• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tapiren

Cartier
Ska ut i Sverige 4 veckor på diverse ställen och skulle vara kul att köra cab.
Är helt novis va gäller bilar ska tilläggas och tänker mest troligt sälja den efter sommarn.
Budget under 100k, vad bör jag leta efter?
Eller är detta en jävligt dålig idé som kom under småtimmarna…
Cab är riktigt mysigt!

Miata är ju grymt rolig, men räknar du med att köra mycket långresor hade jag nog hellre köpt en CLK eller C70, lite större bilar med bättre komfort.
 

leicaphile

Panerai
Cab är riktigt mysigt!

Miata är ju grymt rolig, men räknar du med att köra mycket långresor hade jag nog hellre köpt en CLK eller C70, lite större bilar med bättre komfort.

Ja, Miatan är inte den mest lämpade bilen om man ska ligga på motorväg länge. Har en '06 folding hardtop vilket är lite mer "ombonat" än vanliga cabben men man blir ganska trött på det efter nån timme i 120+. Håller man sig till mindre vägar så är den fantastisk dock!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja, Miatan är inte den mest lämpade bilen om man ska ligga på motorväg länge. Har en '06 folding hardtop vilket är lite mer "ombonat" än vanliga cabben men man blir ganska trött på det efter nån timme i 120+. Håller man sig till mindre vägar så är den fantastisk dock!
Ett par in ear noise cancelling lurar fixar biffen :D
 
En bekant gjorde en eurotrip i en tidig Mazda MX-5. Jag har själv aldrig kört en MX-5, men dess kvaliteter är väldokumenterade. Borde vara en väldigt prisvärd sommarbil kan jag tycka om allt är i ordning. Man kan ju undvika långa motorvägssträckor och välj trevligare vägar.

På min senaste eurotrip (Porsche 986s) blev det inte mycket kört på de italienska Autostradorna eller autobahn för den delen. Tog biltåget från Hamburg och söderut och där fanns allt från MX-5 från Sverige till gamla klassiska bilar från Mercedes, Porsche etc som ville slippa köra genom hela Tyskland till de roligare vägarna i södra Tyskland, Österrike och Italien.

Semestertrip inom Sverige torde inte vara några bekymmer i en MX-5. Bara ställa in GPS:en på mindre landsvägar och gamla Europa vägarna och njut.
 

Göteborgare

Cartier
En bekant gjorde en eurotrip i en tidig Mazda MX-5. Jag har själv aldrig kört en MX-5, men dess kvaliteter är väldokumenterade. Borde vara en väldigt prisvärd sommarbil kan jag tycka om allt är i ordning. Man kan ju undvika långa motorvägssträckor och välj trevligare vägar.

På min senaste eurotrip (Porsche 986s) blev det inte mycket kört på de italienska Autostradorna eller autobahn för den delen. Tog biltåget från Hamburg och söderut och där fanns allt från MX-5 från Sverige till gamla klassiska bilar från Mercedes, Porsche etc som ville slippa köra genom hela Tyskland till de roligare vägarna i södra Tyskland, Österrike och Italien.

Semestertrip inom Sverige torde inte vara några bekymmer i en MX-5. Bara ställa in GPS:en på mindre landsvägar och gamla Europa vägarna och njut.
Går biltåget ännu?
Åkte det för ca 15 år sedan med en 944 Turbo. Givetvis utan ac och med skinnklädsel. Var en svettig tur runt Spanien och Portugal.

Edit: Får tillägga att det var en Porsche och inte en Volvo :cool:
 
Senast ändrad:
Går biltåget ännu?
Åkte det för ca 15 år sedan med en 944 Turbo. Givetvis utan ac och med skinnklädsel. Var en svettig tur runt Spanien och Portugal.

Edit: Får tillägga att det var en Porsche och inte en Volvo :cool:

Ja, det går än i annan regi bara. Österrikiskt bolag numera. Färre destinationer än tidigare.


Åkte Hamburg- München 2019. Kollade även Verona som slutdestination, men det tar inte många timmar att köra ner från München till Norditalien.

Vintertid går det även att åka till Innsbruck från Hamburg.

Edit: klippte in länken till bolaget.
 
Senast ändrad:

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Passa på att tvätta bilen 👌.
41AF6B5F-8CE9-4D2E-8614-1B4C29AD0C80.jpeg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Bytte vindrutan idag, så frågade dem om jag ville få nån form av behandling på rutan som hette Aquapel. Tänkte ”vafan vi testar”.

Helt sjuk behandling! Regndroppar bara rinner av som ingenting och smuts likaså.

Testa!

Har ingått på alla rutor båda gångerna jag lackskyddat min nuvarande bil, direkt vid leverans och efter två år. Grym skillnad!

Min fru hade det bara på främre sidorutorna från fabrik på sin V50. Jävlar vad ställd jag blev när jag tvättade den första gången. Vilken skillnad mot dom övriga rutorna. Nu är hennes bil också lackskyddad och samtliga rutor är behandlade.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har ingått på alla rutor båda gångerna jag lackskyddat min nuvarande bil, direkt vid leverans och efter två år. Grym skillnad!

Min fru hade det bara på främre sidorutorna från fabrik på sin V50. Jävlar vad ställd jag blev när jag tvättade den första gången. Vilken skillnad mot dom övriga rutorna. Nu är hennes bil också lackskyddad och samtliga rutor är behandlade.
Jag blev verkligen förvånad. Överväger att behandla alla rutor med detta dundermedel.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min erfarenhet är att det är rätt temporärt, fantastiskt när det är nytt men efter några månader är det som vanligt igen.
Så är det! Man får ju applicera på igen när det börjar bli dåligt och när man känner att det är dags. Kan man ta snabbt efter en grundlig tvätt av bilen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har satt igång långtest med Aquapel på glastaket och Gyeon View på framruta och sidorutor fram samt har lagt på Turtle Wax Graphene Flexwax på sidorutorna bak och bakrutan.

Skall bli spännande att se resultatet. Inte helt rättvist då vissa delar får utstå mer nötning and andra delar, men ändå

Sorry för OT:
Bilen var inte helt ren, hade lite lager smuts så inte helt 100 avrinning. Framrutan är mer behandlad då man gar över med polermedel innan applicering av Gyeons produkt.

 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor

PR1973

Rolex
Pledge Member
308GTB, om jag uppfattade det hela rätt så har den bland annat Öhlinare :)

3A90743E-AA60-42E0-8408-890A11BAEE67.jpeg
Stämmer bra att den har Öhlinare. Här är en artikel om den som jag snubblade över för ett tag sen. Har sett den på några trackdays också, riktigt läcker :)

 
Topp