• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Ok, då vågar jag nog inte ge mig på det här. Jag vill absolut inte riskera att det blir värre då bilden jag tog visar den ifrån den absolut värsta sidan. I vanliga fall tänker man inte mkt på den alls men den stör mig ändå eftersom jag vet att den finns där...

Tack för alla tips!
 
Nån som har koll på det här med lackering? Slipade ner brorsans E60 strålkastare som verkligen såg bedrövliga ut. De var helt dimmiga, blev anmärkning på besiktningen. Körde 800 våtslip och sen 2000, 1k primer och sen 2k klarlack (nåt kit som skulle vara bra enligt internet).

Resultatet skulle jag säga blev 90%-igt. Brorsan blev nöjd för de såg verkligen bedrövliga ut innan (fotade tyvärr inte) men det blev väldigt mycket "apelsinskal". Nån som har en teori om varför? Jag har några teorier:

  • för lång eller kort väntan mellan lager 1 och 2? Det stod 5-6minuter i 20 grader, jag väntade 10min eftersom det var kallare än så i garaget.
  • för tunt eller för tjockt lager? Det känns som att lager 2 inte "flöt ut" särskilt bra.

B9DA86E6-EB06-4852-B6F8-FFC2DAEEC462_1_201_a.jpeg

11D6B526-485A-485F-B0DE-358635BEC2A7_1_201_a.jpeg
 
Nån som har koll på det här med lackering? Slipade ner brorsans E60 strålkastare som verkligen såg bedrövliga ut. De var helt dimmiga, blev anmärkning på besiktningen. Körde 800 våtslip och sen 2000, 1k primer och sen 2k klarlack (nåt kit som skulle vara bra enligt internet).

Resultatet skulle jag säga blev 90%-igt. Brorsan blev nöjd för de såg verkligen bedrövliga ut innan (fotade tyvärr inte) men det blev väldigt mycket "apelsinskal". Nån som har en teori om varför? Jag har några teorier:

  • för lång eller kort väntan mellan lager 1 och 2? Det stod 5-6minuter i 20 grader, jag väntade 10min eftersom det var kallare än så i garaget.
  • för tunt eller för tjockt lager? Det känns som att lager 2 inte "flöt ut" särskilt bra.

B9DA86E6-EB06-4852-B6F8-FFC2DAEEC462_1_201_a.jpeg

11D6B526-485A-485F-B0DE-358635BEC2A7_1_201_a.jpeg

Klarlack på sprayburk?
Tycker det ser bra ut isf. Blir ju alltid att man måste våtslipa efter man lackat/klarlackat något just för att det blir apelsinskal när man kör burk. Iaf när jag hållt i den...
 
Nån som har koll på det här med lackering? Slipade ner brorsans E60 strålkastare som verkligen såg bedrövliga ut. De var helt dimmiga, blev anmärkning på besiktningen. Körde 800 våtslip och sen 2000, 1k primer och sen 2k klarlack (nåt kit som skulle vara bra enligt internet).

Resultatet skulle jag säga blev 90%-igt. Brorsan blev nöjd för de såg verkligen bedrövliga ut innan (fotade tyvärr inte) men det blev väldigt mycket "apelsinskal". Nån som har en teori om varför? Jag har några teorier:

  • för lång eller kort väntan mellan lager 1 och 2? Det stod 5-6minuter i 20 grader, jag väntade 10min eftersom det var kallare än så i garaget.
  • för tunt eller för tjockt lager? Det känns som att lager 2 inte "flöt ut" särskilt bra.

B9DA86E6-EB06-4852-B6F8-FFC2DAEEC462_1_201_a.jpeg

11D6B526-485A-485F-B0DE-358635BEC2A7_1_201_a.jpeg
Varför lacka? UV-skydd?
 
Jo, men dimmigheten sitter i ytan. Våtslipar man blir de klara igen?
Man får polera nåt oerhört om man ska få en helt slät yta i plasten. Även jag polerade upp till 2000 papper men de var matta även då. Man använder klarlacken för UV-skydd absolut men också för att den fyller igen ojämnheterna markant. Det verkar finnas två skolor runt detta, har även sett de som använder olika rubbing efter våtslip osv för att polera finare och finare. Jag gick bara efter kitets instruktioner och det ska vara ett som används bland annat hos rekondare enligt uppgift.
 
Senast ändrad:
Mjae. Man får polera nåt oerhört om man ska få en helt slät yta i plasten. Även jag polerade upp till 2000 papper men de var i princip helt dimmiga även då. Man använder klarlacken för UV-skydd absolut men också för att den fyller igen ojämnheterna en del. Det verkar finnas två skolor runt detta, har även sett de som börjat använda rubbing osv för att polera finare och finare. Jag gick bara efter kitets instruktioner och det ska vara ett som används bland annat hos rekondare enligt uppgift.
Okey, då är jag med. Låter som lite för fint sandpapper. Tycker nog ändå det känns som en lättare väg utan lack, speciellt om man ändå vill undvika appelsinskalsytan ni nu fick.
 
Hur viktigt är det med ph-neutrala medel om man har vax på bilen som man inte vill ska försvinna nästa gång man tvättar bilen?

Jag har Gyeons nya "Q2 wax" på bilen och insåg att båda mina förtvätts/avfettningar är alkaliska (11 resp. 12 i ph).
 
Hur viktigt är det med ph-neutrala medel om man har vax på bilen som man inte vill ska försvinna nästa gång man tvättar bilen?

Jag har Gyeons nya "Q2 wax" på bilen och insåg att båda mina förtvätts/avfettningar är alkaliska (11 resp. 12 i ph).

Det sliter mer på skyddet speciellt vax och liknande. Keramiskt står emot bättre.

Är bilen smutsig så rengör alkaliskt bättre kontra ett PH-neutralt medel. För vanlig underhålltvätt där bilen inte är så smutsig så är nog ett neutralt att föredra då man man generellt gör den typ av tvätt oftare.
 
Jag har gått i liknande tankar inför att min bil ska lämnas in för polering samt keramisk lackskydd imorgon.
Använder idag BBV's Artigreen som alkalisk förtvätt (PH12) samt Pingens Degreaser Pro för kallavfettning. Om jag förstår det rätt så kan jag spara min Artigreen till lite mer djupare tvättar (tex efter lång bilfärd) och köra neutrala mer frekvent.

@MaziK Vad rekommenderar du för neutrala medel istället för ovan? Såg att ValetPro samt Gyeon har PH-neutrala medel funderar på någon av dessa.
 
Jag har gått i liknande tankar inför att min bil ska lämnas in för polering samt keramisk lackskydd imorgon.
Använder idag BBV's Artigreen som alkalisk förtvätt (PH12) samt Pingens Degreaser Pro för kallavfettning. Om jag förstår det rätt så kan jag spara min Artigreen till lite mer djupare tvättar (tex efter lång bilfärd) och köra neutrala mer frekvent.

@MaziK Vad rekommenderar du för neutrala medel istället för ovan? Såg att ValetPro samt Gyeon har PH-neutrala medel funderar på någon av dessa.
Sshampo så kör jag med Gyeon Bathe och exv Labocosmetica Semper bland annat

Förtvätt så kör jag med lika olika men rekommenderar BIlt Hamber Autofoam och Bilt Hamber Touch-Less, dem är riktigt effektiva
 
Är det någon som har något tips för bra lädervård?
Håller efter med Pingens interior clean som jag tycker är bra. Läst dock en recension som sa att deras Leather Care var lite åt det glansiga hållet och det gillar jag inte så jag är öppen för tips.
 
Är det någon som har något tips för bra lädervård?
Håller efter med Pingens interior clean som jag tycker är bra. Läst dock en recension som sa att deras Leather Care var lite åt det glansiga hållet och det gillar jag inte så jag är öppen för tips.
Du ska ju inte lägga på något alls, då blir det en hinna på plasten. Bara avfettning, vilken som egentligen så länge den inte löser upp plast.
 
Tack för tipset! Det påminner väldigt mycket om pingens Interior Clean då det är rengörande och vårdande. Skillnaden som jag tolkar det är att Angelwax Heaven for leather är anpassat för rengöring och vårdande av just läder/skinn.
Är det anpassat för skinn är det värdelöst i bil. Det är inte skinn ytterst utan en syntetisk lack, plast. Mao är det plast och inte läder du ska "vårda". Lägger du en vattendroppe på skinnet och den absorberas direkt och lämnar en blöt fläck, då ska du ha lädervårdsprodukter. Annars bara avfettande allrent så de blir matta och rena igen.
 
Tack för tipset! Det påminner väldigt mycket om pingens Interior Clean då det är rengörande och vårdande. Skillnaden som jag tolkar det är att Angelwax Heaven for leather är anpassat för rengöring och vårdande av just läder/skinn.
Den är kanon och en favorit för rengöring och den luktar läder med 🙂
 
Nån som har koll på det här med lackering? Slipade ner brorsans E60 strålkastare som verkligen såg bedrövliga ut. De var helt dimmiga, blev anmärkning på besiktningen. Körde 800 våtslip och sen 2000, 1k primer och sen 2k klarlack (nåt kit som skulle vara bra enligt internet).

Resultatet skulle jag säga blev 90%-igt. Brorsan blev nöjd för de såg verkligen bedrövliga ut innan (fotade tyvärr inte) men det blev väldigt mycket "apelsinskal". Nån som har en teori om varför? Jag har några teorier:

  • för lång eller kort väntan mellan lager 1 och 2? Det stod 5-6minuter i 20 grader, jag väntade 10min eftersom det var kallare än så i garaget.
  • för tunt eller för tjockt lager? Det känns som att lager 2 inte "flöt ut" särskilt bra.

B9DA86E6-EB06-4852-B6F8-FFC2DAEEC462_1_201_a.jpeg

11D6B526-485A-485F-B0DE-358635BEC2A7_1_201_a.jpeg
Mängden färg/lack som kommer ut, lufttrycket tillsammans med avstånd. På en färgspruta kan du ställa dessa 3, men även då kan man behöva våtslipa mellan lagren. Cerumoxid och vatten polerar bra med polermaskin
 
Mängden färg/lack som kommer ut, lufttrycket tillsammans med avstånd. På en färgspruta kan du ställa dessa 3, men även då kan man behöva våtslipa mellan lagren. Cerumoxid och vatten polerar bra med polermaskin
Tack för svar! Nu är bilen exporterad till Polen så frågan är inte riktigt lika het längre kanske ;) Men om skulle gissa - vad var det som blev fel i min lackering? Det var 2k sprayburk så det fanns inga val för mig att göra.
 
Tillbaka
Topp