• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja, jag har nog haft fem-sex XJS genom åren, och ett antar Jaguar XJ. Nu står det bara kvar en lågmilad XJS -92 i mitt garage, mörkblå med knallörd inredning. Den är riktigt tuff och jag gick igång totalt på inredningen, hade den varit grön med svart inredning som alla andra hade jag nog inte köpt den. '

Den har jag haft lite blandade bilar, några Range Rover Classic, en Bentley, en 911 och lite annat smått och gott.

Mangustan tilltalade mig på något konstigt sätt, trevligt med jänke-v8 under huven också. Pålitligt och lättmecket. En stor fördel jämfört med diverse italiensk vilddjur. Dock ska jag hålla i pengarna detta år, så just nu är jag som mest insnöad på en Mercedes från 70-talet, förhoppningsvis blir det en i vår, helst en W108 eller W116. ett bra ex borde gå att landa för omkring 100k.
61390844-dff7-478d-a3da-8497d99a0b11.jpg

a195021f8f398ee1a8e620341461d2dd_L.jpg



Jag vet var det står en läskigt fin 126:a till salu, den kan också vara ett alternativ:

HMN0918-HSMIC-01.jpg

70-tals Merca är mysigt. Särskilt i lyxmodellskarosser. Eller som AMG-tipset i min senaste långpost. Spännande att kanske få se vad det landar i så småningom. Även nyare W126 är fina förstås. En kompis som hade en 89 500SEL för drygt 20 år sedan skaffade en W140 i form av kalasfin och lågmilad faceliftad S600L alldeles nyligen. Upplyftande att det finns de som köper halvmodern V12-bil i dessa tider 😁

7E88CA8D-8F81-4465-8A96-00D04A6A74F3.jpeg


XJS har jag varit sugen på från och till. Gillar just coupen och särskilt de ursprungliga bakljusen. Har kikat på några exemplar för egen del men de har varit för dåliga för affär. Senast var jag och provkörde en för min svågers räkning och som är till salu nu igen. Det var nog runt 2016-17 i Strömsund i Jämtland. Den var också risig - då åtminstone. Blev ingen affär. Ser ut så här i aktuell annons:

09BD6AF2-3DB6-4F2A-8123-F12CC6200C23.jpeg


Och Mangustan är verkligen ett lågprisfynd för att vara just en De Tomaso. Det är ju faktiskt en annan av min absoluta favoritdesigners - Marcello Gandini - som pennat den, även om jag förstås kan undra hur han tänkte den gången.
Om ovanligt tilltalar också dig måste jag bara visa Puma GTB - ett av de där superovanliga tipsen jag utelämnade tidigare. Minst sagt Mercedesinspirerade bakljus. Sitter en Cheva V6 i den, original alltså. Inte jättemycket pengar. Står i Bromma. Du möter garanterat ingen likadan 😉
8AD53721-FE11-4E92-A7E3-BAFA3AFADD19.jpeg


lycka till med ditt val av bil och hoppas få syn på din blåa XJS på vägarna
 
Puma GTB drog ju tankarna lite mot Ford Capri, fast mera jänkestyle.
Man lär ju bli rätt ensam med den.

Finns ju rätt många skojiga, udda undervärderade eurpeiska bilar från 60,70 och 80talet, när man kikar runt på blocket
 
Ja, dom är coola. Jag har provkört båda men på något sätt blev jag nästan mer kär i W116, hur upplevde du dem?
Vi köpte den ny i familjen 1977 och sen tog jag över den, är därför väldigt färgad av att fått uppleva den spritt ny, men de är riktigt coola. Det svåra är att hitta fina vår rostade och efter två renoveringar sålde vi den.
 
70-tals Merca är mysigt. Särskilt i lyxmodellskarosser. Eller som AMG-tipset i min senaste långpost. Spännande att kanske få se vad det landar i så småningom. Även nyare W126 är fina förstås. En kompis som hade en 89 500SEL för drygt 20 år sedan skaffade en W140 i form av kalasfin och lågmilad faceliftad S600L alldeles nyligen. Upplyftande att det finns de som köper halvmodern V12-bil i dessa tider 😁

7E88CA8D-8F81-4465-8A96-00D04A6A74F3.jpeg


XJS har jag varit sugen på från och till. Gillar just coupen och särskilt de ursprungliga bakljusen. Har kikat på några exemplar för egen del men de har varit för dåliga för affär. Senast var jag och provkörde en för min svågers räkning och som är till salu nu igen. Det var nog runt 2016-17 i Strömsund i Jämtland. Den var också risig - då åtminstone. Blev ingen affär. Ser ut så här i aktuell annons:

09BD6AF2-3DB6-4F2A-8123-F12CC6200C23.jpeg


Och Mangustan är verkligen ett lågprisfynd för att vara just en De Tomaso. Det är ju faktiskt en annan av min absoluta favoritdesigners - Marcello Gandini - som pennat den, även om jag förstås kan undra hur han tänkte den gången.
Om ovanligt tilltalar också dig måste jag bara visa Puma GTB - ett av de där superovanliga tipsen jag utelämnade tidigare. Minst sagt Mercedesinspirerade bakljus. Sitter en Cheva V6 i den, original alltså. Inte jättemycket pengar. Står i Bromma. Du möter garanterat ingen likadan 😉
8AD53721-FE11-4E92-A7E3-BAFA3AFADD19.jpeg


lycka till med ditt val av bil och hoppas få syn på din blåa XJS på vägarna
W140 stod på min shortlist inför årets semesterresa, men av uppenbara skäl blev det aldrig något. Förra sommaren körde vi BMW E38, det var helmysigt!

Minns jag rätt var W140 faktiskt mycket dyrare än både föregångaren W126 och efterträdaren W220, den var verkligen ”extra allt”.

Det blev egentligen inte mycket bilåka alls i somras, sorgligt nog, förhoppningsvis blir 2021 bättre!

Puman var ju såklart riktigt häftig, även om den ser ut som en 70-tals Ford. Klurigt att stötfångaren fram saknas på annonsbilen, men att det knappt syns då krossen trots det har så följsamma linjer.

När vi pratar plåtpressningar och XJS i samma andetag är det väl ett bra tillfälle att nämna lite kuriosa, prototyperna hade en äldre typ av design på stötfångarna som var mer lik samtida XJ-serien, med smala stötfångare i krom och blinkerslamporna fästa i karossen bakom/under.

När bilen väl gick i produktion hade den ju redan från start lite modernare (nåja...) stötfångare som var högre och tillverkade i gummi, med integrerade blinkers. Karossen bakom har dock kvar pressningarna för den tidigare designen som inte blev verklighet i form av annat än prototyper, som denna.

Mer kuriosa; XJ-S är modellnamnet 76-91, från -92 heter de XJS utan bindestreck.
 

Bilagor

  • EBAFF2C8-93C9-41E3-8254-E9D5DD6B0A57.jpeg
    EBAFF2C8-93C9-41E3-8254-E9D5DD6B0A57.jpeg
    38.8 KB · Visningar: 17
Har skrivit lite trevande några gånger i tråden om större SUV-ar. Nu är det snart dags att göra något.

Har privat behov av en 7-sitsig (egentligen 6 pga 4 barn) bil som är stor, alltså ingen typ Tiguan som man kanske kan knöka in 2 extra passagerare i. Dels för att jag själv är 2 meter lång och dela för att storleken i den här bemärkelsen är viktig.

Min bakgrund är tyska och svenska bilar, Volvo, Audi, Mercedes och BMW. Senast har jag haft 2 st nya XC90 som tjänstebil, D5 och senast T8 som jag varit mkt nöjda med båda. Hela den här grejen med någon sorts körglädje mm kan man helt skippa före förarkomfort, utrymme och allmän lyx.

Min tanke är att privat köpa en begagnad bil med 2-4 år på nacken, alltså årsmodeller 2016-2018.

Min shortlist är: Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLS.

BMW går bort då jag insett att en så enkel sak som försäkring kostar c:a 1000-1500 kr/mån mer än de övriga. Jag får för övrigt c:a månadspriser på XC90: 950 kr, Q7: 1400 kr, GLS 1300 kr. Bor i Sthlm om nu någon undrar. Alltså är tyskarna ungefär 5000 kr dyrare per år i försäkring jämfört XC90, BMW iaf 12 000-18 000 kr dyrare per år. Vad gäller Q7 och GLS så kanske det kan vara värt den extra pengen, men inte för en beggad X5 av gamla modellen som jag ser det, blir oskäligt.

Prismässigt hamnar man lite olika, runt 400-500 för en XC90 och Q7 beroende på mätarställning. Jag tittar bara på bilar som är välutrustade med värmare, div teknikpaket och så panoramatak. När det kommer till GLS så är det iaf 100 000 kr till upp, runt 500 och uppåt finns det fina exemplar.

Har gjort en grov kalkyl som på 2000 mil/år resultatet en månadskostnad på c:a 11 000 kr "allt" komplett. Då ingår värdeminskning, soppa, skatt försäkring service. Räknar med en värdeminskning på en bil som kostar 500 000 kr till runt 305 000 kr efter 3 år/6 000 mil. Självklart så kan större reperationer mm inträffa och då är ju all bets off men mellan tummen pekfingret.

Finns det för övrigt något automatiserad kalkylator på nätet för sånt här?

Det jag kan tycka är att priserna på begagnade bilar är höga jämfört att köpa nytt. Dock är det senare lite skrämmande avseende kapitalbindningen på 700-800 Tkr som nytt innebär som minst, har ingen lust med det. Har inte hittat några som leasar dyrare SUV tyvärr men ser att det verkar finnas fina erbjudanden för större med normala bilar som A6 osv, tyvärr inte aktuellt för mig.

Well, kom med kritik och synpunkter innan jag slår till och köper en dyr sak. :)
 
Har skrivit lite trevande några gånger i tråden om större SUV-ar. Nu är det snart dags att göra något.

Har privat behov av en 7-sitsig (egentligen 6 pga 4 barn) bil som är stor, alltså ingen typ Tiguan som man kanske kan knöka in 2 extra passagerare i. Dels för att jag själv är 2 meter lång och dela för att storleken i den här bemärkelsen är viktig.

Min bakgrund är tyska och svenska bilar, Volvo, Audi, Mercedes och BMW. Senast har jag haft 2 st nya XC90 som tjänstebil, D5 och senast T8 som jag varit mkt nöjda med båda. Hela den här grejen med någon sorts körglädje mm kan man helt skippa före förarkomfort, utrymme och allmän lyx.

Min tanke är att privat köpa en begagnad bil med 2-4 år på nacken, alltså årsmodeller 2016-2018.

Min shortlist är: Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLS.

BMW går bort då jag insett att en så enkel sak som försäkring kostar c:a 1000-1500 kr/mån mer än de övriga. Jag får för övrigt c:a månadspriser på XC90: 950 kr, Q7: 1400 kr, GLS 1300 kr. Bor i Sthlm om nu någon undrar. Alltså är tyskarna ungefär 5000 kr dyrare per år i försäkring jämfört XC90, BMW iaf 12 000-18 000 kr dyrare per år. Vad gäller Q7 och GLS så kanske det kan vara värt den extra pengen, men inte för en beggad X5 av gamla modellen som jag ser det, blir oskäligt.

Prismässigt hamnar man lite olika, runt 400-500 för en XC90 och Q7 beroende på mätarställning. Jag tittar bara på bilar som är välutrustade med värmare, div teknikpaket och så panoramatak. När det kommer till GLS så är det iaf 100 000 kr till upp, runt 500 och uppåt finns det fina exemplar.

Har gjort en grov kalkyl som på 2000 mil/år resultatet en månadskostnad på c:a 11 000 kr "allt" komplett. Då ingår värdeminskning, soppa, skatt försäkring service. Räknar med en värdeminskning på en bil som kostar 500 000 kr till runt 305 000 kr efter 3 år/6 000 mil. Självklart så kan större reperationer mm inträffa och då är ju all bets off men mellan tummen pekfingret.

Finns det för övrigt något automatiserad kalkylator på nätet för sånt här?

Det jag kan tycka är att priserna på begagnade bilar är höga jämfört att köpa nytt. Dock är det senare lite skrämmande avseende kapitalbindningen på 700-800 Tkr som nytt innebär som minst, har ingen lust med det. Har inte hittat några som leasar dyrare SUV tyvärr men ser att det verkar finnas fina erbjudanden för större med normala bilar som A6 osv, tyvärr inte aktuellt för mig.

Well, kom med kritik och synpunkter innan jag slår till och köper en dyr sak. :)
Har du provkört både GLS och Q7? Känner du dig "hemma" i båda?
Själv hade jag valt mercan pga av att jag kört en hel del MB tidigare. Knappar, symboler och förarplatsen känns bekant på nåt sätt.


Mercedes-Benz, Das Beste oder nichts! ;)
 
Nej jag har ju inte gjort det så det måste klaras av först! Men jag brukar inte vara så kinkig, bara jag sitter ordentligt i stolen som är den absolut viktigaste grejen för mig.
 
Snyggt. Välkommen till klubben :)
Ser ut att vara trevligt utrustad.

Tack, den här blir min första merca efter life-long lojalitet till BMW, men kände att tekniken i denna slår verkligen allt i klassen. Vi får se om det var rätt beslutet för mig eller inte.

Och ja, om det är något som jag gillar mer än klockor så är det bilar. Därför har jag tendens att kanske överdriva liiiite.. sett till listpris så skulle det nästan gå att köpa 2 basmodeller istället😂
 
Tack, den här blir min första merca efter life-long lojalitet till BMW, men kände att tekniken i denna slår verkligen allt i klassen. Vi får se om det var rätt beslutet för mig eller inte.

Och ja, om det är något som jag gillar mer än klockor så är det bilar. Därför har jag tendens att kanske överdriva liiiite.. sett till listpris så skulle det nästan gå att köpa 2 basmodeller istället😂
Hehe har också en del utrustning. Det måste man i en sådan fin bil
Vilken motor?
 
Har skrivit lite trevande några gånger i tråden om större SUV-ar. Nu är det snart dags att göra något.

Har privat behov av en 7-sitsig (egentligen 6 pga 4 barn) bil som är stor, alltså ingen typ Tiguan som man kanske kan knöka in 2 extra passagerare i. Dels för att jag själv är 2 meter lång och dela för att storleken i den här bemärkelsen är viktig.

Min bakgrund är tyska och svenska bilar, Volvo, Audi, Mercedes och BMW. Senast har jag haft 2 st nya XC90 som tjänstebil, D5 och senast T8 som jag varit mkt nöjda med båda. Hela den här grejen med någon sorts körglädje mm kan man helt skippa före förarkomfort, utrymme och allmän lyx.

Min tanke är att privat köpa en begagnad bil med 2-4 år på nacken, alltså årsmodeller 2016-2018.

Min shortlist är: Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLS.

BMW går bort då jag insett att en så enkel sak som försäkring kostar c:a 1000-1500 kr/mån mer än de övriga. Jag får för övrigt c:a månadspriser på XC90: 950 kr, Q7: 1400 kr, GLS 1300 kr. Bor i Sthlm om nu någon undrar. Alltså är tyskarna ungefär 5000 kr dyrare per år i försäkring jämfört XC90, BMW iaf 12 000-18 000 kr dyrare per år. Vad gäller Q7 och GLS så kanske det kan vara värt den extra pengen, men inte för en beggad X5 av gamla modellen som jag ser det, blir oskäligt.

Prismässigt hamnar man lite olika, runt 400-500 för en XC90 och Q7 beroende på mätarställning. Jag tittar bara på bilar som är välutrustade med värmare, div teknikpaket och så panoramatak. När det kommer till GLS så är det iaf 100 000 kr till upp, runt 500 och uppåt finns det fina exemplar.

Har gjort en grov kalkyl som på 2000 mil/år resultatet en månadskostnad på c:a 11 000 kr "allt" komplett. Då ingår värdeminskning, soppa, skatt försäkring service. Räknar med en värdeminskning på en bil som kostar 500 000 kr till runt 305 000 kr efter 3 år/6 000 mil. Självklart så kan större reperationer mm inträffa och då är ju all bets off men mellan tummen pekfingret.

Finns det för övrigt något automatiserad kalkylator på nätet för sånt här?

Det jag kan tycka är att priserna på begagnade bilar är höga jämfört att köpa nytt. Dock är det senare lite skrämmande avseende kapitalbindningen på 700-800 Tkr som nytt innebär som minst, har ingen lust med det. Har inte hittat några som leasar dyrare SUV tyvärr men ser att det verkar finnas fina erbjudanden för större med normala bilar som A6 osv, tyvärr inte aktuellt för mig.

Well, kom med kritik och synpunkter innan jag slår till och köper en dyr sak. :)
Har du övervägt Lexus RX450h? Körglädje, nja... men kvalitet, komfort och bra andrahandsvärde. Har själv sneglat på och utvärderat Lexus NX, men det blev en tysk även denna gång.
 
Har skrivit lite trevande några gånger i tråden om större SUV-ar. Nu är det snart dags att göra något.

Har privat behov av en 7-sitsig (egentligen 6 pga 4 barn) bil som är stor, alltså ingen typ Tiguan som man kanske kan knöka in 2 extra passagerare i. Dels för att jag själv är 2 meter lång och dela för att storleken i den här bemärkelsen är viktig.

Min bakgrund är tyska och svenska bilar, Volvo, Audi, Mercedes och BMW. Senast har jag haft 2 st nya XC90 som tjänstebil, D5 och senast T8 som jag varit mkt nöjda med båda. Hela den här grejen med någon sorts körglädje mm kan man helt skippa före förarkomfort, utrymme och allmän lyx.

Min tanke är att privat köpa en begagnad bil med 2-4 år på nacken, alltså årsmodeller 2016-2018.

Min shortlist är: Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLS.

BMW går bort då jag insett att en så enkel sak som försäkring kostar c:a 1000-1500 kr/mån mer än de övriga. Jag får för övrigt c:a månadspriser på XC90: 950 kr, Q7: 1400 kr, GLS 1300 kr. Bor i Sthlm om nu någon undrar. Alltså är tyskarna ungefär 5000 kr dyrare per år i försäkring jämfört XC90, BMW iaf 12 000-18 000 kr dyrare per år. Vad gäller Q7 och GLS så kanske det kan vara värt den extra pengen, men inte för en beggad X5 av gamla modellen som jag ser det, blir oskäligt.

Prismässigt hamnar man lite olika, runt 400-500 för en XC90 och Q7 beroende på mätarställning. Jag tittar bara på bilar som är välutrustade med värmare, div teknikpaket och så panoramatak. När det kommer till GLS så är det iaf 100 000 kr till upp, runt 500 och uppåt finns det fina exemplar.

Har gjort en grov kalkyl som på 2000 mil/år resultatet en månadskostnad på c:a 11 000 kr "allt" komplett. Då ingår värdeminskning, soppa, skatt försäkring service. Räknar med en värdeminskning på en bil som kostar 500 000 kr till runt 305 000 kr efter 3 år/6 000 mil. Självklart så kan större reperationer mm inträffa och då är ju all bets off men mellan tummen pekfingret.

Finns det för övrigt något automatiserad kalkylator på nätet för sånt här?

Det jag kan tycka är att priserna på begagnade bilar är höga jämfört att köpa nytt. Dock är det senare lite skrämmande avseende kapitalbindningen på 700-800 Tkr som nytt innebär som minst, har ingen lust med det. Har inte hittat några som leasar dyrare SUV tyvärr men ser att det verkar finnas fina erbjudanden för större med normala bilar som A6 osv, tyvärr inte aktuellt för mig.

Well, kom med kritik och synpunkter innan jag slår till och köper en dyr sak. :)
Kostar inte Q7 huggorm i skatt? Var så när jag tittade på den förr.
 
Jag förstår dig. Att kompensera med gubbmerca till din Laren.... I en BMW hade du inte längtat lika mycket till sportbilen 😉

skämt osido, fin bil!

Du har något där faktiskt. B3an var helt fantastisk, men kunde inte riktigt välja den över mercan med sportkänslan och körglädje som ursäkt när man ändå har en lekbil för just detta. Hade det varit min enda bil så hade det nog blivit B3an.
 
Du har något där faktiskt. B3an var helt fantastisk, men kunde inte riktigt välja den över mercan med sportkänslan och körglädje som ursäkt när man ändå har en lekbil för just detta. Hade det varit min enda bil så hade det nog blivit B3an.
👍🏻 Förstår! Jag har inget negativt att säga om den Mercan. Grattis till en fin bil!
- när du tröttnar vet du vart jag finns! 😉
 
Tillbaka
Topp