• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Men det är ju upplagt för att folk ska gå in med så mycket pengar de kan då man i princip menar att det är en långsiktig investering och att det bara kan gå uppåt.

Alltså va? Typ alla "seriösa" krypto-forum osv och folk som vart i gejmet länge brukar i regel rekommendera att aldrig gå in med mer pengar än du har råd att förlora. Dvs, har du ont i magen när det dippar? Då är du inne med för mkt pengar. Svårt att sova när det dippar? Inne med för mkt pengar osv osv.

Alltså va? Typ alla "seriösa" krypto-forum osv och folk som vart i gejmet länge brukar i regel rekommendera att aldrig gå in med mer pengar än du har råd att förlora. Dvs, har du ont i magen när det dippar? Då är du inne med för mkt pengar. Svårt att sova när det dippar? Inne med för mkt pengar osv osv.
Har personligen aldrig stött på någon som sagt att det inte finns någon risk med kryptovalutor, att det endast kan gå uppåt osv osv.. Alla jag snackat med har varit väl medvetna om riskerna. Men det kanske bara är jag.

Ja, det vore väl om varningar enligt ovan utdelas.

Ja, härmed behöver man ju inte vara kunnig vare sig det gäller blockkedjeteknik eller marknadsanalys. Man kommer att bli miljonär. Enligt bitcoin-förespråkarna då.

Edit : Jag svarar alltså på @Torsten som menar att man inte bör tycka synd om folk som går in med mer pengar än vad de kan förlora på bitcoin. Men det är ju upplagt för att folk ska gå in med så mycket pengar de kan då man i princip menar att det är en långsiktig investering och att det bara kan gå uppåt.

Problemet är ju när man skall blanka en sån här idiotbubbla att man får vara väldigt försiktig, och bara använda en liten del av sitt kapital. Typ ta en position på max 1% av sitt kapital.

Har personligen aldrig stött på någon som sagt att det inte finns någon risk med kryptovalutor, att det endast kan gå uppåt osv osv.. Alla jag snackat med har varit väl medvetna om riskerna. Men det kanske bara är jag.
Tar dessa personer liknande risker med andra saker? :)

Jag ser samma människor som annars är extremt riskobenägna kasta sig in i detta. Fascinerade som sagt.

Tar dessa personer liknande risker med andra saker? :)

Jag ser samma människor som annars är extremt riskobenägna kasta sig in i detta. Fascinerade som sagt.
Väldigt blandat.. Vissa kör betting för flera tusen vecka in och vecka ut.. Andra har förvarat sina pengar på sparkonton..

Finns det andra "saker" som har liknande risk vs reward-ratio som Krypto har/haft?
https://sv.wikipedia.org/wiki/IT-bubblan ?

Att krypto varit extremt lönsamt det senaste året är det nog ingen som tvivlar på. Frågan är väl vad som händer i framtiden? Många som investerar och tar stora risker gör det ju för att avkastningen ska vara fortsatt hög. Om den inte är det så kan stora ägare bestämma sig för att ta ut sina pengar snabbt. Gissa vilka som då sitter kvar med en värdelös tillgång?

Jag har absolut inga belägg för att den kommer att gå ner. Jag vet inte ens om jag tror att den kommer att göra det. Jag skulle dock aldrig våga investera mina pengar i detta utan jag köper istället blint in mig i vintage-bubblan för Rolex. Det känns tryggare och ger mig en betydligt större glädje. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/IT-bubblan ?

Att krypto varit extremt lönsamt det senaste året är det nog ingen som tvivlar på. Frågan är väl vad som händer i framtiden? Många som investerar och tar stora risker gör det ju för att avkastningen ska vara fortsatt hög. Om den inte är det så kan stora ägare bestämma sig för att ta ut sina pengar snabbt. Gissa vilka som då sitter kvar med en värdelös tillgång?

Jag har absolut inga belägg för att den kommer att gå ner. Jag vet inte ens om jag tror att den kommer att göra det. Jag skulle dock aldrig våga investera mina pengar i detta utan jag köper istället blint in mig i vintage-bubblan för Rolex. Det känns tryggare och ger mig en betydligt större glädje. :)
Mjo. Samtidigt tror jag att många som varit med på den här resan ett tag redan gjort en ”delexit” och tagit ut en slant.

Så i ett scenario som du beskriver så skulle jag förstås bli sittande med svartepetter, samtidigt har jag ju redan gjort en vinst på min delexit.

Jag tror många har gjort som beskrivet ovan.

Mjo. Samtidigt tror jag att många som varit med på den här resan redan gjort en ”delexit” och tagit ut en slant.

Så i ett scenario som du beskriver så skulle jag förstås bli sittande med svartepetter, samtidigt har jag ju redan gjort en vinst på min delexit.

Jag tror många har gjort som beskrivet ovan.
Sure. Ponera att kursen ligger kvar kring 10-15k i ett halvår och sedan inträffar något dåligt så som tex ett förbud eller att en exchange försvinner med folks pengar. Tror du då att de som redan ligger på plus kommer att ligga kvar i bitcoins bara för att de tror på tekniken mm eller tror du att de kommer att ta ut sina pengar och placera dem någon annanstans där de antingen är säkrare eller ger en högre avkastning? Jag har svårt att se att det är samma pengar i krypto idag som det var innan det stora rejset i höstas. Kursen låg trots allt relativt stabilt mellan 2014 till 2017. Förväntningarna är helt annorlunda idag. Förr så placerade man pengar i krypton. Idag så investerar man.

Sure. Ponera att kursen ligger kvar kring 10-15k i ett halvår och sedan inträffar något dåligt så som tex ett förbud eller att en exchange försvinner med folks pengar. Tror du då att de som redan ligger på plus kommer att ligga kvar i bitcoins bara för att de tror på tekniken mm eller tror du att de kommer att ta ut sina pengar och placera dem någon annanstans där de antingen är säkrare eller ger en högre avkastning? Jag har svårt att se att det är samma pengar i krypto idag som det var innan det stora rejset i höstas. Kursen låg trots allt relativt stabilt mellan 2014 till 2017. Förväntningarna är helt annorlunda idag. Förr så placerade man pengar i krypton. Idag så investerar man.

Väldigt många av de som ser till så att 7% av courtaget på Avanza var handel med certifikat är garanterat vanliga Svenssons som hoppat på tåget sent.
Tvivlar på att det är särskilt mycket delexits bland dessa.

Fast folk pratar gärna om att bitcoin ska öka i värde typ 1000 procent om inom några år. Dvs man antyder att det är en långsiktig investering trots att volatiliteten är extremt hög.
Går man på det snacket är man antagligen typen som blir pålurad dammsugare för 30.000:- av dörrförsäljare, time share-lägenheter i Nueva E Stockholmo med mera. Alla har ett eget ansvar att analysera och gör man inte det har man bara sig själv att skylla. Lite som att köpa en nya Rolex Sub på eBay för 20.000:- och bli ledsen för att den var falsk...

Inte säker på att de båda extremerna motsäger varandra dock.
Jag tror att det är en bubbla, men tror att market cap kommer att gå över $1 tn.
Nej, självklart inte. Men att så många fortfarande tror att marknaden kommer nå en ny ATH efter kraschen igår förvånade mig lite.

Jag valde för övrigt "inte fan vet jag"..

Det beror väl helt på vilken exponering som kryptovalutor får i media samt hur tekniken utvecklas, det är förstås svårt att svara på.

Det har ju förekommit flera scams Mt Gox och nu senast Bitconnect - folk verkar helt resistenta och bryr sig föga. Troligtvis för att mediauppmärksamheten så stor och folk bara ser $$$$.

Väldigt många av de som ser till så att 7% av courtaget på Avanza var handel med certifikat är garanterat vanliga Svenssons som hoppat på tåget sent.
Tvivlar på att det är särskilt mycket delexits bland dessa.
Jag skrev att delexit var nog vanligare hos oss som varit med på resan ett tag, inte de som precis hoppat på.

Det beror väl helt på vilken exponering som kryptovalutor får i media samt hur tekniken utvecklas, det är förstås svårt att svara på.

Det har ju förekommit flera scams Mt Gox och nu senast Bitconnect - folk verkar helt resistenta och bryr sig föga. Troligtvis för att mediauppmärksamheten så stor och folk bara ser $$$$.
Absolut. Folk ser ju bara uppgången. Så länge det går upp i förväntad takt så lär ingen bry sig om stölder, förbud eller annat elände. Det som blir spännande att se är vad som händer om bitcoinet går tillbaka till en hyfsat stabil nivå. Alltså den behöver inte tappa värde; det räcker bara med om den ligger någorlunda still över en längre period. Då blir helt enkelt risk/reward-diskussionen aktuell. Så länge som folk tror att värdet kommer att tiodubblas på ett år så kan man gott leva med de risker som finns.

Jag tror att få människor ens tänker på hur kurvan faktiskt sett ut innan 2017. Bara i denna tråd så finns det de som säger helt galna påståenden. Kanske syftningsfel eller okunnighet. Vem vet.. Bitcoin har rent av halverats vissa år så det som skapar fantastiska siffror är i mångt och mycket det som hänt de senaste månaderna.

BTC har ju ökat med flera tusen % per år hitills, så är väl inte så konstigt.
A9D10C94-1F4F-441D-9135-CF4D00DDE51F.jpeg

Absolut. Folk ser ju bara uppgången. Så länge det går upp i förväntad takt så lär ingen bry sig om stölder, förbud eller annat elände. Det som blir spännande att se är vad som händer om bitcoinet går tillbaka till en hyfsat stabil nivå. Alltså den behöver inte tappa värde; det räcker bara med om den ligger någorlunda still över en längre period. Då blir helt enkelt risk/reward-diskussionen aktuell. Så länge som folk tror att värdet kommer att tiodubblas på ett år så kan man gott leva med de risker som finns.

Jag tror att få människor ens tänker på hur kurvan faktiskt sett ut innan 2017. Bara i denna tråd så finns det de som säger helt galna påståenden. Kanske syftningsfel eller okunnighet. Vem vet.. Bitcoin har rent av halverats vissa år så det som skapar fantastiska siffror är i mångt och mycket det som hänt de senaste månaderna.

A9D10C94-1F4F-441D-9135-CF4D00DDE51F.jpeg
Jag håller till fullo med om resonemanget med Risk/Reward om värdeutvecklingen mattas av. Då blir frågor som: - vad är det underliggande värdet? mer centrala. Idag 2017 känns det dock som att en vanlig medelsvensson som åker till Thailand varje år och kör XC60 mycket väl kan tycka det är OK att pumpa in 50k - 100k+ i krypto som ren spekulation. Personen i fråga har ju troligtvis lite på sitt ISK och väljer ju bara att fördela en större andel till något med hög risk.

Svider det för den personen att torska 100k eget insatt kapital eller 100k eget + 200k vinst? Ja, troligtvis.
Skadar det personens ekonomi nämnvärt? Nej, troligtvis inte.

Längtar kraftigt till BTC inte är standard som par mot alts. Just nu påverkar BTC-kursen alldeles för mkt hur resten av marknaden ser ut.
Vet inte om FIAT vore bästa alternativet eller mer stabil krypto som USDT osv men detta bör förändras inom snar framtid.

Sen ska vi inte ens tala om hur äckligt lång tid det tar att skicka BTC, fy fasen.
Tar det fortfarande lång tid för en transaktion att gå igenom?
Tycker knappt det handlas alls med BTC jämfört med dom andra stora.

Tillbaka
Topp