• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Van.....Men smidigt som tusan

Ja. Håller med. På båda.

Också på negativa sidan: idag fick ena bakdörren frispel (elektrisk och strulande sensor pga is) så frun fick inte igen den efter droppning vid skolan. Gick ej att stänga manuellt heller. (Finns säkert något sort override-funktion, men vet ej hur). Fick köra med öppen bakdörr och ställa den i ett varmt garage över dagen. Inte hänt tidigare, men definitivt inget som man riskerar med vanliga dörrar...
 
Ja. Håller med. På båda.

Också på negativa sidan: idag fick ena bakdörren frispel (elektrisk och strulande sensor pga is) så frun fick inte igen den efter droppning vid skolan. Gick ej att stänga manuellt heller. (Finns säkert något sort override-funktion, men vet ej hur). Fick köra med öppen bakdörr och ställa den i ett varmt garage över dagen. Inte hänt tidigare, men definitivt inget som man riskerar med vanliga dörrar...
Kanske inte det roligaste, men, en gång är ingen gång :) Har kört mycket Multivan tidigare och man åker faktiskt bra, bra körställning och de går riktigt stabilt på vinterväg. Körde Boden - Östersund på strax under 5h när det var ett rätt saftigt snöfall hela vägen hem.

V-klass är nog den jag skulle föredra själv idag, känns minst Van. Men, God tvåa blir Multivan, svårslagen faktiskt...
 
Ja. Håller med. På båda.

Också på negativa sidan: idag fick ena bakdörren frispel (elektrisk och strulande sensor pga is) så frun fick inte igen den efter droppning vid skolan. Gick ej att stänga manuellt heller. (Finns säkert något sort override-funktion, men vet ej hur). Fick köra med öppen bakdörr och ställa den i ett varmt garage över dagen. Inte hänt tidigare, men definitivt inget som man riskerar med vanliga dörrar...
Hände mig idag på min Sharan. Dock va dörren öppen minimalt så jag körde 20min och kunde sedan öppna och stänga :)
 
Nej tyvärr, har testat den och den är inte aktuell. Jag sitter som skit i den, ungefär som i en "vanlig" buss. Det blir alldeles för upprätt och jag hamnar för högt upp i kupén. Och sen har jag inte riktigt det behovet dagligdags, det behöver vara 7 sits men inte jämt. Används kanske 10-15 ggr per år.

Visst, då kanske man skall hyra en bil för de tillfällena men nej, har inte tid med sånt strul med 4 barn, heltidsjobb som är krävande, fru med heltidsjobb osv. Det måste vara smidigt.

Jag är inte så mkt för status i den bemärkelsen, håller tex Volvo högt efter att ha kört alla tyska märken i +10 år. Sittkomforten för mig är jäkligt viktig och med mina 2 m är det många som går bort pga det. Tex frugans lånade Passat som man skulle kunna tro fungerar bara för den sakens skull, men jag får så satans ont i högerbenet eftersom sätena inte ger tillräckligt med stöd underifrån långt ut så jag klarar inte mer än 60 min, sen måste jag vila. Bar en sån sak.

Okej. Du är inte i behov av en 7-sits stor minivan men samtidigt säger du i det tidigare citerande inlägget: Andra förslag på 7-sits som inte är en liten Skoda typ?

Det blir en svår balansgång om du varken vill ha en liten bil som kan förvandlas till 7-sits i bagageluckan men samtidigt inte vill ha en "minivan" som blir för stor. Samma problem borde helt enkelt vara med en stor SUV, du kan ju inte heller ha behov av en sådan "dagligdags". Känns onödigt att satsa på en stor tung suv med högt luftmotstånd som drar mycket drivmedel om du behöver dess funktion 10-15ggr per år. En gissning är väl nästan att en minivan är bättre ur sådan aspekt än en SUV till och med.

Låter mest förnuftigt att satsa på en mindre bil som kan konverteras till 7-sits för de där 10-15 ggr per år.

Här har du en liten Toyota Verso, med plats för 7 personer för de där 10-15-ggr per år som du måste ha 7-sits. Du kanske sitter bättre i en sådan. Bonus blir väl också att toyota presterar bra gällande kvalité, service och lågt pris på reservdelarna. Hälften så dyr som en Volvo XC90 och nästan 1/3 av priset som för en GLE. Då har du gott om pengar kvar till att hyra en stor bekväm minivan eller SUV när det är dags för fjällenresan och 40mil i bilen. Låter dyrt att pröjsa 200 000 till 350 000 mer bara för att ha en SUV 10-15ggr per år.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-01-14 kl. 09.01.56.png
    Skärmavbild 2021-01-14 kl. 09.01.56.png
    389.6 KB · Visningar: 53
Okej. Du är inte i behov av en 7-sits stor minivan men samtidigt säger du i det tidigare citerande inlägget: Andra förslag på 7-sits som inte är en liten Skoda typ?

Det blir en svår balansgång om du varken vill ha en liten bil som kan förvandlas till 7-sits i bagageluckan men samtidigt inte vill ha en "minivan" som blir för stor. Samma problem borde helt enkelt vara med en stor SUV, du kan ju inte heller ha behov av en sådan "dagligdags". Känns onödigt att satsa på en stor tung suv med högt luftmotstånd som drar mycket drivmedel om du behöver dess funktion 10-15ggr per år. En gissning är väl nästan att en minivan är bättre ur sådan aspekt än en SUV till och med.

Låter mest förnuftigt att satsa på en mindre bil som kan konverteras till 7-sits för de där 10-15 ggr per år.

Här har du en liten Toyota Verso, med plats för 7 personer för de där 10-15-ggr per år som du måste ha 7-sits. Du kanske sitter bättre i en sådan. Bonus blir väl också att toyota presterar bra gällande kvalité, service och lågt pris på reservdelarna. Hälften så dyr som en Volvo XC90 och nästan 1/3 av priset som för en GLE. Då har du gott om pengar kvar till att hyra en stor bekväm minivan eller SUV när det är dags för fjällenresan och 40mil i bilen. Låter dyrt att pröjsa 200 000 till 350 000 mer bara för att ha en SUV 10-15ggr per år.
Det passar få att vara rationell i sitt tänkande när det kommer till bilar. Vi skulle alla kunna bära en casio för 99kr från Ur&penn, visar tiden lika bra om inte bättre, men det handlar inte om tiden, det handlar om upplevelsen, upplevd kvalité, körkänsla osv. Den Toyota du länkar till erbjuder inget av ovan nämnda. Visst den håller men silverlackade plastknappar hämtade från 80talet var inte roligt då och absolut inte nu :)
 
Senast ändrad:
Ett väldigt udda val och andrahandsvärdet behöver vi kanske inte ens nämna men om du är en bakåtsträvare och vill ha något roligt så är följande bil ett bra val ;)

Dodge Durango RT
5,7l V8 med 365hk, 7-sits, fullproppad med all möjlig utrustning


Såg den här bilden för några dagar sedan och insåg att Dodge förtjänar mer cred :D


138619066_1060103967801536_1997748051314265487_n.jpg
 
Ett väldigt udda val och andrahandsvärdet behöver vi kanske inte ens nämna men om du är en bakåtsträvare och vill ha något roligt så är följande bil ett bra val ;)

Dodge Durango RT
5,7l V8 med 365hk, 7-sits, fullproppad med all möjlig utrustning


Såg den här bilden för några dagar sedan och insåg att Dodge förtjänar mer cred :D


138619066_1060103967801536_1997748051314265487_n.jpg
tyvärr så är den typen av motorer och RAM-trucks(som nu finns med hellcat-motor numer :D) det enda Dodge har just nu allt annat är ju.....
Med det sagt så jag gärna haft en widebody hellcat
 
Ett väldigt udda val och andrahandsvärdet behöver vi kanske inte ens nämna men om du är en bakåtsträvare och vill ha något roligt så är följande bil ett bra val ;)

Dodge Durango RT
5,7l V8 med 365hk, 7-sits, fullproppad med all möjlig utrustning


Såg den här bilden för några dagar sedan och insåg att Dodge förtjänar mer cred :D


138619066_1060103967801536_1997748051314265487_n.jpg
Trackhawk har väl HK motor? 365HK är ju inte ens nära..
 
tyvärr så är den typen av motorer och RAM-trucks(som nu finns med hellcat-motor numer :D) det enda Dodge har just nu allt annat är ju.....
Med det sagt så jag gärna haft en widebody hellcat
Ja så är det verkligen, mitt inlägg får man ta med en smula salt. Jag hade personligen inte lagt 600k+ på en modell som är 10 år gammal och väldigt förlegad.

Men alltid kul med V8 ;)
 
Det passar få att vara rationell i sitt tänkande när det kommer till bilar. Vi skulle alla kunna bära en casio för 99kr från Ur&penn, visar tiden lika bra om inte bättre, men det handlar inte om tiden, det handlar om upplevelsen, upplevd kvalité, kör känsla osv. Den Toyota du länkar till erbjuder inget av ovan nämnda. Visst den håller men silver lackade plastknappar hämtade från 80talet var inte roligt då och absolut inte nu :)

Jag förstår hur du tänker. Men det är svårt att ge en person tips när han efterfrågar det men samtidigt inte är rationell i sina tankar.
En minvan är för stor, en toyota/skoda är för liten och en SUV är alldeles lagom?

Det är som att beklaga sig över att klockan är halvguld och man inte vill ha guld och samtidigt stå och snegla på en klocka som är helguld...

Samtidigt säger personen att status inte är viktig, Passat nämns i förbifarten och komfort verkar vara det viktigaste . En omöjlig ekvation blir det till slut. Men det är intressant att diskutera sånt här på diskussionforumet ändå. Det blir kul att se vad han faller för. Plastknappar hit eller dit, ja man får ganska mycket plast oavsett vilken bilmodell känns det som, Audi A6 och Panamera (inte de senaste som enbart består av ruggig touch) är bilar jag minns med mycket plastknappar också. Man får väga in vikten av plastknapparna i totalbetyget. Men kan vi väl i alla fall nöja oss med att personen i första hand ska hitta en bilmodell (minivan,suv, osv) som kan möta behoven.
 
Senast ändrad:
Håller på att jobba fram en jämförelse. Men det jag vet är att tex försäkringen för en BMW bara den antagligen är 1000 kr/mån dyrar från start och sånt svider tyvärr.

Merca har en privatleasing på GLE hybrid, men den går inte att få 7-sits eftersom batteriet är i vägen... övriga dieselvarienter går inte att leasa så jag har inte bemödat mig med offert. Än.
Jag har ju 7 sitsig GLE, den är inte stor som en Q7, så skulle inte satsa på den som 7 sits
Q7 är ju större och en riktig 7 sits isf, dock är designen gammal, den är en kloss med facelift, inte så sexig.

Skulle köpa en beg GLS eller ev Q7.
 
Q7 brukar ju nämnas som den enda "riktiga" 7 sitsarn i den klassen.
Stämmer dock inte nämnvärt. Det lär vara nån av ägarna som motiverar köpet så. ;) Min granne har en, baksätet är för 6-10 åringar typ. Dvs utan barnstol men innan de blivit långa i växten.

Riktiga sjusits bilar är bara Multivan, Sharan (nästan), V-klass mm. Men de har ingen ballfaktor så då säljer de inte. Multivan har också brutal skatt numera.
 
Stämmer dock inte nämnvärt. Det lär vara nån av ägarna som motiverar köpet så. ;) Min granne har en, baksätet är för 6-10 åringar typ. Dvs utan barnstol men innan de blivit långa i växten.

Riktiga sjusits bilar är bara Multivan, Sharan (nästan), V-klass mm. Men de har ingen ballfaktor så då säljer de inte. Multivan har också brutal skatt numera.
jo, fast soffan på andra raden har ju 3 riktiga säten, det är mer det jag menar
de andra bilarna har 2 med ett mini i mitten
 
Tillbaka
Topp