Jag hade köpt privat med finansiering. Risken för orimligt högt värdetapp är låg i en Volvoaffär.Du tycker det är en dålig affär mao?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag hade köpt privat med finansiering. Risken för orimligt högt värdetapp är låg i en Volvoaffär.Du tycker det är en dålig affär mao?
Hur länge kommer det vara 50% restvärde på bilar med diesel/bensin motor. Vad man kan se är att de stora leasingbolagen i Europa lägger väldigt låga värden läs 10-20%. Hade lagt risken på leasing - man vet inte vilka miljö incitament Eu kommer med. - vilket är bra iofDu tycker det är en dålig affär mao?
Jo, jag ser priset som utannonseras idag, tycker det är hutlöst för 3 år gamla bilar. Men det är ju också osäkert hur marknaden är om 3 år.
Skatten har jag koll på, är ju samma oavsett leasing eller köpa själv.
De där siffrorna får du gärna belägga med någonting. De stora (Leaseplan, ALD mm) räknar runt 60-65% (på brutto) beroende på modell på diesel. Då är det operationell leasing, dvs de övertar risken för restvärdet.Hur länge kommer det vara 50% restvärde på bilar med diesel/bensin motor. Vad man kan se är att de stora leasingbolagen i Europa lägger väldigt låga värden läs 10-20%. Hade lagt risken på leasing - man vet inte vilka miljö incitament Eu kommer med. - vilket är bra iof
10 lax skattat/ mån är ju en bra sudd för en Volvo måste jag säga. Tjänar du bra och känns ok så är det ju en trevlig pulka.....men jag hade haft svårt att svälja det rent mentalt....Har kollat lite på privatleasing avseende Volvo XC90.
Vad säger ni om en månadskostnad ink serviceavtal exkl försäkring på 10 900 kr/mån, baserat på 36 mån och 2 000 mil/år. Det är en XC90 B5 Diesel som är normalt "välutrustad" med teknik och loungepaket (lull lull och panorama), metallic osv. Listpris (för vad det är värt) är c:a 748 Tkr och offerten på 659 Tkr.
Räknar man ett restvärde om 50% ger det en månadskostnad på c:a 9 200 kr. Sen är det klart att de ska ha lite för finansiering mm men jag tycker väl inte att 1 000-1 500 kr i månaden är en så stor skillnad att man vill bemöda sig med egen finansiering samt strulet att sedan byta in bilen efter 3 år.
Kommentarer?
Andra förslag på 7-sits som inte är en liten Skoda typ?10 lax skattat/ mån är ju en bra sudd för en Volvo måste jag säga. Tjänar du bra och känns ok så är det ju en trevlig pulka.....men jag hade haft svårt att svälja det rent mentalt....
Ah....missade 7 sits......move along....Andra förslag på 7-sits som inte är en liten Skoda typ?
Well svårt att argumentera på ett forum. Du får ta mig för ordet Min bästa vän sköter bil inköp för ett globalt företag med över 8.000 tjänstebilar. Han har daglig dialog med de du nämner samt Athlon, Arval osv..De där siffrorna får du gärna belägga med någonting. De stora (Leaseplan, ALD mm) räknar runt 60-65% (på brutto) beroende på modell på diesel. Då är det operationell leasing, dvs de övertar risken för restvärdet.
50% har man på finansiell leasing för att kunden ska få tillbaka pengar istället för att få en restskuld. Det är medvetet lågt i förhållande till marknadsvärdet.
Jag tror bara det ligger mer i den historien vad som kommer fram. Har man markant sämre restvärden på op.lease så säljer man inga bilar eftersom månadskostnaderna drar iväg och de säljer (eller i alla fall sålde till mars 2020) fullt normalt med bilar. Från mars 2020 och framåt ser världen väldigt annorlunda ut, framförallt i sydeuropa. Det är kaos på många håll som vi i Sverige har svårt att förstå eftersom vi här nästan säljer normalmycket. Marknaden här är bara -15% på personbil, transportbilar har tagit en större smäll dock.Well svårt att argumentera på ett forum. Du får ta mig för ordet Min bästa vän sköter bil inköp för ett globalt företag med över 8.000 tjänstebilar. Han har daglig dialog med de du nämner samt Athlon, Arval osv..
Nu kommer det sura... Även alla dessa plug in bilar att ”slatkas” i restvärde. Enligt marknaden ett par år fram.
Men visst, han kan ha fel och du ha rätt. Tiden får utvisa
Vad kostar X5 eller X7 i 7-sitsmodell?Andra förslag på 7-sits som inte är en liten Skoda typ?
Håller på att jobba fram en jämförelse. Men det jag vet är att tex försäkringen för en BMW bara den antagligen är 1000 kr/mån dyrar från start och sånt svider tyvärr.Vad kostar X5 eller X7 i 7-sitsmodell?
Q7?
Andra förslag på 7-sits som inte är en liten Skoda typ?
Tror inte heller en svindyr Kia blir ett bättre köp totalt sett än en lite sparsamt utrustad XC90. Mot detta ska ställas att man trots allt ligger ute med mindre pengar vilket kan vara positivt om man är på det humöret. Varje extra krona i inköpspris höjer ju utgiften ändå med med 20 öre i extra kontantinsats.Du har säkert rätt, måste göra min DD där innan.
Men de är inte svinbilliga längre. Kian är ju 500-550 på soppa och 600 som hybrid. Hyndainen 500-550 med hybrid. F-n, då är det inte långt till en XC90 och jag undrar hur totalekonomin ser ut efter 3 år. Inte helt 100% på att det skiljer så mkt, iaf inte många tusenlappar.
Får försöka masa mig till någon handlare, kanske redan i helgen för att kolla lite.
Fick någon sorts indikation för Q7 på 9450 kr/mån baserat på 1500 mil om året.Vad kostar X5 eller X7 i 7-sitsmodell?
Q7?
VW Touareg?Andra förslag på 7-sits som inte är en liten Skoda typ?
Ej 7 sits.VW Touareg?
Har ingen möjlighet till rationell laddning så det går ej. Och även om jag hade det är jag lite bakåtsträvare.Nu kommer det -
Tesla Model X.
Spara på alla hatiska kommentarer ni som kommer citera
Okej, det trodde jag eftersom tiguan allspace finns i 7 sits utförande.Ej 7 sits.
Kan stämma. Grannens kostade väldigt nära det. Tror det var 9800kr/mån.Fick någon sorts indikation för Q7 på 9450 kr/mån baserat på 1500 mil om året.
Tror jag lägger det här med privatleasing åt sidan ett tag.