• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Er jo samme prinsipp på Tissot og Powermatic80. BTW: Er ikke reklamasjonsperioden i Sverige 5 år - så en BPxSwatch får lik garantiperiode som 5 år?
3 år, om nu Swatch får för sig att sälja dem i Sverige.
Den verkar inte gå att köpa i Sverige, om jag förstått det rätt. Swatch har ingen återförsäljare här.
Återförsäljare finns, men ingen Swatchbutik längre.
 

H21

Omega
2-Faktor
Bilen har setts i London...

nintchdbpict000186025382-e1492692310520-850x1000 (1).jpg
Haha!! Älskar detta 😂
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fyfan vad ledsamt loggar man in efter 1 veckas uppehåll och ser detta…

har drömt om en BP Bathyscape since release. Läst på en del, sett massvis på tuben, trodde lixom BP aldrig skulle vika sig för massan trots några tveksamma LE modeller. Och så kommer det…..
Vetifan men antar att jag tillhör Oldboys numera, bättre förr gubbe, gnällig utdaterad wiZzz..


Tesla och en bioceramic klocka…dedu!
 

Urtyp

Audemars
Tre års reklamationsrätt. Det har man oavsett vad tillverkaren lämnar för garanti.
Mvh / Sverker
Fast det är stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätt gäller endast fel som varit där från början. Dvs inte fel som uppstått efter användning eller något som pajat efter att garantitiden på två år gått ut.
 

Urtyp

Audemars
Tycker du den skiljer sig mot reklamationsrätten? De lät rätt lika efter att ha ögnat igenom den. Garanti är ju även den för ursprungliga defekter? Eller missar jag något?
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra här. Det jag ville få fram är att garanti och reklamationsrätt är två helt olika saker. Det verkar som om många tror att den svenska reklamationsrätten på tre år är samma sak som att garantin man nu råkar få av en tillverkare ska gälla i tre år. Så är det ju verkligen inte.

Edit: Här är det jag ville få fram:

Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får "reklamera" varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra här. Det jag ville få fram är att garanti och reklamationsrätt är två helt olika saker. Det verkar som om många tror att den svenska reklamationsrätten på tre år är samma sak som att garantin man nu råkar få av en tillverkare ska gälla i tre år. Så är det ju verkligen inte.
I praktiken är det oftast samma sak enligt mig. Sällan garantierna är speciellt generösa i villkoren mer än att de ibland gäller en lång tid. I fallet ovan ser jag ingen skillnad mellan garantins villkor och den lagstadgade reklamationsrätten?
 

Urtyp

Audemars
I praktiken är det oftast samma sak enligt mig. Sällan garantierna är speciellt generösa i villkoren mer än att de ibland gäller en lång tid. I fallet ovan ser jag ingen skillnad mellan garantins villkor och den lagstadgade reklamationsrätten?
Haha, ja jag läste slarvigt på Swatch sidan. Missade helt "som existerade vid tidpunkten för inköpet". 🤦‍♂️
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra här. Det jag ville få fram är att garanti och reklamationsrätt är två helt olika saker. Det verkar som om många tror att den svenska reklamationsrätten på tre år är samma sak som att garantin man nu råkar få av en tillverkare ska gälla i tre år. Så är det ju verkligen inte.

Edit: Här är det jag ville få fram:

Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får "reklamera" varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten.

I praktiken är det oftast samma sak enligt mig. Sällan garantierna är speciellt generösa i villkoren mer än att de ibland gäller en lång tid. I fallet ovan ser jag ingen skillnad mellan garantins villkor och den lagstadgade reklamationsrätten?
Garanti = näringsidkaren har bevisbördan för felet under hela den eventuellt avtalade garantitiden.
Reklamation = omvänd bevisbörda första två åren därefter har konsumenten bevisbördan år tre.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fyfan vad ledsamt loggar man in efter 1 veckas uppehåll och ser detta…

har drömt om en BP Bathyscape since release. Läst på en del, sett massvis på tuben, trodde lixom BP aldrig skulle vika sig för massan trots några tveksamma LE modeller. Och så kommer det…..
Vetifan men antar att jag tillhör Oldboys numera, bättre förr gubbe, gnällig utdaterad wiZzz..


Tesla och en bioceramic klocka…dedu!
BP delar bara ut leksaker till barnen. Riktiga BP är intakt. De bor inte ens på samma adress.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Fast det är stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätt gäller endast fel som varit där från början. Dvs inte fel som uppstått efter användning eller något som pajat efter att garantitiden på två år gått ut.
Jo jag förstår att det är olika villkor. Men jag uppfattade det som att frågeställningen gällde specifikt reklamationsrätt. Diskussionen om skillnaden mellan villkoren tänker jag inte ge mig in på. Det var alldeles för länge sedan jag läste på om sådant. :)
 

Urtyp

Audemars
Jo jag förstår att det är olika villkor. Men jag uppfattade det som att frågeställningen gällde specifikt reklamationsrätt. Diskussionen om skillnaden mellan villkoren tänker jag inte ge mig in på. Det var alldeles för länge sedan jag läste på om sådant. :)
Dom garanterar att den funkar när du får den i handen. Inget mer än så. Ja det är vad jag läste på både garanti och reklamationsrätt iaf. 🤣😆
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Jag gillar de här! Arctic för passningen till radio active-symbolen + ganska snygg!, Antarctica pga snygg! Och den gula pga tooligt scuba-varsel-gul (kom att tänka på den gamla iof orange, men men, stötsäkra nokia-mobilen haha). De känns alla kul, som 80- och 90-tals swatch!

Tror också, som jag sa i början av tråden, att detta inte alls är negativt för Blancpain. Utanför kretsen av närmast sörjande (de som redan äger en, de som är samlare och/eller klocknördar… typ sådana som oss) så är varumärkeskännedomen låg och marknadsandelen i deras segment gissningsvis hyfsat låg också… bara att få en anledning att berätta historien om ff och att vm BP kommer att nämnas gång på gång iom detta släppet skapar positiva kort och långsiktiga effekter för BP. Så fungerar marknadsföring. The long (varumärkesbyggande) and the short (säljdrivande) of it.

Vad gäller detta släppet (och Moonswatch!) tror jag framför allt, och helt enligt plan, att det mest gynnar Swatch (en aspekt vi kanske glömmer som mest är intresserade av de andra varumärkena, BP eller Omega). Swatch är kanske lite på dekis sedan glansdagarna… och Swatch Group värderar såklart volymförsäljningen som Swatch står för.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dom garanterar att den funkar när du får den i handen. Inget mer än så. Ja det är vad jag läste på både garanti och reklamationsrätt iaf. 🤣😆
Oklart vad du ordar om, alla fel på en vara är väl ursprungliga? Att de är dolda innebär inte att de inte är där eller att de inte skulle täckas av garanti/reklamationsrätten.
 
Topp