• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

roosterman

G-shock
2-Faktor
Två små 90-talsjapaner🇯🇵
IMG_20240413_165155.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Sedan ett antal år tillbaka kör jag betydligt mindre bil än förr- cykel eller tunnelbana är överlägset bästa och snabbaste sättet att ta sig fram i Stockholmsområdet.
Kör runt 7-800 mil/år.
Men jag har haft behov en tid av en större bil för att köra viktiga saker som cementsäckar, skräp till återvinningen.
Så därför äger jag nu en Volvo kombi, V70, för första gången i mitt liv.
En lite tråkig bil men väldigt tyst och sköna stolar.
10 år gammal, en ägare och farbrorn innan mig har tagit väl hand om den, 7800 mil. Tror faktiskt ingen suttit i baksätet?
Skinn är bra, kan slänga in vad som helst i baksätet, bara borsta av :)
Frågan är om jag ska försöka piffa upp 2L´s dieseln 163hkoch 400NM till 190hk och 480NM - kan inget om motoroptimering?
Vrid kan ju vara bra när jag har ett släp med grus på kroken.
1170x (11).jpeg
1170x (12).jpeg
 
Senast ändrad:

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Sedan ett antal år tillbaka kör jag betydligt mindre bil än förr- cykel eller tunnelbana är överlägset bästa och snabbaste sättet att ta sig fram i Stockholmsområdet.
Kör runt 7-800 mil/år.
Men jag har haft behov en tid av en större bil för att köra viktiga saker som cementsäckar, skräp till återvinningen.
Så därför äger jag nu en Volvo kombi, V70, för första gången i mitt liv.
En lite tråkig bil men väldigt tyst och sköna stolar.
10 år gammal, en ägare och farbrorn innan mig har tagit väl hand om den, 7800 mil. Tror faktiskt ingen suttit i baksätet?
Skinn är bra, kan slänga in vad som helst i baksätet, bara borsta av :)
Frågan är om jag ska försöka piffa upp 2L´s dieseln 163hkoch 400NM till 190hk och 480NM - kan inget om motoroptimering?
Vrid kan ju vara bra när jag har ett släp med grus på kroken.
1170x (11).jpeg
1170x (12).jpeg
Bra bilar dessa, skitbra !
Vad fick du ge?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Bra bilar dessa, skitbra !
Vad fick du ge?
Tack, jo jag hoppas det, bytte in min gamla bil så mellanskillnaden blev 95'.
Gamla bilen köptes för just 95' för 10 år sedan så värdeminskningen på den blev väl runt 3700kr / år, vilket får anses rätt hyfsat.
Får såklart frågor från vissa kollegor/kompisar varför jag köpte en diesel nu, 2024, när alla plockar ut hybrid eller elbilar?
Elbil som tjänste eller förmånsbil - jodå. Men köpa elbil privat menar jag är en alldeles för stor ekonomisk risk med hänsyn till andrahandsvärdet.
Tror faktiskt att rent mijlömässigt är det bättre att jag kör den här i 10 år och kör totalt 7000mil än att jag skulle plocka ut en ny (kinesisk) elbil.
Den är ju redan byggd.
Om du har möjlighet att ladda hemma, ha 4-5 mil till jobbet och inte kör långa sträckor är el eller hybrid såklart ett vettigt alternativ.
Försök sen hitta en kombi som kan dra lika mycket, lasta lika mycket, som är el eller hybrid till samma kostnad.
Ska vara en etanolvariant av @Daion ´s nya då:)
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag skulle avråda från det faktiskt. Just 2.0l D3 har inte så stora marginaler för trim som vissa andra motorer.
Jag var mest lite nyfiken, behöver med största säkerhet inte mer kraft. Motorn är den femcylindriga versionen av 2.0L motorn och bilen heter D4?
Men om jag söker så verkar den oftast kallas D3 med 163HK?
Verkar ju som Volvo snurrade runt lite med olika beteckningar på just den eller är det olika motorer?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag var mest lite nyfiken, behöver med största säkerhet inte mer kraft. Motorn är den femcylindriga versionen av 2.0L motorn och bilen heter D4?
Men om jag söker så verkar den oftast kallas D3 med 163HK?
Verkar ju som Volvo snurrade runt lite med olika beteckningar på just den eller är det olika motorer?
163hk motorn på två liter har hetat både d3 och d4 beroende på årsmodell förvirrande nog.

För att förvirra ännu mer finns också d3 som 163hk med AWD men då är motorn en nedtrimmad d5 vilket betyder att den tål trim på ett helt annat sätt.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
163hk motorn på två liter har hetat både d3 och d4 beroende på årsmodell förvirrande nog.

För att förvirra ännu mer finns också d3 som 163hk med AWD men då är motorn en nedtrimmad d5 vilket betyder att den tål trim på ett helt annat sätt.
Och D5 är 2.4L, fem cylindrars eller?😅
Förvirrad men nöjd.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
det där är väl ingen vanlig F150 @Daion :D är väl en med 770hk .... EDIT: Ser nu att du har lagt till lite fler bilder

Ett kort jag tog 2018 när jag var på verkstad med min Mustang
Screenshot_20240415_135740_Instagram.jpg


Jag stannade och tjötade med en som hade en TRX i somras. Kände mig bokstavligen liten och otillräcklig på många sätt i min MX5 :D. Han nämnde att det inte är så många som har koll pa vad det är, sa till honom men det är nog många som blir överraskade :cool: ...
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
det där är väl ingen vanlig F150 @Daion :D är väl en med 770hk ....

Ett kort jag tog 2018 när jag var på verkstad med min Mustang
Screenshot_20240415_135740_Instagram.jpg


Jag stannade och tjötade med en som hade en TRX i somras. Kände mig bokstavligen liten och otillräcklig på många sätt i min MX5 :D. Han nämnde att det inte är så många som har koll pa vad det är, sa till honom men det är nog många som blir överraskade :cool: ...
Om man frontalkrockar med en sån är det game over.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag var mest lite nyfiken, behöver med största säkerhet inte mer kraft. Motorn är den femcylindriga versionen av 2.0L motorn och bilen heter D4?
Men om jag söker så verkar den oftast kallas D3 med 163HK?
Verkar ju som Volvo snurrade runt lite med olika beteckningar på just den eller är det olika motorer?
Volvo trimmade ner D3 till 136hk på årsmodell 2013 och kunde då med manuell låda och start/stopp på V70 greja dom där 120g som krävdes för fem års skattebefrielse. Köpte nämligen exakt detta sent 2012. Var väl så att gamla D3 blev D4 det året, samma 163hk?
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Den jag köpte tilllverkades sept -12 men årsmodell -13.
Har 163hk, 400nm i vrid enligt car info.
Kallas D4, motorn är 2.0L och fem cylindrig.
Har utsläpp under 120gram, kom ihåg att det var väl nån gräns alla försökte komma under då.

MotorDiesel, 2.0 I5
VäxellådaManuell, 6-växlad
DrivlinaFramhjulsdrift
Acceleration, 0-100 km/h9,9 s
UtrustningspaketMomentum
Blandad förbrukning4,5 l/100km
CO₂, Blandad119 g/km
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den jag köpte tilllverkades sept -12 men årsmodell -13.
Har 163hk, 400nm i vrid enligt car info.
Kallas D4, motorn är 2.0L och fem cylindrig.
Har utsläpp under 120gram, kom ihåg att det var väl nån gräns alla försökte komma under då.

MotorDiesel, 2.0 I5
VäxellådaManuell, 6-växlad
DrivlinaFramhjulsdrift
Acceleration, 0-100 km/h9,9 s
UtrustningspaketMomentum
Blandad förbrukning4,5 l/100km
CO₂, Blandad119 g/km
Det var gränsen för skattefrihet i 5 år på den tiden
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det var gränsen för skattefrihet i 5 år på den tiden
Då rekommenderades väl alla köpa Diesel eller Etanolbilar för miljöns skull....
Går fort i hockey :)
Lite lustigt att såvitt jag vet är väl Norge det enda land som verkligen lyckats med transformeringen av bilflottan?
Men de har ju dragit in lite pengar till sin stadskassa så att de haft råd att investera i subventioner pga eller tack vare sin oljefyndigheter.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Då rekommenderades väl alla köpa Diesel eller Etanolbilar för miljöns skull....
Går fort i hockey :)
Lite lustigt att såvitt jag vet är väl Norge det enda land som verkligen lyckats med transformeringen av bilflottan?
Men de har ju dragit in lite pengar till sin stadskassa så att de haft råd att investera i subventioner pga eller tack vare sin oljefyndigheter.
Den diskussionen blir alltid infekterad men jag tror att elbilsomställning är något helt annat än etanol, gas eller "miljödieslar". Helt enkelt för att de är så mycket energieffektivare. Det går liksom inte att komma ifrån att det är bättre att köra 1 mil på 2kwh än 8 kwh.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Den diskussionen blir alltid infekterad men jag tror att elbilsomställning är något helt annat än etanol, gas eller "miljödieslar". Helt enkelt för att de är så mycket energieffektivare. Det går liksom inte att komma ifrån att det är bättre att köra 1 mil på 2kwh än 8 kwh.
Så är det.
Ska bli spännande och följa samhällsutvecklingen.
 

Daion

Panerai
2-Faktor
det där är väl ingen vanlig F150 @Daion :D är väl en med 770hk .... EDIT: Ser nu att du har lagt till lite fler bilder

Ett kort jag tog 2018 när jag var på verkstad med min Mustang
Screenshot_20240415_135740_Instagram.jpg


Jag stannade och tjötade med en som hade en TRX i somras. Kände mig bokstavligen liten och otillräcklig på många sätt i min MX5 :D. Han nämnde att det inte är så många som har koll pa vad det är, sa till honom men det är nog många som blir överraskade :cool: ...

Det stämmer bra, det är en sådan. Blir kul att ha en sån som hobbybil ett tag och testa. Har ju provat en del annat tidigare men aldrig en pickis så nu blir det en sådan och just denna modellen är den jag tycker mest om utseendet på samt att det är kul att de är lite ovanliga här i våra trakter.

Jag tror faktiskt jag såg just den där blåvita när den var ute till försäljning, en 2016 vill jag minnas att det var. Har inte sett flera än den och min svarta än.

IMG_7295.jpeg


Om man frontalkrockar med en sån är det game over.

Bäst att försöka låta bli såna saker för allas skull 🤗😃
 

BRATTÅS

Panerai
Det stämmer bra, det är en sådan. Blir kul att ha en sån som hobbybil ett tag och testa. Har ju provat en del annat tidigare men aldrig en pickis så nu blir det en sådan och just denna modellen är den jag tycker mest om utseendet på samt att det är kul att de är lite ovanliga här i våra trakter.

Jag tror faktiskt jag såg just den där blåvita när den var ute till försäljning, en 2016 vill jag minnas att det var. Har inte sett flera än den och min svarta än.

IMG_7295.jpeg




Bäst att försöka låta bli såna saker för allas skull 🤗😃
Kan ju säga att det är en speciell upplevelse att få en sådan i backspegeln på nära håll. ;) :)
 
Topp