Problemet med både ledighet och pandemi är att det blir gott om tid till slösurfande, i mitt fall framförallt bilar. Vill inte ens åka och köpa väggfärg och annat jag egentligen skulle ägnat tid åt just nu. Det är ju inte nödvändigt helt enkelt. Blir bra att få börja jobba igen (hemifrån) senare i veckan.
Men ytterligare femton mer eller mindre sköna tips på entusiastbilar klämmer jag också ur mig här. Mer text än tidigare, men man måste ju inte läsa allt, kan ju titta på bilderna bara. Så håll i er, nu kör vi..
Lite av en specialité för mig som ”pilota” av en Shamal som vissa tycker är snarlik, fast med V8. Ghibli GT 2.8, alltså exportversionen. Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.
Maserati Ghibli GT V6 2.8, NL, €25750
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=e059069c-c592-f9b9-c234-34a6dab1561f
Ingen originalare men istället rätt elak i utförandet, en äldre +8. Inte min typ av bil, och kan inte särskilt mycket om dem, men tycker ändå den är ball. Misstänker att åttan får bröla fritt genom de där piporna så man ryser av välbehag. BRG (British Racing Green) gör sig så bra på de här, även om mörkrött också är en passande kulör. Dessutom sitter ratten på rätt sida, den vänstra.
Morgan Plus 8, SE, 365000 kr
https://www.blocket.se/annons/skane/morgan_plus_8_3_5_v8_spec_utr_/93225652
Shit vad dyr tänker du kanske, men de här kostar ofta en halv miljon ute i Europa, typ som en bra Ur-Quattro. Så just denna känns faktiskt prisvärd. Ett tyskt och måhända striktare (tråkigare?) alternativ till Fiats stiliga Dino-coupé, se nedan. Haft duktig värdeskjuts senaste decenniet.
Audi Coupé S, DE, €28973
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ae6f58be-3455-ad7d-768f-c73aa64f4f61
Fiat har väl aldrig åtnjutit någon vidare status i vårt land, men de har definitivt stått för en del intressanta bilmodeller, framförallt under 50-70talet. Här är en riktig goding. Bildesigngeniet Giorgetto Giugiaro ritade Coupémodellen av Fiat Dino under sin anställning hos Bertone. En Dino Spider (cabriolet) fanns också att tillgå men den har en helt annan karossdesign, ritad av Pininfarina. Otroligt snygg även den, men kostar i princip alltid långt över en miljon så den diskvalificeras från mina tips denna gång. Motivet till det höga priset för ffa Spidern är att den är så nära en Ferrari 206GT eller 246GT Dino som man kommer för under tre miljoner kronor. De båda sexcylindriga motoralternativen på 2.0 respektive 2.4 liter är identiska i både Fiats och Ferraris modeller - där de senare dock salufördes som Dino vid tiden - inte som Ferrari. Dessutom är Spidern helcabbad vilket inte Ferrari/Dino 246 ens erbjöds som, den fanns istället som GTS, med targatak. Detta danska exemplar av coupén har den större 2.4 liters motorn som jag själv skulle välja, ett modernare tändsystem samt Ferrari Dinofälgar. Viktigare är dock att originalprylarna också finns kvar, och de följer med här. Dino var för övrigt smeknamnet på Enzo Ferraris förstfödde son Alfredo, som avled i muskeldystrofi redan 1956, vid 24 års ålder. V6-motorn var den han arbetade med fram till sin alltför tidiga bortgång.
Fiat Dino Coupé 2400, DK, €43000
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=823d1d01-9e84-10c0-67db-4bcc076dc040
Avsevärt billigare än en Dino Spider och inte heller lika raffinerad som italienaren finns denna mycket eleganta fransos som cabrioletalternativ. Tänk bort vindskyddet så ser den ännu bättre ut.
Peugeot 504 Cabrio, BE, €18950
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4b0e1c87-f447-8d3a-4a6b-3d86659de4ac
Ytterligare exempel på tokigheter från Renault är Sport Spider som är en ren och skär leksak. Småknasiga dörrar öppnar uppåt och snett framåt. Konstruktionsmässigt är den dock genomtänkt så tillvida att den har utmärkta vägegenskaper, vilket man nästan kan ana bara av att titta på den. Tävlades dessutom i en egen racingserie. Erbjöds även utan vindruta(!) men blir så mycket mer användbar med, så det är nog att föredra.
Renault Sport Spider, DE, €39900
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=916b3fb2-71da-ee35-5df3-7fbcacea9d5f
En som avviker kraftigt från det betydligt elegantare originalet är denna hårdkokta Abarth-hyllning. Under tidigt 70-tal deltog Abarth Spider i Grupp4-klassen och vann exempelvis Akropolisrallyt. Föredras orginalets (icke-Abarth) elegantare framtoning spanar du med fördel efter europasålda 124 Spider tidigare än 1977. Dessa har slanka kromade stötfångare fram och bak medan de senare, och USA-sålda, har horribla gummiklädda limpor för att klara de dåvarande strängare krockkraven.
Fiat 124 Spider Rally ”Abarth”, DE, €44124
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=d5d96aee-bf59-53d9-c1e9-d7161b1607e3
Ganska bortglömd numera är 70-talets Alpine A310 med V6:an. Åtminstone jämfört med 60-talets Alpine A110 som för två år sedan dessutom återkom i en väldigt lyckad reinkarnation. Här handlar det om den svulstiga A310S Pack GT av sen årsmodell. Dessutom har den modernare fälgar, men de passar ändå just denna bilen rätt bra.
Renault A310S GT V6, DE, €44000
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=74f2c425-b207-a976-841d-3e653ad24d6d
AMG från tidigt 70-tal är knappast dussinvara. Det här är en riktigt läcker klenod jag gärna skulle äga själv som komplement. Fullt AMG-utförande och med specialstolarna från en tid innan nackstöd blev standard p g a säkerhetskraven. När Mercedes var lika med kassaskåpskänsla.
Mercedes-Benz 280E AMG, CZ, €48000
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b32b9699-75bb-fbf2-5780-d20364dab7ae
Tyska Opel tog i samarbete med brittiska Lotus i början av 00-talet fram en riktigt rolig bil - särskilt för att heta Opel - nämligen Speedster. De hade ju visat några år tidigare med Lotus Omega att de kunde ta fram hästkraftstinna autobahnlokomotiv att räkna med. Här är det snarare den precisa körglädjen som lyfts fram, även om Turboversionen sannerligen presterar också fartmässigt. Den har ju inte jättemånga kilon att släpa på då de är minst sagt sparsmakat utrustade. Fanns även utan turbo (147 hästar) och jag vill minnas att det bara var den som salufördes i Sverige. I Storbritannien, där Opel heter Vauxhall, finns VX220 som har ännu lite fler hästar, men då är det ju ratten på fel sida också. Jag vet vilken version jag skulle välja.
Opel Speedster Turbo, DE, €34999
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=288d4263-0aff-2287-f771-73e2f04df8b3
American Motors Corporation (AMC) var en biltillverkare som levde fram till senare halvan av 80-talet då Chrysler köpte upp, och snart lade ner, märket. De har producerat flera rätt udda modeller. En jänkare smyger sig alltså in igen, trots att jänk inte är min grej. Här är det främst för att den är så knäpp och just udda, att det blir kul. Kult möjligen, men bara ful i de flestas ögon och med varm växthuskänsla i kupén p g a de både oproportionerliga och överdimensionerade glasytorna. Dessutom känd för både bristande kvalité och rollen i filmen Wayne’s World. Värd att bevara ändå hävdar jag, dock inte av mig personligen
AMC Pacer X, DE, €10999
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=34da8be5-3e29-7f2f-3c03-5c84193aa665
Japan ånyo, och en minst sagt futuristisk skapelse signerad Subaru. Designad av italienske Giorgetto Giugiaros eget Italdesign, troligtvis med rymdskepp i åtanke, får du här en Grand Tourer med 3.3 liters boxersexa och såväl fyrhjulsdrift som spännande sidorutor där endast en mindre del gick att öppna. Svårsåld som ny, och troligtvis fortfarande. Men är du ute efter något verkligt udda, men också riktigt bekvämt, och som kanske, kanske har värdestegringspotential om ytterligare fem-tio år så varför inte? Numera har Subaru Sveriges nöjdaste bilägare tror jag. Hur det var ställt med den saken under det tidiga 90-talet låter jag däremot vara osagt.
Subaru SVX, DE, €14800
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=b3a5dffe-f600-7a63-a807-bd09b55cb11d
Från långt innan de groteskt stora njurarna gjorde sitt intåg i fronten på bilarna från Bayern; här är den lilla roadstern Z1, där njurarna snarare liknar det sena 70-talets häftiga superbil M1. Den fina raka sexan från 325 och 525 fick tjänstgöra också i Z1. Speciell och produktionfördyrande dörrkonstruktion som jag tvivlar på att jag sett på någon annan bilmodell, vare sig före eller efter. Alpinafälgar pryder nästan vilken BMW som helst, så även denna.
BMW Z1, DE, €37990
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=2aa89c2d-e0f5-72b4-b89f-b08cef1d74d6
Skulle önskat få med en ursprunglig Giugiaroritad Lotus Esprit Turbo vilket jag tipsat om förut i tråden, när det fanns en till salu i Sverige. Fyndpriset var då 315000 kr och den försvann förväntat snabbt. Dock finns ingen sådan under 65000 Euro just nu, så det blir bara en bild på den från posten i maj 2020, och istället en länk med annonstips till generationen efter, den lite mer avrundade Esprit SE. Väghållningsegenskaper på topp och låg vikt - framför hästkrafter - var alltid Colin Chapmans signum, och det är precis vad man får även med Esprit. Men Turboversionerna skäms inte för sin prestanda heller.
Lotus Esprit Turbo SE, den undre bilden, NL, €29950
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=17341928-659e-243e-452c-37ceb519281b
Avslutar med ännu en italiensk tillverkare vars äldre modeller Mangusta, Pantera och Longchamp jag skulle föredra alla dagar i veckan, före den här märkliga och modernare skapelsen. Problemet med de tre är att ingen, inte ens Longchamp som länge släpade, klarar prisgränsen för min sammanställning. Därför landar vi i denna, som visserligen också fick modellnamnet Mangusta, men som dessvärre inte fick ärva minsta spår av den ursprungligas både vackra och kraftfulla design. Däremot begärs det bara en bråkdel av normala DeTomasopriser för den. Det tycks därför vara lite småpyssel kvar att göra på bilen. Jag vurmar mycket för ovanliga bilmodeller men har trots allt krav på hur de ser ut, de måste tilltala mig rent estetiskt i någon mån. Den här gör absolut inte det, men får platsa just för att den är så udda, smått bisarr faktiskt.
De Tomaso Mangusta, DE, €18500
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=77c14c4f-3a4f-58c4-13cb-18f2a596619c