• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bra vårdag idag. Kanonväder (+18), sommardäck på fru laketwigs bil och dessutom kom dom just och sopade upp gruset. :happyhappy:
Grus sopas upp 2025-04-03.jpg
Va härligt!
Här har de sopat bort gruset från gräsmattor och trottoarer.....och lagt ut det på vägen!
Det har aldrig varit så här välsandat....otur för de som bestämmer så är det 20+ nu!
Är det motsvarande feministisk snöröjning tro? Gissa om det dammar! Efter en sån sak kan man ALDRIG rättfärdiga ett dubbförbud, någonsin!

Hej Bullen,

Äntligen fått min T-Roc R såld. Nu vill jag ha någon billig och hyfsad praktiskt 4WD. Runt 200k.

Jag har en soft spot för Foresters. Är Outlander något att ha i åtanke? Något annat att titta på?
Lite ”beaterkänsla” är väl prion egentligen, och gärna något utan rejälare dyra modellrelaterade typfel.

Helst hade jag köpt något gammalt basic utan en massa elektronik men majoriteten av resorna sker med dottern så säkerheten behöver vara bra.

Tack!

Bilagor

• IMG_2797.jpeg
    IMG_2797.jpeg
    587.6 KB · Visningar: 1
Hej Bullen,

Äntligen fått min T-Roc R såld. Nu vill jag ha någon billig och hyfsad praktiskt 4WD. Runt 200k.

Jag har en soft spot för Foresters. Är Outlander något att ha i åtanke? Något annat att titta på?
Lite ”beaterkänsla” är väl prion egentligen, och gärna något utan rejälare dyra modellrelaterade typfel.

Helst hade jag köpt något gammalt basic utan en massa elektronik men majoriteten av resorna sker med dottern så säkerheten behöver vara bra.

Tack!
Gamla generationen xc60 är ett tryggt köp för 200k. Säker som tusan.

Forester finns också men Subarus kvalitetsrykte är något överdrivet. De har framförallt hållit kunderna nöjda med generösa garantier. Inte felfrihet.

Bmw x3 går att få tag på för runt 200k i fint skick.

Egentligen finns hur mycket som helst för runt 200k men de är inte bra på allt. Vad söker du mer förutom säkerhet?

Hej Bullen,

Tack!

XC70; https://www.blocket.se/annons/1002414255

Modellen är övervärderad så det skriker om det... men den är det av en anledning. Överlag pålitliga, väldigt bekväma men ändå med en stark känsla av arbetshäst. Säker, praktisk, snygg... den har allt. Och, min personliga åsikt; en väldigt trevlig bil. Motorn låter som en gammal lastbilsdiesel men helheten är faktiskt charmig, som en lite lagom insliten känga eller favoritjacka.

Ja, jag har kompisar som kört XC70 och som hatat dem och gillar man sportiga bilar eller känslan av att vara unik på parkeringen är det ju inte rätt val. Gillar man den senaste tekniken... nej, köp en annan bil. Men efter 10.000 mil på mörka skogsvägar, eller efter att ha lastat den full med gipsskivor... åkt på långresor världen över. Man lär sig gilla dem, och när man väl kommit över den tröskeln vill man inte ha något annat.

Mindre bekväm och ombonad men pålitlig och praktisk är ju RAV4; https://www.blocket.se/annons/1002514809

XC70; https://www.blocket.se/annons/1002414255

Modellen är övervärderad så det skriker om det... men den är det av en anledning. Överlag pålitliga, väldigt bekväma men ändå med en stark känsla av arbetshäst. Säker, praktisk, snygg... den har allt. Och, min personliga åsikt; en väldigt trevlig bil. Motorn låter som en gammal lastbilsdiesel men helheten är faktiskt charmig, som en lite lagom insliten känga eller favoritjacka.

Ja, jag har kompisar som kört XC70 och som hatat dem och gillar man sportiga bilar eller känslan av att vara unik på parkeringen är det ju inte rätt val. Gillar man den senaste tekniken... nej, köp en annan bil. Men efter 10.000 mil på mörka skogsvägar, eller efter att ha lastat den full med gipsskivor... åkt på långresor världen över. Man lär sig gilla dem, och när man väl kommit över den tröskeln vill man inte ha något annat.

Mindre bekväm och ombonad men pålitlig och praktisk är ju RAV4; https://www.blocket.se/annons/1002514809
Precis som du säger är xc70 en underbart trygg och ”lusekofta-aktig” men oj så dyr den är. Motsvarande xc60 är klart billigare.

Hej Bullen,

Tack!

En sen MB GLK 220 4-matic? Såna skapligt lågmilade finns för under 200´ men verkar ligga kvar en tid på Blocket. Mycket pengar för gammal bil men så verkar det ju vara med det mesta numera. Prutläge kanske?

Bra beater med beprövad och bra men lite gammeldags teknik (7-stegade lådan). Inga större rostproblem (definitivt inte jämfört med VAG) heller. Kanske något liten storleken och antingen gillar man utseendet eller inte - tror jag. Jag tycker den ser bra ut!

Var tvungen att testa på elbil. Men den behövde lite fix. Sänkning 25 mm (luftfjädring), foliering och 22" med 285 fram och 335 bak. Ingen räckviddsångest här inte :)

riktigt bra! Är det med mjukvara eller med "lowering links" som man sänker dem?
Har för mig jag sett att det var någon firma som erbjöd sänkning via en obd-modul för Taycan, oklart dock

Senast ändrad:
riktigt bra! Är det med mjukvara eller med "lowering links" som man sänker dem?
Har för mig jag sett att det var någon firma som erbjöd sänkning via en obd-modul för Taycan, oklart dock
Körde på lowering links, snabbt och billigt. Tillverkade egna och gick efter en sänkningstabell. Funderade på OBD men det är så nytt på Taycanen så jag vågade inte gå den vägen. Lite för dyrt om något knasar med mjukvaran.

Tillbaka
Topp