• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

997 gen2 S

Bilagor

• IMG_1435.jpg
    IMG_1435.jpg
    399.9 KB · Visningar: 2
Jag har väldigt bra insyn i DSG problem, betydligt bättre än allmänheten om vi uttrycker det så. Problemen har absolut minskat men jämfört med en planetväxelautomat är felfrekvensen mycket högre.

Kamrem? Det har vi inte pratat om

1.4 tsi som ni pratade om har kamrem sen 2013

Har haft två bilar med den underbara motorn, seat leon och vw golf

När brukar ni ställa på era "sommarbilar"? Tänker ni att allt grus skall vara borta eller är det bara underlaget som styr?
Brukar plocka ut min i April men sen beror det ju lite på både väglag och om allt grus är borta eller ej... Men uppenbarligen tänker inte alla så för idag låg jag efter en McLaren som va ute o körde i Göteborg :woot:

1 april är "standard" för mig. Skall vara extrema förhållande om man skall avvika från traditionen.
Fast en liten varmkörning utanför garaget får man göra då och då...

20180121_143614.jpg
Om du inte kan köra bilen varm (= flera mil i ordentligt tempo) så är det sämre att starta bilen än att låta den stå. Att låta bilen stå på tomgång med kall olja i flera minuter är big no-no.

Blev vita till slut ändå. Provkörde med gamla förstärkaren som ändå skötte det bra. Allmänt imponerad av ljudet men samtidigt helt okej finish för pengarna. Kanske inte i nivå med mina gamla Cremona men samtidigt är ju prislappen en annan.

Nu behövs tjockare matta och något att döda efterklang/eko från bakväggen... vi får väll se, var en strid bara att få in dessa hemma

Snyggt, men liiiiite fel tråd kanske ... ;)

Tycker jag med. Hade en svart tidigare men hade denna kombon på "vill ha listan" hela tiden
Om du inte kan köra bilen varm (= flera mil i ordentligt tempo) så är det sämre att starta bilen än att låta den stå. Att låta bilen stå på tomgång med kall olja i flera minuter är big no-no.
Du har nog rätt, inte optimalt att göra så. Tar ut den 2-3 gånger under vintern och låter den gå 30 min. Kylvattnet blir varmt men kanske inte oljan. Ändå svårt att låta bli. Saknar ljudet av boxersexan.
Troligtvis världens bästa sportbil!
I alla fall vansinnigt kul på småvägarna i Skåne :)

Om man låter bilen stå tills oljan blir varm då? Jag tänker mig om man redan har den i garaget och rullar ut så är oljan 10+ eller mer i temperatur, det är ju som att man startar den efter stått utomhus en natt i maj månad?

(Jag kan inte speciellt mycket om sån här typ av mekanik och jag ställer frågan för att lära mig något nyttigt)

Om man låter bilen stå tills oljan blir varm då? Jag tänker mig om man redan har den i garaget och rullar ut så är oljan 10+ eller mer i temperatur, det är ju som att man startar den efter stått utomhus en natt i maj månad?

(Jag kan inte speciellt mycket om sån här typ av mekanik och jag ställer frågan för att lära mig något nyttigt)
Problemet är att bilen värms upp mycket långsammare när den står still utan belastning = bilen går länge med kall olja. Kall olja smörjer dåligt. Dålig smörjning = internt slitage.

Ska man bara förvara bilen över vintern finns ingen anledning att starta den. Slangar, bromsar, AC osv klarar sig utmärkt ändå. Batteriet laddar man förstås kontinuerligt över vintern med lämplig CTEK laddare.

Problemet är att bilen värms upp mycket långsammare när den står still utan belastning = bilen går länge med kall olja. Kall olja smörjer dåligt. Dålig smörjning = internt slitage.

Ska man bara förvara bilen över vintern finns ingen anledning att starta den. Slangar, bromsar, AC osv klarar sig utmärkt ändå. Batteriet laddar man förstås kontinuerligt över vintern med lämplig CTEK laddare.

Kondens är ett annat problem när man startar under vinteravställning utan att köra bilen genomvarm.

Tillbaka
Topp