• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vilka glädjedödare vi har här inne då! Men Jaså, det var det värsta. Vågar ni på er en gissning vad försäkring och service kan kosta?

Jag fick en trevlig ide idag: jag har en elbil på företaget som jag gör nettolöneavdrag för. Om jag skulle ha den som en ren företagsbil skulle jag få 6k över i månaden som man skulle kunna peta in i en annan trevlig bil.

Vilka glädjedödare vi har här inne då! Men Jaså, det var det värsta. Vågar ni på er en gissning vad försäkring och service kan kosta?

Jag fick en trevlig ide idag: jag har en elbil på företaget som jag gör nettolöneavdrag för. Om jag skulle ha den som en ren företagsbil skulle jag få 6k över i månaden som man skulle kunna peta in i en annan trevlig bil.
De där 6000 räcker väl precis till försäkringen tänker jag… 😂

Haha sorry! Men bättre att få reda på det innan tänker jag 🤷🏼‍♂️
Ingen aning om priser i sig,men har en kompis som jobbade som mekaniker hos BMW tidigare och skruvade mkt M-bilar samt Alpina så han har berättat att Alpinas reservdelar är betydligt dyrare..

Försäkring är ju också väldigt individuellt, jag är själv spekulant på en nyare M2, blev förvånad över att försäkringen var så billig,förvisso halvförsäkring pga vagnskadegaranti men 580kr/mån var inte farligt imo!

Haha sorry! Men bättre att få reda på det innan tänker jag 🤷🏼‍♂️
Ingen aning om priser i sig,men har en kompis som jobbade som mekaniker hos BMW tidigare och skruvade mkt M-bilar samt Alpina så han har berättat att Alpinas reservdelar är betydligt dyrare..

Försäkring är ju också väldigt individuellt, jag är själv spekulant på en nyare M2, blev förvånad över att försäkringen var så billig,förvisso halvförsäkring pga vagnskadegaranti men 580kr/mån var inte farligt imo!
Jag kollade precis vad en M5 skulle kosta, och det var över 5k i månaden. Jesus varför ska allt vara så dyrt!

Ja självklart har du rätt i att man ska veta vad det är för gris i säcken man köper. Min 911 är ruskigt billig i jämförelse, men jag blir ju också omkörd av treåringar på cykel med stödhjul.

Jag kollade precis vad en M5 skulle kosta, och det var över 5k i månaden. Jesus varför ska allt vara så dyrt!

Ja självklart har du rätt i att man ska veta vad det är för gris i säcken man köper. Min 911 är ruskigt billig i jämförelse, men jag blir ju också omkörd av treåringar på cykel med stödhjul.
Mjo,för att inte prata om skatten på nya bilar… bara att betala o se glad ut🤷🏼‍♂️

Äh, allt behöver inte handla om hastighet ju. Att glida i en 911 låter inte så pjåkigt om du frågar mig 😅

men jag blir ju också omkörd av treåringar på cykel med stödhjul.
Hur tror du det är med en MX5a :D

Har kollat på alternativ men jag är fan inte säker på om det blir roligare, kommer bara köra sjukt mycket fortare... Har nästan slagit till på en Boxster GTS 4.0/Spyder men har ångrat mig. Kör alldeles för lite med. Har blivit 420 mil på två år :(

Men vad gäller Alpina, så hade jag personligen väntat på att G81 skall komma ner i pris. Köp en Ioniq 5N på bolaget så kan du köra två flugor i en smäll (nästan...)

Senast ändrad:

Har kollat på alternativ men jag är fan inte säker på om det blir roligare, kommer bara köra sjukt mycket fortare... Har nästan slagit till på en Boxster GTS 4.0/Spyder men har ångrat mig. Kör alldeles för lite med. Har blivit 420 mil på två år :(

Men vad gäller Alpina, så hade jag personligen väntat på att G81 skall komma ner i pris. Köp en Ioniq 5N på bolaget så kan du köra två flugor i en smäll (nästan...)
Känslan borde vara likartad! En 5n är nästan lika illa som att köpa en motorcykel. Den är väl en överdimensionerad leksak.

Även om du bara kör 200 mil per år, vad ska du göra med alla pengar du sparar? I värsta fall går allt till barnen när du dör. Eller frun, vilket kanske är ännu värre.

Veckohandlartisdag i det fina vädret, vilket får lacken att visa sig från sin rätta sida. :happyhappy:
BMW 420 GC 2025-04-29.jpg

This. Jag har inte ägt alltför snabba bilar, var nu T-Roc R som varit snabbast om man nu pratar 0-100. Långsamt med dagens mått och var ju ingen idé att ställa upp mot random elbil vid lysena…

Men den var för snabb för mig, kunde inte bete mig i trafiken. Insett att det är ”svängar på gränsen” som ger mig mest (sund) tillfredställelse…

Lätt bil och smala däck, behöver inte va alls snabb. Lite sugen på en mx5 eller dyl.

This. Jag har inte ägt alltför snabba bilar, var nu T-Roc R som varit snabbast om man nu pratar 0-100. Långsamt med dagens mått och var ju ingen idé att ställa upp mot random elbil vid lysena…

Men den var för snabb för mig, kunde inte bete mig i trafiken. Insett att det är ”svängar på gränsen” som ger mig mest (sund) tillfredställelse…

Lätt bil och smala däck, behöver inte va alls snabb. Lite sugen på en mx5 eller dyl.
Det där håller jag verkligen med om!
Det behöver inte gå så satans fort för att det ska vara roligt. Miata, Elise eller liknande är ju förbannat roliga och billiga att äga 👍

Om jag köper en tank som det varit diesel i, för att ha till bensin, kan det bli problem?
Beror ju på hur mycket diesel som är kvar i tanken.
Köper du en "farmartank" och inte suger ur bottensatsen lär det finnas risk.
Pratar du ett 200litersfat och du har 1dl som du inte får ur och späder med 199.9l bensin spelar det ingen roll.

Jag hade varit mer orolig för andra föroreningar än just dieselolja om det är en större ståltank med pump vi talar om

Hämtade hem en "ny" gårdsbil igår.
I princip en tidig Ferrari Purosangue😀
1000006646.jpg

Älskar'n!

Jag har skaplig koll på hur engelska bilar är, men ändå sugen på denna:
självskadebeteende?? :)
IMG_8526.jpeg
PHOTO-2023-11-22-18-13-38.jpeg

Älskar'n!
Är den till salu nu?
Var väldigt i valet och kvalet mellan P38 och L322 när jag köpte. Utbud och att det känns som att man egentligen får lite mer bil med den senare fällde avgörandet.
Men kommer det till kritan så kommer jag att gå i döden innan jag backar på att P38 egentligen är den ultimata Range Rovern.
Ahh... En grön 30th Anniversary, en gubb-beige Autobiography - eller kanske Duke of London's pippigula. Magiska!

Älskar'n!

Älskar'n!
Är den till salu nu?
Var väldigt i valet och kvalet mellan P38 och L322 när jag köpte. Utbud och att det känns som att man egentligen får lite mer bil med den senare fällde avgörandet.
Men kommer det till kritan så kommer jag att gå i döden innan jag backar på att P38 egentligen är den ultimata Range Rovern.
Ahh... En grön 30th Anniversary, en gubb-beige Autobiography - eller kanske Duke of London's pippigula. Magiska!
Ja britten är till salu.👍

Tillbaka i gamet, från Volvo S90 till något med känsla, med karaktär och med framförallt… mindre hästkrafter.

Toyota Yaris, aka — El Manuel

E1D22110-F68A-4A18-BD47-748CF1CB0838.jpeg

8E072B4F-CADE-4516-A6CF-09B0BCDD4D28.jpeg

Caption this
• 66 hk
• CD-spelare (otroligt kul att börja köpa skivor igen)
• 0.52 l/milen

Ni till det viktiga: vem tar filmreferensen?

Tillbaka i gamet, från Volvo S90 till något med känsla, med karaktär och med framförallt… mindre hästkrafter.

Toyota Yaris, aka — El Manuel

E1D22110-F68A-4A18-BD47-748CF1CB0838.jpeg

8E072B4F-CADE-4516-A6CF-09B0BCDD4D28.jpeg

Caption this
• 66 hk
• CD-spelare (otroligt kul att börja köpa skivor igen)
• 0.52 l/milen

Ni till det viktiga: vem tar filmreferensen?
Enzo! Stora blå såklart!!

Koolast är ju ändå dina smårostiga plåtfälgar 👍

Hämtade hem en "ny" gårdsbil igår.
I princip en tidig Ferrari Purosangue😀
1000006646.jpg
Åh vad jag blir varm i hela kroppen av att se en Panda-Lus
När Flup var ung stilig och fattig rattade han en Panda 1000 FIRE från mitten på 80talet
Nästan samma babyblå färg som din och alldeles otroligt charmig i sin enkelhet.
Lyx var 5växlad låda,annars var allt enklast möjligt.
Men den bara gick. Krånglade aldrig. Iofs fanns det väl ingenting mer än motorn som kunde krångla..
Drog knappt halvlitern hur jag än körde. Fullgas och 135 på mätaren eller lugn 70väg skiljde nån centiliter. Den kändes riktigt snabb 0-50. 50-100 var en annan historia...Smidig och tog sig fram överallt i Stockholms innerstad.
Parkerade där andra bilister inte ens försökte
Värmen var förvånansvärt bra i svensk vinter och allt verkade väldigt genomtänkt för maximal funktion för minsta möjliga kostnad.
Körde nog själv 5000mil innan rosten blev övermäktig i trösklar och bakvagnsinfästning. Den hade då,om jag minns rätt,gått närmare 20.000mil

Jag hoppas du får lika många fina mil med din Lilla Blå!

Nu när RR var uppe igen så pratade jag med en kompis i helgen som var sugen på en Range Rover Sport HSE från 2017 bör man ha samma ”gåsönderångest” kring dessa som tex en L322? Tänker lite annan modell och något nyare. Innebär det mer trygghet eller fortsatt svindyrt och riskabelt?

Nu när RR var uppe igen så pratade jag med en kompis i helgen som var sugen på en Range Rover Sport HSE från 2017 bör man ha samma ”gåsönderångest” kring dessa som tex en L322? Tänker lite annan modell och något nyare. Innebär det mer trygghet eller fortsatt svindyrt och riskabelt?

Mer ångest med den jämfört med rätt L322-motor som jag förstått det. Gjorde en del research innan jag köpte min 2011.

Tillbaka
Topp