• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag har bara haft tråkiga bilar, och då oftast Audis som alla här avskyr :( Nu har jag dessutom blivit av med körkortet i 24 månader och får därför ruska på en vidrig tunnelbana mellan mötena...

Aldrig tidigare hört att någon blivit av med lappen 24 månader. Är det på grund av sjukdom?

Chef! :cigar:
TVR är helt klart bilar för männ med hår på bröstet. Tänker oavkortat på skitfilmen Swordfish när jaha er den där bilen med. Synd jag knappt har skäggväxt, än mindre hår på bröstet..
Just det, Han kör en Sagaris om jag minns rätt? Fantastisk bil. Nackdelen varje gång man körde var att något alltid kändes nära till att gå sönder

Just det, Han kör en Sagaris om jag minns rätt? Fantastisk bil. Nackdelen varje gång man körde var att något alltid kändes nära till att gå sönder

Kan tänka mig det. Dom har ju kört några inslag om TVR i Topgear och nu även pratat om dom i The Grand Tour om det var förra eller förr- förra avsnittet. :)

Rent körmässigt var nog min T350 bland det roligaste men också en helt livsfarlig.. Kombinationen av ganska hög effekt, låg vikt, ingen antisladd/antispinn och 235or bak.
(ej min på bilden)
img-5057-web_orig.jpg
Vansinnigt cool!

• Like
Reactions: par
Jag är på jakt efter ny bruksbil.
Tidigare har jag mest kört Audi (A6 Allroad diesel, A4 avant m.m) men det vore ju onekligen kul att pröva någonting annat.
Volvo verkar ju ligga ljusår före dom tyska tillverkarna.. Polaren körde en V60 Polestar till fjällen förra veckan, och jag var rejält imponerad av alla funktioner via appen.

Tyvärr är Volvo inget som tilltalar mig tillräckligt mycket i dagsläget dock.
Några förslag?

Vet någon mycket om Range Rover? (Evoque)
Vilket år kommer facelift? Eller har det kommit? Vad betyder HSE, TD4, Dynamicpaket? osv..

Mycket frågor här :)

Rent körmässigt var nog min T350 bland det roligaste men också en helt livsfarlig.. Kombinationen av ganska hög effekt, låg vikt, ingen antisladd/antispinn och 235or bak.
(ej min på bilden)
img-5057-web_orig.jpg

Jäklar vad kul att du haft en TVR! Svinballa ju!

Gryyyyym sång också!

Med en viss fäbless för Lotus så är det ju inte utan att man spanat lite på TVR (och Noble) också!

• Like
Tidigare har jag mest kört Audi (A6 Allroad diesel, A4 avant m.m) men det vore ju onekligen kul att pröva någonting annat.
Volvo verkar ju ligga ljusår före dom tyska tillverkarna.. Polaren körde en V60 Polestar till fjällen förra veckan, och jag var rejält imponerad av alla funktioner via appen.

Några förslag?

Vilket år kommer facelift? Eller har det kommit? Vad betyder HSE, TD4, Dynamicpaket? osv..

Nya V90XC är väl ingen risig bil på något sätt, inte heller XC60 men nog föredrar jag själv en V90 framför den. Rejält med markfrigång osv.
Evoquen är belamrad med fel så det är inget jag skulle kunna rekommendera, Range Rover överlag, bara att kolla hur recensionerna ser ut i hemlandet England från ägarna.. ingen vacker läsning.

Nya V90XC är väl ingen risig bil på något sätt, inte heller XC60 men nog föredrar jag själv en V90 framför den. Rejält med markfrigång osv.
Evoquen är belamrad med fel så det är inget jag skulle kunna rekommendera, Range Rover överlag, bara att kolla hur recensionerna ser ut i hemlandet England från ägarna.. ingen vacker läsning.

Nej absolut inte risig. Tvärtom!
Jag tycker bara inte att en välutrustad XC90 med stora motorn är värd dom pengarna.
Då köper jag hellre en RS6a igen som daily..

Tråkigt att höra. Kan faktiskt ingenting om Range Rover, tycker bara att dom är fina att titta på typ :)

Chef! :cigar:
TVR är helt klart bilar för männ med hår på bröstet. Tänker oavkortat på skitfilmen Swordfish när jaha er den där bilen med. Synd jag knappt har skäggväxt, än mindre hår på bröstet..

Nästan :) En Tuscan Speed Six var det, Sagaris kom väl först ett par år senare om jag minns rätt. Men riktigt grym bil @par !

• Like
Nej absolut inte risig. Tvärtom!
Jag tycker bara inte att en välutrustad XC90 med stora motorn är värd dom pengarna.
Då köper jag hellre en RS6a igen som daily..

Tråkigt att höra. Kan faktiskt ingenting om Range Rover, tycker bara att dom är fina att titta på typ :)
Förstår hur du tänker, men en XC90 är bra mycket dyrare än en v90 cross country. En RS6 som daily är ju inte kattpiss direkt, i jämförelse så har ju Volvo ingenting. Nya Jaggan då? Kombi du söker? Evoquen är ju en fruktansvärt liten bil så frågan är om den ens var ett alternativ från första början?

Förstår hur du tänker, men en XC90 är bra mycket dyrare än en v90 cross country. En RS6 som daily är ju inte kattpiss direkt, i jämförelse så har ju Volvo ingenting. Nya Jaggan då? Kombi du söker? Evoquen är ju en fruktansvärt liten bil så frågan är om den ens var ett alternativ från första början?
Xc90 och v90 är ju helt olika bilar. Den förstnämnda är ju mest att likna vid en pimpad minivan. Sju säten för fotbollsmorsan med bra ekonomi (eller ansträngd balansräkning). Behöver man sju säten så visst. Annars är ju kombi oerhört mycket mer ändamålsenligt.

Nya JaguarSUVn är riktigt riktigt fin!
Jag har aldrig ens åkt i en Evoque faktiskt, bagageutrymmet kan inte vara stort, men jag trodde den var riktigt rymlig i kupén.

Jag körde en Q7a för ett par år sedan, och har sedan dess aldrig kört en bil med sådan komfort.
Inte mycket körglädje och feedback ifrån bilen, men herregud vilken komfort.

Inte ens A6 Allroad gick i närheten av så tyst och mjukt som den bilen.

• Like
Xc90 och v90 är ju helt olika bilar. Den förstnämnda är ju mest att likna vid en pimpad minivan. Sju säten för fotbollsmorsan med bra ekonomi (eller ansträngd balansräkning). Behöver man sju säten så visst. Annars är ju kombi oerhört mycket mer ändamålsenligt.
Jag skrev V90 och han skrev XC90.. men jag ser nu att jag Råkade skriva V90XC istället för V90CC som dom heter så jag förstår att han blev snurrig :p Men ja, kombi är ju mer ändamålsenlig, inget snack om det. X5M är ju annars suven att åka om man nu ska börja åka SUV.

Jag har aldrig ens åkt i en Evoque faktiskt, bagageutrymmet kan inte vara stort, men jag trodde den var riktigt rymlig i kupén.

Jag körde en Q7a för ett par år sedan, och har sedan dess aldrig kört en bil med sådan komfort.

Jag trivdes hyfsat i Evoquen men njae, den kändes inte premium och är det var man söker i en bil så look elsewhere.
Nu vet jag inte hur du ställer dig till BMW, men X6M och X5M alt. X5M50D är ju lite fräsiga och går riktigt bra.

Jaggan har ju nya kombin XF med 380hk V6a :)
upload_2018-2-7_18-27-21.png

Kort fråga. Ny på det här med att äga bil. :) Årsservice, V70 (2014), gått knappt 11K. Är det värt orginalservice (fått offert på drygt 6k)? Nån jämförelsesida visar att andra verkstäder gör det för 3-4k. Blir det lika bra?

Kort fråga. Ny på det här med att äga bil. :) Årsservice, V70 (2014), gått knappt 11K. Är det värt orginalservice (fått offert på drygt 6k)? Nån jämförelsesida visar att andra verkstäder gör det för 3-4k. Blir det lika bra?
Tycker båda alternativen låter dyra? Vad görs på årsservicen som drar iväg till 6k hos Volvo?

Om det är Mekonomen, Autoexperten eller andra stora kedjor så kommer de göra exakt samma sak. De har samma verkstadssystem som Volvo.

”Nisses verkstad och smide” eller liknande har inte samma koll. Sen kanske de kan göra ett oljebyte ändå. Mer är det ju knappt på de flesta servicear.

Några förslag?

Köp en mb glc!

Kan skriva under på komforten för Audis Q-serie. Rattar just nu en Q5 -2016, tyst, mjuk och bra stolar.

Jäklar vad kul att du haft en TVR! Svinballa ju!

Gryyyyym sång också!

Med en viss fäbless för Lotus så är det ju inte utan att man spanat lite på TVR (och Noble) också!
Ja verkligen

Ja den lät fantastiskt(även om man delvis satt och lyssnade/letade missljud av rädsla:))
Jag hade samma avgassystem (även samma vinge) som den här

Men säga vad man vill om tvr, de har stått ganska still i värde sista åren

Tillbaka
Topp