• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Owaysis

Cartier
Hmm, vet inte vad jag tycker om det hår släppet.. Just Moonswatchen ser rätt bra ut. Den designen funkar bra med bioceramic.

Den här ser lite för mkt ut som en leksak.
Sedan vet jag inte hur stor hypen kommer bli bland icke klockintresserade?
Flera jag känner som inte kan något alls om klockor har skaffat en Moonswatch då de trots allt känner till Omega och hela historien med månklockan osv.
Men Blancpain? Gemene man har absolut ingen aning om vad det är och när klockan kostar 400 dollar så har jag svårt att se att det här blir en lika stor succé som moonswatchen.
 

Urtyp

Audemars
Oklart vad du ordar om, alla fel på en vara är väl ursprungliga? Att de är dolda innebär inte att de inte är där eller att de inte skulle täckas av garanti/reklamationsrätten.
Ja ursprungsfel ska såklart gå att reklamera men alla fel som uppkommer med tid och användning är väl ändå inte ursprungliga? Det låter som att folk tror att bara för att något slutar fungera så ska det gå att reklamera och man har rätt till ersättning enligt svensk reklamationsrätt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja ursprungsfel ska såklart gå att reklamera men alla fel som uppkommer med tid och användning är väl ändå inte ursprungliga? Det låter som att folk tror att bara för att något slutar fungera så ska det gå att reklamera och man har rätt till ersättning enligt svensk reklamationsrätt.
Om det inte är handhavandefel bör reklamationen godkännas inom treårsperioden. Sedan är det alltid en fråga om vad felet är och om det är handhavandefel eller ej. Det är oberoende om det är garanti eller reklamationsrätt.

Känns dock som vi är bortom trådämnet nu så får nog avsluta detta här.
 

Urtyp

Audemars
Om det inte är handhavandefel bör reklamationen godkännas inom treårsperioden. Sedan är det alltid en fråga om vad felet är och om det är handhavandefel eller ej. Det är oberoende om det är garanti eller reklamationsrätt.

Känns dock som vi är bortom trådämnet nu så får nog avsluta detta här.
Njaaa, även om något går sönder vid normal användning har du ingen rätt till ersättning enligt reklamationsrätten, det behöver inte vara handhavandefel för att du ska bli nekad. Men nu ger även jag upp här och hoppas på mer relevanta inlägg. 👋
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Njaaa, även om något går sönder vid normal användning har du ingen rätt till ersättning enligt reklamationsrätten, det behöver inte vara handhavandefel för att du ska bli nekad. Men nu ger även jag upp här och hoppas på mer relevanta inlägg. 👋
Jo, du har rätt till ersättning enligt reklamationsrätten om något går sönder vid normal användning.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Någonstans i Asien

1694121538107.png
20 pers, är det allt? Var ju hundratals som som köade när de släppte MoonSwatchen
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Första intrycket var att klockorna såg ut som skit, men kan ändå sträcka mig till att de vita och orangea kan bli rätt schyssta sommarklockor om man bara sätter på något snyggare nato på dem. Just på sommaren kan ju plastigheten nästan vara något positivt. Den gula och den gröna ser dock helt förskräckliga ut…

I långa loppet är jag övertygad om att det här kommer förstöra för varumärket Blancpain. Folk säger att det öppnar ögonen hos en yngre målgrupp, men lite av poängen med vissa varumärken är ju att inte ”fel” människor känner till dem eller är intresserad av dem. Värdet i själva varumärket är att man har en snäv, begränsad målgrupp.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PNM

Scipio

Patek
2-Faktor
Det dröjer inte länge förrän de flesta ikon-klockor finns i plast. Det kommer att visa sig vara en viktig inkörsport till originalen och samtidigt tjänar de pengar. Jag ska köpa en grön. Den kommer alltid att sticka ut.
 

Urtyp

Audemars
Jo, du har rätt till ersättning enligt reklamationsrätten om något går sönder vid normal användning.
Återigen, detta gäller ENDAST ursprungsfel, bevisbördan ligger dessutom på dig. Saxat ur Riksdagen:

Många är det som lever i föreställningen att man är skyddad i hela tre år mot att till exempel vitvaror plötsligt ska gå sönder, om man inte själv orsakat felet. Så är dock inte fallet. Återförsäljare har i dag satt upp system för att skydda sig mot konsumenters krav som i praktiken gör det helt omöjligt för en vanlig konsument att få rätt mot återförsäljaren. Om en vara går sönder efter sex månader men innan tre år måste kunden bevisa att felet är ursprungligt för att få rätt mot återförsäljaren. Detta hindras effektivt av vissa återförsäljare genom att återförsäljaren sätter upp villkor för hur reklamationen ska gå till, så att ingen oberoende får anlitas för att ta reda på den verkliga anledningen till felet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Återigen, detta gäller ENDAST ursprungsfel, bevisbördan ligger dessutom på dig. Saxat ur Riksdagen:

Många är det som lever i föreställningen att man är skyddad i hela tre år mot att till exempel vitvaror plötsligt ska gå sönder, om man inte själv orsakat felet. Så är dock inte fallet. Återförsäljare har i dag satt upp system för att skydda sig mot konsumenters krav som i praktiken gör det helt omöjligt för en vanlig konsument att få rätt mot återförsäljaren. Om en vara går sönder efter sex månader men innan tre år måste kunden bevisa att felet är ursprungligt för att få rätt mot återförsäljaren. Detta hindras effektivt av vissa återförsäljare genom att återförsäljaren sätter upp villkor för hur reklamationen ska gå till, så att ingen oberoende får anlitas för att ta reda på den verkliga anledningen till felet.
Jag har svårt att tänka mig att det blir problem om något går sönder. Jag tror fortfarande på tillverkarnas heder. Nöjda kunder ger långsiktig lönsamhet.
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Första intrycket var att klockorna såg ut som skit, men kan ändå sträcka mig till att de vita och orangea kan bli rätt schyssta sommarklockor om man bara sätter på något snyggare nato på dem. Just på sommaren kan ju plastigheten nästan vara något positivt. Den gula och den gröna ser dock helt förskräckliga ut…

I långa loppet är jag övertygad om att det här kommer förstöra för varumärket Blancpain. Folk säger att det öppnar ögonen hos en yngre målgrupp, men lite av poängen med vissa varumärken är ju att inte ”fel” människor känner till dem eller är intresserad av dem. Värdet i själva varumärket är att man har en snäv, begränsad målgrupp.
Jag tror du har fel. Tror på positiva kort- och långtidseffekter hos Blancpain. I målgruppsanalysen finns ett värde att veta att man har ett begränsat utrymme att växa sin marknadsandel (inom just sina segment), men som varumärke finns inget egenvärde i detta. Detta är aldrig poängen med ett varumärke — du ser detta helt och hållet ur ett konsumentperspektiv — däremot finns en organisk eller planerad resa man gör för att vidga kundbasen där fler och fler känner till vm.

Jag tror inte målet med BP x Swatch varit att föryngra och nyrekrytera kunder till BP primärt, utan att stärka vms position inom sitt befintliga segment, hos den befintliga mg. För att växa marknadsandelen med ett par % eller åtminstone bibehålla eller inte minska. Detta samarbete och släpp ger de en anledning att prata om ff och BP och att deras existerande mg ens skulle köpa plastklockan också finns nog ej i plan. Detta samarbete är mest för Swatch skull ändå tror jag, öka volymförsäljning och varumärkesstärkande.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kul som fan ju! Ser stöddiga ut 🤘 Kommer garanterat bli positivt för både BP och Swatch.

En och annan svårmodig horologikramare kanske blir gnällig tillsammans med de gamla vanliga kvalitetperkronajägarna. Men gnällgubbarna kommer säkert ändå stå där
vid Swatchbilen eller styra om jobbresa till närmaste Swatchstore precis som med månswatch.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Återigen, detta gäller ENDAST ursprungsfel, bevisbördan ligger dessutom på dig. Saxat ur Riksdagen:

Många är det som lever i föreställningen att man är skyddad i hela tre år mot att till exempel vitvaror plötsligt ska gå sönder, om man inte själv orsakat felet. Så är dock inte fallet. Återförsäljare har i dag satt upp system för att skydda sig mot konsumenters krav som i praktiken gör det helt omöjligt för en vanlig konsument att få rätt mot återförsäljaren. Om en vara går sönder efter sex månader men innan tre år måste kunden bevisa att felet är ursprungligt för att få rätt mot återförsäljaren. Detta hindras effektivt av vissa återförsäljare genom att återförsäljaren sätter upp villkor för hur reklamationen ska gå till, så att ingen oberoende får anlitas för att ta reda på den verkliga anledningen till felet.
Det stämmer inte, det är gammal information. Sex månader var det enligt den gamla konsumentköplagen. I den nuvarande lagen gäller att säljaren måste bevisa att felet inte är ursprungligt fram till två år efter köp. Och om man har använt produkten på ett normalt sätt så anses alla fel vara ursprungliga.

"17 § Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art."
 
Senast ändrad:
Är det någon som vet vilket pris klockorna kommer att ha? Har läst allt mellan USD 400 - USD 3250. Det är ju automatiska verk och övriga klockor med Swatch eget urverk startar ju runt USD 1290 så förstår inte hur de ska ned på 400 men det är vad Hodinkee gått ut med.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Skillnad i pris och verk. Och att BP är mer anrikt?
Det där med att Blancpain är så jäkla anrikt hänger ju mer ihop med Bivers goda marknadsföring än nåt annat. Ok det har funnits ett BP märke länge men vad man har haft för position på marknaden har ju varit upp och ner. Omega är ju ett brand som i högre grad har varit högt på prestigestegen under en lång tid.
Jag skulle säga att varumärket Omega har betydligt mer att riskera med ett Swatch x samarbete än Blancpain. Ok, hade man prånglat ut en quartz FF så hade det ju lirat illa med Bivers gamla löfte men så blev det ju inte.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Kul som fan ju! Ser stöddiga ut 🤘 Kommer garanterat bli positivt för både BP och Swatch.

En och annan svårmodig horologikramare kanske blir gnällig tillsammans med de gamla vanliga kvalitetperkronajägarna. Men gnällgubbarna kommer säkert ändå stå där
vid Swatchbilen eller styra om jobbresa till närmaste Swatchstore precis som med månswatch.
Inte jag! Ska fortsätta att bara gnälla.
 
Topp