• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Olaola

Panerai
Hej kära forumvänner! Bilsuget är enormt såhär på höstkanten när sommar bilen är avställd...

Har börjat fundera på att uppdatera min nuvarande BMW 550i 2007, mot en nyare BMW 550i från ca 2014.
kravet på den är att det ska vara full M-Sport. Någon som har erfarenhet av dessa bilar? Tartacksamt emot tips och råd!!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är väl den som har jätteproblem med ventiltätningarna? Själva delarna kostar inte mycket men jobbet är 20-30k. Inget rasar dock direkt av att köra med dåliga sådana men du blåryker som en gammal stridsvagn.
Har börjat fundera på att uppdatera min nuvarande BMW 550i 2007, mot en nyare BMW 550i från ca 2014.
 

Olaola

Panerai
Okej!
jag har hört illavarslande historier om den motorn jag har idag, men inte om den nya men det finns liknande problematik med den alltså?
 

Marli

Cartier
Även om s55an är beprövad lika snabbt som han blåser in en mapp lika snabbt blåser pengarna ut plånboken om motorn ryker av någon anledning.... :D
Naturligtvis men det är ju skottsäkra motorer vi talar om, loggmodulen är ett måste när man trimmar och håll koll på bränsletrycket. Faller det så överhettar cylindrarna snabbt och motorn nyper - metallskrot. Å andra sidan gäller det ju motor utan trim också men marginalerna är större.
 

Tapiren

Cartier
Med tanke på de nya reglerna kring förmånsbilar var det kanske tur att jag spontantköpte denna skönhet för några veckor sedan, jag ger er ett liv i lyx och flärd, jag ger er der S-klasse;

Jag har en form av hatkärlek till W220, designen faller mig inte i smaken och de är daterade utan att för den sakens skull vara sådär coolt vintage som

Men, med det sagt, vilken underbar bil det är. Den är så len, och så värdig. I synnerhet denna basutrustade bil som dessutom har bland de minsta motorerna under huven, en sexa på 3.7 liter. Det gör bara att lyxen blir så mycket mer påtaglig, den var förstås långt färre funktioner än vilken modern bil som helst men den är ändå själva definitionen av en lyxbil.

Den är varken snabb, snygg eller speciellt dyr och ingen lär väl bli imponerad när jag kommer glidandes men den är så otroligt värdig.


6200F61D-5862-433F-8F12-EF861AC9EFD5.jpeg
E9579E40-7251-495E-A2FC-2A5F6D4F7E3C.jpeg
65CE2037-B2B7-435A-91EB-F38E51904F38.jpeg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Med tanke på de nya reglerna kring förmånsbilar var det kanske tur att jag spontantköpte denna skönhet för några veckor sedan, jag ger er ett liv i lyx och flärd, jag ger er der S-klasse;

Jag har en form av hatkärlek till W220, designen faller mig inte i smaken och de är daterade utan att för den sakens skull vara sådär coolt vintage som

Men, med det sagt, vilken underbar bil det är. Den är så len, och så värdig. I synnerhet denna basutrustade bil som dessutom har bland de minsta motorerna under huven, en sexa på 3.7 liter. Det gör bara att lyxen blir så mycket mer påtaglig, den var förstås långt färre funktioner än vilken modern bil som helst men den är ändå själva definitionen av en lyxbil.

Den är varken snabb, snygg eller speciellt dyr och ingen lär väl bli imponerad när jag kommer glidandes men den är så otroligt värdig.


6200F61D-5862-433F-8F12-EF861AC9EFD5.jpeg
E9579E40-7251-495E-A2FC-2A5F6D4F7E3C.jpeg
65CE2037-B2B7-435A-91EB-F38E51904F38.jpeg
Ojojoj vilken pärla, drömd om denna bil som Youngster 💗 Tiden precis innan miljöhetsen bröt ut, då pansar luktade pansar!

grattis njut väl av färderna
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Med tanke på de nya reglerna kring förmånsbilar var det kanske tur att jag spontantköpte denna skönhet för några veckor sedan, jag ger er ett liv i lyx och flärd, jag ger er der S-klasse;

Jag har en form av hatkärlek till W220, designen faller mig inte i smaken och de är daterade utan att för den sakens skull vara sådär coolt vintage som

Men, med det sagt, vilken underbar bil det är. Den är så len, och så värdig. I synnerhet denna basutrustade bil som dessutom har bland de minsta motorerna under huven, en sexa på 3.7 liter. Det gör bara att lyxen blir så mycket mer påtaglig, den var förstås långt färre funktioner än vilken modern bil som helst men den är ändå själva definitionen av en lyxbil.

Den är varken snabb, snygg eller speciellt dyr och ingen lär väl bli imponerad när jag kommer glidandes men den är så otroligt värdig.


6200F61D-5862-433F-8F12-EF861AC9EFD5.jpeg
E9579E40-7251-495E-A2FC-2A5F6D4F7E3C.jpeg
65CE2037-B2B7-435A-91EB-F38E51904F38.jpeg
Grym bil. Om jag någon gång skulle ge mig på ett äldre tyskt slagskepp så skulle det vara typ samma spec som din, minsta motorn och basutrustad. Tycker verkligen att det har något!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Några tips inför vinterförvaring av bil utomhus men under tak?

  • Har köpt kapell.
  • Tänkte pumpa i lite mer luft i däcken.
  • Kopplar en CTEC-laddare till batteriet och ställer in på underhållsladdning.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Några tips inför vinterförvaring av bil utomhus men under tak?

  • Har köpt kapell.
  • Tänkte pumpa i lite mer luft i däcken.
  • Kopplar en CTEC-laddare till batteriet och ställer in på underhållsladdning.
Fyll på med max med soppa, kan vara bra med en tillsats exv Sta-bil

Om bilen står under tak då hade jag skippat överdrag.

Pumpa på ganska överdrivet mer i däcken

Täck igen ändrören

Fuktbollar (om du inte kan öppna dörrarna då och då)

Burkar tvätta bilen ordentligt invändigt och utvändigt
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fyll på med max med soppa, kan vara bra med en tillsats exv Sta-bil

Om bilen står under tak då hade jag skippat överdrag.

Pumpa på ganska överdrivet mer i däcken

Täck igen ändrören

Fuktbollar (om du inte kan öppna dörrarna då och då)

Burkar tvätta bilen ordentligt invändigt och utvändigt

Tackar! :)

Vill ha överdraget eftersom det passerar en del folk och de behöver inte se vilken bil det är.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Alright, det repar nämligen....
Om bilen är ren, överdraget är bra, och sitter fast ordentligt ska den inte behövas mer än en riktigt försiktig polering på våren. Man jag håller med dig, kan man välja så är det bättre att inte ha det. Damm osv är inget farligt men man vill ju inte ha en skruvmejsel i lacken heller. Dock kan ju ett överdrag väcka mer nyfikenhet än utan. Beror på vad det är för bil också.
 

Marli

Cartier
Har samma setup, carport, BMW org överdrag, full tank, c-tek och koll på däcktryck. Har funkat bra, 3:e vintern som kommer nu.

Hur man än bär sig åt kommer det in damm / smuts under kapellet och bilen är inte snygg när den kommer ut på våren men inget en helt vanlig polering / vaxning löser och det hade man ju gjort oavsett. Har tygcab så jag vill ha kapellet. Funderat på att lägga några gamla lakan över bilen under kapellet men tror de blir fuktiga, nog inte så lyckat.
 

Alex!

Omega
Med tanke på de nya reglerna kring förmånsbilar var det kanske tur att jag spontantköpte denna skönhet för några veckor sedan, jag ger er ett liv i lyx och flärd, jag ger er der S-klasse;

Jag har en form av hatkärlek till W220, designen faller mig inte i smaken och de är daterade utan att för den sakens skull vara sådär coolt vintage som

Men, med det sagt, vilken underbar bil det är. Den är så len, och så värdig. I synnerhet denna basutrustade bil som dessutom har bland de minsta motorerna under huven, en sexa på 3.7 liter. Det gör bara att lyxen blir så mycket mer påtaglig, den var förstås långt färre funktioner än vilken modern bil som helst men den är ändå själva definitionen av en lyxbil.

Den är varken snabb, snygg eller speciellt dyr och ingen lär väl bli imponerad när jag kommer glidandes men den är så otroligt värdig.
Grattis till fin bil! Önskar bara att jag skulle våga själv!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag sportar en Terrängbil 40 för tillfället. Jävligt bra i terräng, bränsleförbrukningen kunde varit bättre dock (55L/100km ca)
Sexhjulsdriven med vinsch och hytt där bak med en revolutionerande form av kommunikation med föraren/passageraren. Går en slang mellan förarhytten och hytten där bak
;)
1522D0BE-BD83-48F9-B04E-FCFF0B399D24.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag sportar en Terrängbil 40 för tillfället. Jävligt bra i terräng, bränsleförbrukningen kunde varit bättre dock (55L/100km ca)
Sexhjulsdriven med vinsch och hytt där bak med en revolutionerande form av kommunikation med föraren/passageraren. Går en slang mellan förarhytten och hytten där bak
;)
1522D0BE-BD83-48F9-B04E-FCFF0B399D24.jpeg

Drömbil! Eller ev en 30a då för att spara lite på soppan.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Drömbil! Eller ev en 30a då för att spara lite på soppan.
Ja det är ju helt klart ett alternativ, sparar lite soppa, får dock lasta lite mindre men fördelarna kanske väger tyngre, beror på ens behov så att säga ;)
Förlorar turbon också om du kör 30:an. Men 40:an väger mer så turbon kompenserar liksom för vikten. Har kört båda, känns ungefär lika "snabba".
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Ja det är ju helt klart ett alternativ, sparar lite soppa, får dock lasta lite mindre men fördelarna kanske väger tyngre, beror på ens behov så att säga ;)
Förlorar turbon också om du kör 30:an. Men 40:an väger mer så turbon kompenserar liksom för vikten. Har kört båda, känns ungefär lika "snabba".
Hastigheten är väl inte direkt vare sig 30 eller 40-bilens styrka.. Men klättervilligheten😁
 

Rulle

Audemars
Jag sportar en Terrängbil 40 för tillfället. Jävligt bra i terräng, bränsleförbrukningen kunde varit bättre dock (55L/100km ca)
Sexhjulsdriven med vinsch och hytt där bak med en revolutionerande form av kommunikation med föraren/passageraren. Går en slang mellan förarhytten och hytten där bak
;)
1522D0BE-BD83-48F9-B04E-FCFF0B399D24.jpeg
min betonglastbil drar 56.8l/100km i snitt
men då pratar vi 32 ton fulllastad och trippelaxel bak😄
 
Topp