• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

BRATTÅS

Panerai
Finns väl egentligen inget val, men när min nybehandlade bil står vid sidan av en som inte fått kärlek ser man skillnaden. Om vatten pärlar sig så avdunstar det inte snabbt. Så länge det finns vatten på lacken fastnar smuts och pollen. Visst rinner det av fort om ytan lutar, men är den plan stannar dropparna kvar länge. Längre än om bilen är obehandlad. Det är iaf min uppfattning.
Står bilen dessutom i solen så har man tack vare dropparna en massa förstoringsglas som kanske inte är så bra för lacken. Eller ? o_O
 

Edin

Panerai
Står bilen dessutom i solen så har man tack vare dropparna en massa förstoringsglas som kanske inte är så bra för lacken. Eller ? o_O

Det är ju lite en ständig kam med bilvård då inget är bra med att ha bilen stå ute ur perspektivet skydd. Att ha en bil som är behandlad/skyddad med lämplig produkt måste alltid vara bättre än en som är helt obehandlad/skyddad. Att sen en skyddad bil inte pärlar sig när vatten ligger kvar betyder ju inte att den inte binder vatten, där har du istället en hel hinna över bilen. Dock är det mycket riktigt så att när man får vattenpärlor som står på lacken så binder dessa smuts vilket ger alla prickar man kan enkelt få på en behandlad bil där en obehandlad istället har ett jäms smutslager..
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nytvättad. Blev rätt blank o fin. Är ruskigt sugen på att polera hela bilen nu - efter en noggrann tvätt så tittar ju gamla tvättrepor etc fram.
6283A267-EEDC-4A8B-9640-8BB47FABF814.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har troligtivs en annan grill än vad du har(har bytt min) så det ser lite annorlunda ut. Men själva spjället är orört.
Dem är stängda i videon :)

Ja, precis. På din kamerasvepning över grillen så såg det helt slätt och fint ut. Men det är nog för att din är så ren, helt enkelt. ;) Min är skitigare och då syns det väl tydligare bara.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Ska byta framruta snart. Bör jag göra något för att skydda den nya rutan på något sätt?

Ofta får ju bilar efter en tid en slags svårborttagen hinna på dom delarna av rutan som torkarna inte når.

Har tidigare kört lite Tershine Refract men det var väl mest för avrinningens skull.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ska byta framruta snart. Bör jag göra något för att skydda den nya rutan på något sätt?

Ofta får ju bilar efter en tid en slags svårborttagen hinna på dom delarna av rutan som torkarna inte når.

Har tidigare kört lite Tershine Refract men det var väl mest för avrinningens skull.
Det finns en del produkter som går att använda vissa mer permanenta än andra!
Problemet med de som är mer semipermanenta är att det kan bli jobbigt att lägga igen stenskott.

Jag lägger på ett lager turtle wax seal n shine numer, kanske 2-3 gånger per halvår. Tidigare har jag använt mer semipermanenta produkter så som Aquapel.
Tycker turtle wax funkar bra och ger bra effekt länge, billigt samt enkel att applicera
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
18 min ASMR-style interiörrengörning
Har använt vissa av Koch chemies och Labocosmeticas produkter sista tiden. Riktigt bra grejer till bra priser!

Bilen brukar inte vara så sketen, var tvunngen att vänta ett litet tag så den blev smutsig för att testa grejerna :D

 

-SC-

Omega
Pledge Member
72974C3D-F11C-4BE9-8C89-D1A310122084.jpeg


Har tidigare använt kallavfettning från Biltema men har haft en stark känsla av att det finns bättre grejer på marknaden... så har nu 3l Degreaser Pro som jag tror kommer göra mig nöjd 😌
 

Bally

Cartier
Är det någon som kan tipsa om nått bra ställe att lämna in bilen för tvätt runt Lund / Malmö?
Jag hämtade just upp bilen ifrån ett ställe i Lund och är allt annat än nöjd. Slarvigt tvättad med massa svarta prickar kvar (tjära / asfalt?)
Sen har de lyckats blåsa bort en del av stenskottsfolieringen, om det är deras fel eller att den var dåligt applicerad kan jag inte svara på men liksom, den sattes dit för 3 veckor sen...

Har tyvärr ingen plats / möjlighet att tvätta själv då jag bor i lägenhet.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Är det någon som kan tipsa om nått bra ställe att lämna in bilen för tvätt runt Lund / Malmö?
Jag hämtade just upp bilen ifrån ett ställe i Lund och är allt annat än nöjd. Slarvigt tvättad med massa svarta prickar kvar (tjära / asfalt?)
Sen har de lyckats blåsa bort en del av stenskottsfolieringen, om det är deras fel eller att den var dåligt applicerad kan jag inte svara på men liksom, den sattes dit för 3 veckor sen...

Har tyvärr ingen plats / möjlighet att tvätta själv då jag bor i lägenhet.
Jag bor också i lägenhet men har en OKQ8 med tvätthall i närheten. Har du ingen sån möjlighet?
 

Bally

Cartier
GDS-hallar är guds gåva till bilägarna. Finns inget så avstressande som att tvätta bilen för hand och dessutom få perfekt koll på eventuella småskavanker ... ;)
BMW 420 GC 2019-01-09.jpeg
Jag har ju närt en liten önskan om att få börja pyssla om bilen lite själv, vill ha en sån där foam lance, vet inte varför jag inte kopplade att man ju kan ju ta med sig sånt in i en GDS hall, känns som det självklara valet egentligen. Synd det skulle krävas en så dålig upplevelse hos en tvättfirma (och tips i den här tråden) för att förstå det..
 

zeke_varg

Omega
Tjena,

har en mindre repa på taket på en hyfsat ny bil så känns värt att fixa. Haft grejer på takräcke som skavt på taket tyvärr. Oklart hur djupt den tagit sig, men den behöver styras upp så den inte leder till följdproblem.

var lämnar man in för en sån check/fix i södra Sthlm och vad ska jag tänka på? Vill ju obv inte lacka om hela bilen. 😀
 
Topp