• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

cab

Audemars
2-Faktor
Tyvärr den till höger men med dubbelkoppling iaf :)
Skärmavbild 2014-07-29 kl. 03.46.30.png

Snygg, riktiga bilar tankas ju i framskärmen :D

80QXw94.jpg
 
Drömmer om att kunna skaffa en Porsche längre fram i livet, vore grymt!!

Nu lutar det dock åt att jag ska köpa mig en lite nyare bil än min 460 :) så istället för en ny klocka blir det kontantinsats på hus och en bil...

Lutar åt en BMW 1-serie faktiskt då jag vill ha en snål bil men som ändå är lite småkul att ratta samt inte har behov av större utrymme då vi har en kombi också.
 
  • Like
Reactions: cab

WiktorK

Omega
Många fina bilar här! Förstår varför många lever upp lite extra om sommaren. ;)

Min transportör, VW CC TDI 4-Motion.. Inget jätte upphetsande men en duglig transportör!
 

Bilagor

  • CC.jpg
    CC.jpg
    219.5 KB · Visningar: 103

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag kom precis hem från USA för tre dagar sedan och det kryllade av denna bil där (kanske inte SRT men den vanliga). Varje gång jag och tjejen såg en sådan kunde vi inte låta bli att säga att den ser ut som ett stort skämt.

HEHE, det här är inte vanliga SRT utan en ny specialmodell 707hk, första gången dodge har kompressormatat en bil från fabrik om jag inte missminner mig.

Stor är den i alla fall
 

hollow123

Rolex
Fläkten i rumpan är nog denna sommar, bilens mest använda utrustning :D

Överlag så ska jag erkänna att jag är grymt nöjd med bilen. Dock är den adaptiva farthållaren och jag är ibland inte på samma sida, om hur bilen ska framföras.. ;)

Nej den är lite kinkig ja! Antar att du även har "dödavinkelsensorn" i backspegeln? Smidigt men känns som en grej för gubbar som är stela i nacken :hilarious:
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Det är där det alltid brukar sluta. Finns det någon snyggare bil än 911 i alla dess generationer!? Inte enligt mig iaf :D

Så j-la snygga... En av de få bilarna jag skulle byta bort min Mach1:a mot.
Kan dock inget om Porsche... Vad ska man titta efter i den generationen?
Kostar? (hur långt är egentligen ett snöre...)

Eller kanske en enklare svart cab i samma modell som Hank Moody i Californication.
Med trasig framlykta... :D
Älskar scenen när den gamla blir kvaddad & han köper en ny, men nå´t känns uppenbarligen fel så han kliver ut & går fram & sparkar(?) in en av framlyktorna på den nya! Går sedan helt oberörd & sätter sig i den & kör iväg...

Ni som kan er Porsche; vad ska man titta efter för ovanstående?

Ping cab / wojtecki / Guskleto
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Så j-la snygga... En av de få bilarna jag skulle byta bort min Mach1:a mot.
Kan dock inget om Porsche... Vad ska man titta efter i den generationen?
Kostar? (hur långt är egentligen ett snöre...)

Eller kanske en enklare svart cab i samma modell som Hank Moody i Californication.
Med trasig framlykta... :D
Älskar scenen när den gamla blir kvaddad & han köper en ny, men nå´t känns uppenbarligen fel så han kliver ut & går fram & sparkar(?) in en av framlyktorna på den nya! Går sedan helt oberörd & sätter sig i den & kör iväg...

Ni som kan er Porsche; vad ska man titta efter för ovanstående?

Ping cab / wojtecki / Guskleto


Det är bara att börja kolla in vad som tilltalar dig utseendemässigt kontra prismässigt. Efter det får du leta upp någon exemplar i fint skick och betala rimligt för den. 911 har ju funnits i evigheter och modellerna är många. För egen del så är endast en vit 991 turbo S intressant och den är tyvärr lite för dyr för mig just nu. Men priserna brukar falla ganska bra och då är jag där och klipper en hoppas jag :D

PORSCHE-911-Turbo-S--991--4855_31.jpg
 

wojtecki

Cartier
Så j-la snygga... En av de få bilarna jag skulle byta bort min Mach1:a mot.
Kan dock inget om Porsche... Vad ska man titta efter i den generationen?
Kostar? (hur långt är egentligen ett snöre...)

Eller kanske en enklare svart cab i samma modell som Hank Moody i Californication.
Med trasig framlykta... :D
Älskar scenen när den gamla blir kvaddad & han köper en ny, men nå´t känns uppenbarligen fel så han kliver ut & går fram & sparkar(?) in en av framlyktorna på den nya! Går sedan helt oberörd & sätter sig i den & kör iväg...

Ni som kan er Porsche; vad ska man titta efter för ovanstående?

Ping cab / wojtecki / Guskleto

Som med alla bilar så är det dåligt lagade krockskador som ställer till det. Maskinellt är dom i stort sätt odödliga så länge man har koll på oljan.

Cabben han kör i Californiacation är en 964. 964 var den näst sista luftkylda 911an. Därefter kom 993 och sedan började den vattenskadade perioden med 996 som första modell.

En bra 964 Cab kostar någonstans mellan 250 och 350 beroende på skick samt säljare.

993 var länge den hetaste luftkylda modellen men på senare år har 964 närmat sig och nu faktiskt delvis gått om. 964 är den modellen som bäst kombinerar gamla utseendet med "modern" teknik.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Så j-la snygga... En av de få bilarna jag skulle byta bort min Mach1:a mot.
Kan dock inget om Porsche... Vad ska man titta efter i den generationen?
Kostar? (hur långt är egentligen ett snöre...)

Eller kanske en enklare svart cab i samma modell som Hank Moody i Californication.
Med trasig framlykta... :D
Älskar scenen när den gamla blir kvaddad & han köper en ny, men nå´t känns uppenbarligen fel så han kliver ut & går fram & sparkar(?) in en av framlyktorna på den nya! Går sedan helt oberörd & sätter sig i den & kör iväg...

Ni som kan er Porsche; vad ska man titta efter för ovanstående?

Ping cab / wojtecki / Guskleto

Om du syftar på att den på bilden du quotetat är snygg och att det är sån du vill ha så är det en 964a som byggts om till äldre look av ett företag som heter 'Singer' (bakdatering har rent generellt blivit rätt vanligt inom Porsche-svängen iom. en revival för 60- och 70-tals bilar - på 80- och 90-talet var det vanligt att göra tvärt om - hänga på moderna karossdetaljer på en äldre bil). Delvis kolfiberkaross, GT3-motor och extra allt. För en 'rätt specad' sån tror jag att du får lägga ca. 10 Mach 1or (baserat på ett rätt högt estimat på Mustangen ~300').

Jag har varit nära att köpa Porsche några ggr. och har framförallt kikat på 996or, mest GT3or och banpreppade Turbos, jag hävdar fortfarande att det är mest bang for the buck alla kategorier i sportbilsvärlden.

Ju äldre jag blir (allt är relativt) så blir jag dock mer och mer intresserad och sugen på att byta bort nuvarande hobbybil mot en sen -60tals alt. tidig långhuvs 70tals 911. Gärna i R-stuk. Det är lite av den looken Singer eftersträvar. 911an har aldrig varit enklare och därmed vackrare enligt mig. Problemet med dessa är ju dock att dom inte är några raketer och har ganska mycket att önska i orginalskick i form av väghållning etc. jämfört med en modern bil. Dessutom har dom krupit upp rejält i pris de senaste åren för maskinellt- och strukturellt sunda exemplar. Jag tror det är svårt, utan att ha lusläst marknaden det senaste året, att hitta ett vettigt ex söder om ~400' (naturligt vis beroende på hur petig man är med matching numbers, skick etc. etc.). Fördelen är att mycket, som tidigare nämnts, passar mellan generationerna, så det är i princip inga problem att hänga i t.ex. en 993-motor och låda i en äldre bil. En 911 'Hotrod' kan vara den ultimata busbilen för banträffar och krokiga småvägar.

964 är också ett ypperligt val enligt mig. Smådrömmer om en RS på guldfärgade BBS emellanåt! :D
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Det är bara att börja kolla in vad som tilltalar dig utseendemässigt kontra prismässigt. Efter det får du leta upp någon exemplar i fint skick och betala rimligt för den. 911 har ju funnits i evigheter och modellerna är många. För egen del så är endast en vit 991 turbo S intressant och den är tyvärr lite för dyr för mig just nu. Men priserna brukar falla ganska bra och då är jag där och klipper en hoppas jag :D

PORSCHE-911-Turbo-S--991--4855_31.jpg

Läcker, men "för ny" för min smak.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Om du syftar på att den på bilden du quotetat är snygg och att det är sån du vill ha så är det en 964a som byggts om till äldre look av ett företag som heter 'Singer' (bakdatering har rent generellt blivit rätt vanligt inom Porsche-svängen iom. en revival för 60- och 70-tals bilar - på 80- och 90-talet var det vanligt att göra tvärt om - hänga på moderna karossdetaljer på en äldre bil). Delvis kolfiberkaross, GT3-motor och extra allt. För en 'rätt specad' sån tror jag att du får lägga ca. 10 Mach 1or (baserat på ett rätt högt estimat på Mustangen ~300').

Jag har varit nära att köpa Porsche några ggr. och har framförallt kikat på 996or, mest GT3or och banpreppade Turbos, jag hävdar fortfarande att det är mest bang for the buck alla kategorier i sportbilsvärlden.

Ju äldre jag blir (allt är relativt) så blir jag dock mer och mer intresserad och sugen på att byta bort nuvarande hobbybil mot en sen -60tals alt. tidig långhuvs 70tals 911. Gärna i R-stuk. Det är lite av den looken Singer eftersträvar. 911an har aldrig varit enklare och därmed vackrare enligt mig. Problemet med dessa är ju dock att dom är inga raketer och har ganska mycket att önska i orginalskick i form av väghållning etc. jämfört med en modern bil. Dessutom har dom krupit upp rejält i pris de senaste åren för maskinellt- och strukturellt sunda exemplar. Jag tror det är svårt, utan att ha lusläst marknaden det senaste året, att hitta ett vettigt ex söder om ~400' (naturligt vis beroende på hur petig man är med matching numbers, skick etc. etc.).

964 är också ett ypperligt val enligt mig. Smådrömmer om en RS på guldfärgade BBS emellanåt! :D

Bra svar! Tack!
Väghållning?!? Vad är det för nåt?
Tänk på att jag kör muskelbil m 400 Hk så jag är van att bara gasa å hoppas att det går rakt fram där det ska å svänger där det ska... :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
De gamla 911orna börjar dra iväg i pris ordentligt just nu. Alla modeller upp till 993 är riktigt heta på marknaden.

Skulle jag välja en gammal kärra så skulle jag vilja ha en 60-70 talare med lite krom :) En gammal cab är ju aldrig fel heller den kom först 1982/83. Min farsa letar efter en sådan nu så har ni en eller känner någon som ska sälja, hojta till!

Hank kör väl en 964 cab och sen byter han till 993? (Såg bara första säsongerna:)

En 911S skulle smaka :)

tumblr_kwslxjryCB1qzv2af
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
En 911S skulle smaka :)

S skulle smaka, men ni är ju såna komfortglidare...

R är grejjen (och eftersom man måste sälja hela släktens njurar för en äkta så får en replika duga). Magnus Walker är min förebild:

68-R-FRONT-RT.jpg






1972-Porsche-911-STR-v1-1.jpg


magnus-walker-porsche-gek-full-07122012103828-6982.jpg




Väghållning?!? Vad är det för nåt?
Tänk på att jag kör muskelbil m 400 Hk så jag är van att bara gasa å hoppas att det går rakt fram där det ska å svänger där det ska... :)

Jag kan förstå tjusningen med mycket häst. Men utan kontroll är jag för harig för att våga utnyttja dom.

Snabbast runt en bana har alltid varit intressantare än snabbast mellan rödljusen! ;)

Men okej då, jag gillar Mustang också. En Hertz-Mustang skulle gärna kunna få stå i mitt garage!
 
Topp