• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Finns en tråd som där de fokuserar på aktier och fonder och certifikat så här diskuterar vi hade med krypto

Men du investerar inte i krypto utan certifikat som råkar vara kopplade till krypto värdet. Men du investerar inte i krypto. varför inte ta det i den tråden med aktier och fonder när det handlas i avanza app? Äger du krypton? nej du äger andelar i ett företag som äger krypto...
Om jag säger till dig att jag investerat i guld eller olja- tycker du då att det ska tolkas som att jag fyllt källarförrådet med fysiska guldtackor och oljefat?

Självklart är det inte samma sak att äga bitcoin och att äga ett certifikat som följer bitcoins kurs- men nog fan är båda en investering i krypto.

Om jag säger till dig att jag investerat i guld eller olja- tycker du då att det ska tolkas som att jag fyllt källarförrådet med fysiska guldtackor och oljefat?

Självklart är det inte samma sak att äga bitcoin och att äga ett certifikat som följer bitcoins kurs- men nog fan är båda en investering i krypto.

Vet du vad... jag ger upp, diskuterar du vad du vill här i tråden. Lycka till och tack för mig.

Finns en tråd som där de fokuserar på aktier och fonder och certifikat så här diskuterar vi hade med krypto

Men du investerar inte i krypto utan certifikat som råkar vara kopplade till krypto värdet. Men du investerar inte i krypto. varför inte ta det i den tråden med aktier och fonder när det handlas i avanza app? Äger du krypton? nej du äger andelar i ett företag som äger krypto...
Ursäkta men du bestämmer inte vad som diskuteras i denna tråden. Tycker nån att det är rätt att diskutera certifikat i krypto här så gör de det.

Antagligen sen på bollen men vet någon vad det här är för cert och vad som skiljer det från vanliga XTC-certet för BTC på Avanza?

Avgiften ser ut att vara 0:- och inget är som bekant gratis här i världen.

Har båda, zero har ingen avgift och jag antar att profiten görs på något annat sätt. Däremot är väl ägarna tämligen små jämfört med de som äger xbt (?).

Så mitt svar kan helt klart anses som ganska värdelöst : )

Köpte en bit land på aftermathislands idag
Om någon är intresserad av Metaverse osv och också vill köpa land så pma för en invite kod med rabatt

hehe.. frågan är bara i hur många olika metaverse man måste köpa land för att säkra sin pension!? :) (finns ju några att välja på redan)
Jadu, det är en bra fråga. En del skulle jag tro, men de flesta är så jävla dyra. De som ligger bakom detta har skaffat en del bra samarbetspartners och var på Comic Con i helgen och marknadsförde sig. Börjar här så får vi se vad det landar i. Mest för att man får ett Dinosaurie ägg om man köper innan årsskiftet 🤣 Mitt egna lilla Jurassic Park (med 1 dino.. )
Ett annat projekt jag följt länge är också partners, kommer lite mer kul från dem under Q1. Därav valet att handla här. Och dinosaurien såklart!

Jadu, det är en bra fråga. En del skulle jag tro, men de flesta är så jävla dyra. De som ligger bakom detta har skaffat en del bra samarbetspartners och var på Comic Con i helgen och marknadsförde sig. Börjar här så får vi se vad det landar i. Mest för att man får ett Dinosaurie ägg om man köper innan årsskiftet 🤣 Mitt egna lilla Jurassic Park (med 1 dino.. )
Ett annat projekt jag följt länge är också partners, kommer lite mer kul från dem under Q1. Därav valet att handla här. Och dinosaurien såklart!
Ja, en sak som man kan vara säker på är att det kommer bli en sjuk boom i "mark-priser" i något/några av alla metaverse förr eller senare, men frågan är som sagt vilket och om det metaverset ens existerar än så länge.

En annan investerings potential finns ju i de crypto valutor som används i metaversen oxå, som t.ex. MANA.

• Like
Reactions: Jox
Ja, en sak som man kan vara säker på är att det kommer bli en sjuk boom i "mark-priser" i något/några av alla metaverse förr eller senare, men frågan är som sagt vilket och om det metaverset ens existerar än så länge.

En annan investerings potential finns ju i de crypto valutor som används i metaversen oxå, som t.ex. MANA.
Japp, finns mycket att sikta på.
45$ innan rabatt för de billigaste här känns fair, men det är de större ytorna jag tror kommer bli mest eftertraktade på sikt. Aftermath Islands har sålt slut på en hel del öar, så intresse finns det helt klart.
Tokens, NFT och deeds är bara att samla på sig nu, av alla sorter känns det som

Japp, finns mycket att sikta på.
45$ innan rabatt för de billigaste här känns fair, men det är de större ytorna jag tror kommer bli mest eftertraktade på sikt. Aftermath Islands har sålt slut på en hel del öar, så intresse finns det helt klart.
Tokens, NFT och deeds är bara att samla på sig nu, av alla sorter känns det som
Är markarealen begränsad? Finns det några garantier för hur länge dom driftar servrarna/håller igång projektet?
Det fanns något som hette "Second life" eller liknande förut, för säkert 15 år sedan, undrar just hur det slutade eller om det fortfarande är igång?

• Like
Reactions: Jox
Är markarealen begränsad? Finns det några garantier för hur länge dom driftar servrarna/håller igång projektet?
Det fanns något som hette "Second life" eller liknande förut, för säkert 15 år sedan, undrar just hur det slutade eller om det fortfarande är igång?
Begränsad så tillvida att det finns ett begränsat antal plots/paket per ö
Nej, det tror jag de är försiktiga med att lova. Dock är det bolag, så visst ansvar har de. Kan ställa frågan i deras telegram.
Second Life lever fortfarande såvitt jag vet

We are building the future of gaming and Social interactions, plan is to be here forever <-- svaret

Hej,

någon som har erfarenhet av Binance Visakort? Verkar ju smidigt att kunna använda kort kopplat direkt mot Binance...

Någon som har något favoritprojekt på Solana man kan grotta ner sig i?
Har lite torrt krut i min Solflare wallet att spekulera med.

Åh jisses. Suttit hela kvällen och försökt sätta mig in i denna värld (Främst NFT:s) och har aldrig känt mig så gammal, eller stressad av FOMO tidigare.
Helv* vilken djungel. :pompus::dead:

Åh jisses. Suttit hela kvällen och försökt sätta mig in i denna värld (Främst NFT:s) och har aldrig känt mig så gammal, eller stressad av FOMO tidigare.
Helv* vilken djungel. :pompus::dead:
Ja verkligen! Jag tänker mest att man borde börja göra NFTer av alla bilder man har o se om det är ngn som vill köpa dem för ett par miljoner.

Har koll på flera kul NFTprojekt. Ett av dem mintar om 24 minuter
Gissar att du är väl bevandrad i den världen?
Jag är fortfarande väldigt väldigt grön då jag mest haft krypto för prisspekulation.
Håller på att sätta mig in världen med OpenSea
Väldigt grön som sagt..

Gissar att du är väl bevandrad i den världen?
Jag är fortfarande väldigt väldigt grön då jag mest haft krypto för prisspekulation.
Håller på att sätta mig in världen med OpenSea
Väldigt grön som sagt..
Opensea har mest trafik och utbud, men har man ingen eth på polygon blir det dyrt. Finns workarounds men är lite halvkrångligt
Crypto.com/nft är smidigt, går att betala med från appen eller med kort osv. Växer och har en del bra.
Solana använder jag mest då det är billigt och finns stort utbud. Dock mycket skit och fake på opensea och solanart så man får kolla noga

Är också ny på detta och har mest köpt sådana som ger något mer, dvs longterm. Men ska börja jaga whitelist osv i större utsträckning så man kan flippa mer

Några teorier hur hur det kommer gå för Bitcoin framöver?

Jag trodde i min enfald att folk skulle kasta sig över krypto när aktiemarknaden är skakig men verkar ju följa börsen mer.

Funderar pp om det är dags att gå in igen...

Jag trodde i min enfald att folk skulle kasta sig över krypto när aktiemarknaden är skakig men verkar ju följa börsen mer.

Jag tänker att folk är väldigt nojiga över eventuella ryska skillz för att manipulera kurser/ägande av krypto.
Själv tickar jag in lite nu och då. Min prepper-portfölj behöver krypto.

En tanke som jag har haft ganska länge, efter att själv haft 2 st. bitcoinriggar (numera skrotade), är att man lika gärna kan
köpa Etherum och andra valutor som inte kräver lika mycket ström som ex. vis bitcoin.
Dels pga miljön förstås, men jag tror även att man i framtiden kommer att få upp ögonen för den sjuka energiförbrukningen som miningen kräver.
Senaste åren har väl Etherum ökat mer i värde än bitcoin? Eller följt utvecklingen i stort sett likadant?
Bitcoin är en sk "proof of work" valuta (energikrävande), i kontrast till proof of "stake valutor", som kräver mycket mindre.

Jag vet inte, men jag går in varje tisdag och köper Bitcoin för 10 euro (9,95 då Trijo tar 0.5% i courtage) och mitt "Trijo konto" slår lätt mitt ISK i dagsläget. Men det är ju inga stora summor som går till Bitcoin.

Tycker det är lite humoristiskt med dem som tror att krypto är en separat marknad som på något sätt skulle vara fristående från resten av världsekonomin, när kryptokursen mer eller mindre följer börsindex.

Tillbaka
Topp