• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Behöver er hjälp att tala mig in eller ur ett bilköp. Har länge varit sugen på en M235i och provkört ett par, var och testade en idag som jag var ytterst spekulant på. Påvägen hem svängde jag inom BMW och till min förvåning sprang jag på en gammal kompis som jobbade som säljare och fick ett mycket bra pris på en M2.
Så nu till min fråga, jag kommer att nyttja denna bilen som daily ungefär 1000mil om året. Är M2an så mycket roligare dessa få mil att pengarna i mellan är värt det?
3 år nyare, 4000mil färre, dock manuell men ”endast” 130k mer än M235i.
Har bokad provkörning imorgon efter jobb och därefter kanske det blir svårt att ändra sin vilja... haha
För och nackdelar?
Tror du hade haft/har bägge om jag sett rätt i tråden @demondave

Uff, tufft val! Fri service och vagnskadeförsäkring kan ju faktiskt göra lite skillnad till M2:ans fördel, båda kan vara saftiga att helförsäkra.

M235:an ska nog vara xdrive för att det ska vara någon direkt skillnad som vinterbil. M2:an har ju till skillnad från 235 med bara bakhjulsdrift diffbroms, vilket kan göra lite skillnad framkomlighetsmässigt. M2 funkar faktiskt över förväntan som vinterbil, i alla fall sedan jag bytte dubbfritt mot dubbat. Men 235 med xdrive är en rent grym vinterbil, helt sjukt fäste!

Inga som helst problem med M2 som daily. Lite bullrigare och hoppigare än 235:an som hade adaptiva chassit som tillval, men går absolut att leva med.

En sak som gör nybilskalkylen på M2 lite svårare är att det väntas en uppdatering framåt sommaren, med någon variant (något nedtrimmad?) på M3-motorn enligt interwebz. Kommer ju(?) innebära prishöjning och sämre motorljud, så sänker antagligen inte nuvarande modellen helt på begagnatmarknaden. Mer knuff bli det iaf! Antagligen tillbaka till väntlistor på M2 då, så blir säkert svårt att göra priser på den.

Räkna på försäkringsbiten och service, skillnaden blir kanske inte så stor. Ingen av bilarna är ju direkt ekonomisk. 235 är rejält kompetent, men M2 är helt klart en vassare bil. Det är en speciell känsla att ta en M till jobbet. Har du råd, så kör! Nästa modell blir gissningsvis skapligt mycket dyrare och kan mycket väl vara sista bakhjulsdrivna 2-serien. Inte omöjligt att det är sista chansen att köra ny, bakhjulsdriven M-bil till dom pengarna.

För mig är ju en manuell låda i en sådan bil ett riktigt fett plus, något som hade vägt väldigt tungt om jag var spekulant. Hade själv valt M2 om jag var i din situation och kunde lägga 130k extra..
Tänker också att manuell är plus i mångt och mycket, men då bana bara körs 2-3 gånger om året så är ju majoriteten vanliga mil där en ”automatare” kanske mer kommer till sin rätt. Får se vad hjärtat säger efter provkörning imorgon :).
Stod själv i samma sits när jag köpte min M235i.
Var och provkörde båda men blev som sagt en 235.
Visst är M2an roligare, men 130k är ändå 130k.
Skiljde dock nästan 200 när jag var spekulant..
Sen är ju M2an dyrare i drift också, ingen jätteskillnad men likväl får man ha med det i kalkylen..
Ska du dessutom köra året runt (inkl. när det är typ 20-30cm snö) skulle jag valt 235i x-drive. Klart M2an funkar i snö men det är långt ifrån optimalt :)
I mina ögon är M2an mer en entusiastbil som man tar fram på helgerna eller åker till banan med, har svårt att se att du kan ”njuta” och ha ut sån extra glädje i den vardagliga trafiken att den är värd nästan 150’ mer..
M2an är rätt mkt styvare och stötigare, på gott och ont så klart, men kan bli jobbigt vid vanlig vardagskörning beroende på hur känslig man är!

Sen skulle ju aldrig valt manuell, men det är jag det.

Och med det sagt så hade jag ju inte tackat nej till en M2 ;) men då som en ”extrabil” och inte daily.
Första två åren kommer M2an ligga ”billigare” i fasta driftkostnader då service och endast halvförsäkring behövs, men förstår helt hur du tänker :). Rent initialt känner jag att jag klarar mig med en sådan bil året runt då jag bor i Skåne i delar där det inte blir så mycket snö men hade väl säkerligen landat i en billig vinterbil. Då jag reser mycket i tjänsten så tänker jag det lilla jag kör kanske man borde dra till ordentligt nu när man ändå är uppe i de summorna... haha Tack för dina synpunkter :).
Uff, tufft val! Fri service och vagnskadeförsäkring kan ju faktiskt göra lite skillnad till M2:ans fördel, båda kan vara saftiga att helförsäkra.

M235:an ska nog vara xdrive för att det ska vara någon direkt skillnad som vinterbil. M2:an har ju till skillnad från 235 med bara bakhjulsdrift diffbroms, vilket kan göra lite skillnad framkomlighetsmässigt. M2 funkar faktiskt över förväntan som vinterbil, i alla fall sedan jag bytte dubbfritt mot dubbat. Men 235 med xdrive är en rent grym vinterbil, helt sjukt fäste!

Inga som helst problem med M2 som daily. Lite bullrigare och hoppigare än 235:an som hade adaptiva chassit som tillval, men går absolut att leva med.

En sak som gör nybilskalkylen på M2 lite svårare är att det väntas en uppdatering framåt sommaren, med någon variant (något nedtrimmad?) på M3-motorn enligt interwebz. Kommer ju(?) innebära prishöjning och sämre motorljud, så sänker antagligen inte nuvarande modellen helt på begagnatmarknaden. Mer knuff bli det iaf! Antagligen tillbaka till väntlistor på M2 då, så blir säkert svårt att göra priser på den.

Räkna på försäkringsbiten och service, skillnaden blir kanske inte så stor. Ingen av bilarna är ju direkt ekonomisk. 235 är rejält kompetent, men M2 är helt klart en vassare bil. Det är en speciell känsla att ta en M till jobbet. Har du råd, så kör! Nästa modell blir gissningsvis skapligt mycket dyrare och kan mycket väl vara sista bakhjulsdrivna 2-serien. Inte omöjligt att det är sista chansen att köra ny, bakhjulsdriven M-bil till dom pengarna.

Tack för din syn på det hela :). Känns nästan som att det kommer bli ett val man gör med hjärtat och inte direkt ur en rationellt syn.

Behöver er hjälp att tala mig in eller ur ett bilköp. Har länge varit sugen på en M235i och provkört ett par, var och testade en idag som jag var ytterst spekulant på. Påvägen hem svängde jag inom BMW och till min förvåning sprang jag på en gammal kompis som jobbade som säljare och fick ett mycket bra pris på en M2.
Så nu till min fråga, jag kommer att nyttja denna bilen som daily ungefär 1000mil om året. Är M2an så mycket roligare dessa få mil att pengarna i mellan är värt det?
Har bokad provkörning imorgon efter jobb och därefter kanske det blir svårt att ändra sin vilja... haha
För och nackdelar?

Följ hjärtat, inte hjärnan... ;) Skämtåsido, köp det du vill ha, annars kommer du bara åka runt och fundera på den andra bilen, det brukar bli dyrare i längden.

Snart är det dags!
AA266A02-1AD4-4AB1-BBCB-FE3E418A4278.jpeg

Hjärtat är det enda rätta att följa i det läget! Vilken färg? :)
Kände det också :). Det är den svarta, men tyckte när solen låg på att det kom fram lite vinrött i botten också nästan, var faktiskt riktigt läcker :). Och jag som sa att jag aldrig ska ha en mörk bil igen...
Good man, det enda som saknas nu är Våren :happyhappy:

Men du glömde en sak DET ÄR OBLIGATORISKT MED BILD PÅ NY BIL :snaphappy::bookworm::D
Den välkomnar jag varmt :) lär köra bilen redan ändå dock ;). Löser någon bild under dagen.
Grattis! Släng gärna upp bilder.

Om du orkar skriv gärna lite om hur du upplever den då jag själv går i tankarna om en sån bil.
Kan lösa bilder senare under dagen :). Ska se om jag kan skriva ner lite tankar framöver :)

För och nackdelar?
När det handlar om onödiga bilar som M235i och M2 så handlar i alla fall jag alltid med hjärtat. M2 bör dessutom hålla värdet bättre.

Tillbaka
Topp