Tapiren
Basic
Ja, dom är coola. Jag har provkört båda men på något sätt blev jag nästan mer kär i W116, hur upplevde du dem?både haft 126 och 116, underbara bilar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, dom är coola. Jag har provkört båda men på något sätt blev jag nästan mer kär i W116, hur upplevde du dem?både haft 126 och 116, underbara bilar.
Ja, jag har nog haft fem-sex XJS genom åren, och ett antar Jaguar XJ. Nu står det bara kvar en lågmilad XJS -92 i mitt garage, mörkblå med knallörd inredning. Den är riktigt tuff och jag gick igång totalt på inredningen, hade den varit grön med svart inredning som alla andra hade jag nog inte köpt den. '
Den har jag haft lite blandade bilar, några Range Rover Classic, en Bentley, en 911 och lite annat smått och gott.
Mangustan tilltalade mig på något konstigt sätt, trevligt med jänke-v8 under huven också. Pålitligt och lättmecket. En stor fördel jämfört med diverse italiensk vilddjur. Dock ska jag hålla i pengarna detta år, så just nu är jag som mest insnöad på en Mercedes från 70-talet, förhoppningsvis blir det en i vår, helst en W108 eller W116. ett bra ex borde gå att landa för omkring 100k.
Jag vet var det står en läskigt fin 126:a till salu, den kan också vara ett alternativ:
Vi köpte den ny i familjen 1977 och sen tog jag över den, är därför väldigt färgad av att fått uppleva den spritt ny, men de är riktigt coola. Det svåra är att hitta fina vår rostade och efter två renoveringar sålde vi den.Ja, dom är coola. Jag har provkört båda men på något sätt blev jag nästan mer kär i W116, hur upplevde du dem?
W140 stod på min shortlist inför årets semesterresa, men av uppenbara skäl blev det aldrig något. Förra sommaren körde vi BMW E38, det var helmysigt!70-tals Merca är mysigt. Särskilt i lyxmodellskarosser. Eller som AMG-tipset i min senaste långpost. Spännande att kanske få se vad det landar i så småningom. Även nyare W126 är fina förstås. En kompis som hade en 89 500SEL för drygt 20 år sedan skaffade en W140 i form av kalasfin och lågmilad faceliftad S600L alldeles nyligen. Upplyftande att det finns de som köper halvmodern V12-bil i dessa tider
XJS har jag varit sugen på från och till. Gillar just coupen och särskilt de ursprungliga bakljusen. Har kikat på några exemplar för egen del men de har varit för dåliga för affär. Senast var jag och provkörde en för min svågers räkning och som är till salu nu igen. Det var nog runt 2016-17 i Strömsund i Jämtland. Den var också risig - då åtminstone. Blev ingen affär. Ser ut så här i aktuell annons:
Och Mangustan är verkligen ett lågprisfynd för att vara just en De Tomaso. Det är ju faktiskt en annan av min absoluta favoritdesigners - Marcello Gandini - som pennat den, även om jag förstås kan undra hur han tänkte den gången.
Om ovanligt tilltalar också dig måste jag bara visa Puma GTB - ett av de där superovanliga tipsen jag utelämnade tidigare. Minst sagt Mercedesinspirerade bakljus. Sitter en Cheva V6 i den, original alltså. Inte jättemycket pengar. Står i Bromma. Du möter garanterat ingen likadan
lycka till med ditt val av bil och hoppas få syn på din blåa XJS på vägarna
Har du provkört både GLS och Q7? Känner du dig "hemma" i båda?Har skrivit lite trevande några gånger i tråden om större SUV-ar. Nu är det snart dags att göra något.
Har privat behov av en 7-sitsig (egentligen 6 pga 4 barn) bil som är stor, alltså ingen typ Tiguan som man kanske kan knöka in 2 extra passagerare i. Dels för att jag själv är 2 meter lång och dela för att storleken i den här bemärkelsen är viktig.
Min bakgrund är tyska och svenska bilar, Volvo, Audi, Mercedes och BMW. Senast har jag haft 2 st nya XC90 som tjänstebil, D5 och senast T8 som jag varit mkt nöjda med båda. Hela den här grejen med någon sorts körglädje mm kan man helt skippa före förarkomfort, utrymme och allmän lyx.
Min tanke är att privat köpa en begagnad bil med 2-4 år på nacken, alltså årsmodeller 2016-2018.
Min shortlist är: Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLS.
BMW går bort då jag insett att en så enkel sak som försäkring kostar c:a 1000-1500 kr/mån mer än de övriga. Jag får för övrigt c:a månadspriser på XC90: 950 kr, Q7: 1400 kr, GLS 1300 kr. Bor i Sthlm om nu någon undrar. Alltså är tyskarna ungefär 5000 kr dyrare per år i försäkring jämfört XC90, BMW iaf 12 000-18 000 kr dyrare per år. Vad gäller Q7 och GLS så kanske det kan vara värt den extra pengen, men inte för en beggad X5 av gamla modellen som jag ser det, blir oskäligt.
Prismässigt hamnar man lite olika, runt 400-500 för en XC90 och Q7 beroende på mätarställning. Jag tittar bara på bilar som är välutrustade med värmare, div teknikpaket och så panoramatak. När det kommer till GLS så är det iaf 100 000 kr till upp, runt 500 och uppåt finns det fina exemplar.
Har gjort en grov kalkyl som på 2000 mil/år resultatet en månadskostnad på c:a 11 000 kr "allt" komplett. Då ingår värdeminskning, soppa, skatt försäkring service. Räknar med en värdeminskning på en bil som kostar 500 000 kr till runt 305 000 kr efter 3 år/6 000 mil. Självklart så kan större reperationer mm inträffa och då är ju all bets off men mellan tummen pekfingret.
Finns det för övrigt något automatiserad kalkylator på nätet för sånt här?
Det jag kan tycka är att priserna på begagnade bilar är höga jämfört att köpa nytt. Dock är det senare lite skrämmande avseende kapitalbindningen på 700-800 Tkr som nytt innebär som minst, har ingen lust med det. Har inte hittat några som leasar dyrare SUV tyvärr men ser att det verkar finnas fina erbjudanden för större med normala bilar som A6 osv, tyvärr inte aktuellt för mig.
Well, kom med kritik och synpunkter innan jag slår till och köper en dyr sak.
Bilkalkyl.beFinns det för övrigt något automatiserad kalkylator på nätet för sånt här?
Länken funkar inte, ska det vara .se?Bilkalkyl.be
kanske inte automatisk men det blir en snygg uppställning i alla fall
http://bilkalkyl.be/ är faktiskt rätt adress men den verkar ligga nere. Trist. Den var både enkel och effektiv att använda.Länken funkar inte, ska det vara .se?
Snyggt. Välkommen till klubbenRoadtrip/frubilen anlände tidigare än förväntad
Hoppas att kunna hämta ut den i veckan
Snyggt. Välkommen till klubben
Ser ut att vara trevligt utrustad.
Hehe har också en del utrustning. Det måste man i en sådan fin bilTack, den här blir min första merca efter life-long lojalitet till BMW, men kände att tekniken i denna slår verkligen allt i klassen. Vi får se om det var rätt beslutet för mig eller inte.
Och ja, om det är något som jag gillar mer än klockor så är det bilar. Därför har jag tendens att kanske överdriva liiiite.. sett till listpris så skulle det nästan gå att köpa 2 basmodeller istället
Hehe har också en del utrustning. Det måste man i en sådan fin bil
Vilken motor?
Jag har en ett år gammal 350d nu men får min 350de snart.350de laddhybrid, det var faktiskt detta som fick mig att kika på Mercedes (och SUV) till att börja med. Mycket imponerad med kombon av en längre elräckvidd, som gör att vi kan i princip klara oss vardagligt enbart på el, och diesel för längre resor då och då.
Har du övervägt Lexus RX450h? Körglädje, nja... men kvalitet, komfort och bra andrahandsvärde. Har själv sneglat på och utvärderat Lexus NX, men det blev en tysk även denna gång.Har skrivit lite trevande några gånger i tråden om större SUV-ar. Nu är det snart dags att göra något.
Har privat behov av en 7-sitsig (egentligen 6 pga 4 barn) bil som är stor, alltså ingen typ Tiguan som man kanske kan knöka in 2 extra passagerare i. Dels för att jag själv är 2 meter lång och dela för att storleken i den här bemärkelsen är viktig.
Min bakgrund är tyska och svenska bilar, Volvo, Audi, Mercedes och BMW. Senast har jag haft 2 st nya XC90 som tjänstebil, D5 och senast T8 som jag varit mkt nöjda med båda. Hela den här grejen med någon sorts körglädje mm kan man helt skippa före förarkomfort, utrymme och allmän lyx.
Min tanke är att privat köpa en begagnad bil med 2-4 år på nacken, alltså årsmodeller 2016-2018.
Min shortlist är: Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLS.
BMW går bort då jag insett att en så enkel sak som försäkring kostar c:a 1000-1500 kr/mån mer än de övriga. Jag får för övrigt c:a månadspriser på XC90: 950 kr, Q7: 1400 kr, GLS 1300 kr. Bor i Sthlm om nu någon undrar. Alltså är tyskarna ungefär 5000 kr dyrare per år i försäkring jämfört XC90, BMW iaf 12 000-18 000 kr dyrare per år. Vad gäller Q7 och GLS så kanske det kan vara värt den extra pengen, men inte för en beggad X5 av gamla modellen som jag ser det, blir oskäligt.
Prismässigt hamnar man lite olika, runt 400-500 för en XC90 och Q7 beroende på mätarställning. Jag tittar bara på bilar som är välutrustade med värmare, div teknikpaket och så panoramatak. När det kommer till GLS så är det iaf 100 000 kr till upp, runt 500 och uppåt finns det fina exemplar.
Har gjort en grov kalkyl som på 2000 mil/år resultatet en månadskostnad på c:a 11 000 kr "allt" komplett. Då ingår värdeminskning, soppa, skatt försäkring service. Räknar med en värdeminskning på en bil som kostar 500 000 kr till runt 305 000 kr efter 3 år/6 000 mil. Självklart så kan större reperationer mm inträffa och då är ju all bets off men mellan tummen pekfingret.
Finns det för övrigt något automatiserad kalkylator på nätet för sånt här?
Det jag kan tycka är att priserna på begagnade bilar är höga jämfört att köpa nytt. Dock är det senare lite skrämmande avseende kapitalbindningen på 700-800 Tkr som nytt innebär som minst, har ingen lust med det. Har inte hittat några som leasar dyrare SUV tyvärr men ser att det verkar finnas fina erbjudanden för större med normala bilar som A6 osv, tyvärr inte aktuellt för mig.
Well, kom med kritik och synpunkter innan jag slår till och köper en dyr sak.
Storleksmässigt är det väl Lexus LX som gäller. RX motsvarar nog GLE hos mercedesHar du övervägt Lexus RX450h? Körglädje, nja... men kvalitet, komfort och bra andrahandsvärde. Har själv sneglat på och utvärderat Lexus NX, men det blev en tysk även denna gång.
Som gammal mossig vänsterbromsare känns det idogna handbromsryckande rätt osexigt.Yaris'en var ju uppe på tal här tidigare! verkar vara en rolig liten sak
Japp dom har ju dock 450L nu som är lite större.Storleksmässigt är det väl Lexus LX som gäller. RX motsvarar nog GLE hos mercedes
Kostar inte Q7 huggorm i skatt? Var så när jag tittade på den förr.Har skrivit lite trevande några gånger i tråden om större SUV-ar. Nu är det snart dags att göra något.
Har privat behov av en 7-sitsig (egentligen 6 pga 4 barn) bil som är stor, alltså ingen typ Tiguan som man kanske kan knöka in 2 extra passagerare i. Dels för att jag själv är 2 meter lång och dela för att storleken i den här bemärkelsen är viktig.
Min bakgrund är tyska och svenska bilar, Volvo, Audi, Mercedes och BMW. Senast har jag haft 2 st nya XC90 som tjänstebil, D5 och senast T8 som jag varit mkt nöjda med båda. Hela den här grejen med någon sorts körglädje mm kan man helt skippa före förarkomfort, utrymme och allmän lyx.
Min tanke är att privat köpa en begagnad bil med 2-4 år på nacken, alltså årsmodeller 2016-2018.
Min shortlist är: Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLS.
BMW går bort då jag insett att en så enkel sak som försäkring kostar c:a 1000-1500 kr/mån mer än de övriga. Jag får för övrigt c:a månadspriser på XC90: 950 kr, Q7: 1400 kr, GLS 1300 kr. Bor i Sthlm om nu någon undrar. Alltså är tyskarna ungefär 5000 kr dyrare per år i försäkring jämfört XC90, BMW iaf 12 000-18 000 kr dyrare per år. Vad gäller Q7 och GLS så kanske det kan vara värt den extra pengen, men inte för en beggad X5 av gamla modellen som jag ser det, blir oskäligt.
Prismässigt hamnar man lite olika, runt 400-500 för en XC90 och Q7 beroende på mätarställning. Jag tittar bara på bilar som är välutrustade med värmare, div teknikpaket och så panoramatak. När det kommer till GLS så är det iaf 100 000 kr till upp, runt 500 och uppåt finns det fina exemplar.
Har gjort en grov kalkyl som på 2000 mil/år resultatet en månadskostnad på c:a 11 000 kr "allt" komplett. Då ingår värdeminskning, soppa, skatt försäkring service. Räknar med en värdeminskning på en bil som kostar 500 000 kr till runt 305 000 kr efter 3 år/6 000 mil. Självklart så kan större reperationer mm inträffa och då är ju all bets off men mellan tummen pekfingret.
Finns det för övrigt något automatiserad kalkylator på nätet för sånt här?
Det jag kan tycka är att priserna på begagnade bilar är höga jämfört att köpa nytt. Dock är det senare lite skrämmande avseende kapitalbindningen på 700-800 Tkr som nytt innebär som minst, har ingen lust med det. Har inte hittat några som leasar dyrare SUV tyvärr men ser att det verkar finnas fina erbjudanden för större med normala bilar som A6 osv, tyvärr inte aktuellt för mig.
Well, kom med kritik och synpunkter innan jag slår till och köper en dyr sak.
Jag förstår dig. Att kompensera med gubbmerca till din Laren.... I en BMW hade du inte längtat lika mycket till sportbilenRoadtrip/frubilen anlände tidigare än förväntad
Hoppas att kunna hämta ut den i veckan
Verkligen. Varit omåttligt sugen på R129 i över ett år nu. Kommer köpa en om några år.de här är bra pang for the buck. Köpa en lägga på lagret i 15 år.
Jag förstår dig. Att kompensera med gubbmerca till din Laren.... I en BMW hade du inte längtat lika mycket till sportbilen
skämt osido, fin bil!
Förstår! Jag har inget negativt att säga om den Mercan. Grattis till en fin bil!Du har något där faktiskt. B3an var helt fantastisk, men kunde inte riktigt välja den över mercan med sportkänslan och körglädje som ursäkt när man ändå har en lekbil för just detta. Hade det varit min enda bil så hade det nog blivit B3an.
Köp nu är ju enormt prisvärda.Verkligen. Varit omåttligt sugen på R129 i över ett år nu. Kommer köpa en om några år.