• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Nu fick Kebaben en rejäl omgång med polermaskinen av polaren som jobbat med detta samt keramiska lackskydd!
Fint för en gammal sliten BMW. Nu är den inte längre grå utan blå!
20180713_192925.jpg

20180713_192941.jpg


Och så lyckades jag programmera in AUX i bilen via NCS EXPERT. Tog 2 dagar av att lösa problem med program versioner, kommunikationsproblem via canbus osv och 5 minuter faktisk programmering :D
Men nu har jag AUX som är i sin tur kopplad till en Bluetooth enhet som ligger nu inne i instrumentbrädan. Fungerar utmärkt!
20180713_181912.jpg



Något stolt som klarade av det då man måste använda dator med Windows XP (går på win7 och nyare men det är mycket trubbel) samt gamla program från 2004ish.
Så nu kan man ha full kontroll på bilen! Kanske ska finna andra saker att programmera in :D



Nu bara till att fixa alla fel på bilen... stötdämpare fram, fjädrar bak, oljeläckage osv....

Den är fin. Hade svårt för karossen när den kom och ganska länge därefter, idag gillar jag dom. Fyllt gubbe kanske.

Jävla trist med alla ropplem du haft!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Den är fin. Hade svårt för karossen när den kom och ganska länge därefter, idag gillar jag dom. Fyllt gubbe kanske.

Jävla trist med alla ropplem du haft!

Faktiskt exakt samma här. Tyckte dom var skitfula.
Nu känner jag att jag hellre har e60 än f10... dock så känner jag att jag borde ha köpt en 550i. Kanske senare.... :)

Riktigt trist. Det var en billig bil i inköp, som tyvärr blivit jävligt dyr i underhåll. Ligger på en 20k nu i enbart delar (då jag gör ju allting själv som inte undgått någon) sedan jag köpte den i December. Detta är inklusive stötdämpare osv som jag beställt men ännu ej bytt då det har inte kommit fram än.
Bara växellådan gick på en 14k i runda slängar och då gjorde jag ju allt själv. Vill inte ens veta vad en verkstad hade tagit...

Jag hoppas verkligen att efter detta så kan bilen gå problemfri i alla fall 1 år. Jag har aldrig haft en bil som varit problemfri i ett helt år förr så det vore fantastiskt verkligen...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag lutar åt att det faktisk är riktigt bra design, men får väl återkomma om 5 år och se vad man tycker då.

Jag tycker sedanen är snygg. Den är inte som en 7serie, Men den är elegant och stilig.
Jag älskar faktiskt inredningen. Som jag förut absolut avskydde.
Men komfortstolarna är ett måste. Så fantastiskt sköna!
Gubb-paket som min (svampig fjädring) är najs som Cruiser men polarns 525d med M-paket är ju mycket roligare att köra.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Faktiskt exakt samma här. Tyckte dom var skitfula.
Nu känner jag att jag hellre har e60 än f10... dock så känner jag att jag borde ha köpt en 550i. Kanske senare.... :)

Riktigt trist. Det var en billig bil i inköp, som tyvärr blivit jävligt dyr i underhåll. Ligger på en 20k nu i enbart delar (då jag gör ju allting själv som inte undgått någon) sedan jag köpte den i December. Detta är inklusive stötdämpare osv som jag beställt men ännu ej bytt då det har inte kommit fram än.
Bara växellådan gick på en 14k i runda slängar och då gjorde jag ju allt själv. Vill inte ens veta vad en verkstad hade tagit...

Jag hoppas verkligen att efter detta så kan bilen gå problemfri i alla fall 1 år. Jag har aldrig haft en bil som varit problemfri i ett helt år förr så det vore fantastiskt verkligen...
Tja å andra sidan om du köpt en fabriksny motsvarighet hade du varit back ännu mer bara i värdeminskning.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Faktiskt exakt samma här. Tyckte dom var skitfula.
Nu känner jag att jag hellre har e60 än f10... dock så känner jag att jag borde ha köpt en 550i. Kanske senare.... :)

Riktigt trist. Det var en billig bil i inköp, som tyvärr blivit jävligt dyr i underhåll. Ligger på en 20k nu i enbart delar (då jag gör ju allting själv som inte undgått någon) sedan jag köpte den i December. Detta är inklusive stötdämpare osv som jag beställt men ännu ej bytt då det har inte kommit fram än.
Bara växellådan gick på en 14k i runda slängar och då gjorde jag ju allt själv. Vill inte ens veta vad en verkstad hade tagit...

Jag hoppas verkligen att efter detta så kan bilen gå problemfri i alla fall 1 år. Jag har aldrig haft en bil som varit problemfri i ett helt år förr så det vore fantastiskt verkligen...
Å andra sidan kommer du åka billigt nu framöver. Vad du än gör, sälj inte bilen förrän 3-5 år bort nu. Annars kommer bara nån annan dra nytta av allt ditt slit.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Faktiskt exakt samma här. Tyckte dom var skitfula.
Nu känner jag att jag hellre har e60 än f10... dock så känner jag att jag borde ha köpt en 550i. Kanske senare.... :)

Riktigt trist. Det var en billig bil i inköp, som tyvärr blivit jävligt dyr i underhåll. Ligger på en 20k nu i enbart delar (då jag gör ju allting själv som inte undgått någon) sedan jag köpte den i December. Detta är inklusive stötdämpare osv som jag beställt men ännu ej bytt då det har inte kommit fram än.
Bara växellådan gick på en 14k i runda slängar och då gjorde jag ju allt själv. Vill inte ens veta vad en verkstad hade tagit...

Jag hoppas verkligen att efter detta så kan bilen gå problemfri i alla fall 1 år. Jag har aldrig haft en bil som varit problemfri i ett helt år förr så det vore fantastiskt verkligen...

Oh fifan. Lutade åt en e60 innan det blev e91 (325xi) Montegoblå, utöver en läckande ventilkåpa så är den väldigt tight på sina 17k mil.
Var skraj ändå, första äldre tillika långmilade bilen. Kan inte mecka för ett öre... Hade nog behövt elda upp bilen i dina skor. :nailbiting:
 

Ebbot

Cartier
Åsikter om Mazda 6 med Optimum paketet? Väldigt bra utrustning till ett bra pris med grym stereo och allt därtill. Känns väldigt prisvärd om man köper 1-2 år gammal?


Otroligt fin bil. Provkörde och jmf med många andra kombis och det är en fin kompromiss för prisklassen (skulle nog köpt en om inte jag fick tjänstebil)
Komforten är helt ok, Mazda har bättrat sig på senare år.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Å andra sidan kommer du åka billigt nu framöver. Vad du än gör, sälj inte bilen förrän 3-5 år bort nu. Annars kommer bara nån annan dra nytta av allt ditt slit.

Efter att växellådan var fixad så var detta det. Bilen skulle bort.
Och så körde man den... den är riktigt trevlig att köra... :/
Så den får stanna en stund till. Hoppas att om 3 år så behöver jag inte meka lika mycket med den som jag behövt dessa 6 månader...

Oh fifan. Lutade åt en e60 innan det blev e91 (325xi) Montegoblå, utöver en läckande ventilkåpa så är den väldigt tight på sina 17k mil.
Var skraj ändå, första äldre tillika långmilade bilen. Kan inte mecka för ett öre... Hade nog behövt elda upp bilen i dina skor. :nailbiting:

Ville ha e90, men e60 är så mycket mer bil för pengarna.
Haha ja det kan tyckas skrämmande men ger man sig fan på det så går det ;)
Men man måste ändå finna lite glädje i det annars går det ej.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Efter att växellådan var fixad så var detta det. Bilen skulle bort.
Och så körde man den... den är riktigt trevlig att köra... :/
Så den får stanna en stund till. Hoppas att om 3 år så behöver jag inte meka lika mycket med den som jag behövt dessa 6 månader...



Ville ha e90, men e60 är så mycket mer bil för pengarna.
Haha ja det kan tyckas skrämmande men ger man sig fan på det så går det ;)
Men man måste ändå finna lite glädje i det annars går det ej.

Ja, min bil har skinnklädsel, thats it! Fast jag älskar den (så mkt som man kan älska en kombi som tillkom utav behovet).

Sa senast till frun igår att om vi blir ek. oberoende så ska jag utbilda mig till bilmek.
Nu 1.5 åring hemma och inget garage eller ens carport... Men drömmen lever!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja, min bil har skinnklädsel, thats it! Fast jag älskar den (så mkt som man kan älska en kombi som tillkom utav behovet).

Sa senast till frun igår att om vi blir ek. oberoende så ska jag utbilda mig till bilmek.
Nu 1.5 åring hemma och inget garage eller ens carport... Men drömmen lever!

Meka bil behövs ingen utbildning för, räcker med intresse!
Och du verkar ha det så börja med simpla saker och jobba dig därifrån!
Ett annat tips är att köpa en simpel bil, typ en bubbla, och kör med den som hobby bil och fixa det som behövs allt eftersom :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Meka bil behövs ingen utbildning för, räcker med intresse!
Och du verkar ha det så börja med simpla saker och jobba dig därifrån!
Ett annat tips är att köpa en simpel bil, typ en bubbla, och kör med den som hobby bil och fixa det som behövs allt eftersom :)

Tack! Jag fantiserar minst 1 gång om dagen om framtida villan med garage för minst 3 bilar, chill-out hörna/bar och blankpolerat golv. Av ren nyfikenhet, du lärt dig själv? Arbetar inte med ngt relaterat?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack! Jag fantiserar minst 1 gång om dagen om framtida villan med garage för minst 3 bilar, chill-out hörna/bar och blankpolerat golv. Av ren nyfikenhet, du lärt dig själv? Arbetar inte med ngt relaterat?

Jag fantiserar om det med! Förhoppningsvis verklighet inom snar framtid. Har nämligen 5 bilar nu och har en till på g. Och bor i lägenhet med bara 2 parkeringar :p

Nä jag är självlärd. Eller ja, Jag har en far som är extremt intresserad som har lärt mig om att meka samt för intresset över till mig.
Jag jobbar som programmerare :D
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nä jag är självlärd. Eller ja, Jag har en far som är extremt intresserad som har lärt mig om att meka samt för intresset över till mig.
Jag jobbar som programmerare :D
Hade varit grymt att kunna meka. Du är lyckligt lottad som fick det från din far. Själv är jag värdelös men antar att det handlar mycket om att våga och tålamod om man skall lära sig på äldre dar.

Funderar på någon entusiastbil men lite skrämmande när man inte kan meka, än. Kanske en MX-5 för att de skall vara roliga att köra och är snygga i 1 gen. Eller en Amazon för att dom är så vackra.

Igår körde jag och hämtade en ny begagnad bil för pendling. Alert och bekväm, mycket nöjd.
20180713_211249-01.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Var och provkörde en BMW i3 idag, det var en positiv upplevelse, accar ju på rätt ordentligt i jmf med vanliga bilar.
Verkar vara en riktig bra bil även om man upplevde att det var att lite som att ratta buss med stor och lite rak framruta.
Sen är ju dess design en vattendelare.
 

demondave

Rolex
Var och provkörde en BMW i3 idag, det var en positiv upplevelse, accar ju på rätt ordentligt i jmf med vanliga bilar.
Verkar vara en riktig bra bil även om man upplevde att det var att lite som att ratta buss med stor och lite rak framruta.
Sen är ju dess design en vattendelare.

Nejdå, den är skitsnygg! Skitsnyggt fulsnygg liksom :D Speciellt i3s
 

par

Patek
2-Faktor
Alltså en större bil drar inte mer på långfärd än en mindre.
Kul fakta i avdelningen bränsleförbrukning, jag kör samma sträcka, samma hastighet dagligen.

Bmw 520d xDrive: 0,39 l/mil
Audi A6 Allroad: 0,61 l/mil

Audin har 28hk fler, känns dock som 28hk mindre.

Jag har lyckats köra ned till stan på 0,36 med Bmwn, men det gick tämligen långsamt.

Antar det är priset man får betala för att slippa en uppskrämd 4-cyl, få riktig 4wd och ha Luftfjädring med lite markfrigång.
Hoppas båda bilarna fyller sina ändamål!
 
Var och provkörde en BMW i3 idag, det var en positiv upplevelse, accar ju på rätt ordentligt i jmf med vanliga bilar.
Verkar vara en riktig bra bil även om man upplevde att det var att lite som att ratta buss med stor och lite rak framruta.
Sen är ju dess design en vattendelare.
Har haft en i 18 månader nu. Bästa prylen jag köpt!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Dags att sälja bilen.
Audi A5 1.8T, 2009, 12100 mil, välutrustad, 125k.
PM’a vid intresse.
D5328E5F-4C9C-4DFA-A5AC-44A8D2C2582E.jpeg
245413F8-0D84-4A4E-B6D4-CD3E2645F7CC.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp