Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har ingen aning hur det verkligen ligger till men kan tillägga att på min USA:modell (SKX173) står det ju mov't MALAYSIA (på exemplar tillverkade före 2006 står det tydligen Singapore) på tavla
o caseback. Det står även Seiko time corp China case på insidan av boettlocket. Annars tycker jag den har samma finish som mina två 007or (K).
För övrigt upplever jag att bezelaction och känslan i krongängorna varierat lite på ett par av de 8-10 SKX:er jag haft.
Avslutningsvis kan jag tillägga att överlägset tajtast och allmänt grym passform har Coin edge ringarna jag använder nu
Jag gissar att de i huvudsak märks upp till den marknad de produceras för. Att 173/175 är märkta så beror på att USA har lite egna krav på ursprungsmärkning. Står mvt Japan / Movement Japan på andra modeller.
Vad är det för tillverkare på de ringarna?
Min saktar sig 6 sek/dygn mätt under en vecka. Ställer den 30 sek före varje söndag. Tror 6 sek är är förhållandevis bra. Märkte dock att den höll tiden ännu bättre på semestern med plus 30 grader.
Har du erfarenhet av olika coin edge ringar? Vilka föredrar du bäst? Jag har dave murphys på min 007, inget klick på den, men tycker den är riktigt fin och matchar kronan snyggt.Jag har ingen aning hur det verkligen ligger till men kan tillägga att på min USA:modell (SKX173) står det ju mov't MALAYSIA (på exemplar tillverkade före 2006 står det tydligen Singapore) på tavla
o caseback. Det står även Seiko time corp China case på insidan av boettlocket. Annars tycker jag den har samma finish som mina två 007or (K).
För övrigt upplever jag att bezelaction och känslan i krongängorna varierat lite på ett par av de 8-10 SKX:er jag haft.
Avslutningsvis kan jag tillägga att överlägset tajtast och allmänt grym passform har Coin edge ringarna jag använder nu
Har du erfarenhet av olika coin edge ringar? Vilka föredrar du bäst? Jag har dave murphys på min 007, inget klick på den, men tycker den är riktigt fin och matchar kronan snyggt.
Intressant. Mycket hinner så klart hända på tio år så en del skillnader kan bero på det.
Jag har haft några äldre som är sålda nu men har tre SKX kvar, 009J, 007J och 007K. Alla tre är splitt nya och jag kan som jämförelse lägga in mina noteringar på upplevda skillnader på de två nya 007:
1. Caset har mer crispa kanter på J motför K
2. Bara den uppenbara texten
3. Bezel på K känns lös, J är tightare
4. Skall vara C sedan 2011
5. Dito
Med detta sagt har den K jag fortfarande sitter på (och eftersom ingen ville köpa den tänker jag använda den som övningsobjekt) ett par timmar starkare gångreserv än båda J och det är den mest rättidiga av alla tre.
Urverken förefaller ärligt vara lite hit or miss med hur bra de går. Att den verkligen skulle vara tillverkad i Japan känns osannolikt med tanke på att lönekostnader gör att priset i så fall borde vara det mångdubbla. Möjligtvis har kinatillverkade case och delar till urverk satts ihop av maskiner i Japan.
Finns ett antal teorier om att de tillverkas i samma fabrik. När de som lagt fram teorierna hänvisat till "mail från Seiko-chefer" så har de märkligt nog tappat bort mailen just då. Det hänvisas också till kryphål i regler om att "Made in Japan" bara betyder att det är helägd japansk fabrik belägen var som helst i världen där produktionen övervakas av japanska arbetsledare. Samtidigt är Seiko med i branschorganisationen för klocktillverkare med sina egna regler för ursprungsmärkning så det blir jävligt svårt att skilja på internetdårarnas fantasier och verkligheten.
Någots värde fastställs egentligen bara av föreställningen hos folk att en sak skulle vara bättre än en annan Därför hävdar jag bestämt att mina J är "bättre". Säger jag det nog många gånger blir det till slut sant
Om alla andra J-ägare också säger det så kan vi dela på den stora vinsten när vi säljer klockorna sen. Deal?
Min nya 009K är overkligt exakt -1 sekund på 5 dygn. Betydligt bättre än min Omega POLåter ändå ganska mycket. Min tappar runt 7-10 per dygn.
Min nya 009K är overkligt exakt -1 sekund på 5 dygn. Betydligt bättre än min Omega PO
Verkar vara viktigt att den är max uppdragen, använd för att gå bäst!Verkligen imponerande.
Min K version fortar sig ~4 s /d. Mao, inte dåligt alls. Verkar inte vara lika påverkad av olika positioner heller som mina andra klockor med 7s26 verk.
Visst, men det är givetvis lite flyt. Det verkliga miraklet är hur lätt det är att regulera verket själv. Med lite tålamod så kirrar du en så bra gång själv.Min nya 009K är overkligt exakt -1 sekund på 5 dygn. Betydligt bättre än min Omega PO
Visst, men det är givetvis lite flyt. Det verkliga miraklet är hur lätt det är att regulera verket själv. Med lite tålamod så kirrar du en så bra gång själv.
Tack. Nej, det är Dave Murphy-bezeln som är utan klickar.@M.L. Grymt läcker coin edge. Unidirectional med klickar?
Kul att höra! Får jag lov att visa bilden på ex Instagram?Skx på nytt premiumnato från @Singular 's shop, ser/känns det "premium" då?? Kort svar, ja det tycker jag
(Hemsk bild dock...)
Så rekommenderas
Kul att höra! Får jag lov att visa bilden på ex Instagram?
Hör gärna av dig när du plåtat något du är stolt över - och än en gång; kul att du tycker att bandet är lika bra som jag gör.Nja vill ta en bättre bild mer värdigt bandet hehe Men sen så visst självfallet får du det
Som sagt väldigt nöjd med det!