• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på Seiko SPB143 & Co

LeManiac

Panerai
2-Faktor
SPB143 på mesh från watchwear. Riktigt trevlig, men ska nog ge mig på att borsta länken.
PXL_20211107_094130502.PORTRAIT~2.jpg
Passar det till Seiko fat springbars eller måste man ha tunnare?
 

l-f

Omega
Passar det till Seiko fat springbars eller måste man ha tunnare?
Nej, tyvärr inte, Seikos är för tjocka. Jag har ett gäng shoulder-less spring bars från Marathon. De funkar kanon även om de inte är rätt tjocklek för hålen eftersom de är lite längre. De är 1,8mm tjocka så de funkar perfekt för meshen.

Jag har även beställt ett par skinny fat spring bars från watchgecko/royal strap. Så det återstår att se om de passar eftersom de är 2mm tjocka.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
SPB143 på mesh från watchwear. Riktigt trevlig, men ska nog ge mig på att borsta länken.
PXL_20211107_094130502.PORTRAIT~2.jpg
Tycker det ser riktigt bra ut! Känns länken okej kvalitetsmässigt? Har kikat på en till min King Turtle, och Watchwears är onekligen billig, och jag tycker modellen är snygg med den lite mindre claspen.
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Hej!
Har funderingar på ett gummiarmband till min SPB213, Men det verkar som att lug width är lite bredare än 20 mm.
Kan man hitta ett som sitter helt perfekt? Glipan som blir syns bra på den bifogade bilden.
20211008_175049.jpg
 

l-f

Omega
Tycker det ser riktigt bra ut! Känns länken okej kvalitetsmässigt? Har kikat på en till min King Turtle, och Watchwears är onekligen billig, och jag tycker modellen är snygg med den lite mindre claspen.
Jag är nöjd med kvalitén med tanke på priset. I handen känns den lite billig och nästan skramlig innan den hamnar på klockan, fast den skramlar ändå inte utan mer känslan :D På handleden känns den riktigt bra dock, vet inte vad som gör det. Claspen är smidig och skön, men ganska tunt material så lite spel är det ju, märks mest när man öppnar den.

Men som sagt, med tanke på priset så är länken bra. Lite jobbigt att behöva ta fram dremeln för att korta länken. Testade med avbitartång först, men metallen är alldeles för mjuk så det är väldigt lätt att göra allt helt skevt ;)

Jag har tänkt beställa denna meshlänk från royalstrap, lite enklare att korta. Dock ser det ut som exakt samma clasp.
 

l-f

Omega
Testar ny mesh från Royal Straps. Satin-finish istället för blankpolerad. Denna är också lite enklare att korta och dessutom funkade det med skinny fat bars till den. Claspen är lite kraftigare också, med 6st micro adjustment steg. Dock lite mer än dubbelt så dyr jämfört med watchwears som jag testade tidigare.

PXL_20211111_220634218.MP~2.jpg PXL_20211111_220745607.MP~2.jpg

Nej, tyvärr inte, Seikos är för tjocka. Jag har ett gäng shoulder-less spring bars från Marathon. De funkar kanon även om de inte är rätt tjocklek för hålen eftersom de är lite längre. De är 1,8mm tjocka så de funkar perfekt för meshen.

Jag har även beställt ett par skinny fat spring bars från watchgecko/royal strap. Så det återstår att se om de passar eftersom de är 2mm tjocka.
Båda meshlänkarna löser skinny fat bars, som är länkade ovan. Dock behöver man se till att få mesh-öglorna att linjera och ibland kanske även töja dem lite med ett verktyg. Jag tog ett bandstiftsverktyg för ändamålet. Bandstiften trillar inte direkt ur när man väl fått in dem, men det är samtidigt rätt lätt att få ut dem igen med sagda verktyg. Absolut inget våld! :)
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Testar ny mesh från Royal Straps. Satin-finish istället för blankpolerad. Denna är också lite enklare att korta och dessutom funkade det med skinny fat bars till den. Claspen är lite kraftigare också, med 6st micro adjustment steg. Dock lite mer än dubbelt så dyr jämfört med watchwears som jag testade tidigare.

PXL_20211111_220634218.MP~2.jpg PXL_20211111_220745607.MP~2.jpg


Båda meshlänkarna löser skinny fat bars, som är länkade ovan. Dock behöver man se till att få mesh-öglorna att linjera och ibland kanske även töja dem lite med ett verktyg. Jag tog ett bandstiftsverktyg för ändamålet. Bandstiften trillar inte direkt ur när man väl fått in dem, men det är samtidigt rätt lätt att få ut dem igen med sagda verktyg. Absolut inget våld! :)
Ser onekligen lite bättre ut enligt mig. Snyggare m satin-finish 👌
 

ybey

Omega
Fick hem min 143a häromdagen och är väldigt nöjd! Var lite orolig över vikten, men stör mig inte för fem öre, snarare då uppskattar jag närvaron på handleden.

Har iofs kortat länken, så lite vikt har kapats där 🤣
 

Bilagor

  • 486D9BDC-818A-4824-BDA7-2B73695C005B.jpeg
    486D9BDC-818A-4824-BDA7-2B73695C005B.jpeg
    888.3 KB · Visningar: 28
  • 53B58844-8C24-4D9D-988F-D73C5867F625.jpeg
    53B58844-8C24-4D9D-988F-D73C5867F625.jpeg
    805.6 KB · Visningar: 32

ybey

Omega
Då jag är galet nöjd med min SPB143a, överväger jag att slå till på även en SPB213.
Skulle vara intressant att veta mer om blå sekundvisaren, är den tempererad eller målad? I prisklassen kring 10k är det inte alltid givet att visarna verkligen tempererats och har läst någonstans att det historiskt bara tempererats för GS och Credor.

Någon som vet mer?
 
Topp