• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Här är iaf ett kit jag plockat ihop som jag tyvker är bra som start
Man brukar ofta bilda sin egen uppfattning om saker efter man testat så det är bra att testa någonstans, finns även många sidor som säljer, nu tog jag från autodude för dom har rätt många märken.

https://autodude.se/kundvagn/?resto...sRYhVvFbR06vUBDtBkiZqOjN23ntaxbgMmwD88AB8lxee

jag har förövrigt en jäkligt ful sida där jag lägger upp lite tester enkelt om saker, har testat Meguiars NXT o Turtle Wax Tropical Schampot där, är mest för vänner osv som frågar om saker, så den är i uppstartsfasen och extremt simpel
www.cusentestar.se
Stort tack ! :)

Bra tryck med lite apex + i brist på ammo produkter som är i usa fortfarande efter tre månader:(
A701B94A-E07E-4068-A3D1-5FE5E3ECA898.jpeg

Så efter över tre månaders postgång pga corona är de äntligen här, fasen va kul det ska bli att tvätta bilen nästa gång :)

FEFFE754-6426-48BD-BB18-8108AE52EC2A.jpeg

Farsans bil har stått ute under träd/buskar i några månader och nu har det blivit några fläckar med något slags klet som inte försvinner trots avfettning och tvätt. Någon som har något tips på något bra medel för det?

Farsans bil har stått ute under träd/buskar i några månader och nu har det blivit några fläckar med något slags klet som inte försvinner trots avfettning och tvätt. Någon som har något tips på något bra medel för det?
Testat varmt vatten? Vad för avfettning har ni använt?

Tvättar inte min bil själv, men har sett att listen på utsidan runt dörrarna har blivit lite flammig. Sur avfettning har jag fått förklarat för mig.

Vad kan jag använda för medel för att få den svart igen. Gärna ett stift.... :)

Kul och testa ammo produkterna litegrann, spit trevlig men svår att få bort allt vid avtorkning, torkstödet hydrate var jäkla bra vattnet som blir kvar efter man dragit duken över bara dunstar efter några sekunder, jäkla trevligt och en ny bästa kompis:)
30C43636-DB0C-4D37-8D73-6A9EB272D015.jpeg
F60F93EC-3C21-43D1-B803-C19D07D31210.jpeg

Har lurkat lite i denna tråden nu ett tag och känner att det är dags att införskaffa lite schyssta produkter. Jag läste din rekommendation på inköpslista @Edin och den var ju kanonbra. Jag tänker mig ett baskit till att börja med, så vad tror ni om kallavfettning + alkalisk avfettning, schampoo och någon efterbehandling/försegling? Har tyvärr inget bra ställe att spendera en hel dag på så jag kommer troligen åka till en tvätt-hall, därav vill jag börja med ett enklare kit som är hyfsat lättarbetat för en noob som jag. Arcticlean dyker ju upp som tips så kanske köper det mesta av dem om ingen protesterar. Framförallt, om någon skulle kunna tipsa om lämplig efterbehandling så är jag väldigt tacksam!

Senast ändrad:
Har lurkat lite i denna tråden nu ett tag och känner att det är dags att införskaffa lite schyssta produkter. Jag läste din rekommendation på inköpslista @Edin och den var ju kanonbra. Jag tänker mig ett baskit till att börja med, så vad tror ni om kallavfettning + alkalisk avfettning, schampoo och någon efterbehandling/försegling? Har tyvärr inget bra ställe att spendera en hel dag på så jag kommer troligen åka till en tvätt-hall, därav vill jag börja med ett enklare kit som är hyfsat lättarbetat för en noob som jag. Arcticlean dyker ju upp som tips så kanske köper det mesta av dem om ingen protesterar. Framförallt, om någon skulle kunna tipsa om lämplig efterbehandling så är jag väldigt tacksam!
Speedcoat eller hyrdrosilex skulle jag kört på :)

Tack! Ska kika på dessa. Hade varit tillfredsställande att avsluta med någon ytbehandling som ger lite extra avrinningsförmåga och glans för ett tag. :)
Kör biltemas, och förundras över hur mycket smutsigare bilen blir iom att droppar tar mycket längre tid att av avdunsta än om vattnet inte pärlar sig.

Kör biltemas, och förundras över hur mycket smutsigare bilen blir iom att droppar tar mycket längre tid att av avdunsta än om vattnet inte pärlar sig.
Så om jag förstår dig rätt tycker du att bilen blir smutsigare med efterbehandlingen? Men behandling borde väl leda till små droppar/pärlor som i sin tur borde avdunsta fortare? Kanske är det du menar men att jag är trög...

Så om jag förstår dig rätt tycker du att bilen blir smutsigare med efterbehandlingen? Men behandling borde väl leda till små droppar/pärlor som i sin tur borde avdunsta fortare? Kanske är det du menar men att jag är trög...
Finns väl egentligen inget val, men när min nybehandlade bil står vid sidan av en som inte fått kärlek ser man skillnaden. Om vatten pärlar sig så avdunstar det inte snabbt. Så länge det finns vatten på lacken fastnar smuts och pollen. Visst rinner det av fort om ytan lutar, men är den plan stannar dropparna kvar länge. Längre än om bilen är obehandlad. Det är iaf min uppfattning.

Finns väl egentligen inget val, men när min nybehandlade bil står vid sidan av en som inte fått kärlek ser man skillnaden. Om vatten pärlar sig så avdunstar det inte snabbt. Så länge det finns vatten på lacken fastnar smuts och pollen. Visst rinner det av fort om ytan lutar, men är den plan stannar dropparna kvar länge. Längre än om bilen är obehandlad. Det är iaf min uppfattning.
Det är ju intressant! Trodde att vattenpärlor avdunstar snabbt men säger du att de inte gör det så har du säkert rätt i det, och då förstår jag att smuts och annat fastnar lättare. Ska bli intressant att jämföra framöver, för någon form av behandling ska jag nog prova ändå

Tillbaka
Topp