Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dragon BreathVilket är det bästa flygrostmedel ni har använt? Vill inte använda lera.
Dragon Breath
Vilket är det bästa flygrostmedel ni har använt? Vill inte använda lera.
Dragon’s Breath har jag hemma, bara använt det på fälgarna. Är det säkert att använda på lacken? Köpt en bättre beg bil som hade en del flygrost på sig.
Oskadad lack och så länge det inte sker i direkt solljus så ska det vara lugntDragon’s Breath har jag hemma, bara använt det på fälgarna. Är det säkert att använda på lacken? Köpt en bättre beg bil som hade en del flygrost på sig.
Dragon’s Breath har jag hemma, bara använt det på fälgarna. Är det säkert att använda på lacken? Köpt en bättre beg bil som hade en del flygrost på sig.
Partiklar från dubbdäcken. Blir som små rostprickar.For nagon som inte riktigt vet vad ni talar om. Vad ar "flygrost"? Och hur far man detta pa sin vagn?
Tack for svaret!Partiklar från dubbdäcken. Blir som små rostprickar.
är även material från bromskivor osv, kan vara allt möjligt i metallform som fastnar på bilenTack for svaret!
Da fick jag lara mig nagot nytt,och forstar varfor jag inte vetat om fenomenet tidigare.
Vinterdack ar inget jag behover bry mig om har som tur ar.
MvH
Tack for svaret!
Da fick jag lara mig nagot nytt,och forstar varfor jag inte vetat om fenomenet tidigare.
Vinterdack ar inget jag behover bry mig om har som tur ar.
MvH
Som nämnts inte bara ifrån dubbar.
Detta är en splirrans ny bil och du kan se hur medlet reagerat med partiklarna. Så såg det ut innan jag började polera. Jag kör alltid kemisk dekontaminering innan polering (oavsett ny bil eller inte)
Hej!
Vilka är era favorit ställen när det kommer till att lämna in bilen till ett proffs för en rekond? Jag bor i Linköping men kan tänka mig åka en bit för att få det bra gjort. Finns det några bra ställen i Östergötland eller i Stockholm?
Tack för tipset! Får bli till våren när allt grus är borta.Utan att tveka en sekund skulle jag åka till Speedyglans i Linköping. Dom har lackskyddat mina två senaste bilar med utmärkt resultat, den nuvarande en andra gång där småskavanker bara försvann.
Dom helrekondade även min frus V50 så att den såg ut som ny ut- och invändigt trots över 7 år sen hon köpte den ny. Bra (diskuterbara) priser och mycket trevliga att ha att göra med.
http://speedyglans.com/linkoping/
Sa dessa sma partiklar "ater" sig alltsa fast i lacken och gar inte bort vid en vanlig noggrann handtvatt?
Korrekt
Hur skiljer de sig fran tex tjarstank?
Tjära är petroleumbaserat och går bort med petroleumbaserad avfettning. Ibland kan man även försiktigt behöva mekaniskt jobba bort dem.
Mindre och svarare att losa upp utan proffsmedel gissar jag,men ar det nagot en noggrann amator ska ge sig pa sjalv i garaget,eller ar risken att man forstor lackkonservering och rakar ut for microrepor storre an chansen att fa ett gott resultat utan proffsmaskiner?
Att köra med rostlösare är lugnt att köra själv, bara du inte låter det torka in och sköljer det noggrant så är det lugnt. Även rostlösare kan man mekaniskt jobba in om det behövs. Med fördel för man detta efter att man rengjort bilen ordentligt så att så mycket smuts som möjligt är avlägsnat. En kemisk dekontaminering kan man med fördel göra en gång på sommaren och en gång på vintern.
För att få lacken så ren som möjligt så bör man lera exv om man skall lägga på keramiskt lackskydd. Då lera är abrasivt så kommer det ge mikrorepor som bör poleras innan man fortsätter. Lera bör användas som en sista utväg/undantag
Tack sa mycket for informativa svar.Se nedan i rött
Tack sa mycket for informativa svar.
Som den anala putsgubbe jag ar sa kommer ingen av mina battre vagnar ut i regn/daligt vader. Vinterkorning forekommer inte oht.
Men jag har inte den kunskap om maskiner eller medel som kravs for ett toppresultat och lamnar med varm hand bort dessa storre jobb till proffs.
Nu var det nog 3ar sedan sist och da en keramisk forsegling av nybil. Tyckte det var ett riktigt bra pris 1800sek inkl moms.
Vad far man idag betala for en utvandig djuprengorning med lackforsegling,falg och motortvatt?
Invandig rekond slar ingen mig pa fingrarna...dar ar jag riktigt duktig.
MvH
Slarv och minst sagt liberal inställning till arbetstillstånd* brukar vara ingrediensernaHur någon kan göra jobbet för 1800 SEK låter inte som bra business med tanke på lönekostnad och hyra.....
Jag hade knappt gjort en utförlig biltvätt för 1800
När jag gör det på våra bilar så kan det ta 2h+ för tvätt.
Kan bara som referens nämna det keramiska jag la på sist kostar 14xxkr för kittet (räcker kanske till 1 1/2 normalstor bil)
Det tar mig närmare 10h+ att göra allting, sen så har vi kostnaden för övriga produkter etc etc
Hur någon kan göra jobbet för 1800 SEK låter inte som bra business med tanke på lönekostnad och hyra.....
Som sagt metallpartiklar får du även under sommartid, kanske inte lika mycket.
Jag vet inte vad priserna ligger på i USA(förstått att du bor där). Jag hänger en del på amerikanska bilforum där ser jag ofta priser mellan 800-1200 USD.
Använd medel avsett för ändamålet, gnugga in med borste, sug bort med grovdammsugareHar en del fläckar i mina säten (tyg) som jag skulle vilja ta hand om innan bilen lämnas tillbaka. Är det tvättmedel, vatten och borste som gäller eller finns det något mirakelmedel? (Svaret finns kanske i tråden men jag hittade det inte när jag sökte).
Som ovan, men med tillägget att vanlig allrengöring eller disk/tvättmedel fungerar bra. Diskmedel kan dock lödda för mycket beroende på variant. Det du ska göra är ju att lösa upp smutsen och avlägsna den. Bäst med dammsugare mao.Har en del fläckar i mina säten (tyg) som jag skulle vilja ta hand om innan bilen lämnas tillbaka. Är det tvättmedel, vatten och borste som gäller eller finns det något mirakelmedel? (Svaret finns kanske i tråden men jag hittade det inte när jag sökte).
Använd medel avsett för ändamålet, gnugga in med borste, sug bort med grovdammsugare
eller motsvarande
Grymt, stort tack!Som ovan, men med tillägget att vanlig allrengöring eller disk/tvättmedel fungerar bra. Diskmedel kan dock lödda för mycket beroende på variant. Det du ska göra är ju att lösa upp smutsen och avlägsna den. Bäst med dammsugare mao.
Jag är sjukt nöjd med Gyeon wet coat!Fick hem lite nytt att testa.