• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Du tycker det är en dålig affär mao?

Jo, jag ser priset som utannonseras idag, tycker det är hutlöst för 3 år gamla bilar. Men det är ju också osäkert hur marknaden är om 3 år.

Skatten har jag koll på, är ju samma oavsett leasing eller köpa själv.
Hur länge kommer det vara 50% restvärde på bilar med diesel/bensin motor. Vad man kan se är att de stora leasingbolagen i Europa lägger väldigt låga värden läs 10-20%. Hade lagt risken på leasing - man vet inte vilka miljö incitament Eu kommer med. - vilket är bra iof :)
 
väldigt svag för fullutrustade äventyrsbilar, hade en land rover 88 som jag ångrar bittert att jag sålde


BEA7BC50-CBFE-462F-ABB9-FED823C7F9BE.jpeg
 
Hur länge kommer det vara 50% restvärde på bilar med diesel/bensin motor. Vad man kan se är att de stora leasingbolagen i Europa lägger väldigt låga värden läs 10-20%. Hade lagt risken på leasing - man vet inte vilka miljö incitament Eu kommer med. - vilket är bra iof :)
De där siffrorna får du gärna belägga med någonting. De stora (Leaseplan, ALD mm) räknar runt 60-65% (på brutto) beroende på modell på diesel. Då är det operationell leasing, dvs de övertar risken för restvärdet.

50% har man på finansiell leasing för att kunden ska få tillbaka pengar istället för att få en restskuld. Det är medvetet lågt i förhållande till marknadsvärdet.
 
Har kollat lite på privatleasing avseende Volvo XC90.

Vad säger ni om en månadskostnad ink serviceavtal exkl försäkring på 10 900 kr/mån, baserat på 36 mån och 2 000 mil/år. Det är en XC90 B5 Diesel som är normalt "välutrustad" med teknik och loungepaket (lull lull och panorama), metallic osv. Listpris (för vad det är värt) är c:a 748 Tkr och offerten på 659 Tkr.

Räknar man ett restvärde om 50% ger det en månadskostnad på c:a 9 200 kr. Sen är det klart att de ska ha lite för finansiering mm men jag tycker väl inte att 1 000-1 500 kr i månaden är en så stor skillnad att man vill bemöda sig med egen finansiering samt strulet att sedan byta in bilen efter 3 år.

Kommentarer?
10 lax skattat/ mån är ju en bra sudd för en Volvo måste jag säga. Tjänar du bra och känns ok så är det ju en trevlig pulka.....men jag hade haft svårt att svälja det rent mentalt....
 
De där siffrorna får du gärna belägga med någonting. De stora (Leaseplan, ALD mm) räknar runt 60-65% (på brutto) beroende på modell på diesel. Då är det operationell leasing, dvs de övertar risken för restvärdet.

50% har man på finansiell leasing för att kunden ska få tillbaka pengar istället för att få en restskuld. Det är medvetet lågt i förhållande till marknadsvärdet.
Well svårt att argumentera på ett forum. Du får ta mig för ordet :) Min bästa vän sköter bil inköp för ett globalt företag med över 8.000 tjänstebilar. Han har daglig dialog med de du nämner samt Athlon, Arval osv..

Nu kommer det sura... Även alla dessa plug in bilar att ”slatkas” i restvärde. Enligt marknaden ett par år fram.

Men visst, han kan ha fel och du ha rätt. Tiden får utvisa
 
Well svårt att argumentera på ett forum. Du får ta mig för ordet :) Min bästa vän sköter bil inköp för ett globalt företag med över 8.000 tjänstebilar. Han har daglig dialog med de du nämner samt Athlon, Arval osv..

Nu kommer det sura... Även alla dessa plug in bilar att ”slatkas” i restvärde. Enligt marknaden ett par år fram.

Men visst, han kan ha fel och du ha rätt. Tiden får utvisa
Jag tror bara det ligger mer i den historien vad som kommer fram. Har man markant sämre restvärden på op.lease så säljer man inga bilar eftersom månadskostnaderna drar iväg och de säljer (eller i alla fall sålde till mars 2020) fullt normalt med bilar. Från mars 2020 och framåt ser världen väldigt annorlunda ut, framförallt i sydeuropa. Det är kaos på många håll som vi i Sverige har svårt att förstå eftersom vi här nästan säljer normalmycket. Marknaden här är bara -15% på personbil, transportbilar har tagit en större smäll dock.
 
Vad kostar X5 eller X7 i 7-sitsmodell?
Q7?
Håller på att jobba fram en jämförelse. Men det jag vet är att tex försäkringen för en BMW bara den antagligen är 1000 kr/mån dyrar från start och sånt svider tyvärr.

Merca har en privatleasing på GLE hybrid, men den går inte att få 7-sits eftersom batteriet är i vägen... övriga dieselvarienter går inte att leasa så jag har inte bemödat mig med offert. Än.
 
Nej tyvärr, har testat den och den är inte aktuell. Jag sitter som skit i den, ungefär som i en "vanlig" buss. Det blir alldeles för upprätt och jag hamnar för högt upp i kupén. Och sen har jag inte riktigt det behovet dagligdags, det behöver vara 7 sits men inte jämt. Används kanske 10-15 ggr per år.

Visst, då kanske man skall hyra en bil för de tillfällena men nej, har inte tid med sånt strul med 4 barn, heltidsjobb som är krävande, fru med heltidsjobb osv. Det måste vara smidigt.

Jag är inte så mkt för status i den bemärkelsen, håller tex Volvo högt efter att ha kört alla tyska märken i +10 år. Sittkomforten för mig är jäkligt viktig och med mina 2 m är det många som går bort pga det. Tex frugans lånade Passat som man skulle kunna tro fungerar bara för den sakens skull, men jag får så satans ont i högerbenet eftersom sätena inte ger tillräckligt med stöd underifrån långt ut så jag klarar inte mer än 60 min, sen måste jag vila. Bar en sån sak.
 
Kan man leva utan propeller, stjärna el ringar i nosen är Hyundai Santa Fe eller Kia Sorrento inget dumt val. Bägge 7 sitsiga och finns med hybrid. Totalt inköpspris i paritet med värdetappet på en ny premiumsuv för 1 MSek över 3-4 år.

Som grädde på moset långa nybilsgarantier gör att man kan sälja efter 3-4 år med bilen fortfarande under garanti - klockrent argument för en smidig affär.
 
Du har säkert rätt, måste göra min DD där innan.

Men de är inte svinbilliga längre. Kian är ju 500-550 på soppa och 600 som hybrid. Hyndainen 500-550 med hybrid. F-n, då är det inte långt till en XC90 och jag undrar hur totalekonomin ser ut efter 3 år. Inte helt 100% på att det skiljer så mkt, iaf inte många tusenlappar.

Får försöka masa mig till någon handlare, kanske redan i helgen för att kolla lite.
 
Du har säkert rätt, måste göra min DD där innan.

Men de är inte svinbilliga längre. Kian är ju 500-550 på soppa och 600 som hybrid. Hyndainen 500-550 med hybrid. F-n, då är det inte långt till en XC90 och jag undrar hur totalekonomin ser ut efter 3 år. Inte helt 100% på att det skiljer så mkt, iaf inte många tusenlappar.

Får försöka masa mig till någon handlare, kanske redan i helgen för att kolla lite.
Tror inte heller en svindyr Kia blir ett bättre köp totalt sett än en lite sparsamt utrustad XC90. Mot detta ska ställas att man trots allt ligger ute med mindre pengar vilket kan vara positivt om man är på det humöret. Varje extra krona i inköpspris höjer ju utgiften ändå med med 20 öre i extra kontantinsats.
 
Vill inte på något sätt vara dryg eller mallig men jag kan köpa en bil för 1 Mkr kontant. Det är bara det att jag ogillar att binda kapitalet, det kryper liksom i kroppen på ngt sätt. Jag försöker bara lura mig till känslan av att göra en skaplig affär, något jag vet i princip är omöjligt när det kommer till just bilar men jag försöker. Sen är man väl inte helt okänslig i frågan att lägga +500 Tkr på en riskokare...

Tack för all input från samtligaförresten, det är schysst.
 
Vill du ha en xc90 hade jag tittat på en beg även fast de är höga andrahandspriser, de lär också vara fortsatt höga när du ska sälja sen.

Problem med att köpa nytt är ju att du måste välja hybrid för att slippa de sjukt höga skatterna och då blir de jättedyra t8.

Ska du privatleasa hade jag tittat på annat märke än Volvo då de i regel är väldigt mycket dyrare att privatleasa jämfört med andra märken, Kia/Audi/vw tex är oftast väldigt förmånliga att privatleasa kontra nypriset.
 
Går att göra bra rabatter på ffa Hyundai vars försäljining gått kräftgång några år vilket slutade i byte av generalagent för ett tag sedan. Nu samma som Land Rover / Jaguar.
 
Tillbaka
Topp