• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

DHLE

Cartier
2-Faktor
Dragon’s Breath har jag hemma, bara använt det på fälgarna. Är det säkert att använda på lacken? Köpt en bättre beg bil som hade en del flygrost på sig.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Dragons breath går att använda på lacken med. Enligt anvisningarna i alla fall.

Kemikalierna som reagerar med metallen är i många fall den samma mellan fälgrengöringmedel och exv det som är anpassat för lacken Mao det som gör att det blir lila (Thioglycolic Acid).

Man vill helst undvika syrabaserade medel i fälgrengöring dock

Dragon’s Breath har jag hemma, bara använt det på fälgarna. Är det säkert att använda på lacken? Köpt en bättre beg bil som hade en del flygrost på sig.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Video kommer snart :)

@Edin 75an är bra för den här typ av yta
getting work done.JPG
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Som nämnts inte bara ifrån dubbar.

Detta är en splirrans ny bil och du kan se hur medlet reagerat med partiklarna. Så såg det ut innan jag började polera. Jag kör alltid kemisk/(lera)mekanisk dekontaminerin innan polering (oavsett ny bil eller inte) och lackförsegling


Tack for svaret!
Da fick jag lara mig nagot nytt,och forstar varfor jag inte vetat om fenomenet tidigare.
Vinterdack ar inget jag behover bry mig om har som tur ar.

MvH
 
Senast ändrad:

fplteknikern

Omega
2-Faktor
Hej!

Vilka är era favorit ställen när det kommer till att lämna in bilen till ett proffs för en rekond? Jag bor i Linköping men kan tänka mig åka en bit för att få det bra gjort. Finns det några bra ställen i Östergötland eller i Stockholm?
 

jmspar123

Cartier
Som nämnts inte bara ifrån dubbar.

Detta är en splirrans ny bil och du kan se hur medlet reagerat med partiklarna. Så såg det ut innan jag började polera. Jag kör alltid kemisk dekontaminering innan polering (oavsett ny bil eller inte)


Sa dessa sma partiklar "ater" sig alltsa fast i lacken och gar inte bort vid en vanlig noggrann handtvatt?

Hur skiljer de sig fran tex tjarstank?
Mindre och svarare att losa upp utan proffsmedel gissar jag,men ar det nagot en noggrann amator ska ge sig pa sjalv i garaget,eller ar risken att man forstor lackkonservering och rakar ut for microrepor storre an chansen att fa ett gott resultat utan proffsmaskiner?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Hej!

Vilka är era favorit ställen när det kommer till att lämna in bilen till ett proffs för en rekond? Jag bor i Linköping men kan tänka mig åka en bit för att få det bra gjort. Finns det några bra ställen i Östergötland eller i Stockholm?

Utan att tveka en sekund skulle jag åka till Speedyglans i Linköping. Dom har lackskyddat mina två senaste bilar med utmärkt resultat, den nuvarande en andra gång där småskavanker bara försvann.
BMW 420 GC 2019-04-16 (snett).jpg


Dom helrekondade även min frus V50 så att den såg ut som ny ut- och invändigt trots över 7 år sen hon köpte den ny. Bra (diskuterbara) priser och mycket trevliga att ha att göra med.

http://speedyglans.com/linkoping/
 

fplteknikern

Omega
2-Faktor
Utan att tveka en sekund skulle jag åka till Speedyglans i Linköping. Dom har lackskyddat mina två senaste bilar med utmärkt resultat, den nuvarande en andra gång där småskavanker bara försvann.
BMW 420 GC 2019-04-16 (snett).jpg


Dom helrekondade även min frus V50 så att den såg ut som ny ut- och invändigt trots över 7 år sen hon köpte den ny. Bra (diskuterbara) priser och mycket trevliga att ha att göra med.

http://speedyglans.com/linkoping/
Tack för tipset! Får bli till våren när allt grus är borta. :rolleyes:
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Se nedan i rött
Sa dessa sma partiklar "ater" sig alltsa fast i lacken och gar inte bort vid en vanlig noggrann handtvatt?
Korrekt

Hur skiljer de sig fran tex tjarstank?
Tjära är petroleumbaserat och går bort med petroleumbaserad avfettning. Ibland kan man även försiktigt behöva mekaniskt jobba bort dem.

Mindre och svarare att losa upp utan proffsmedel gissar jag,men ar det nagot en noggrann amator ska ge sig pa sjalv i garaget,eller ar risken att man forstor lackkonservering och rakar ut for microrepor storre an chansen att fa ett gott resultat utan proffsmaskiner?

Att köra med rostlösare är lugnt att köra själv, bara du inte låter det torka in och sköljer det noggrant så är det lugnt. Även rostlösare kan man mekaniskt jobba in om det behövs. Med fördel för man detta efter att man rengjort bilen ordentligt så att så mycket smuts som möjligt är avlägsnat. En kemisk dekontaminering kan man med fördel göra en gång på sommaren och en gång på vintern.

För att få lacken så ren som möjligt så bör man lera exv om man skall lägga på keramiskt lackskydd. Då lera är abrasivt så kommer det ge mikrorepor som bör poleras innan man fortsätter. Lera bör användas som en sista utväg/undantag
 
Senast ändrad:

jmspar123

Cartier
Tack sa mycket for informativa svar.

Som den anala putsgubbe jag ar sa kommer ingen av mina battre vagnar ut i regn/daligt vader. Vinterkorning forekommer inte oht.

Men jag har inte den kunskap om maskiner eller medel som kravs for ett toppresultat och lamnar med varm hand bort dessa storre jobb till proffs.
Nu var det nog 3ar sedan sist och da en keramisk forsegling av nybil. Tyckte det var ett riktigt bra pris 1800sek inkl moms.

Vad far man idag betala for en utvandig djuprengorning med lackforsegling,falg och motortvatt?
Invandig rekond slar ingen mig pa fingrarna...dar ar jag riktigt duktig.

MvH
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag hade knappt gjort en utförlig biltvätt för 1800 :D
När jag gör det på våra bilar så kan det ta 2h+ för tvätt.

Kan bara som referens nämna det keramiska jag la på sist kostar 14xxkr för kittet (räcker kanske till 1 1/2 normalstor bil)
Det tar mig närmare 10h+ att göra allting, sen så har vi kostnaden för övriga produkter etc etc
Hur någon kan göra jobbet för 1800 SEK låter inte som bra business med tanke på lönekostnad och hyra.....

Som sagt metallpartiklar får du även under sommartid, kanske inte lika mycket.
Jag vet inte vad priserna ligger på i USA(förstått att du bor där). Jag hänger en del på amerikanska bilforum där ser jag ofta priser mellan 800-1200 USD.

Tack sa mycket for informativa svar.
Som den anala putsgubbe jag ar sa kommer ingen av mina battre vagnar ut i regn/daligt vader. Vinterkorning forekommer inte oht.

Men jag har inte den kunskap om maskiner eller medel som kravs for ett toppresultat och lamnar med varm hand bort dessa storre jobb till proffs.
Nu var det nog 3ar sedan sist och da en keramisk forsegling av nybil. Tyckte det var ett riktigt bra pris 1800sek inkl moms.

Vad far man idag betala for en utvandig djuprengorning med lackforsegling,falg och motortvatt?
Invandig rekond slar ingen mig pa fingrarna...dar ar jag riktigt duktig.

MvH
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur någon kan göra jobbet för 1800 SEK låter inte som bra business med tanke på lönekostnad och hyra.....
Slarv och minst sagt liberal inställning till arbetstillstånd* brukar vara ingredienserna

* I industriområdet där mitt jobb finns ligger en rekondare som tar 250kr för tvätt in och utvändigt och 1500kr för en rekond. Hans "anställda" brukar springa ut genom bakdörren när man går in :rolleyes:
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har en del fläckar i mina säten (tyg) som jag skulle vilja ta hand om innan bilen lämnas tillbaka. Är det tvättmedel, vatten och borste som gäller eller finns det något mirakelmedel? (Svaret finns kanske i tråden men jag hittade det inte när jag sökte).
 

jmspar123

Cartier
Jag hade knappt gjort en utförlig biltvätt för 1800 :D
När jag gör det på våra bilar så kan det ta 2h+ för tvätt.

Kan bara som referens nämna det keramiska jag la på sist kostar 14xxkr för kittet (räcker kanske till 1 1/2 normalstor bil)
Det tar mig närmare 10h+ att göra allting, sen så har vi kostnaden för övriga produkter etc etc
Hur någon kan göra jobbet för 1800 SEK låter inte som bra business med tanke på lönekostnad och hyra.....

Som sagt metallpartiklar får du även under sommartid, kanske inte lika mycket.
Jag vet inte vad priserna ligger på i USA(förstått att du bor där). Jag hänger en del på amerikanska bilforum där ser jag ofta priser mellan 800-1200 USD.

Jag antar att 1800kr var specialpris som mer eller mindre tacker egenkostnad for firman vilket racker da affaren var avhangig pa just detta,eller sa justerade man fakturan internt. Nagon marginal har de formodligen pa en fabriksny bil.

Den forra jag hamtade ut var priset pa forsegligen drygt 3000kr. Obs att dessa priser enbart galler nybil kopt dar. Detta ar en relativt stor AF for 5-6marken och i Sverige Stockholmsomradet.

Nar du namner 10tim,ar det da en ny bil eller en normalskitig begbil som ska rekondas till toppskick?

Har kostar invandig/utvandig "forsegling" av nybil runt $700. Men det var sa uselt gjort sist att jag vagrade betala bade for arbete och nybil. Flackigt invandigt och utvandigt hade man nog inte ens tvattat av bilen innan medlet lades pa,da mindre smuts och partiklar fanns under konserveringsskiktet.
Ingen bra dag for den bilhandlaren. Nu lostes det halvsnyggt med en annan bil efter nagon vecka,men aldrig mer att jag anvander eller rekommenderar den firman.

Fristaende seriosa rekondfirmor har jag inte sett har. Mest en vanlig biltvatt dar undgomar tjanar extra pa att torka av in/utvandigt. Med resultat darefter.
Eller nagon som kommer till ditt hem/arbetsplats med en mobil biltvatt. Resultat som hos vilken vimpelhandlare som helst. Tjocka lager med glansande klet overallt...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har en del fläckar i mina säten (tyg) som jag skulle vilja ta hand om innan bilen lämnas tillbaka. Är det tvättmedel, vatten och borste som gäller eller finns det något mirakelmedel? (Svaret finns kanske i tråden men jag hittade det inte när jag sökte).
Använd medel avsett för ändamålet, gnugga in med borste, sug bort med grovdammsugare
Interior-clean-500ml-webb.jpg

eller motsvarande
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har en del fläckar i mina säten (tyg) som jag skulle vilja ta hand om innan bilen lämnas tillbaka. Är det tvättmedel, vatten och borste som gäller eller finns det något mirakelmedel? (Svaret finns kanske i tråden men jag hittade det inte när jag sökte).
Som ovan, men med tillägget att vanlig allrengöring eller disk/tvättmedel fungerar bra. Diskmedel kan dock lödda för mycket beroende på variant. Det du ska göra är ju att lösa upp smutsen och avlägsna den. Bäst med dammsugare mao.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Använd medel avsett för ändamålet, gnugga in med borste, sug bort med grovdammsugare
Interior-clean-500ml-webb.jpg

eller motsvarande

Som ovan, men med tillägget att vanlig allrengöring eller disk/tvättmedel fungerar bra. Diskmedel kan dock lödda för mycket beroende på variant. Det du ska göra är ju att lösa upp smutsen och avlägsna den. Bäst med dammsugare mao.
Grymt, stort tack!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Meguiars Hybrid ceramic wax >> Gyeon Wet Coat av det jag upplevt än så länge. Första applikationen av ceramic wax tar lite längre tid (20min) sen sprejas den på och sköljs av med jämna mellanrum om man är ute efter en spray on rinse produkt.
 
Topp