• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Erik1

Patek
2-Faktor
Skärmklipp 2019-05-15 16.05.59.png

Måste ha lyckats pricka botten nästan på dagen när jag köpte, ibland har man tur. Låter det ligga men fortsätter det såhär och överstiger 5% av portföljen viktar jag ned det igen och plockar hem delar av vinsten. Just nu 2,4%, började på 1% och någonstans där har jag tänkt mig riskmässigt.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Läst på en del senaste året och tänkte köpa lite riktiga coins nu istället för certen. Kikar på offline wallet, vilken är bäst? Funderar på Ledger Nano S eller Trezor One.
 

Hatom

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Vilket bitcoincertifikat använder ni andra? Jag handlar via Nordnet så är begränsad till deras utbud. Finns det för övrigt några ETF:er med exponering mot bitcoin?
Jag rekommenderar att handla Bitcoin XBT Om du ska köra cert annars riktiga bitcoin så du kan handla dygnet runt
 

mega

Rolex
6 månader senare...
Tänkte väcka lite liv i tråden, ifall någon väntar på uppgång men glömt att kolla läget :)
Verkar som om den dåliga trenden är något bruten för tillfället. Upp ca USD 2500 på en dryg månad, lite ungefär.
Har ni gett upp hoppet helt?
Dags att sälja av sina sista digitala coins?
Jag har lite gott och blandat kvar sedan det stora raset, funderar på att sälja av allting snart. Eller man kanske skulle vänta liiiiite till?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
6 månader senare...
Tänkte väcka lite liv i tråden, ifall någon väntar på uppgång men glömt att kolla läget :)
Verkar som om den dåliga trenden är något bruten för tillfället. Upp ca USD 2500 på en dryg månad, lite ungefär.
Har ni gett upp hoppet helt?
Dags att sälja av sina sista digitala coins?
Jag har lite gott och blandat kvar sedan det stora raset, funderar på att sälja av allting snart. Eller man kanske skulle vänta liiiiite till?
Jag är alldeles för dåligt insatt i Bitcoin idag men antar att samtliga problem som fanns förut finns kvar? Dvs regulatoriska problem, extremt hög volatilitet och tekniska bekymmer som gör att valutan inte kan fungera för den stora mängd transaktioner som sker dagligen? Isåfall är det ju svårt att se att Bitcoin är så intressant att spekulera i.
 

Akerhage

Cartier
Sorry om det redan nämnts i denna tråd innan. Men om jag gjorde några tusen plus för någon månad sen, där jag sålde av allt. Tog ut vinsten till mitt bankkonto och därefter köpte kryptos igen för samma summa som innan. Ex jag köpte ethereum för 20k, sålde för 22k, tog ut 2k vinst, köpte igen för resterande 20k. Om jag idag säljer dem för 10k. Hur länge måste jag då vänta innan jag köper igen innan jag kan kvitta vinst/förlust? För nu har jag ju mina 10k då som EUR på min kryptobank. Måste jag föra över dem till bankkontot och tillbaks igen för att kunna göra detta, eller låta dem ligga i EUR ett tag? Isf hur länge? För antar jag inte imon kan köpa på mig nytt igen?
 

PerS

Omega
Sorry om det redan nämnts i denna tråd innan. Men om jag gjorde några tusen plus för någon månad sen, där jag sålde av allt. Tog ut vinsten till mitt bankkonto och därefter köpte kryptos igen för samma summa som innan. Ex jag köpte ethereum för 20k, sålde för 22k, tog ut 2k vinst, köpte igen för resterande 20k. Om jag idag säljer dem för 10k. Hur länge måste jag då vänta innan jag köper igen innan jag kan kvitta vinst/förlust? För nu har jag ju mina 10k då som EUR på min kryptobank. Måste jag föra över dem till bankkontot och tillbaks igen för att kunna göra detta, eller låta dem ligga i EUR ett tag? Isf hur länge? För antar jag inte imon kan köpa på mig nytt igen?
Du måste deklarera varje försäljning, oavsett hur kort eller länge du har ägt kryptovalutan och oavsett om du har sålt mot sek, eur, btc, xrp etc.
 

PerS

Omega
Så med andra ord räcker det då att nu efter att ha sålt köpa igen och låta dem ligga? Så kan jag kvitta?
Har du realiserat en vinst och förlust samma år så kan du kvitta dem, ja. Realiseringen sker vid försäljning. Har du gjort affärerna på ett ISK eller i en KF så kan du inte kvitta, men jag tolkar det som att du handlar med faktisk kryptovaluta och inte certifikat.
 

Jazzkatten

Cartier
Är det någonting speciellt med den valutan?
Tycker många nya valutor haussas upp alldeles vansinnigt vid nyintroduktion, sedan faller dom pladask och faller i glömska.

Nä, inget mer speciellt med denna. Jag bara noterade att den utmärkte sig genom att ralla trots att btc inte ens klivit ur sängen.
 
Topp