• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

1. Lower lows, lower highs.
2. Det går inte längre upp, vilket gör att inflödet av pengar från "normies" lär avta - vilket leder till lägre priser.
3. Mediala uppmärksamheten har börjat avta med de positiva nyheterna. Vilket gör att färre får upp ögonen för krypto = mindre pengar in.
4. Rent generellt följer mönstret det typiska bubbelmönstren och ska vi tro på det så är vi på nedgång.

Jag hittar mycket lite som talar för att det ska gå upp igen, förutom "det har alltid gjort det förut".

Lite statistik: Antalet nya subscribers till /r/cryptocurrency (på reddit) sen 1 december 2017.

vp.png

1. Lower lows, lower highs.
2. Det går inte längre upp, vilket gör att inflödet av pengar från "normies" lär avta - vilket leder till lägre priser.
3. Mediala uppmärksamheten har börjat avta med de positiva nyheterna. Vilket gör att färre får upp ögonen för krypto = mindre pengar in.
4. Rent generellt följer mönstret det typiska bubbelmönstren och ska vi tro på det så är vi på nedgång.

Jag hittar mycket lite som talar för att det ska gå upp igen, förutom "det har alltid gjort det förut".

1 & 2. Naturligtvis. Hur mycket gick hela marknaden upp under Q4 2017?

3. Har aldrig vart positiva nyheter i gammel media, så det där är bara skitsnack. Om du ser nyheter är det till 90% betalade annonser.

4. Vilket "typiskt" bubbelmönster syftar du på?

1 & 2. Naturligtvis. Hur mycket gick hela marknaden upp under Q4 2017?

3. Har aldrig vart positiva nyheter i gammel media, så det där är bara skitsnack. Om du ser nyheter är det till 90% betalade annonser.

4. Vilket "typiskt" bubbelmönster syftar du på?

1 & 2. Under q4 var det higher highs, lower lows. Helt annat mönster.
3. Fel. Var sjukt mycket om hur mycket priserna ökade.
4.
bubble-phases-1024x686.jpg

1 & 2. Under q4 var det higher highs, lower lows. Helt annat mönster.
3. Fel. Var sjukt mycket om hur mycket priserna ökade.
4.
bubble-phases-1024x686.jpg

1. Precis. Det var en jävla bull run som vi b.la ser effekterna av nu.

3. Nej. Det har aldrig vart "sjukt" mycket om krypto i traditionell media under dom 7-8 år eller vad det nu är krypto existerat.

4. Det du inte förstår är att vi troligtvis är vid awareness phase just nu :D

1. Precis. Det var en jävla bull run som vi b.la ser effekterna av nu.

3. Nej. Det har aldrig vart "sjukt" mycket om krypto i traditionell media under dom 7-8 år eller vad det nu är krypto existerat.

4. Det du inte förstår är att vi troligtvis är vid awareness phase just nu :D
Vi har helt olika tolkningar du och jag ;) Vi får se vem som har rätt till slut.

Denna är mer intressant, i mitt tycke.
growth.png
Fast det blir rätt svårt att se vad det faktiskt är som har hänt när man zoomar ut så långt... Vi kan ju inte direkt jämföra antalet nya subscribers 2016 med slutet på 2017 när vi hade vår bull run. Det jag ville visa med min bild är att antalet nya subscribers sakta sakta gått ner nu senaste tiden. Zoomar jag ut på exempelvis /r/monsterhunter ser vi ett liknande mönster. Kanske är det spelet också bara en bubbla? :D

Untitled.png

Är inte det "vackra" med trådens-mest-citerade-kurwa att vi/man aldrig vet var man är på den förrän efteråt, samt att vi/man aldrig vet skalan?
Det många tror var manian runt jul kan ju vara en awareness, fast med mer variation.

Kul är det oavsett!
Jag gick in med kaffepengar, och fast jag sålde "fel" så tjänade jag en liten slant. Gick in igen med liknande kaffepengar, också vid "fel" tid.
Jag är extremt nöjd att jag bara har småpengar i krypto, men kul är det!

Fast det blir rätt svårt att se vad det faktiskt är som har hänt när man zoomar ut så långt... Vi kan ju inte direkt jämföra antalet nya subscribers 2016 med slutet på 2017 när vi hade vår bull run. Det jag ville visa med min bild är att antalet nya subscribers sakta sakta gått ner nu senaste tiden. Zoomar jag ut på exempelvis /r/monsterhunter ser vi ett liknande mönster. Kanske är det spelet också bara en bubbla? :D

Untitled.png
Det jag ville visa är att growthen på Subben matchar prisutvecklingen. Nästan exakt.

@aLiter

För att ge dig ett exempel; .com-bubblan varade i ca 15 år. Ca 40% av USA's befolkning var investerade på ett eller annat sätt. Marketcap bara i USA låg på 5-6 trillion USD.

Krypto = ca 0.4% av USA har investerat, oklart vad marketcap är för enbart USA dock, så svårt att göra korrekt jämförelse. Några 100B USD iaf.

Sen vet vi alla vad som hände efter kraschen... :)

@aLiter

För att ge dig ett exempel; .com-bubblan varade i ca 15 år. Ca 40% av USA's befolkning var investerade på ett eller annat sätt. Marketcap bara i USA låg på 5-6 trillion USD.

Krypto = ca 0.4% av USA har investerat, oklart vad marketcap är för enbart USA dock, så svårt att göra korrekt jämförelse. Några 100B USD iaf.

Sen vet vi alla vad som hände efter kraschen... :)
Aktier är kopplade till tillväxt för företag och det finns något som går att mäta där, dvs har de nått tillväxtmålen?
Finns inget liknande för kryptos.
Jag har svårt att se 40 % av USA:s befolkning investera i kryptovalutor, i alla fall i de som finns tillgängliga idag.

Aktier är kopplade till tillväxt för företag och det finns något som går att mäta där, dvs har de nått tillväxtmålen?
Jag har svårt att se 40 % av USA:s befolkning investera i kryptovalutor, i alla fall i de som finns tillgängliga idag.
En fråga, hur ser du på krypto efter kraschen som varit (om vi definierar det som en krasch, vilket väl ändå verkar rimligt)?
Tror du på konceptet i någon form, eller ser du det som hänt som slutet på krypto, i alla fall i närtid (1-5 år typ)?

En fråga, hur ser du på krypto efter kraschen som varit (om vi definierar det som en krasch, vilket väl ändå verkar rimligt)?
Tror du på konceptet i någon form, eller ser du det som hänt som slutet på krypto, i alla fall i närtid (1-5 år typ)?
Jag tror några kryptos kommer överleva och jag tror att de har en framtid.
Tror att många kommer att dö ut.
Jag gillar kryptos :) jag gillar inte nuvarande värderingen dock.
Jag vill se mer real world adoption. Kryptos som koncept är coolt. Utveckling är dock rätt långsam och ofta ligger vi långt före i värderingarna sett till utvecklingen. Vilket är det som leder till krascher.

Ok. För att ge dig ett exempel som du kan koppla; Q3 och början av Q4 2017 trodde många att Ripple MÖJLIGTVIS skulle nå 1$ under slutet av 2018. Nu fick vi en helt sinnessjukt pump under Q4 av delvis XRP men även av hela marknaden.

Tycker du verkligen det är så konstigt att marknaden drar en kraftig korrektion? Det tycker inte jag.

Ok. För att ge dig ett exempel som du kan koppla; Q3 och början av Q4 2017 trodde många att Ripple MÖJLIGTVIS skulle nå 1$ under slutet av 2018. Nu fick vi en helt sinnessjukt pump under Q4 av delvis XRP men även av hela marknaden.

Tycker du verkligen det är så konstigt att marknaden drar en kraftig korrektion? Det tycker inte jag.
Jag tycker att den ökning vi haft inte är rimlig. Vart vi slutar vet jag inte. Men vi kommer inte tillbaka till nivåerna vi nådde vid pumpen igen, inte under detta år iaf enligt vad jag tror.

Jag tror några kryptos kommer överleva och jag tror att de har en framtid.
Tror att många kommer att dö ut.
Jag gillar kryptos :) jag gillar inte nuvarande värderingen dock.
Jag vill se mer real world adoption. Kryptos som koncept är coolt. Utveckling är dock rätt långsam och ofta ligger vi långt före i värderingarna sett till utvecklingen. Vilket är det som leder till krascher.
Tack för svaret!
Håller helt med om real word adoption,, och då är ju den typen av prisvariation som varit senaste månaderna helt orimlig.

Är inte det "vackra" med trådens-mest-citerade-kurwa att vi/man aldrig vet var man är på den förrän efteråt, samt att vi/man aldrig vet skalan?
Det många tror var manian runt jul kan ju vara en awareness, fast med mer variation.

Kul är det oavsett!
Jag gick in med kaffepengar, och fast jag sålde "fel" så tjänade jag en liten slant. Gick in igen med liknande kaffepengar, också vid "fel" tid.
Jag är extremt nöjd att jag bara har småpengar i krypto, men kul är det!
Mitt liv skulle kännas lite tomt utan krypto faktiskt. Har blivit en del av min vardag.

Men det kanske bara är jag som har ett tomt liv :D

Bitcoin är #1. I stort sett alla andra coins är övervärderade. Men jag tror inte Bitcoin kommer ha en bull-ride som förra året. Så det är helt klart att det inte är en short term-investering. Men den som förstår varför Bitcoin är viktigt förstår också varför den kan bli ännu större långt framöver ( ca fem år och framåt).

Jag tror mer på andra kryptos, tex Ripple som försöker sammarbeta med bankerna ist för att motarbeta/undvika dem som Bitcoin. Men Bitcoin kommer inte försvinna.

Reddit är skoj! Menar memes och sånt!

Men vill man lära sig om krypto bör man kolla på aantonops föreläsningar på Youtube. Q&as med Jimmy Song och Boxminings videos. Ameer Rosic är också bra.

Tillbaka
Topp