• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Edin

Panerai
Nu var det förvisso inte en mekaniker utan en reservdelskille som rörde till det när jag skulle köpa ett oljefilter till min BMW 740, jag fick en plastbit istället.

-Tack tack, men detta är inget oljefilter?
-Ehh, jo? XYZ1237772 är ett oljefilter enligt datorn.
-Förvisso, men detta är ju de facto något helt annat?
-Nä, det är ett oljefilter, det ska sitta...ehhh....i motorn.
-Ok, men nu är det såhär, detta är ju inget oljefilter utan någon slags plastbit
-Jo, det är ett filter, men du ska få prata med chefen istället.

Det löste sig men det kändes som en Kafka-roman ett tag
@mhgard
Har varit med om inkompetenta märkesverkstäder med. Mamma hade en 1-serie för ett par år sedan som var inne på vanlig service. Inget konstigt med det men när mamma kört hem bilen och det rann ut något under bilen och man sen kunde se oljespill längs gatan en bra bit började man undra. Öppnade huven och det var INTE en vacker syn. Olja överallt! Mekanikern hade tagit bort o-ringen men inte satt dit den nya eller ens dragit åt oljefilterhållaren...
Kul med en gratis maskintvätt som plåster på såren. På en solidsvart bil som var helt nypolerad...
 

Tapiren

Cartier
@mhgard
Har varit med om inkompetenta märkesverkstäder med. Mamma hade en 1-serie för ett par år sedan som var inne på vanlig service. Inget konstigt med det men när mamma kört hem bilen och det rann ut något under bilen och man sen kunde se oljespill längs gatan en bra bit började man undra. Öppnade huven och det var INTE en vacker syn. Olja överallt! Mekanikern hade tagit bort o-ringen men inte satt dit den nya eller ens dragit åt oljefilterhållaren...
Kul med en gratis maskintvätt som plåster på såren. På en solidsvart bil som var helt nypolerad...
Tack för det....!

En kollega hade en liknande upplevelse på sin 5-serie, han hann inte långt från servicen när oljetryckslampan tändes, de hade (om jag minns rätt) glömt o-ringen på den bilen också. Som tur var blev det bärgare tillbaka och verkstaden gick igenom motorn riktigt ordentligt för att säkerställa att den inte gått några skador av att ha gått ”utan” olja.

Dagen efter skar motorn ihop totalt, men då var det i alla fall inget snack om vems vem det var utan de bytte motor helt utan knussel.

I mitt fall med oljefiltret tyckte de lustigt nog ändå att jag skulle betala för delen som jag beställt eftersom jag godkänt ordern i förväg, men det lyckades jag i alla fall tjata mig ur.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Volvo V70 2,4D från 2007, 25 000 mil och i fint skick förutom en liten detalj. Topplockspackningen har gått.

Vad är ett rimligt pris att sälja den för? Utan att bli totalt spammad på Blocket så vill jag ändå sälja den snabbt och smidigt.
 

Edin

Panerai
Tack för det....!

En kollega hade en liknande upplevelse på sin 5-serie, han hann inte långt från servicen när oljetryckslampan tändes, de hade (om jag minns rätt) glömt o-ringen på den bilen också. Som tur var blev det bärgare tillbaka och verkstaden gick igenom motorn riktigt ordentligt för att säkerställa att den inte gått några skador av att ha gått ”utan” olja.

Dagen efter skar motorn ihop totalt, men då var det i alla fall inget snack om vems vem det var utan de bytte motor helt utan knussel.

I mitt fall med oljefiltret tyckte de lustigt nog ändå att jag skulle betala för delen som jag beställt eftersom jag godkänt ordern i förväg, men det lyckades jag i alla fall tjata mig ur.

Köpte en bagagerumsmatta till mammas X1a när hon precis köpt den. Fick en av tjejen bakom disken efter att dom kollat mot reg-nummer och sa redan då att den jag fått troligen är till nya Xa1n (allt efter E90, E60, e84 har annat mönster i golvmattorna) varpå hon säger; "-Jodå, den passar X1"..
Passade inte vilket jag var 99% att den inte skulle göra och då var det mitt fel. När dom beställt mot reg-nummer...
 

Ozil1886

Omega
Ja, tidigare i år faktiskt. Första gången men jag är positivt överraskad! Har man nära till deras besiktningspartners så går det ganska smidigt hela grejen.
Spännande! har fått lite inbytespriser på bilfirmor men ska kolla hur Cardrop står sig. Hur upplevde du Cardrops erbjudande? Bilfirma, Blocket pris eller mittimellan?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Frågade bilfirman idag om jag skriver leasingavtalet idag, dvs före 1/4......men plockar ut bilen i sommar.....slipper jag den högre skatten då? Nope.....gäller dagen då bilen reggas på mig.........fan.....men då vet man det.....3 lax fattigare sen då.....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Frågade bilfirman idag om jag skriver leasingavtalet idag, dvs före 1/4......men plockar ut bilen i sommar.....slipper jag den högre skatten då? Nope.....gäller dagen då bilen reggas på mig.........fan.....men då vet man det.....3 lax fattigare sen då.....
Inget de kan göra. Styrs av påställningsdatum, de kan inte ställa på en bil som inte finns.
 

supreeme

Omega
Spännande! har fått lite inbytespriser på bilfirmor men ska kolla hur Cardrop står sig. Hur upplevde du Cardrops erbjudande? Bilfirma, Blocket pris eller mittimellan?
Jag fick bud på rent köp och inbyte som låg mellan 140 och 145 via tre bilfirmor (ex Riddermark). Via Cardrop fick jag 150 så det kändes okej. Sen får man ju visserligen lite ont i magen när jag ser min gamla bil på blocket hos handlare nu för 189, men den är än så länge osåld. Jag tänkte att jag kanske, i bästa fall hade fått ut 160 för den privat på blocket. Enkel kommunikation med Cardrop och relativt smidigt att göra upp allt. Man säger vad man vill ha till Cardrop och sen ser de om de kan hitta någon som är villig att betala det, å så gör man affär.
 

Edin

Panerai
Inte helt 100 på om det var 270 eller 280 polaren fick när han sålde sin bil till Kamux. Han köpte inte ens en bil hos dom och den är inte såld än.


Den har även Bilstein Coilovers som är ställbara i hårdhet om dom nu inte monterat bort dom. Tvivlar dock på det med tanke på höjden den står på nu är för låg för att vara standard X-drive (X-drive fick aldrig sänkt sport chassi från fabrik).
 

LI0N

Panerai
56BA9766-0B17-4622-ABA7-99A5FFEDF4FE.jpeg


Volvo och vinter verkar inte gå ihop?
Autostop, p-broms och larmsystem kräver service och ingen av bakdörrarna går fast igen efter att man öppnat dem?
Fyfan vilken jävla skit bil, blir att byta tillbaka till en tysk i sommar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Autostop, p-broms och larmsystem kräver service och ingen av bakdörrarna går fast igen efter att man öppnat dem?
Volvo har notoriska problem med låskistor som inte fungerar när det är kallt. Förstår inte hur de misslyckats men alla modeller från 2017 och framåt är drabbade. Dessutom är de som man får istället inte bättre utan av precis samma typ.

De andra felen kan tyda på låg batterinivå, testa att ladda batteriet ordentligt och kolla om de försvinner.
 

LI0N

Panerai
Volvo har notoriska problem med låskistor som inte fungerar när det är kallt. Förstår inte hur de misslyckats men alla modeller från 2017 och framåt är drabbade. Dessutom är de som man får istället inte bättre utan av precis samma typ.
Katastrofalt jävla dåligt. Höll på en halvtimme med ena bakdörren igår utan handskar, inte kul. Tycker ju att den ska gå fast när den går upp utan problem...
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Volvo har notoriska problem med låskistor som inte fungerar när det är kallt. Förstår inte hur de misslyckats men alla modeller från 2017 och framåt är drabbade. Dessutom är de som man får istället inte bättre utan av precis samma typ.

De andra felen kan tyda på låg batterinivå, testa att ladda batteriet ordentligt och kolla om de försvinner.
Min 2016 också. Går inte att låsa vid typ -10. Senast 3 av 4 dörrar.

Quickfix hos Volvo var att öppna, torka rent, torka ur ordentligt med värmepistol och fetta in. 1000kr istället för att byta alla lådor för typ 10k.
 
Min 2016 också. Går inte att låsa vid typ -10. Senast 3 av 4 dörrar.

Quickfix hos Volvo var att öppna, torka rent, torka ur ordentligt med värmepistol och fetta in. 1000kr istället för att byta alla lådor för typ 10k.
Hade samma problem med min XC70 -16 förförra helgen när det var -16 i norra Skåne, bakluckan vägrade att låsa. Visade sig att låset hade fastnat i någon form av mellanläge i kylan, väl uppvärmd av en värmepistol sa det bara klick och funkade igen. Man kan ju tycka att en Volvo borde ha vintertestats...
 
Kompressorn till luftfjädringen på en XC90 tålde inte kyla så bra heller nyligen. Det fick en bekant erfara. Tydligen var det fler som drabbats av samma problem under köldknäppen. Det sitter antagligen samma komponenter i många bilar av olika fabrikat som delar underleverantörer så det kanske inte är något generellt för just Volvo.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
56BA9766-0B17-4622-ABA7-99A5FFEDF4FE.jpeg


Volvo och vinter verkar inte gå ihop?
Autostop, p-broms och larmsystem kräver service och ingen av bakdörrarna går fast igen efter att man öppnat dem?
Fyfan vilken jävla skit bil, blir att byta tillbaka till en tysk i sommar.
Vi har en xc60 fast äldre än din v90,samma här🤣 . Vissa dagar i vinter kom vi inte ens in i den för dörrarna var fastfrusna. Har en gammal Saab som 2a bil inga problem alls. Men jag gillar xc60in ändå, den ska vi ha minst 10år till.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Håller på att kolla på hobbybil och då jag alltid känner ett märkligt och lika oförklarligt som obegripligt anglosaxiskt drag så fort jag funderar på hobbybil så ville jag bara fråga er (om ngn)som kört med ratten till höger, vänjer man sig eller snarare hur mycket stör det?
Känner att det börjar bli dags för en v12:a så här mitt i miljösnacket och iom att jag tyvärr normalt lyckas köra mindre än 50 mil om året med hobbybilen, så är bränslekostnaden minimal.
Tidigare leksaker har bla. varit Jaguar S-type, Jaguar xj6, Peugot 206cc, Porsche 996 turbo och en M3 (6:a med biturbo), så jag har kämpat emot min dragning mot de brittiska öarna tämligen väl men nu ger jag snart upp kampen
Mvh
Ola G

Kanske ni tröttnat på mina biltips? Om inte så har jag ett till att bjuda på. Läcker färgkombination och maffig V12 (därav att jag svarade Ola G, även fast det handlar om en tysk) i den snyggaste moderna karosstappningen av SL. För mig känns det här också som väldigt mycket bil för pengarna, det är ju ändå en 600. De övriga mindre motoralternativen kostar oftast ännu mindre och modellen har väl helt enkelt inte stuckit iväg värdemässigt, än. Alltså kan det vara läge att leta upp en fin. Lite synd om inte originalfälgarna finns kvar, det står inget om det i annonsen. Avgjort tycker jag ändå att de O.Z som sitter på är både snyggare och dessutom passar bilen väldigt bra. Saknar dock lite högre profil. Men hardtop följer tydligen med, och det är ju en klar bonus. Själv är jag inte spekulant, men någon annan här kanske vill åka ståndsmässigt i sommar?

https://www.blocket.se/vi/92856786.htm

8D5A28D4-3D9B-4F9F-8C01-D997BB571C56.jpeg
7C05AA0C-7407-49B1-AB2F-50E5F5269656.jpeg
A86F3C49-E4EB-4896-8CB7-7D852DC000B5.jpeg
E894A592-648B-4475-81AF-CD05BCFB0BCB.jpeg
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kanske ni tröttnat på mina biltips? Om inte så har jag ett till att bjuda på. Läcker färgkombination och maffig V12 (därav att jag svarade Ola G, även fast det handlar om en tysk) i den snyggaste moderna karosstappningen av SL. För mig känns det här också som väldigt mycket bil för pengarna, det är ju ändå en 600. De övriga mindre motoralternativen kostar oftast ännu mindre och modellen har väl helt enkelt inte stuckit iväg värdemässigt, än. Alltså kan det vara läge att leta upp en fin. Lite synd om inte originalfälgarna finns kvar, det står inget om det i annonsen. Avgjort tycker jag ändå att de O.Z som sitter på är både snyggare och dessutom passar bilen väldigt bra. Saknar dock lite högre profil. Men hardtop följer tydligen med, och det är ju en klar bonus. Själv är jag inte spekulant, men någon annan här kanske vill åka ståndsmässigt i sommar?

https://www.blocket.se/vi/92856786.htm

8D5A28D4-3D9B-4F9F-8C01-D997BB571C56.jpeg
7C05AA0C-7407-49B1-AB2F-50E5F5269656.jpeg
A86F3C49-E4EB-4896-8CB7-7D852DC000B5.jpeg
E894A592-648B-4475-81AF-CD05BCFB0BCB.jpeg
Kollat in den, synd bara att företaget inte verkar ha de bästa omdömena. Då blir man ju inte så sugen
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Kollat in den, synd bara att företaget inte verkar ha de bästa omdömena. Då blir man ju inte så sugen

Aha, jag är som sagt inte spekulant på den så jag har inte haft anledning att kolla upp handlaren. Men, faktum är att jag har köpt flera bilar hos handlare med milt sagt varierande omdömen. I minst fyra fall som jag kommer på nu. Mitt genuina bilintresse och förstås ett visst mått av tekniskt kunnande har gjort att de inköpen varit enbart positiva från min sida. Jag är primärt ute efter bilen, inte en trivsam relation med säljaren. Är bilen intressant gör jag min egen läxa kring den och provkör, lyssnar, lyfter, klämmer, och framförallt, kollar historiken så långt det bara går. Om handlaren har mestadels positiva omdömen (hur många bilhandlare har det?) är det jättebra, men det avgör inte om jag köper bilen. Däremot agerar jag definitivt så när det kommer till hantverkare, så jag säger inte att det är fel att inte bli sugen om man inte själv har möjlighet (eller förmåga) att kolla upp att bilen är bra nog.
 

idagtisdag

Cartier
Kanske ni tröttnat på mina biltips? Om inte så har jag ett till att bjuda på. Läcker färgkombination och maffig V12 (därav att jag svarade Ola G, även fast det handlar om en tysk) i den snyggaste moderna karosstappningen av SL. För mig känns det här också som väldigt mycket bil för pengarna, det är ju ändå en 600. De övriga mindre motoralternativen kostar oftast ännu mindre och modellen har väl helt enkelt inte stuckit iväg värdemässigt, än. Alltså kan det vara läge att leta upp en fin. Lite synd om inte originalfälgarna finns kvar, det står inget om det i annonsen. Avgjort tycker jag ändå att de O.Z som sitter på är både snyggare och dessutom passar bilen väldigt bra. Saknar dock lite högre profil. Men hardtop följer tydligen med, och det är ju en klar bonus. Själv är jag inte spekulant, men någon annan här kanske vill åka ståndsmässigt i sommar?

https://www.blocket.se/vi/92856786.htm

8D5A28D4-3D9B-4F9F-8C01-D997BB571C56.jpeg
7C05AA0C-7407-49B1-AB2F-50E5F5269656.jpeg
A86F3C49-E4EB-4896-8CB7-7D852DC000B5.jpeg
E894A592-648B-4475-81AF-CD05BCFB0BCB.jpeg
Hemska fälgar!
Detta är bättre
 

BadkarsPiraten

Vacheron
56BA9766-0B17-4622-ABA7-99A5FFEDF4FE.jpeg


Volvo och vinter verkar inte gå ihop?
Autostop, p-broms och larmsystem kräver service och ingen av bakdörrarna går fast igen efter att man öppnat dem?
Fyfan vilken jävla skit bil, blir att byta tillbaka till en tysk i sommar.

Japanskt min vän :)
Kom över hit, där gräset är grönare och kvinnorna är vackra!

Förstår din frustration. Men auto P broms måste inaktiveras på vintern, handbroms ska helt enkelt inte användas på vintern.
Frustrationen med låskistor känner jag igen. Min Lincoln hade fullkomligt odugliga låskistor som gjorde precis sådär flera gånger varje vinter. Frustrationen är brutal.
 

Ola G

Cartier
Kanske ni tröttnat på mina biltips? Om inte så har jag ett till att bjuda på. Läcker färgkombination och maffig V12 (därav att jag svarade Ola G, även fast det handlar om en tysk) i den snyggaste moderna karosstappningen av SL. För mig känns det här också som väldigt mycket bil för pengarna, det är ju ändå en 600. De övriga mindre motoralternativen kostar oftast ännu mindre och modellen har väl helt enkelt inte stuckit iväg värdemässigt, än. Alltså kan det vara läge att leta upp en fin. Lite synd om inte originalfälgarna finns kvar, det står inget om det i annonsen. Avgjort tycker jag ändå att de O.Z som sitter på är både snyggare och dessutom passar bilen väldigt bra. Saknar dock lite högre profil. Men hardtop följer tydligen med, och det är ju en klar bonus. Själv är jag inte spekulant, men någon annan här kanske vill åka ståndsmässigt i sommar?

https://www.blocket.se/vi/92856786.htm

8D5A28D4-3D9B-4F9F-8C01-D997BB571C56.jpeg
7C05AA0C-7407-49B1-AB2F-50E5F5269656.jpeg
A86F3C49-E4EB-4896-8CB7-7D852DC000B5.jpeg
E894A592-648B-4475-81AF-CD05BCFB0BCB.jpeg
Fantastisk bil och hade det inte varit för den livmoderröda inredningen så kunde jag helt klart ha varit spekulant trots det germanska ursprunget
Mvh
Ola G
 

Duckie

Omega
Kanske ni tröttnat på mina biltips? Om inte så har jag ett till att bjuda på. Läcker färgkombination och maffig V12 (därav att jag svarade Ola G, även fast det handlar om en tysk) i den snyggaste moderna karosstappningen av SL. För mig känns det här också som väldigt mycket bil för pengarna, det är ju ändå en 600. De övriga mindre motoralternativen kostar oftast ännu mindre och modellen har väl helt enkelt inte stuckit iväg värdemässigt, än. Alltså kan det vara läge att leta upp en fin. Lite synd om inte originalfälgarna finns kvar, det står inget om det i annonsen. Avgjort tycker jag ändå att de O.Z som sitter på är både snyggare och dessutom passar bilen väldigt bra. Saknar dock lite högre profil. Men hardtop följer tydligen med, och det är ju en klar bonus. Själv är jag inte spekulant, men någon annan här kanske vill åka ståndsmässigt i sommar?

https://www.blocket.se/vi/92856786.htm

8D5A28D4-3D9B-4F9F-8C01-D997BB571C56.jpeg
7C05AA0C-7407-49B1-AB2F-50E5F5269656.jpeg
A86F3C49-E4EB-4896-8CB7-7D852DC000B5.jpeg
E894A592-648B-4475-81AF-CD05BCFB0BCB.jpeg


Haft nöjet att ratta en likadan 500 en period. Man bygger inte sådana här solida bilar längre. Tyvärr.
 
Topp