Laddar...

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Kvisten, 13 maj 2017.

1. Erik1

Erik1 Platina

Från:
    Stockholm
    Skärmklipp 2019-05-15 16.05.59.
    Måste ha lyckats pricka botten nästan på dagen när jag köpte, ibland har man tur. Låter det ligga men fortsätter det såhär och överstiger 5% av portföljen viktar jag ned det igen och plockar hem delar av vinsten. Just nu 2,4%, började på 1% och någonstans där har jag tänkt mig riskmässigt.

mega, Jimpa och Christophers1 gillar detta.
  2. Johe

Johe Titan

Köpte också cert i januari mest på skoj, ligger +138 % med dagens sista kurs på Avanza. Jag säljer inte förrän det är en lambo

k0ltrasten, Dnyman, mega och 2 andra gillar detta.
  3. ETMC

ETMC Titan

Nu när man kollar tillbaka är det lite imponerande hur bra @davestoni och @Hatom gissat! :pompus:

Hatom gillar detta.
  4. davestoni

davestoni Brons

Från:
    Stockholm
    Man tackar! Blev faktiskt imponerad själv, verkligen precis vändpunkten. Synd bara att man inte vågade investera :happyhappy:

5. Hatom

Hatom Titan Friends Of KS

Från:
    Landet
    Ingen kommer ihåg en fegis hehe

6. davestoni

davestoni Brons

Från:
    Stockholm
    Haha sant ;)

Hatom gillar detta.
  7. Erik1

Erik1 Platina

Från:
    Stockholm
    Läst på en del senaste året och tänkte köpa lite riktiga coins nu istället för certen. Kikar på offline wallet, vilken är bäst? Funderar på Ledger Nano S eller Trezor One.

Hatom gillar detta.
  8. Jimpa

Jimpa Brons

Kör ledger nano s och den fungerar kanon.

Erik1 gillar detta.
  9. Zandibar

Zandibar Tantal

Båda är superbra. Personligen kör jag ledger och rekommenderat verkligen den också.

erdeljan, Hatom och Erik1 gillar detta.
  10. wadstroem

wadstroem Tantal

Från:
    Stockholm
    Vilket bitcoincertifikat använder ni andra? Jag handlar via Nordnet så är begränsad till deras utbud. Finns det för övrigt några ETF:er med exponering mot bitcoin?

Flipsajd och Hatom gillar detta.
  11. Hatom

Från:
    Landet
    Jag rekommenderar att handla Bitcoin XBT Om du ska köra cert annars riktiga bitcoin så du kan handla dygnet runt

Erik1 gillar detta.
  12. mega

mega Silver

6 månader senare...
    Tänkte väcka lite liv i tråden, ifall någon väntar på uppgång men glömt att kolla läget :)
    Verkar som om den dåliga trenden är något bruten för tillfället. Upp ca USD 2500 på en dryg månad, lite ungefär.
    Har ni gett upp hoppet helt?
    Dags att sälja av sina sista digitala coins?
    Jag har lite gott och blandat kvar sedan det stora raset, funderar på att sälja av allting snart. Eller man kanske skulle vänta liiiiite till?

Jimpa, Erik1 och azcii gillar detta.
  13. Nicbex

Nicbex Guld

Jag är alldeles för dåligt insatt i Bitcoin idag men antar att samtliga problem som fanns förut finns kvar? Dvs regulatoriska problem, extremt hög volatilitet och tekniska bekymmer som gör att valutan inte kan fungera för den stora mängd transaktioner som sker dagligen? Isåfall är det ju svårt att se att Bitcoin är så intressant att spekulera i.

mega gillar detta.
  14. ScubaKing

ScubaKing Silver

Någon som är haj på detta med Bitcoins och har lust att hjälpa mig med några frågor? Sänd mig gärna ett PM privat :)

15. davvaer

davvaer Titan

Från:
    Marbs.
    Sålde av alla min ETH idag. Köpte 2017. Gick väl stort sett plus minus totalt med några spänn på pluskontot.
    Men ångrar att jag inte sålde på + 1000dollar

Erik1 och mega gillar detta.
  16. Ebbot

Ebbot Tantal

Från:
    Göteborg
    hur redovisar du försäljning när deklarationen kommer?

17. Bas

Bas Diamant

Varför inte?

18. Alberget4a

Alberget4a Silver

Hur står sig bitcoin mot aktier eller guld nu när Corona rycker fram för att ödelägga världen? Seriös fråga.

19. Jimpa

Jimpa Brons

Återstår väl att se men jag köpte på mig här i veckan.

20. Strindberg

Strindberg Platina

Från:
    Hälsingland
    Ner 11% på senaste 7 dagarna...

Alberget4a, Jimpa och Torsten gillar detta.
  21. Akerhage

Akerhage Tantal

Sorry om det redan nämnts i denna tråd innan. Men om jag gjorde några tusen plus för någon månad sen, där jag sålde av allt. Tog ut vinsten till mitt bankkonto och därefter köpte kryptos igen för samma summa som innan. Ex jag köpte ethereum för 20k, sålde för 22k, tog ut 2k vinst, köpte igen för resterande 20k. Om jag idag säljer dem för 10k. Hur länge måste jag då vänta innan jag köper igen innan jag kan kvitta vinst/förlust? För nu har jag ju mina 10k då som EUR på min kryptobank. Måste jag föra över dem till bankkontot och tillbaks igen för att kunna göra detta, eller låta dem ligga i EUR ett tag? Isf hur länge? För antar jag inte imon kan köpa på mig nytt igen?

22. PerS

PerS Titan

Från:
    Göteborg
    Du måste deklarera varje försäljning, oavsett hur kort eller länge du har ägt kryptovalutan och oavsett om du har sålt mot sek, eur, btc, xrp etc.

aximand gillar detta.
  23. Akerhage

Akerhage Tantal

Så med andra ord räcker det då att nu efter att ha sålt köpa igen och låta dem ligga? Så kan jag kvitta?

24. PerS

PerS Titan

Från:
    Göteborg
    Har du realiserat en vinst och förlust samma år så kan du kvitta dem, ja. Realiseringen sker vid försäljning. Har du gjort affärerna på ett ISK eller i en KF så kan du inte kvitta, men jag tolkar det som att du handlar med faktisk kryptovaluta och inte certifikat.

Akerhage och aximand gillar detta.
  25. aximand

aximand Brons

edit: redan avhandlat :)

Akerhage gillar detta.
  26. Jazzkatten

Jazzkatten Tantal

chainlink går ju som tåget, undrar hur länge det håller denna gång. upload_2020-7-15_20-20-9.

mega gillar detta.
  27. mega

mega Silver

Är det någonting speciellt med den valutan?
    Tycker många nya valutor haussas upp alldeles vansinnigt vid nyintroduktion, sedan faller dom pladask och faller i glömska.

PJO, Jazzkatten, ScubaKing och 1 annan gillar detta.
  28. Jazzkatten

Jazzkatten Tantal

Nä, inget mer speciellt med denna. Jag bara noterade att den utmärkte sig genom att ralla trots att btc inte ens klivit ur sängen.

mega gillar detta.
  29. Hatom

Från:
    Landet
    Tror Ethereum kommer börja gasa snart

30. PerS

PerS Titan

Från:
    Göteborg
    Care to share why?