna också finns kvar, och de följer med här. Dino var för övrigt smeknamnet på Enzo Ferraris förstfödde son Alfredo, som avled i muskeldystrofi redan 1956, vid 24 års ålder. V6-motorn var den han arbetade med fram till sin alltför tidiga bortgång.

Fiat Dino Coupé 2400, DK, €43000
46A10135-C0C7-4D41-ACB7-2CB7F79989B3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=823d1d01-9e84-10c0-67db-4bcc076dc040


Avsevärt billigare än en Dino Spider och inte heller lika raffinerad som italienaren finns denna mycket eleganta fransos som cabrioletalternativ. Tänk bort vindskyddet så ser den ännu bättre ut.

Peugeot 504 Cabrio, BE, €18950
B171190C-0E7F-441A-B6BA-58C455962360.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4b0e1c87-f447-8d3a-4a6b-3d86659de4ac


Ytterligare exempel på tokigheter från Renault är Sport Spider som är en ren och skär leksak. Småknasiga dörrar öppnar uppåt och snett framåt. Konstruktionsmässigt är den dock genomtänkt så tillvida att den har utmärkta vägegenskaper, vilket man nästan kan ana bara av att titta på den. Tävlades dessutom i en egen racingserie. Erbjöds även utan vindruta(!) men blir så mycket mer användbar med, så det är nog att föredra.

Renault Sport Spider, DE, €39900
D6811224-1584-4FBD-A861-447593B64123.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=916b3fb2-71da-ee35-5df3-7fbcacea9d5f


En som avviker kraftigt från det betydligt elegantare originalet är denna hårdkokta Abarth-hyllning. Under tidigt 70-tal deltog Abarth Spider i Grupp4-klassen och vann exempelvis Akropolisrallyt. Föredras orginalets (icke-Abarth) elegantare framtoning spanar du med fördel efter europasålda 124 Spider tidigare än 1977. Dessa har slanka kromade stötfångare fram och bak medan de senare, och USA-sålda, har horribla gummiklädda limpor för att klara de dåvarande strängare krockkraven.

Fiat 124 Spider Rally ”Abarth”, DE, €44124
CDD69D01-7CFA-4438-9C06-668D432D3537.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=d5d96aee-bf59-53d9-c1e9-d7161b1607e3


Ganska bortglömd numera är 70-talets Alpine A310 med V6:an. Åtminstone jämfört med 60-talets Alpine A110 som för två år sedan dessutom återkom i en väldigt lyckad reinkarnation. Här handlar det om den svulstiga A310S Pack GT av sen årsmodell. Dessutom har den modernare fälgar, men de passar ändå just denna bilen rätt bra.

Renault A310S GT V6, DE, €44000
3CA29FEC-C69C-44BA-8E34-8D587F7E1EF0.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=74f2c425-b207-a976-841d-3e653ad24d6d


AMG från tidigt 70-tal är knappast dussinvara. Det här är en riktigt läcker klenod jag gärna skulle äga själv som komplement. Fullt AMG-utförande och med specialstolarna från en tid innan nackstöd blev standard p g a säkerhetskraven. När Mercedes var lika med kassaskåpskänsla.

Mercedes-Benz 280E AMG, CZ, €48000
8537BE87-D4B9-4ADD-9B6D-F80C9BCF7052.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b32b9699-75bb-fbf2-5780-d20364dab7ae


Tyska Opel tog i samarbete med brittiska Lotus i början av 00-talet fram en riktigt rolig bil - särskilt för att heta Opel - nämligen Speedster. De hade ju visat några år tidigare med Lotus Omega att de kunde ta fram hästkraftstinna autobahnlokomotiv att räkna med. Här är det snarare den precisa körglädjen som lyfts fram, även om Turboversionen sannerligen presterar också fartmässigt. Den har ju inte jättemånga kilon att släpa på då de är minst sagt sparsmakat utrustade. Fanns även utan turbo (147 hästar) och jag vill minnas att det bara var den som salufördes i Sverige. I Storbritannien, där Opel heter Vauxhall, finns VX220 som har ännu lite fler hästar, men då är det ju ratten på fel sida också. Jag vet vilken version jag skulle välja.

Opel Speedster Turbo, DE, €34999
6A0BD0A1-7CC8-4A19-9005-DDC4B215BFF3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=288d4263-0aff-2287-f771-73e2f04df8b3


American Motors Corporation (AMC) var en biltillverkare som levde fram till senare halvan av 80-talet då Chrysler köpte upp, och snart lade ner, märket. De har producerat flera rätt udda modeller. En jänkare smyger sig alltså in igen, trots att jänk inte är min grej. Här är det främst för att den är så knäpp och just udda, att det blir kul. Kult möjligen, men bara ful i de flestas ögon och med varm växthuskänsla i kupén p g a de både oproportionerliga och överdimensionerade glasytorna. Dessutom känd för både bristande kvalité och rollen i filmen Wayne’s World. Värd att bevara ändå hävdar jag, dock inte av mig personligen 😉

AMC Pacer X, DE, €10999
05461A40-1928-4A5F-8256-FC6B9DF86F31.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=34da8be5-3e29-7f2f-3c03-5c84193aa665


Japan ånyo, och en minst sagt futuristisk skapelse signerad Subaru. Designad av italienske Giorgetto Giugiaros eget Italdesign, troligtvis med rymdskepp i åtanke, får du här en Grand Tourer med 3.3 liters boxersexa och såväl fyrhjulsdrift som spännande sidorutor där endast en mindre del gick att öppna. Svårsåld som ny, och troligtvis fortfarande. Men är du ute efter något verkligt udda, men också riktigt bekvämt, och som kanske, kanske har värdestegringspotential om ytterligare fem-tio år så varför inte? Numera har Subaru Sveriges nöjdaste bilägare tror jag. Hur det var ställt med den saken under det tidiga 90-talet låter jag däremot vara osagt.

Subaru SVX, DE, €14800
899A869B-A4E7-4DAD-BF8E-CAB38C22DDB9.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b3a5dffe-f600-7a63-a807-bd09b55cb11d



Från långt innan de groteskt stora njurarna gjorde sitt intåg i fronten på bilarna från Bayern; här är den lilla roadstern Z1, där njurarna snarare liknar det sena 70-talets häftiga superbil M1. Den fina raka sexan från 325 och 525 fick tjänstgöra också i Z1. Speciell och produktionfördyrande dörrkonstruktion som jag tvivlar på att jag sett på någon annan bilmodell, vare sig före eller efter. Alpinafälgar pryder nästan vilken BMW som helst, så även denna.

BMW Z1, DE, €37990
E75E2DBA-316C-4D1C-9FA6-5824ACBE2B83.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=2aa89c2d-e0f5-72b4-b89f-b08cef1d74d6



Skulle önskat få med en ursprunglig Giugiaroritad Lotus Esprit Turbo vilket jag tipsat om förut i tråden, när det fanns en till salu i Sverige. Fyndpriset var då 315000 kr och den försvann förväntat snabbt. Dock finns ingen sådan under 65000 Euro just nu, så det blir bara en bild på den från posten i maj 2020, och istället en länk med annonstips till generationen efter, den lite mer avrundade Esprit SE. Vägegenskaper på topp och låg vikt - framför hästkrafter - var alltid Colin Chapmans signum, och det är precis vad man får även med Esprit. Men Turboversionerna skäms inte för sin prestanda heller.

Lotus Esprit Turbo SE, den undre bilden, NL, €29950
EAECE0FA-ECFC-40C8-BCDB-FD251922D302.jpeg


AB305948-39E4-46DD-91AE-838E2D7311F1.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=17341928-659e-243e-452c-37ceb519281b


Avslutar med ännu en italiensk tillverkare vars äldre modeller Mangusta, Pantera och Longchamp jag skulle föredra alla dagar i veckan, före den här märkliga och modernare skapelsen. Problemet med de tre är att ingen, inte ens Longchamp som länge släpade, klarar prisgränsen för min sammanställning. Därför landar vi i denna, som visserligen också fick modellnamnet Mangusta, men som dessvärre inte fick ärva minsta spår av den ursprungligas både vackra och kraftfulla design. Däremot begärs det bara en bråkdel av normala DeTomasopriser för den. Det tycks därför vara lite småpyssel kvar att göra på bilen. Jag vurmar mycket för ovanliga bilmodeller men har trots allt krav på hur de ser ut, de måste tilltala mig rent estetiskt i någon mån. Den här gör absolut inte det, men får platsa just för att den är så udda, smått bisarr faktiskt.

De Tomaso Mangusta, DE, €18500
59975AF1-7460-49F8-A183-B8006F2F7B29.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=77c14c4f-3a4f-58c4-13cb-18f2a596619c
 
Senast ändrad:
Problemet med både ledighet och pandemi är att det blir gott om tid till slösurfande, i mitt fall framförallt bilar. Vill inte ens åka och köpa väggfärg och annat jag egentligen skulle ägnat tid åt just nu. Det är ju inte nödvändigt helt enkelt. Blir bra att få börja jobba igen (hemifrån) senare i veckan.

Men ytterligare femton mer eller mindre sköna tips på entusiastbilar klämmer jag också ur mig här. Mer text än tidigare, men man måste ju inte läsa allt, kan ju titta på bilderna bara. Så håll i er, nu kör vi..


Lite av en specialité för mig som ”pilota” av en Shamal som vissa tycker är snarlik, fast med V8. Ghibli GT 2.8, alltså exportversionen. Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.

Maserati Ghibli GT V6 2.8, NL, €25750
53BF389F-C40B-4F87-9A0B-5DCBDD2F4392.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=e059069c-c592-f9b9-c234-34a6dab1561f


Ingen originalare men istället rätt elak i utförandet, en äldre +8. Inte min typ av bil, och kan inte särskilt mycket om dem, men tycker ändå den är ball. Misstänker att åttan får bröla fritt genom de där piporna så man ryser av välbehag. BRG (British Racing Green) gör sig så bra på de här, även om mörkrött också är en passande kulör. Dessutom sitter ratten på rätt sida, den vänstra.

Morgan Plus 8, SE, 365000 kr
ECE7B603-68A2-4885-87D0-7FC3F13D09AE.jpeg


https://www.blocket.se/annons/skane/morgan_plus_8_3_5_v8_spec_utr_/93225652


Shit vad dyr tänker du kanske, men de här kostar ofta en halv miljon ute i Europa, typ som en bra Ur-Quattro. Så just denna känns faktiskt prisvärd. Ett tyskt och måhända striktare (tråkigare?) alternativ till Fiats stiliga Dino-coupé, se nedan. Haft duktig värdeskjuts senaste decenniet.

Audi Coupé S, DE, €28973
1FEE7BA5-4AAD-45E2-9FD1-C40345A8B524.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ae6f58be-3455-ad7d-768f-c73aa64f4f61


Fiat har väl aldrig åtnjutit någon vidare status i vårt land, men de har definitivt stått för en del intressanta bilmodeller, framförallt under 50-70talet. Här är en riktig goding. Bildesigngeniet Giorgetto Giugiaro ritade Coupémodellen av Fiat Dino under sin anställning hos Bertone. En Dino Spider (cabriolet) fanns också att tillgå men den har en helt annan karossdesign, ritad av Pininfarina. Otroligt snygg även den, men kostar i princip alltid långt över en miljon så den diskvalificeras från mina tips denna gång. Motivet till det höga priset för ffa Spidern är att den är så nära en Ferrari 206GT eller 246GT Dino som man kommer för under tre miljoner kronor. De båda sexcylindriga motoralternativen på 2.0 respektive 2.4 liter är identiska i både Fiats och Ferraris modeller - där de senare dock salufördes som Dino vid tiden - inte som Ferrari. Dessutom är Spidern helcabbad vilket inte Ferrari/Dino 246 ens erbjöds som, den fanns istället som GTS, med targatak. Detta danska exemplar av coupén har den större 2.4 liters motorn som jag själv skulle välja, ett modernare tändsystem samt Ferrari Dinofälgar. Viktigare är dock att originalprylarna också finns kvar, och de följer med här. Dino var för övrigt smeknamnet på Enzo Ferraris förstfödde son Alfredo, som avled i muskeldystrofi redan 1956, vid 24 års ålder. V6-motorn var den han arbetade med fram till sin alltför tidiga bortgång.

Fiat Dino Coupé 2400, DK, €43000
46A10135-C0C7-4D41-ACB7-2CB7F79989B3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=823d1d01-9e84-10c0-67db-4bcc076dc040


Avsevärt billigare än en Dino Spider och inte heller lika raffinerad som italienaren finns denna mycket eleganta fransos som cabrioletalternativ. Tänk bort vindskyddet så ser den ännu bättre ut.

Peugeot 504 Cabrio, BE, €18950
B171190C-0E7F-441A-B6BA-58C455962360.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4b0e1c87-f447-8d3a-4a6b-3d86659de4ac


Ytterligare exempel på tokigheter från Renault är Sport Spider som är en ren och skär leksak. Småknasiga dörrar öppnar uppåt och snett framåt. Konstruktionsmässigt är den dock genomtänkt så tillvida att den har utmärkta vägegenskaper, vilket man nästan kan ana bara av att titta på den. Tävlades dessutom i en egen racingserie. Erbjöds även utan vindruta(!) men blir så mycket mer användbar med, så det är nog att föredra.

Renault Sport Spider, DE, €39900
D6811224-1584-4FBD-A861-447593B64123.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=916b3fb2-71da-ee35-5df3-7fbcacea9d5f


En som avviker kraftigt från det betydligt elegantare originalet är denna hårdkokta Abarth-hyllning. Under tidigt 70-tal deltog Abarth Spider i Grupp4-klassen och vann exempelvis Akropolisrallyt. Föredras orginalets (icke-Abarth) elegantare framtoning spanar du med fördel efter europasålda 124 Spider tidigare än 1977. Dessa har slanka kromade stötfångare fram och bak medan de senare, och USA-sålda, har horribla gummiklädda limpor för att klara de dåvarande strängare krockkraven.

Fiat 124 Spider Rally ”Abarth”, DE, €44124
CDD69D01-7CFA-4438-9C06-668D432D3537.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=d5d96aee-bf59-53d9-c1e9-d7161b1607e3


Ganska bortglömd numera är 70-talets Alpine A310 med V6:an. Åtminstone jämfört med 60-talets Alpine A110 som för två år sedan dessutom återkom i en väldigt lyckad reinkarnation. Här handlar det om den svulstiga A310S Pack GT av sen årsmodell. Dessutom har den modernare fälgar, men de passar ändå just denna bilen rätt bra.

Renault A310S GT V6, DE, €44000
3CA29FEC-C69C-44BA-8E34-8D587F7E1EF0.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=74f2c425-b207-a976-841d-3e653ad24d6d


AMG från tidigt 70-tal är knappast dussinvara. Det här är en riktigt läcker klenod jag gärna skulle äga själv som komplement. Fullt AMG-utförande och med specialstolarna från en tid innan nackstöd blev standard p g a säkerhetskraven. När Mercedes var lika med kassaskåpskänsla.

Mercedes-Benz 280E AMG, CZ, €48000
8537BE87-D4B9-4ADD-9B6D-F80C9BCF7052.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b32b9699-75bb-fbf2-5780-d20364dab7ae


Tyska Opel tog i samarbete med brittiska Lotus i början av 00-talet fram en riktigt rolig bil - särskilt för att heta Opel - nämligen Speedster. De hade ju visat några år tidigare med Lotus Omega att de kunde ta fram hästkraftstinna autobahnlokomotiv att räkna med. Här är det snarare den precisa körglädjen som lyfts fram, även om Turboversionen sannerligen presterar också fartmässigt. Den har ju inte jättemånga kilon att släpa på då de är minst sagt sparsmakat utrustade. Fanns även utan turbo (147 hästar) och jag vill minnas att det bara var den som salufördes i Sverige. I Storbritannien, där Opel heter Vauxhall, finns VX220 som har ännu lite fler hästar, men då är det ju ratten på fel sida också. Jag vet vilken version jag skulle välja.

Opel Speedster Turbo, DE, €34999
6A0BD0A1-7CC8-4A19-9005-DDC4B215BFF3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=288d4263-0aff-2287-f771-73e2f04df8b3


American Motors Corporation (AMC) var en biltillverkare som levde fram till senare halvan av 80-talet då Chrysler köpte upp, och snart lade ner, märket. De har producerat flera rätt udda modeller. En jänkare smyger sig alltså in igen, trots att jänk inte är min grej. Här är det främst för att den är så knäpp och just udda, att det blir kul. Kult möjligen, men bara ful i de flestas ögon och med varm växthuskänsla i kupén p g a de både oproportionerliga och överdimensionerade glasytorna. Dessutom känd för både bristande kvalité och rollen i filmen Wayne’s World. Värd att bevara ändå hävdar jag, dock inte av mig personligen 😉

AMC Pacer X, DE, €10999
05461A40-1928-4A5F-8256-FC6B9DF86F31.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=34da8be5-3e29-7f2f-3c03-5c84193aa665


Japan ånyo, och en minst sagt futuristisk skapelse signerad Subaru. Designad av italienske Giorgetto Giugiaros eget Italdesign, troligtvis med rymdskepp i åtanke, får du här en Grand Tourer med 3.3 liters boxersexa och såväl fyrhjulsdrift som spännande sidorutor där endast en mindre del gick att öppna. Svårsåld som ny, och troligtvis fortfarande. Men är du ute efter något verkligt udda, men också riktigt bekvämt, och som kanske, kanske har värdestegringspotential om ytterligare fem-tio år så varför inte? Numera har Subaru Sveriges nöjdaste bilägare tror jag. Hur det var ställt med den saken under det tidiga 90-talet låter jag däremot vara osagt.

Subaru SVX, DE, €14800
899A869B-A4E7-4DAD-BF8E-CAB38C22DDB9.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b3a5dffe-f600-7a63-a807-bd09b55cb11d



Från långt innan de groteskt stora njurarna gjorde sitt intåg i fronten på bilarna från Bayern; här är den lilla roadstern Z1, där njurarna snarare liknar det sena 70-talets häftiga superbil M1. Den fina raka sexan från 325 och 525 fick tjänstgöra också i Z1. Speciell och produktionfördyrande dörrkonstruktion som jag tvivlar på att jag sett på någon annan bilmodell, vare sig före eller efter. Alpinafälgar pryder nästan vilken BMW som helst, så även denna.

BMW Z1, DE, €37990
E75E2DBA-316C-4D1C-9FA6-5824ACBE2B83.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=2aa89c2d-e0f5-72b4-b89f-b08cef1d74d6



Skulle önskat få med en ursprunglig Giugiaroritad Lotus Esprit Turbo vilket jag tipsat om förut i tråden, när det fanns en till salu i Sverige. Fyndpriset var då 315000 kr och den försvann förväntat snabbt. Dock finns ingen sådan under 65000 Euro just nu, så det blir bara en bild på den från posten i maj 2020, och istället en länk med annonstips till generationen efter, den lite mer avrundade Esprit SE. Väghållningsegenskaper på topp och låg vikt - framför hästkrafter - var alltid Colin Chapmans signum, och det är precis vad man får även med Esprit. Men Turboversionerna skäms inte för sin prestanda heller.

Lotus Esprit Turbo SE, den undre bilden, NL, €29950
EAECE0FA-ECFC-40C8-BCDB-FD251922D302.jpeg


AB305948-39E4-46DD-91AE-838E2D7311F1.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=17341928-659e-243e-452c-37ceb519281b


Avslutar med ännu en italiensk tillverkare vars äldre modeller Mangusta, Pantera och Longchamp jag skulle föredra alla dagar i veckan, före den här märkliga och modernare skapelsen. Problemet med de tre är att ingen, inte ens Longchamp som länge släpade, klarar prisgränsen för min sammanställning. Därför landar vi i denna, som visserligen också fick modellnamnet Mangusta, men som dessvärre inte fick ärva minsta spår av den ursprungligas både vackra och kraftfulla design. Däremot begärs det bara en bråkdel av normala DeTomasopriser för den. Det tycks därför vara lite småpyssel kvar att göra på bilen. Jag vurmar mycket för ovanliga bilmodeller men har trots allt krav på hur de ser ut, de måste tilltala mig rent estetiskt i någon mån. Den här gör absolut inte det, men får platsa just för att den är så udda, smått bisarr faktiskt.

De Tomaso Mangusta, DE, €18500
59975AF1-7460-49F8-A183-B8006F2F7B29.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=77c14c4f-3a4f-58c4-13cb-18f2a596619c
Riktigt fräcka modeller du hittat och härlig fakta kring dom
👍 😃
Men en bil som jag verkligen fastnade för bland dom var den precis i mitten på Renault Spiderbilden😁
Den gamla Escorten med Minilitefälgarna….. VILL HA :hungry:
 
Den tror jag mig ha sett i tråden för några år sedan, var väl också röd och dessutom i mycket bra skick? Kanske dags att införskaffa något kul igen då..
Ja den var i grymt skick. Köptes som renoveringsobjekt men var bara att byta den elektriska bensipumpen och justera så gick den som bara den. Tyvärr har andra intressen tagit över så blir det nåt är det något tråkigare. Funderat på en Miata gen 1, men får se.
 
Problemet med både ledighet och pandemi är att det blir gott om tid till slösurfande, i mitt fall framförallt bilar. Vill inte ens åka och köpa väggfärg och annat jag egentligen skulle ägnat tid åt just nu. Det är ju inte nödvändigt helt enkelt. Blir bra att få börja jobba igen (hemifrån) senare i veckan.

Men ytterligare femton mer eller mindre sköna tips på entusiastbilar klämmer jag också ur mig här. Mer text än tidigare, men man måste ju inte läsa allt, kan ju titta på bilderna bara. Så håll i er, nu kör vi..


Lite av en specialité för mig som ”pilota” av en Shamal som vissa tycker är snarlik, fast med V8. Ghibli GT 2.8, alltså exportversionen. Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.

Maserati Ghibli GT V6 2.8, NL, €25750
53BF389F-C40B-4F87-9A0B-5DCBDD2F4392.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=e059069c-c592-f9b9-c234-34a6dab1561f


Ingen originalare men istället rätt elak i utförandet, en äldre +8. Inte min typ av bil, och kan inte särskilt mycket om dem, men tycker ändå den är ball. Misstänker att åttan får bröla fritt genom de där piporna så man ryser av välbehag. BRG (British Racing Green) gör sig så bra på de här, även om mörkrött också är en passande kulör. Dessutom sitter ratten på rätt sida, den vänstra.

Morgan Plus 8, SE, 365000 kr
ECE7B603-68A2-4885-87D0-7FC3F13D09AE.jpeg


https://www.blocket.se/annons/skane/morgan_plus_8_3_5_v8_spec_utr_/93225652


Shit vad dyr tänker du kanske, men de här kostar ofta en halv miljon ute i Europa, typ som en bra Ur-Quattro. Så just denna känns faktiskt prisvärd. Ett tyskt och måhända striktare (tråkigare?) alternativ till Fiats stiliga Dino-coupé, se nedan. Haft duktig värdeskjuts senaste decenniet.

Audi Coupé S, DE, €28973
1FEE7BA5-4AAD-45E2-9FD1-C40345A8B524.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ae6f58be-3455-ad7d-768f-c73aa64f4f61


Fiat har väl aldrig åtnjutit någon vidare status i vårt land, men de har definitivt stått för en del intressanta bilmodeller, framförallt under 50-70talet. Här är en riktig goding. Bildesigngeniet Giorgetto Giugiaro ritade Coupémodellen av Fiat Dino under sin anställning hos Bertone. En Dino Spider (cabriolet) fanns också att tillgå men den har en helt annan karossdesign, ritad av Pininfarina. Otroligt snygg även den, men kostar i princip alltid långt över en miljon så den diskvalificeras från mina tips denna gång. Motivet till det höga priset för ffa Spidern är att den är så nära en Ferrari 206GT eller 246GT Dino som man kommer för under tre miljoner kronor. De båda sexcylindriga motoralternativen på 2.0 respektive 2.4 liter är identiska i både Fiats och Ferraris modeller - där de senare dock salufördes som Dino vid tiden - inte som Ferrari. Dessutom är Spidern helcabbad vilket inte Ferrari/Dino 246 ens erbjöds som, den fanns istället som GTS, med targatak. Detta danska exemplar av coupén har den större 2.4 liters motorn som jag själv skulle välja, ett modernare tändsystem samt Ferrari Dinofälgar. Viktigare är dock att originalprylarna också finns kvar, och de följer med här. Dino var för övrigt smeknamnet på Enzo Ferraris förstfödde son Alfredo, som avled i muskeldystrofi redan 1956, vid 24 års ålder. V6-motorn var den han arbetade med fram till sin alltför tidiga bortgång.

Fiat Dino Coupé 2400, DK, €43000
46A10135-C0C7-4D41-ACB7-2CB7F79989B3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=823d1d01-9e84-10c0-67db-4bcc076dc040


Avsevärt billigare än en Dino Spider och inte heller lika raffinerad som italienaren finns denna mycket eleganta fransos som cabrioletalternativ. Tänk bort vindskyddet så ser den ännu bättre ut.

Peugeot 504 Cabrio, BE, €18950
B171190C-0E7F-441A-B6BA-58C455962360.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4b0e1c87-f447-8d3a-4a6b-3d86659de4ac


Ytterligare exempel på tokigheter från Renault är Sport Spider som är en ren och skär leksak. Småknasiga dörrar öppnar uppåt och snett framåt. Konstruktionsmässigt är den dock genomtänkt så tillvida att den har utmärkta vägegenskaper, vilket man nästan kan ana bara av att titta på den. Tävlades dessutom i en egen racingserie. Erbjöds även utan vindruta(!) men blir så mycket mer användbar med, så det är nog att föredra.

Renault Sport Spider, DE, €39900
D6811224-1584-4FBD-A861-447593B64123.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=916b3fb2-71da-ee35-5df3-7fbcacea9d5f


En som avviker kraftigt från det betydligt elegantare originalet är denna hårdkokta Abarth-hyllning. Under tidigt 70-tal deltog Abarth Spider i Grupp4-klassen och vann exempelvis Akropolisrallyt. Föredras orginalets (icke-Abarth) elegantare framtoning spanar du med fördel efter europasålda 124 Spider tidigare än 1977. Dessa har slanka kromade stötfångare fram och bak medan de senare, och USA-sålda, har horribla gummiklädda limpor för att klara de dåvarande strängare krockkraven.

Fiat 124 Spider Rally ”Abarth”, DE, €44124
CDD69D01-7CFA-4438-9C06-668D432D3537.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=d5d96aee-bf59-53d9-c1e9-d7161b1607e3


Ganska bortglömd numera är 70-talets Alpine A310 med V6:an. Åtminstone jämfört med 60-talets Alpine A110 som för två år sedan dessutom återkom i en väldigt lyckad reinkarnation. Här handlar det om den svulstiga A310S Pack GT av sen årsmodell. Dessutom har den modernare fälgar, men de passar ändå just denna bilen rätt bra.

Renault A310S GT V6, DE, €44000
3CA29FEC-C69C-44BA-8E34-8D587F7E1EF0.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=74f2c425-b207-a976-841d-3e653ad24d6d


AMG från tidigt 70-tal är knappast dussinvara. Det här är en riktigt läcker klenod jag gärna skulle äga själv som komplement. Fullt AMG-utförande och med specialstolarna från en tid innan nackstöd blev standard p g a säkerhetskraven. När Mercedes var lika med kassaskåpskänsla.

Mercedes-Benz 280E AMG, CZ, €48000
8537BE87-D4B9-4ADD-9B6D-F80C9BCF7052.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b32b9699-75bb-fbf2-5780-d20364dab7ae


Tyska Opel tog i samarbete med brittiska Lotus i början av 00-talet fram en riktigt rolig bil - särskilt för att heta Opel - nämligen Speedster. De hade ju visat några år tidigare med Lotus Omega att de kunde ta fram hästkraftstinna autobahnlokomotiv att räkna med. Här är det snarare den precisa körglädjen som lyfts fram, även om Turboversionen sannerligen presterar också fartmässigt. Den har ju inte jättemånga kilon att släpa på då de är minst sagt sparsmakat utrustade. Fanns även utan turbo (147 hästar) och jag vill minnas att det bara var den som salufördes i Sverige. I Storbritannien, där Opel heter Vauxhall, finns VX220 som har ännu lite fler hästar, men då är det ju ratten på fel sida också. Jag vet vilken version jag skulle välja.

Opel Speedster Turbo, DE, €34999
6A0BD0A1-7CC8-4A19-9005-DDC4B215BFF3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=288d4263-0aff-2287-f771-73e2f04df8b3


American Motors Corporation (AMC) var en biltillverkare som levde fram till senare halvan av 80-talet då Chrysler köpte upp, och snart lade ner, märket. De har producerat flera rätt udda modeller. En jänkare smyger sig alltså in igen, trots att jänk inte är min grej. Här är det främst för att den är så knäpp och just udda, att det blir kul. Kult möjligen, men bara ful i de flestas ögon och med varm växthuskänsla i kupén p g a de både oproportionerliga och överdimensionerade glasytorna. Dessutom känd för både bristande kvalité och rollen i filmen Wayne’s World. Värd att bevara ändå hävdar jag, dock inte av mig personligen 😉

AMC Pacer X, DE, €10999
05461A40-1928-4A5F-8256-FC6B9DF86F31.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=34da8be5-3e29-7f2f-3c03-5c84193aa665


Japan ånyo, och en minst sagt futuristisk skapelse signerad Subaru. Designad av italienske Giorgetto Giugiaros eget Italdesign, troligtvis med rymdskepp i åtanke, får du här en Grand Tourer med 3.3 liters boxersexa och såväl fyrhjulsdrift som spännande sidorutor där endast en mindre del gick att öppna. Svårsåld som ny, och troligtvis fortfarande. Men är du ute efter något verkligt udda, men också riktigt bekvämt, och som kanske, kanske har värdestegringspotential om ytterligare fem-tio år så varför inte? Numera har Subaru Sveriges nöjdaste bilägare tror jag. Hur det var ställt med den saken under det tidiga 90-talet låter jag däremot vara osagt.

Subaru SVX, DE, €14800
899A869B-A4E7-4DAD-BF8E-CAB38C22DDB9.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b3a5dffe-f600-7a63-a807-bd09b55cb11d



Från långt innan de groteskt stora njurarna gjorde sitt intåg i fronten på bilarna från Bayern; här är den lilla roadstern Z1, där njurarna snarare liknar det sena 70-talets häftiga superbil M1. Den fina raka sexan från 325 och 525 fick tjänstgöra också i Z1. Speciell och produktionfördyrande dörrkonstruktion som jag tvivlar på att jag sett på någon annan bilmodell, vare sig före eller efter. Alpinafälgar pryder nästan vilken BMW som helst, så även denna.

BMW Z1, DE, €37990
E75E2DBA-316C-4D1C-9FA6-5824ACBE2B83.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=2aa89c2d-e0f5-72b4-b89f-b08cef1d74d6



Skulle önskat få med en ursprunglig Giugiaroritad Lotus Esprit Turbo vilket jag tipsat om förut i tråden, när det fanns en till salu i Sverige. Fyndpriset var då 315000 kr och den försvann förväntat snabbt. Dock finns ingen sådan under 65000 Euro just nu, så det blir bara en bild på den från posten i maj 2020, och istället en länk med annonstips till generationen efter, den lite mer avrundade Esprit SE. Väghållningsegenskaper på topp och låg vikt - framför hästkrafter - var alltid Colin Chapmans signum, och det är precis vad man får även med Esprit. Men Turboversionerna skäms inte för sin prestanda heller.

Lotus Esprit Turbo SE, den undre bilden, NL, €29950
EAECE0FA-ECFC-40C8-BCDB-FD251922D302.jpeg


AB305948-39E4-46DD-91AE-838E2D7311F1.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=17341928-659e-243e-452c-37ceb519281b


Avslutar med ännu en italiensk tillverkare vars äldre modeller Mangusta, Pantera och Longchamp jag skulle föredra alla dagar i veckan, före den här märkliga och modernare skapelsen. Problemet med de tre är att ingen, inte ens Longchamp som länge släpade, klarar prisgränsen för min sammanställning. Därför landar vi i denna, som visserligen också fick modellnamnet Mangusta, men som dessvärre inte fick ärva minsta spår av den ursprungligas både vackra och kraftfulla design. Däremot begärs det bara en bråkdel av normala DeTomasopriser för den. Det tycks därför vara lite småpyssel kvar att göra på bilen. Jag vurmar mycket för ovanliga bilmodeller men har trots allt krav på hur de ser ut, de måste tilltala mig rent estetiskt i någon mån. Den här gör absolut inte det, men får platsa just för att den är så udda, smått bisarr faktiskt.

De Tomaso Mangusta, DE, €18500
59975AF1-7460-49F8-A183-B8006F2F7B29.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=77c14c4f-3a4f-58c4-13cb-18f2a596619c

Jag tänkte väl - att med så god smak så MÅSTE det hitta in en Speedster till slut, är liksom en förlängning och modern version av många av de andra tokigheterna. :heart:

Med det sagt så är det flera av nämnda modeller jag själv skulle vilja ha i mitt garage.

Tack för ett gäng kvalitetsinlägg, mycket rolig läsning.
 
Vad är rimligt att betala för kamremsbyte i samband med vanlig service på en V40? Årsmodell 13, 17.000mil. Mekonomen vill ha 22 papp vilket känns orimligt mycket. Hur svårt är det att göra själv om man är någorlunda händig?
 
Hade varit magiskt att ha fått möjligheten att beställa en!

Plocka ut en ny 9-5:a som tjänstebil när det gick dåligt för Saab. Det var en basutrustad V70 eller en 9-5:a med sjukt myckt utrustning och jag inte behövde bry mig om något dåligt andrahandsvärde. Köpte sen loss den för en struntsumma när leasingbolaget tagit hela förlusten. Rolig sak var att när jag för ett par år sedan var med barnen på Audi för att titta på ny tjänstebil så ifrågasatte barnen säljaren varför Audi inte hade sätesvärme bak som std när dom hade det i sin gamla Saab :)
 
Vad är rimligt att betala för kamremsbyte i samband med vanlig service på en V40? Årsmodell 13, 17.000mil. Mekonomen vill ha 22 papp vilket känns orimligt mycket. Hur svårt är det att göra själv om man är någorlunda händig?

Oklart vad du har för motor, men min fru har en V50 2012'a (sista året) med en 1,6 dieselmotor. Blir 10 år till hösten och kamremmen ska då bytas vid nästa service. Fick prisuppgift från Volvo (Rejmes) på ca 10k, men minns inte om det var inklusive ordinarie service eller ej, så säg mellan 10 och 14k då. 22k låter som ocker ... :stop:

Edit: Min frus bil har bara gått 10k mil, så det kan givetvis påverka priset på ordinarie service.
 
Problemet med både ledighet och pandemi är att det blir gott om tid till slösurfande, i mitt fall framförallt bilar. Vill inte ens åka och köpa väggfärg och annat jag egentligen skulle ägnat tid åt just nu. Det är ju inte nödvändigt helt enkelt. Blir bra att få börja jobba igen (hemifrån) senare i veckan.

Men ytterligare femton mer eller mindre sköna tips på entusiastbilar klämmer jag också ur mig här. Mer text än tidigare, men man måste ju inte läsa allt, kan ju titta på bilderna bara. Så håll i er, nu kör vi..


Lite av en specialité för mig som ”pilota” av en Shamal som vissa tycker är snarlik, fast med V8. Ghibli GT 2.8, alltså exportversionen. Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.

Maserati Ghibli GT V6 2.8, NL, €25750
53BF389F-C40B-4F87-9A0B-5DCBDD2F4392.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=e059069c-c592-f9b9-c234-34a6dab1561f


Ingen originalare men istället rätt elak i utförandet, en äldre +8. Inte min typ av bil, och kan inte särskilt mycket om dem, men tycker ändå den är ball. Misstänker att åttan får bröla fritt genom de där piporna så man ryser av välbehag. BRG (British Racing Green) gör sig så bra på de här, även om mörkrött också är en passande kulör. Dessutom sitter ratten på rätt sida, den vänstra.

Morgan Plus 8, SE, 365000 kr
ECE7B603-68A2-4885-87D0-7FC3F13D09AE.jpeg


https://www.blocket.se/annons/skane/morgan_plus_8_3_5_v8_spec_utr_/93225652


Shit vad dyr tänker du kanske, men de här kostar ofta en halv miljon ute i Europa, typ som en bra Ur-Quattro. Så just denna känns faktiskt prisvärd. Ett tyskt och måhända striktare (tråkigare?) alternativ till Fiats stiliga Dino-coupé, se nedan. Haft duktig värdeskjuts senaste decenniet.

Audi Coupé S, DE, €28973
1FEE7BA5-4AAD-45E2-9FD1-C40345A8B524.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ae6f58be-3455-ad7d-768f-c73aa64f4f61


Fiat har väl aldrig åtnjutit någon vidare status i vårt land, men de har definitivt stått för en del intressanta bilmodeller, framförallt under 50-70talet. Här är en riktig goding. Bildesigngeniet Giorgetto Giugiaro ritade Coupémodellen av Fiat Dino under sin anställning hos Bertone. En Dino Spider (cabriolet) fanns också att tillgå men den har en helt annan karossdesign, ritad av Pininfarina. Otroligt snygg även den, men kostar i princip alltid långt över en miljon så den diskvalificeras från mina tips denna gång. Motivet till det höga priset för ffa Spidern är att den är så nära en Ferrari 206GT eller 246GT Dino som man kommer för under tre miljoner kronor. De båda sexcylindriga motoralternativen på 2.0 respektive 2.4 liter är identiska i både Fiats och Ferraris modeller - där de senare dock salufördes som Dino vid tiden - inte som Ferrari. Dessutom är Spidern helcabbad vilket inte Ferrari/Dino 246 ens erbjöds som, den fanns istället som GTS, med targatak. Detta danska exemplar av coupén har den större 2.4 liters motorn som jag själv skulle välja, ett modernare tändsystem samt Ferrari Dinofälgar. Viktigare är dock att originalprylarna också finns kvar, och de följer med här. Dino var för övrigt smeknamnet på Enzo Ferraris förstfödde son Alfredo, som avled i muskeldystrofi redan 1956, vid 24 års ålder. V6-motorn var den han arbetade med fram till sin alltför tidiga bortgång.

Fiat Dino Coupé 2400, DK, €43000
46A10135-C0C7-4D41-ACB7-2CB7F79989B3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=823d1d01-9e84-10c0-67db-4bcc076dc040


Avsevärt billigare än en Dino Spider och inte heller lika raffinerad som italienaren finns denna mycket eleganta fransos som cabrioletalternativ. Tänk bort vindskyddet så ser den ännu bättre ut.

Peugeot 504 Cabrio, BE, €18950
B171190C-0E7F-441A-B6BA-58C455962360.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4b0e1c87-f447-8d3a-4a6b-3d86659de4ac


Ytterligare exempel på tokigheter från Renault är Sport Spider som är en ren och skär leksak. Småknasiga dörrar öppnar uppåt och snett framåt. Konstruktionsmässigt är den dock genomtänkt så tillvida att den har utmärkta vägegenskaper, vilket man nästan kan ana bara av att titta på den. Tävlades dessutom i en egen racingserie. Erbjöds även utan vindruta(!) men blir så mycket mer användbar med, så det är nog att föredra.

Renault Sport Spider, DE, €39900
D6811224-1584-4FBD-A861-447593B64123.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=916b3fb2-71da-ee35-5df3-7fbcacea9d5f


En som avviker kraftigt från det betydligt elegantare originalet är denna hårdkokta Abarth-hyllning. Under tidigt 70-tal deltog Abarth Spider i Grupp4-klassen och vann exempelvis Akropolisrallyt. Föredras orginalets (icke-Abarth) elegantare framtoning spanar du med fördel efter europasålda 124 Spider tidigare än 1977. Dessa har slanka kromade stötfångare fram och bak medan de senare, och USA-sålda, har horribla gummiklädda limpor för att klara de dåvarande strängare krockkraven.

Fiat 124 Spider Rally ”Abarth”, DE, €44124
CDD69D01-7CFA-4438-9C06-668D432D3537.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=d5d96aee-bf59-53d9-c1e9-d7161b1607e3


Ganska bortglömd numera är 70-talets Alpine A310 med V6:an. Åtminstone jämfört med 60-talets Alpine A110 som för två år sedan dessutom återkom i en väldigt lyckad reinkarnation. Här handlar det om den svulstiga A310S Pack GT av sen årsmodell. Dessutom har den modernare fälgar, men de passar ändå just denna bilen rätt bra.

Renault A310S GT V6, DE, €44000
3CA29FEC-C69C-44BA-8E34-8D587F7E1EF0.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=74f2c425-b207-a976-841d-3e653ad24d6d


AMG från tidigt 70-tal är knappast dussinvara. Det här är en riktigt läcker klenod jag gärna skulle äga själv som komplement. Fullt AMG-utförande och med specialstolarna från en tid innan nackstöd blev standard p g a säkerhetskraven. När Mercedes var lika med kassaskåpskänsla.

Mercedes-Benz 280E AMG, CZ, €48000
8537BE87-D4B9-4ADD-9B6D-F80C9BCF7052.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b32b9699-75bb-fbf2-5780-d20364dab7ae


Tyska Opel tog i samarbete med brittiska Lotus i början av 00-talet fram en riktigt rolig bil - särskilt för att heta Opel - nämligen Speedster. De hade ju visat några år tidigare med Lotus Omega att de kunde ta fram hästkraftstinna autobahnlokomotiv att räkna med. Här är det snarare den precisa körglädjen som lyfts fram, även om Turboversionen sannerligen presterar också fartmässigt. Den har ju inte jättemånga kilon att släpa på då de är minst sagt sparsmakat utrustade. Fanns även utan turbo (147 hästar) och jag vill minnas att det bara var den som salufördes i Sverige. I Storbritannien, där Opel heter Vauxhall, finns VX220 som har ännu lite fler hästar, men då är det ju ratten på fel sida också. Jag vet vilken version jag skulle välja.

Opel Speedster Turbo, DE, €34999
6A0BD0A1-7CC8-4A19-9005-DDC4B215BFF3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=288d4263-0aff-2287-f771-73e2f04df8b3


American Motors Corporation (AMC) var en biltillverkare som levde fram till senare halvan av 80-talet då Chrysler köpte upp, och snart lade ner, märket. De har producerat flera rätt udda modeller. En jänkare smyger sig alltså in igen, trots att jänk inte är min grej. Här är det främst för att den är så knäpp och just udda, att det blir kul. Kult möjligen, men bara ful i de flestas ögon och med varm växthuskänsla i kupén p g a de både oproportionerliga och överdimensionerade glasytorna. Dessutom känd för både bristande kvalité och rollen i filmen Wayne’s World. Värd att bevara ändå hävdar jag, dock inte av mig personligen 😉

AMC Pacer X, DE, €10999
05461A40-1928-4A5F-8256-FC6B9DF86F31.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=34da8be5-3e29-7f2f-3c03-5c84193aa665


Japan ånyo, och en minst sagt futuristisk skapelse signerad Subaru. Designad av italienske Giorgetto Giugiaros eget Italdesign, troligtvis med rymdskepp i åtanke, får du här en Grand Tourer med 3.3 liters boxersexa och såväl fyrhjulsdrift som spännande sidorutor där endast en mindre del gick att öppna. Svårsåld som ny, och troligtvis fortfarande. Men är du ute efter något verkligt udda, men också riktigt bekvämt, och som kanske, kanske har värdestegringspotential om ytterligare fem-tio år så varför inte? Numera har Subaru Sveriges nöjdaste bilägare tror jag. Hur det var ställt med den saken under det tidiga 90-talet låter jag däremot vara osagt.

Subaru SVX, DE, €14800
899A869B-A4E7-4DAD-BF8E-CAB38C22DDB9.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b3a5dffe-f600-7a63-a807-bd09b55cb11d



Från långt innan de groteskt stora njurarna gjorde sitt intåg i fronten på bilarna från Bayern; här är den lilla roadstern Z1, där njurarna snarare liknar det sena 70-talets häftiga superbil M1. Den fina raka sexan från 325 och 525 fick tjänstgöra också i Z1. Speciell och produktionfördyrande dörrkonstruktion som jag tvivlar på att jag sett på någon annan bilmodell, vare sig före eller efter. Alpinafälgar pryder nästan vilken BMW som helst, så även denna.

BMW Z1, DE, €37990
E75E2DBA-316C-4D1C-9FA6-5824ACBE2B83.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=2aa89c2d-e0f5-72b4-b89f-b08cef1d74d6



Skulle önskat få med en ursprunglig Giugiaroritad Lotus Esprit Turbo vilket jag tipsat om förut i tråden, när det fanns en till salu i Sverige. Fyndpriset var då 315000 kr och den försvann förväntat snabbt. Dock finns ingen sådan under 65000 Euro just nu, så det blir bara en bild på den från posten i maj 2020, och istället en länk med annonstips till generationen efter, den lite mer avrundade Esprit SE. Väghållningsegenskaper på topp och låg vikt - framför hästkrafter - var alltid Colin Chapmans signum, och det är precis vad man får även med Esprit. Men Turboversionerna skäms inte för sin prestanda heller.

Lotus Esprit Turbo SE, den undre bilden, NL, €29950
EAECE0FA-ECFC-40C8-BCDB-FD251922D302.jpeg


AB305948-39E4-46DD-91AE-838E2D7311F1.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=17341928-659e-243e-452c-37ceb519281b


Avslutar med ännu en italiensk tillverkare vars äldre modeller Mangusta, Pantera och Longchamp jag skulle föredra alla dagar i veckan, före den här märkliga och modernare skapelsen. Problemet med de tre är att ingen, inte ens Longchamp som länge släpade, klarar prisgränsen för min sammanställning. Därför landar vi i denna, som visserligen också fick modellnamnet Mangusta, men som dessvärre inte fick ärva minsta spår av den ursprungligas både vackra och kraftfulla design. Däremot begärs det bara en bråkdel av normala DeTomasopriser för den. Det tycks därför vara lite småpyssel kvar att göra på bilen. Jag vurmar mycket för ovanliga bilmodeller men har trots allt krav på hur de ser ut, de måste tilltala mig rent estetiskt i någon mån. Den här gör absolut inte det, men får platsa just för att den är så udda, smått bisarr faktiskt.

De Tomaso Mangusta, DE, €18500
59975AF1-7460-49F8-A183-B8006F2F7B29.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=77c14c4f-3a4f-58c4-13cb-18f2a596619c
Grymt inlägg igen, tack tack!
 
Oklart vad du har för motor, men min fru har en V50 2012'a (sista året) med en 1,6 dieselmotor. Blir 10 år till hösten och kamremmen ska då bytas vid nästa service. Fick prisuppgift från Volvo (Rejmes) på ca 10k, men minns inte om det var inklusive ordinarie service eller ej, så säg mellan 10 och 14k då. 22k låter som ocker ... :stop:

Edit: Min frus bil har bara gått 10k mil, så det kan givetvis påverka priset på ordinarie service.
Jag har en D3, 2.0 liters rak femma. Tycker också att runt 10k verkar rimligt.
 
Vad är rimligt att betala för kamremsbyte i samband med vanlig service på en V40? Årsmodell 13, 17.000mil. Mekonomen vill ha 22 papp vilket känns orimligt mycket. Hur svårt är det att göra själv om man är någorlunda händig?
22k för ett kamremsbyte inkl service är helt orimligt på en vanlig bil där man inte behöver lyfta ut motorn för att komma åt.

Bör ligga på runt 10k inkl service på aukt. verkstad och ännu billigare på typ Mekonomen, Autoexperten och liknande.
 
Plocka ut en ny 9-5:a som tjänstebil när det gick dåligt för Saab. Det var en basutrustad V70 eller en 9-5:a med sjukt myckt utrustning och jag inte behövde bry mig om något dåligt andrahandsvärde. Köpte sen loss den för en struntsumma när leasingbolaget tagit hela förlusten. Rolig sak var att när jag för ett par år sedan var med barnen på Audi för att titta på ny tjänstebil så ifrågasatte barnen säljaren varför Audi inte hade sätesvärme bak som std när dom hade det i sin gamla Saab :)
Gissar på att Audi försäljaren kliade sig i huvudet och undrade vad sätesvärme bak innebar 🙄

En mysig liten historia jag själv gärna hade upplevt, men håller iaf på att få till mina Saabar till en utrustningsnivå man kanske bara kunnat drömma om i ett nyinköp tillfälle 😁
 
Vad är rimligt att betala för kamremsbyte i samband med vanlig service på en V40? Årsmodell 13, 17.000mil. Mekonomen vill ha 22 papp vilket känns orimligt mycket. Hur svårt är det att göra själv om man är någorlunda händig?

Oklart vad du har för motor, men min fru har en V50 2012'a (sista året) med en 1,6 dieselmotor. Blir 10 år till hösten och kamremmen ska då bytas vid nästa service. Fick prisuppgift från Volvo (Rejmes) på ca 10k, men minns inte om det var inklusive ordinarie service eller ej, så säg mellan 10 och 14k då. 22k låter som ocker ... :stop:

Edit: Min frus bil har bara gått 10k mil, så det kan givetvis påverka priset på ordinarie service.

Jag har en D3, 2.0 liters rak femma. Tycker också att runt 10k verkar rimligt.
Man kan dock inte tänka på det sättet. Kamremsbyten kan dels gå till på olika sätt dels kan man behöva olika mycket tid på sig för att komma åt. Volvofemman är notoriskt lätt att byta kamrem på, verkstäderna har gjort det ofta och har vanan inne. Då blir det billigt. Kommer man in med en mer udda modell där de är trångt drar priset iväg. Mekonomen har som målsättning att ligga 15% under auktoriserade verkstäder i sin prissättning, går man till Nisses Kött och Bilservice blir det betydligt billigare. Om de vet vad de gör :rolleyes:

Är det fyrcylindrig motor du har kommer du behöva förvänta dig en högre prisbild än femman vart du än går tyvärr.
 
Problemet med både ledighet och pandemi är att det blir gott om tid till slösurfande, i mitt fall framförallt bilar. Vill inte ens åka och köpa väggfärg och annat jag egentligen skulle ägnat tid åt just nu. Det är ju inte nödvändigt helt enkelt. Blir bra att få börja jobba igen (hemifrån) senare i veckan.

Men ytterligare femton mer eller mindre sköna tips på entusiastbilar klämmer jag också ur mig här. Mer text än tidigare, men man måste ju inte läsa allt, kan ju titta på bilderna bara. Så håll i er, nu kör vi..


Lite av en specialité för mig som ”pilota” av en Shamal som vissa tycker är snarlik, fast med V8. Ghibli GT 2.8, alltså exportversionen. Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.

Maserati Ghibli GT V6 2.8, NL, €25750
53BF389F-C40B-4F87-9A0B-5DCBDD2F4392.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=e059069c-c592-f9b9-c234-34a6dab1561f


Ingen originalare men istället rätt elak i utförandet, en äldre +8. Inte min typ av bil, och kan inte särskilt mycket om dem, men tycker ändå den är ball. Misstänker att åttan får bröla fritt genom de där piporna så man ryser av välbehag. BRG (British Racing Green) gör sig så bra på de här, även om mörkrött också är en passande kulör. Dessutom sitter ratten på rätt sida, den vänstra.

Morgan Plus 8, SE, 365000 kr
ECE7B603-68A2-4885-87D0-7FC3F13D09AE.jpeg


https://www.blocket.se/annons/skane/morgan_plus_8_3_5_v8_spec_utr_/93225652


Shit vad dyr tänker du kanske, men de här kostar ofta en halv miljon ute i Europa, typ som en bra Ur-Quattro. Så just denna känns faktiskt prisvärd. Ett tyskt och måhända striktare (tråkigare?) alternativ till Fiats stiliga Dino-coupé, se nedan. Haft duktig värdeskjuts senaste decenniet.

Audi Coupé S, DE, €28973
1FEE7BA5-4AAD-45E2-9FD1-C40345A8B524.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ae6f58be-3455-ad7d-768f-c73aa64f4f61


Fiat har väl aldrig åtnjutit någon vidare status i vårt land, men de har definitivt stått för en del intressanta bilmodeller, framförallt under 50-70talet. Här är en riktig goding. Bildesigngeniet Giorgetto Giugiaro ritade Coupémodellen av Fiat Dino under sin anställning hos Bertone. En Dino Spider (cabriolet) fanns också att tillgå men den har en helt annan karossdesign, ritad av Pininfarina. Otroligt snygg även den, men kostar i princip alltid långt över en miljon så den diskvalificeras från mina tips denna gång. Motivet till det höga priset för ffa Spidern är att den är så nära en Ferrari 206GT eller 246GT Dino som man kommer för under tre miljoner kronor. De båda sexcylindriga motoralternativen på 2.0 respektive 2.4 liter är identiska i både Fiats och Ferraris modeller - där de senare dock salufördes som Dino vid tiden - inte som Ferrari. Dessutom är Spidern helcabbad vilket inte Ferrari/Dino 246 ens erbjöds som, den fanns istället som GTS, med targatak. Detta danska exemplar av coupén har den större 2.4 liters motorn som jag själv skulle välja, ett modernare tändsystem samt Ferrari Dinofälgar. Viktigare är dock att originalprylarna också finns kvar, och de följer med här. Dino var för övrigt smeknamnet på Enzo Ferraris förstfödde son Alfredo, som avled i muskeldystrofi redan 1956, vid 24 års ålder. V6-motorn var den han arbetade med fram till sin alltför tidiga bortgång.

Fiat Dino Coupé 2400, DK, €43000
46A10135-C0C7-4D41-ACB7-2CB7F79989B3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=823d1d01-9e84-10c0-67db-4bcc076dc040


Avsevärt billigare än en Dino Spider och inte heller lika raffinerad som italienaren finns denna mycket eleganta fransos som cabrioletalternativ. Tänk bort vindskyddet så ser den ännu bättre ut.

Peugeot 504 Cabrio, BE, €18950
B171190C-0E7F-441A-B6BA-58C455962360.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4b0e1c87-f447-8d3a-4a6b-3d86659de4ac


Ytterligare exempel på tokigheter från Renault är Sport Spider som är en ren och skär leksak. Småknasiga dörrar öppnar uppåt och snett framåt. Konstruktionsmässigt är den dock genomtänkt så tillvida att den har utmärkta vägegenskaper, vilket man nästan kan ana bara av att titta på den. Tävlades dessutom i en egen racingserie. Erbjöds även utan vindruta(!) men blir så mycket mer användbar med, så det är nog att föredra.

Renault Sport Spider, DE, €39900
D6811224-1584-4FBD-A861-447593B64123.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=916b3fb2-71da-ee35-5df3-7fbcacea9d5f


En som avviker kraftigt från det betydligt elegantare originalet är denna hårdkokta Abarth-hyllning. Under tidigt 70-tal deltog Abarth Spider i Grupp4-klassen och vann exempelvis Akropolisrallyt. Föredras orginalets (icke-Abarth) elegantare framtoning spanar du med fördel efter europasålda 124 Spider tidigare än 1977. Dessa har slanka kromade stötfångare fram och bak medan de senare, och USA-sålda, har horribla gummiklädda limpor för att klara de dåvarande strängare krockkraven.

Fiat 124 Spider Rally ”Abarth”, DE, €44124
CDD69D01-7CFA-4438-9C06-668D432D3537.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=d5d96aee-bf59-53d9-c1e9-d7161b1607e3


Ganska bortglömd numera är 70-talets Alpine A310 med V6:an. Åtminstone jämfört med 60-talets Alpine A110 som för två år sedan dessutom återkom i en väldigt lyckad reinkarnation. Här handlar det om den svulstiga A310S Pack GT av sen årsmodell. Dessutom har den modernare fälgar, men de passar ändå just denna bilen rätt bra.

Renault A310S GT V6, DE, €44000
3CA29FEC-C69C-44BA-8E34-8D587F7E1EF0.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=74f2c425-b207-a976-841d-3e653ad24d6d


AMG från tidigt 70-tal är knappast dussinvara. Det här är en riktigt läcker klenod jag gärna skulle äga själv som komplement. Fullt AMG-utförande och med specialstolarna från en tid innan nackstöd blev standard p g a säkerhetskraven. När Mercedes var lika med kassaskåpskänsla.

Mercedes-Benz 280E AMG, CZ, €48000
8537BE87-D4B9-4ADD-9B6D-F80C9BCF7052.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b32b9699-75bb-fbf2-5780-d20364dab7ae


Tyska Opel tog i samarbete med brittiska Lotus i början av 00-talet fram en riktigt rolig bil - särskilt för att heta Opel - nämligen Speedster. De hade ju visat några år tidigare med Lotus Omega att de kunde ta fram hästkraftstinna autobahnlokomotiv att räkna med. Här är det snarare den precisa körglädjen som lyfts fram, även om Turboversionen sannerligen presterar också fartmässigt. Den har ju inte jättemånga kilon att släpa på då de är minst sagt sparsmakat utrustade. Fanns även utan turbo (147 hästar) och jag vill minnas att det bara var den som salufördes i Sverige. I Storbritannien, där Opel heter Vauxhall, finns VX220 som har ännu lite fler hästar, men då är det ju ratten på fel sida också. Jag vet vilken version jag skulle välja.

Opel Speedster Turbo, DE, €34999
6A0BD0A1-7CC8-4A19-9005-DDC4B215BFF3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=288d4263-0aff-2287-f771-73e2f04df8b3


American Motors Corporation (AMC) var en biltillverkare som levde fram till senare halvan av 80-talet då Chrysler köpte upp, och snart lade ner, märket. De har producerat flera rätt udda modeller. En jänkare smyger sig alltså in igen, trots att jänk inte är min grej. Här är det främst för att den är så knäpp och just udda, att det blir kul. Kult möjligen, men bara ful i de flestas ögon och med varm växthuskänsla i kupén p g a de både oproportionerliga och överdimensionerade glasytorna. Dessutom känd för både bristande kvalité och rollen i filmen Wayne’s World. Värd att bevara ändå hävdar jag, dock inte av mig personligen 😉

AMC Pacer X, DE, €10999
05461A40-1928-4A5F-8256-FC6B9DF86F31.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=34da8be5-3e29-7f2f-3c03-5c84193aa665


Japan ånyo, och en minst sagt futuristisk skapelse signerad Subaru. Designad av italienske Giorgetto Giugiaros eget Italdesign, troligtvis med rymdskepp i åtanke, får du här en Grand Tourer med 3.3 liters boxersexa och såväl fyrhjulsdrift som spännande sidorutor där endast en mindre del gick att öppna. Svårsåld som ny, och troligtvis fortfarande. Men är du ute efter något verkligt udda, men också riktigt bekvämt, och som kanske, kanske har värdestegringspotential om ytterligare fem-tio år så varför inte? Numera har Subaru Sveriges nöjdaste bilägare tror jag. Hur det var ställt med den saken under det tidiga 90-talet låter jag däremot vara osagt.

Subaru SVX, DE, €14800
899A869B-A4E7-4DAD-BF8E-CAB38C22DDB9.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b3a5dffe-f600-7a63-a807-bd09b55cb11d



Från långt innan de groteskt stora njurarna gjorde sitt intåg i fronten på bilarna från Bayern; här är den lilla roadstern Z1, där njurarna snarare liknar det sena 70-talets häftiga superbil M1. Den fina raka sexan från 325 och 525 fick tjänstgöra också i Z1. Speciell och produktionfördyrande dörrkonstruktion som jag tvivlar på att jag sett på någon annan bilmodell, vare sig före eller efter. Alpinafälgar pryder nästan vilken BMW som helst, så även denna.

BMW Z1, DE, €37990
E75E2DBA-316C-4D1C-9FA6-5824ACBE2B83.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=2aa89c2d-e0f5-72b4-b89f-b08cef1d74d6



Skulle önskat få med en ursprunglig Giugiaroritad Lotus Esprit Turbo vilket jag tipsat om förut i tråden, när det fanns en till salu i Sverige. Fyndpriset var då 315000 kr och den försvann förväntat snabbt. Dock finns ingen sådan under 65000 Euro just nu, så det blir bara en bild på den från posten i maj 2020, och istället en länk med annonstips till generationen efter, den lite mer avrundade Esprit SE. Väghållningsegenskaper på topp och låg vikt - framför hästkrafter - var alltid Colin Chapmans signum, och det är precis vad man får även med Esprit. Men Turboversionerna skäms inte för sin prestanda heller.

Lotus Esprit Turbo SE, den undre bilden, NL, €29950
EAECE0FA-ECFC-40C8-BCDB-FD251922D302.jpeg


AB305948-39E4-46DD-91AE-838E2D7311F1.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=17341928-659e-243e-452c-37ceb519281b


Avslutar med ännu en italiensk tillverkare vars äldre modeller Mangusta, Pantera och Longchamp jag skulle föredra alla dagar i veckan, före den här märkliga och modernare skapelsen. Problemet med de tre är att ingen, inte ens Longchamp som länge släpade, klarar prisgränsen för min sammanställning. Därför landar vi i denna, som visserligen också fick modellnamnet Mangusta, men som dessvärre inte fick ärva minsta spår av den ursprungligas både vackra och kraftfulla design. Däremot begärs det bara en bråkdel av normala DeTomasopriser för den. Det tycks därför vara lite småpyssel kvar att göra på bilen. Jag vurmar mycket för ovanliga bilmodeller men har trots allt krav på hur de ser ut, de måste tilltala mig rent estetiskt i någon mån. Den här gör absolut inte det, men får platsa just för att den är så udda, smått bisarr faktiskt.

De Tomaso Mangusta, DE, €18500
59975AF1-7460-49F8-A183-B8006F2F7B29.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=77c14c4f-3a4f-58c4-13cb-18f2a596619c

Kul lista, tack! Och en kandidat till https://m.mobile.de/auto-inserat/smart-smart-crossblade-nr-1010-sankt-augustin/300398489.html
 
Någon som har erfarenhet av LS-motorerna och kan säga vad aluminiumblocken klarar för cylindertryck innan de börjar ge upp? Samt har för andra svagheter?

Mycket gammal teknik, men är ändå nyfiken på att experimentera lite.
 
Någon som har erfarenhet av LS-motorerna och kan säga vad aluminiumblocken klarar för cylindertryck innan de börjar ge upp? Samt har för andra svagheter?

Mycket gammal teknik, men är ändå nyfiken på att experimentera lite.
Tror väl du istället skall vända dig till typ SloppyMechanics, Richard Holdener eller liknande.
De här inne har ännu inte fått igång apparna till sina bilar.
 
Tänkte passa på att ställa en allmän fråga gällande miljözoner i Sthlm.

Vet någon hur det kommer bli med restriktioner framöver? Gäller det fortfarande bara Hornsgatan eller kommer det utökas i större delar av Sthlm?
Tänker då främst om Miljözon 2 kommer utökas mer än att bara gälla Hornsgatan.
 
Tänkte passa på att ställa en allmän fråga gällande miljözoner i Sthlm.

Vet någon hur det kommer bli med restriktioner framöver? Gäller det fortfarande bara Hornsgatan eller kommer det utökas i större delar av Sthlm?
Tänker då främst om Miljözon 2 kommer utökas mer än att bara gälla Hornsgatan.
Finns inga beslut än, det är en politiskt ganska nedprioriterad fråga numera. Även om den kommer har polisen öppet sagt att man inte har några planer på att följa upp det...
 
Denna har jag sportat i lite mer än ett år nu, riktigt nöjd. Förvisso ingen speciell bil för många men ett av mina bästa köp någonsin. Svårslagen bil till mina ändamål. Har letat men hittar helt ärligt inte hittat en bil som kombinerar körglädje, tillförlitlighet, säkerhet och bränsleförbrukning bättre än denna gör i prisklassen. :)

IMG_20200124_170228.jpg

IMG_20200525_212038.jpg

IMG_20200307_125601.jpg
 
Skulle tro att dom klarar av en hel del innan blocket ger upp, för antar att du inte tänker köra oöppnat?

Absolut inte oöppnat, det är finns alltid en bortförklaring att öppna och förbättra något.

Har förstått att smallblocken inte gillar över 4 tum vevslag, men sedan är det en del olikheter mellan blocken. Behöver kunna fråga av mig hos någon som vet innan jag hoppar på LS-tåget, främst med avseende på olja & toppar samt hur man får dessa att vara varvvilliga.
 
Problemet med både ledighet och pandemi är att det blir gott om tid till slösurfande, i mitt fall framförallt bilar. Vill inte ens åka och köpa väggfärg och annat jag egentligen skulle ägnat tid åt just nu. Det är ju inte nödvändigt helt enkelt. Blir bra att få börja jobba igen (hemifrån) senare i veckan.

Men ytterligare femton mer eller mindre sköna tips på entusiastbilar klämmer jag också ur mig här. Mer text än tidigare, men man måste ju inte läsa allt, kan ju titta på bilderna bara. Så håll i er, nu kör vi..


Lite av en specialité för mig som ”pilota” av en Shamal som vissa tycker är snarlik, fast med V8. Ghibli GT 2.8, alltså exportversionen. Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.

Maserati Ghibli GT V6 2.8, NL, €25750
53BF389F-C40B-4F87-9A0B-5DCBDD2F4392.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=e059069c-c592-f9b9-c234-34a6dab1561f


Ingen originalare men istället rätt elak i utförandet, en äldre +8. Inte min typ av bil, och kan inte särskilt mycket om dem, men tycker ändå den är ball. Misstänker att åttan får bröla fritt genom de där piporna så man ryser av välbehag. BRG (British Racing Green) gör sig så bra på de här, även om mörkrött också är en passande kulör. Dessutom sitter ratten på rätt sida, den vänstra.

Morgan Plus 8, SE, 365000 kr
ECE7B603-68A2-4885-87D0-7FC3F13D09AE.jpeg


https://www.blocket.se/annons/skane/morgan_plus_8_3_5_v8_spec_utr_/93225652


Shit vad dyr tänker du kanske, men de här kostar ofta en halv miljon ute i Europa, typ som en bra Ur-Quattro. Så just denna känns faktiskt prisvärd. Ett tyskt och måhända striktare (tråkigare?) alternativ till Fiats stiliga Dino-coupé, se nedan. Haft duktig värdeskjuts senaste decenniet.

Audi Coupé S, DE, €28973
1FEE7BA5-4AAD-45E2-9FD1-C40345A8B524.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ae6f58be-3455-ad7d-768f-c73aa64f4f61


Fiat har väl aldrig åtnjutit någon vidare status i vårt land, men de har definitivt stått för en del intressanta bilmodeller, framförallt under 50-70talet. Här är en riktig goding. Bildesigngeniet Giorgetto Giugiaro ritade Coupémodellen av Fiat Dino under sin anställning hos Bertone. En Dino Spider (cabriolet) fanns också att tillgå men den har en helt annan karossdesign, ritad av Pininfarina. Otroligt snygg även den, men kostar i princip alltid långt över en miljon så den diskvalificeras från mina tips denna gång. Motivet till det höga priset för ffa Spidern är att den är så nära en Ferrari 206GT eller 246GT Dino som man kommer för under tre miljoner kronor. De båda sexcylindriga motoralternativen på 2.0 respektive 2.4 liter är identiska i både Fiats och Ferraris modeller - där de senare dock salufördes som Dino vid tiden - inte som Ferrari. Dessutom är Spidern helcabbad vilket inte Ferrari/Dino 246 ens erbjöds som, den fanns istället som GTS, med targatak. Detta danska exemplar av coupén har den större 2.4 liters motorn som jag själv skulle välja, ett modernare tändsystem samt Ferrari Dinofälgar. Viktigare är dock att originalprylarna också finns kvar, och de följer med här. Dino var för övrigt smeknamnet på Enzo Ferraris förstfödde son Alfredo, som avled i muskeldystrofi redan 1956, vid 24 års ålder. V6-motorn var den han arbetade med fram till sin alltför tidiga bortgång.

Fiat Dino Coupé 2400, DK, €43000
46A10135-C0C7-4D41-ACB7-2CB7F79989B3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=823d1d01-9e84-10c0-67db-4bcc076dc040


Avsevärt billigare än en Dino Spider och inte heller lika raffinerad som italienaren finns denna mycket eleganta fransos som cabrioletalternativ. Tänk bort vindskyddet så ser den ännu bättre ut.

Peugeot 504 Cabrio, BE, €18950
B171190C-0E7F-441A-B6BA-58C455962360.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4b0e1c87-f447-8d3a-4a6b-3d86659de4ac


Ytterligare exempel på tokigheter från Renault är Sport Spider som är en ren och skär leksak. Småknasiga dörrar öppnar uppåt och snett framåt. Konstruktionsmässigt är den dock genomtänkt så tillvida att den har utmärkta vägegenskaper, vilket man nästan kan ana bara av att titta på den. Tävlades dessutom i en egen racingserie. Erbjöds även utan vindruta(!) men blir så mycket mer användbar med, så det är nog att föredra.

Renault Sport Spider, DE, €39900
D6811224-1584-4FBD-A861-447593B64123.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=916b3fb2-71da-ee35-5df3-7fbcacea9d5f


En som avviker kraftigt från det betydligt elegantare originalet är denna hårdkokta Abarth-hyllning. Under tidigt 70-tal deltog Abarth Spider i Grupp4-klassen och vann exempelvis Akropolisrallyt. Föredras orginalets (icke-Abarth) elegantare framtoning spanar du med fördel efter europasålda 124 Spider tidigare än 1977. Dessa har slanka kromade stötfångare fram och bak medan de senare, och USA-sålda, har horribla gummiklädda limpor för att klara de dåvarande strängare krockkraven.

Fiat 124 Spider Rally ”Abarth”, DE, €44124
CDD69D01-7CFA-4438-9C06-668D432D3537.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=d5d96aee-bf59-53d9-c1e9-d7161b1607e3


Ganska bortglömd numera är 70-talets Alpine A310 med V6:an. Åtminstone jämfört med 60-talets Alpine A110 som för två år sedan dessutom återkom i en väldigt lyckad reinkarnation. Här handlar det om den svulstiga A310S Pack GT av sen årsmodell. Dessutom har den modernare fälgar, men de passar ändå just denna bilen rätt bra.

Renault A310S GT V6, DE, €44000
3CA29FEC-C69C-44BA-8E34-8D587F7E1EF0.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=74f2c425-b207-a976-841d-3e653ad24d6d


AMG från tidigt 70-tal är knappast dussinvara. Det här är en riktigt läcker klenod jag gärna skulle äga själv som komplement. Fullt AMG-utförande och med specialstolarna från en tid innan nackstöd blev standard p g a säkerhetskraven. När Mercedes var lika med kassaskåpskänsla.

Mercedes-Benz 280E AMG, CZ, €48000
8537BE87-D4B9-4ADD-9B6D-F80C9BCF7052.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b32b9699-75bb-fbf2-5780-d20364dab7ae


Tyska Opel tog i samarbete med brittiska Lotus i början av 00-talet fram en riktigt rolig bil - särskilt för att heta Opel - nämligen Speedster. De hade ju visat några år tidigare med Lotus Omega att de kunde ta fram hästkraftstinna autobahnlokomotiv att räkna med. Här är det snarare den precisa körglädjen som lyfts fram, även om Turboversionen sannerligen presterar också fartmässigt. Den har ju inte jättemånga kilon att släpa på då de är minst sagt sparsmakat utrustade. Fanns även utan turbo (147 hästar) och jag vill minnas att det bara var den som salufördes i Sverige. I Storbritannien, där Opel heter Vauxhall, finns VX220 som har ännu lite fler hästar, men då är det ju ratten på fel sida också. Jag vet vilken version jag skulle välja.

Opel Speedster Turbo, DE, €34999
6A0BD0A1-7CC8-4A19-9005-DDC4B215BFF3.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=288d4263-0aff-2287-f771-73e2f04df8b3


American Motors Corporation (AMC) var en biltillverkare som levde fram till senare halvan av 80-talet då Chrysler köpte upp, och snart lade ner, märket. De har producerat flera rätt udda modeller. En jänkare smyger sig alltså in igen, trots att jänk inte är min grej. Här är det främst för att den är så knäpp och just udda, att det blir kul. Kult möjligen, men bara ful i de flestas ögon och med varm växthuskänsla i kupén p g a de både oproportionerliga och överdimensionerade glasytorna. Dessutom känd för både bristande kvalité och rollen i filmen Wayne’s World. Värd att bevara ändå hävdar jag, dock inte av mig personligen 😉

AMC Pacer X, DE, €10999
05461A40-1928-4A5F-8256-FC6B9DF86F31.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=34da8be5-3e29-7f2f-3c03-5c84193aa665


Japan ånyo, och en minst sagt futuristisk skapelse signerad Subaru. Designad av italienske Giorgetto Giugiaros eget Italdesign, troligtvis med rymdskepp i åtanke, får du här en Grand Tourer med 3.3 liters boxersexa och såväl fyrhjulsdrift som spännande sidorutor där endast en mindre del gick att öppna. Svårsåld som ny, och troligtvis fortfarande. Men är du ute efter något verkligt udda, men också riktigt bekvämt, och som kanske, kanske har värdestegringspotential om ytterligare fem-tio år så varför inte? Numera har Subaru Sveriges nöjdaste bilägare tror jag. Hur det var ställt med den saken under det tidiga 90-talet låter jag däremot vara osagt.

Subaru SVX, DE, €14800
899A869B-A4E7-4DAD-BF8E-CAB38C22DDB9.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b3a5dffe-f600-7a63-a807-bd09b55cb11d



Från långt innan de groteskt stora njurarna gjorde sitt intåg i fronten på bilarna från Bayern; här är den lilla roadstern Z1, där njurarna snarare liknar det sena 70-talets häftiga superbil M1. Den fina raka sexan från 325 och 525 fick tjänstgöra också i Z1. Speciell och produktionfördyrande dörrkonstruktion som jag tvivlar på att jag sett på någon annan bilmodell, vare sig före eller efter. Alpinafälgar pryder nästan vilken BMW som helst, så även denna.

BMW Z1, DE, €37990
E75E2DBA-316C-4D1C-9FA6-5824ACBE2B83.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=2aa89c2d-e0f5-72b4-b89f-b08cef1d74d6



Skulle önskat få med en ursprunglig Giugiaroritad Lotus Esprit Turbo vilket jag tipsat om förut i tråden, när det fanns en till salu i Sverige. Fyndpriset var då 315000 kr och den försvann förväntat snabbt. Dock finns ingen sådan under 65000 Euro just nu, så det blir bara en bild på den från posten i maj 2020, och istället en länk med annonstips till generationen efter, den lite mer avrundade Esprit SE. Väghållningsegenskaper på topp och låg vikt - framför hästkrafter - var alltid Colin Chapmans signum, och det är precis vad man får även med Esprit. Men Turboversionerna skäms inte för sin prestanda heller.

Lotus Esprit Turbo SE, den undre bilden, NL, €29950
EAECE0FA-ECFC-40C8-BCDB-FD251922D302.jpeg


AB305948-39E4-46DD-91AE-838E2D7311F1.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=17341928-659e-243e-452c-37ceb519281b


Avslutar med ännu en italiensk tillverkare vars äldre modeller Mangusta, Pantera och Longchamp jag skulle föredra alla dagar i veckan, före den här märkliga och modernare skapelsen. Problemet med de tre är att ingen, inte ens Longchamp som länge släpade, klarar prisgränsen för min sammanställning. Därför landar vi i denna, som visserligen också fick modellnamnet Mangusta, men som dessvärre inte fick ärva minsta spår av den ursprungligas både vackra och kraftfulla design. Däremot begärs det bara en bråkdel av normala DeTomasopriser för den. Det tycks därför vara lite småpyssel kvar att göra på bilen. Jag vurmar mycket för ovanliga bilmodeller men har trots allt krav på hur de ser ut, de måste tilltala mig rent estetiskt i någon mån. Den här gör absolut inte det, men får platsa just för att den är så udda, smått bisarr faktiskt.

De Tomaso Mangusta, DE, €18500
59975AF1-7460-49F8-A183-B8006F2F7B29.jpeg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=77c14c4f-3a4f-58c4-13cb-18f2a596619c
Åter igen, tack för ett lysande inlägg! Jag tyckte mig ha bra koll på udda fåglar i bilvärlden men tydligen inte...

De Tomason är ju ruggigt cool, men vacker kan man ju inte anklaga den för att vara. Synd att inredningen är så spartansk, där framgår det ju tydligt att det är någon form av hemmabygge eller vad man nu vill kalla det. Det var dock otroligt svårt att hitta info om den på nätet, inte ens Wiki hade något att bidra med alls. Prismässigt är den ju dock rena fyndet med tanke på att till och med gamla Volvo 740 handlas för närmare 300k.

Det som är lite tråkigt med bilar annars är ju att det "bara" handlar om investeringar och hur mycket man tjänade på senaste affären, snarare än själva bilarna. Kul och se att man fortfarande kan köpa exklusiva och udda bilar för "rimliga" pengar.
 
Denna har jag sportat i lite mer än ett år nu, riktigt nöjd. Förvisso ingen speciell bil för många men ett av mina bästa köp någonsin. Svårslagen bil till mina ändamål. Har letat men hittar helt ärligt inte hittat en bil som kombinerar körglädje, tillförlitlighet, säkerhet och bränsleförbrukning bättre än denna gör i prisklassen. :)

IMG_20200124_170228.jpg

IMG_20200525_212038.jpg

IMG_20200307_125601.jpg
Diesel eller bensinare?
 
Grymt inlägg igen, tack tack!


Åter igen, tack för ett lysande inlägg! Jag tyckte mig ha bra koll på udda fåglar i bilvärlden men tydligen inte...

De Tomason är ju ruggigt cool, men vacker kan man ju inte anklaga den för att vara. Synd att inredningen är så spartansk, där framgår det ju tydligt att det är någon form av hemmabygge eller vad man nu vill kalla det. Det var dock otroligt svårt att hitta info om den på nätet, inte ens Wiki hade något att bidra med alls. Prismässigt är den ju dock rena fyndet med tanke på att till och med gamla Volvo 740 handlas för närmare 300k.

Det som är lite tråkigt med bilar annars är ju att det "bara" handlar om investeringar och hur mycket man tjänade på senaste affären, snarare än själva bilarna. Kul och se att man fortfarande kan köpa exklusiva och udda bilar för "rimliga" pengar.

Tack ska ni ha! @Tapiren jag vet ju att du styrt XJS:er i några omgångar och kanske RR också men har du något kul nu med? Jag hade fler bilar, ännu mer okända t o m. Men allt fick inte plats tyckte jag 😉

Mangustan finns förresten också som Qvale, efter samarbetspartnern Alejandro De Tomaso hade vid tidpunkten för framtagandet av bilen. Jag har Mangustan i både en och flera gamla biltidningsartiklar från förr. Såg faktiskt en svenskreggad personligen det enda året Resarö Historic GP kördes, det bör ha varit 2006.
Här finns lite om just Mangustan:

 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp