• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hade jag kunnat det så...
Tror inte det är någon brådska, kommer ligga kvar på låga nivåer många år till. Rätt intressant för 20 år sedan var vi 3 kompisar 1 köpte en 1967 pagoda, jag köpte en 300 SL 1988 och 1 köpte en 300 CLK cab 1999. Var ungefär samma pris 180-200K. Helt olika prisutveckling CLK är väl värd typ 100 idag och pagodan runt 500k jag ligger mitt emellan.
 
Senast ändrad:
Tror inte det är någon brådska, kommer ligga kvar på låga nivåer många år till. Rätt intressant för 20 år sedan var vi 3 kompisar 1 köpte en 1967 pagoda, jag köpte en 300 SL 1988 och 1 köpte en 300 CLK cab 1999. Var ungefär samma pris 180-200K. Helt olika prisutveckling CLK är väl värd typ 100 idag och pagodan runt 500k jag ligger mitt emellan.
Lite rolig info! Tror nog inte heller att det är någon brådska - men tids nog lär de se en värdeökning.
 
Har du övervägt Lexus RX450h? Körglädje, nja... men kvalitet, komfort och bra andrahandsvärde. Har själv sneglat på och utvärderat Lexus NX, men det blev en tysk även denna gång.
Nej, inte alls. Rent känslomässigt så tycker jag de är mindre fina. Och de japanska bilar jag kört har haft en bedrövlig möjlighet för mig runt 2 m att justera stor i förhållande till ratt så att det blir bra men jag har inte testat i just denna. Sen tycker jag den ser sjukt liten ut i jämförelse med de andra utan att ha kikat närmare.
 
@krämbulle :D

36CA6987-ADC8-4BB2-892E-675015431CDE.jpeg
 
Härligt!

Nu börjar det likna något! Bra prylar - inte testat just den formel-ratten dock, det för kommer du bli grymt nöjd med!

Är stört sugen på att testa just de där pedalerna dock - det är typ det som är viktigast inser man efter ett tag...
Ja pedalerna lär göra mycket. Kopplingen kännas nästan som en riktig bil.
Rätt grymt att man kan justera in precis loss på alla tre pedalerna och att de har load-cell som man kan styra.

Stabil rig och DD-bas(har Fanatecs DD2) så lär det kännas gottigt. Har inte hunnit montera något ännu ...

Vad gäller ratt tänkte jag att inte är så stor vits med att lägga för mycket på det. Gör inte så mycket skillnad. Får prova

Har fixat AC, ACC, rFactor2, Automobilista 2 nu när de var på rea. Läste att Raceroom har svenska banor.

Skall se om jag hoppar på iRacing med

Oklart hur jag skall hinna med allt
 
Ja pedalerna lär göra mycket. Kopplingen kännas nästan som en riktig bil.
Rätt grymt att man kan justera in precis loss på alla tre pedalerna och att de har load-cell som man kan styra.

Stabil rig och DD-bas(har Fanatecs DD2) så lär det kännas gottigt. Har inte hunnit montera något ännu ...

Vad gäller ratt tänkte jag att inte är så stor vits med att lägga för mycket på det. Gör inte så mycket skillnad. Får prova

Rattar är mest för känslan och möjligen lite för justeringsmöjligheterna du får direkt på ratten (lite olika behov beroende beroende på vilka simmar du tänker köra) men de där kommer bli superbra - Porsche-ratten har ju grym känsla! Du har grymma komponenter där - kommer bli hur kul som helst! Sugen på väldigt snarlik set-up om jag skulle uppgradera.

...var tvungen att gå och gasa lite bara för att. Precis börjat lattja runt med lite rally - är tvärkass! :D
 
Ser nu att det går att få en helt ny XC90 T5 AWD med OK utrustning (panorama, värmare, hyfsad stereo mm) för strax över 600 000 kr. Det är 2020 års modell och inte de uppdaterade mildhybridmotorerna.


Det känns ju rätt surt att i princip pröjsa 500 Tkr för en 2-3 år gammal D5 med 5-6000 mil på mätaren. Det känns som ett helt nollsummespel sett till ekonomin. Och då får man en helt ny bil med allt vad det innebär.

Är det något jag missar med eventuellt totalras på beggade bensin-SUV som tex T5 eller är det en no-brainer?
 
Ser nu att det går att få en helt ny XC90 T5 AWD med OK utrustning (panorama, värmare, hyfsad stereo mm) för strax över 600 000 kr. Det är 2020 års modell och inte de uppdaterade mildhybridmotorerna.


Det känns ju rätt surt att i princip pröjsa 500 Tkr för en 2-3 år gammal D5 med 5-6000 mil på mätaren. Det känns som ett helt nollsummespel sett till ekonomin. Och då får man en helt ny bil med allt vad det innebär.

Är det något jag missar med eventuellt totalras på beggade bensin-SUV som tex T5 eller är det en no-brainer?
Glöm inte att räkna med skatten som är 15-20tkr första 36 mån bara. I övrigt håller jag med dig, förstår inte vem som köper begagnade bilar för de pengar som de säljs för i Volvohandeln
 
Tittar från och till på både den och föregångaren, vilken motor är båsta valet som söndagsåkningsbil i R129?
Vågar jag tyvärr inte svara på, men min uppfattning är att de är bra motorer allihop. Av den anledningen kommer jag låta skicket styra men det blir antingen en SL320 med raka sexan eller en 500 med V8. Som söndagsåkningsbil hade det väl känts mer speciellt med V8 - så kanske den då..!

Edit: Eller 600an med V12 om det verkligen ska glassas...men själv hade jag nog ändå stannat vid 500 isf.
 
Senast ändrad:
Vågar jag tyvärr inte svara på, men min uppfattning är att de är bra motorer allihop. Av den anledningen kommer jag låta skicket styra men det blir antingen en SL320 med raka sexan eller en 500 med V8. Som söndagsåkningsbil hade det väl känts mer speciellt med V8 - så kanske den då..!

Edit: Eller 600an med V12 om det verkligen ska glassas...men själv hade jag nog ändå stannat vid 500 isf.

Det brukar vara just 320 och 500 jag tittar på, känner mig inte som en 600-människa. Tror dessutom båda kan svara bra på ett avgassystem som släpper fram lite mer ljud utan att bli pöjkigt.

Har 320 samma kabelstamsproblem som typ w124 E320 verkar lida av?
 
Det brukar vara just 320 och 500 jag tittar på, känner mig inte som en 600-människa. Tror dessutom båda kan svara bra på ett avgassystem som släpper fram lite mer ljud utan att bli pöjkigt.

Har 320 samma kabelstamsproblem som typ w124 E320 verkar lida av?
Yep, tror jag med!

Det vet jag tyvärr inte, har inte djupdykt i 129ans typfel än. Av det lilla jag läst är det inte något jag känner igen. Hoppas du slår till - är som sagt väääldigt mycket schysst bil för pengarna. :)
 
Ni som går och trånar efter en R129 kanske uppskattar denna video;


Harry Metcalfe berättar lite om sin 600, som alltid med hans videos mycket underhållande.

Vilken R129 vill man ha? Jag var länge inne på att köpa en riktigt sen vagn men nu blir jag nog nästan mer attraherad av de äldre modellerna, med orangea blinkers och tvåfärgad kaross.
 
Glöm inte att räkna med skatten som är 15-20tkr första 36 mån bara. I övrigt håller jag med dig, förstår inte vem som köper begagnade bilar för de pengar som de säljs för i Volvohandeln
Ja jäklar, var ju 13 lakan om året i skatt på den rackaren, så mkt trodde jag inte att det var faktiskt. B5 diesel ligger ju dock på dryga 8 och de gamla skorvarna på 3,5. Får fundera lite.
 
Ännu en R129 spekulant här, fantastisk bil! Köp köpguiden på pdf från tyska R129 club, det som inte står i den behöver ni inte veta.


’Min’ bil skall vara sista facelift, 500 och amg pkt 👍
 
Ja jäklar, var ju 13 lakan om året i skatt på den rackaren, så mkt trodde jag inte att det var faktiskt. B5 diesel ligger ju dock på dryga 8 och de gamla skorvarna på 3,5. Får fundera lite.
Tittar du på en begagnad försvinner 75% av skatten ungefär. Det är nåt man måste ta med när man jämför nytt vs begagnat numera.
Räknar man med skatt och kostnad för drivmedel kan en sån här bli ganska attraktiv i jämförelse med en T5 https://www.wayke.se/objekt/823c2e9.../volvo-xc60-recharge-t8-inscription-t-automat

edit: Faceplant vad gäller modellen förstås. XC90 T8 ser svårare ut att räkna hem.
 
Senast ändrad:
Har kollat lite på privatleasing avseende Volvo XC90.

Vad säger ni om en månadskostnad ink serviceavtal exkl försäkring på 10 900 kr/mån, baserat på 36 mån och 2 000 mil/år. Det är en XC90 B5 Diesel som är normalt "välutrustad" med teknik och loungepaket (lull lull och panorama), metallic osv. Listpris (för vad det är värt) är c:a 748 Tkr och offerten på 659 Tkr.

Räknar man ett restvärde om 50% ger det en månadskostnad på c:a 9 200 kr. Sen är det klart att de ska ha lite för finansiering mm men jag tycker väl inte att 1 000-1 500 kr i månaden är en så stor skillnad att man vill bemöda sig med egen finansiering samt strulet att sedan byta in bilen efter 3 år.

Kommentarer?
 
Räknar man ett restvärde om 50% ger det en månadskostnad på c:a 9 200 kr. Sen är det klart att de ska ha lite för finansiering mm men jag tycker väl inte att 1 000-1 500 kr i månaden är en så stor skillnad att man vill bemöda sig med egen finansiering samt strulet att sedan byta in bilen efter 3 år.
50% är för lågt, det kommer vara högre. Det är där Volvo tjänar sina pengar. Titta på vad de säljs för som 36 mån bilar, ligger 450-550 ungefär. Dock får man inte riktigt ut de pengarna som privatperson.

Glöm inte att räkna med skatten, den ingår inte i privatleasingen.
 
Du tycker det är en dålig affär mao?

Jo, jag ser priset som utannonseras idag, tycker det är hutlöst för 3 år gamla bilar. Men det är ju också osäkert hur marknaden är om 3 år.

Skatten har jag koll på, är ju samma oavsett leasing eller köpa själv.
 
Tillbaka
Topp