• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Inte jag! Ska fortsätta att bara gnälla.
Bra, respekt 🤛

Jag kommer fortsätta hissa klockorna och tycka att SWG är smarta men sen ändå inte köpanån. Precis som med månplastklockorna. Köpte åt en polare när swatchbilen stannade utanför jobbet och en annan gång la jag pengarna på godis och prylar till ungarna på flygplatsen i Geneve trots att de hade fullt med kulörta månplastklockor I swatchshopen.

Bra, respekt 🤛

Jag kommer fortsätta hissa klockorna och tycka att SWG är smarta men sen ändå inte köpanån. Precis som med månplastklockorna. Köpte åt en polare när swatchbilen stannade utanför jobbet och en annan gång la jag pengarna på godis och prylar till ungarna på flygplatsen i Geneve trots att de hade fullt med kulörta månplastklockor I swatchshopen.
Också en bra taktik! Jag ska förresten inte bara gnälla. Väskan var cool. En sådan skulle jag faktiskt vilja ha.

Tyvärr så tror jag inte den kommer bli en hit som MoonSwatchen, för mycket Swatchlook för klocknördarna, och för dyr och okänt märke för Swatch kunden! Dock så gillar jag den!

Lite oroväckande att gångreserven är nere på 10h efter tre år. Hittade en blogg där ett verk monteras ned, känns inte som något som är menat att hålla särskilt länge:
Fick en Sistem51 ur första serien för ett tag sedan. Den höll bara cirka ett år hos förra ägaren trots en ganska stillsam livsstil och att den användes i rotation med hans Rolex. Bara en datapunkt säger inte mycket såklart. Men det verkar ju inte direkt lovande. Plockade fram den nu och slås av hur billig den känns. Högljudd rotor som till och med låter billig. Likadant när jag drar upp den med kronan. Det känns och låter som skräp verkligen. Har haft många av Swatch kvartsvarianter och med undantag för vridringarna på dykarmodellerna känns de betydligt mer gedigna. Även Swatch Automatic från 90-talet känns som ett par divisioner upp i kvalitet. De hade mer konventionella ETA-verk och kostade mindre än Sistem51. Nu gissar jag väl att ETA har hunnit förbättra Sistem51 sedan de introducerades. Men att lägga 4400 kronor på något som ens påminner om det här skräpet känns fullständigt absurt för mig.
20230908_152817.jpg

Garanti = näringsidkaren har bevisbördan för felet under hela den eventuellt avtalade garantitiden.
Reklamation = omvänd bevisbörda första två åren därefter har konsumenten bevisbördan år tre.
Jag får verkligen inte ihop det du skriver om reklamation, om bevisbördan är omvänd är den väl konsumentens även de första två åren? Jag kanske bara är trött.....

On topic så skulle jag gärna ha en Arctic eller Pacific men köper nog begagnat om de håller några år

Har jag förstått det rätt att släppen gällande dessa klockor kommer vara densamma som SwatchXOmega?
Endast Swatchbutiker och en viss tid på dagen?

Första intrycket var att klockorna såg ut som skit, men kan ändå sträcka mig till att de vita och orangea kan bli rätt schyssta sommarklockor om man bara sätter på något snyggare nato på dem. Just på sommaren kan ju plastigheten nästan vara något positivt. Den gula och den gröna ser dock helt förskräckliga ut…

I långa loppet är jag övertygad om att det här kommer förstöra för varumärket Blancpain. Folk säger att det öppnar ögonen hos en yngre målgrupp, men lite av poängen med vissa varumärken är ju att inte ”fel” människor känner till dem eller är intresserad av dem. Värdet i själva varumärket är att man har en snäv, begränsad målgrupp.
Ingen normal människa idag vet vad Blancpain är. Detta kommer sätta Blancpain på kartan och samtidigt rädda Swatch genom ökad omsättning. Win win. Knappast så att Omega tog en törn av MoonSwatch.

Blancpain har bara producerat några tusen av 45mm BP FF. Om fler kan få upp ögonen för märket så kommer de tjäna stort på det förutsatt att de kan utöka produktionen.

Jag är inte alls bekant med blancpain, jag vill endå ha en. Faktum är att jag är mer attraherad av moonswatch igen. Jag hoppas de fortsätter göra såna här för det vore kul med en samling säg 6st färgglada plastklockor alla olika.

Det enda jag ogillar är otillgängligheten. Om man bor på landet och inte har möjlighet att resa så blir man väldigt exkluderad och begränsad till andrahandsmarknaden.

Tills de gör det eller jag har möjlighet att besöka en swatch butik kommer jag fortsätta köpa homager istället.

Den enda Swatch-klockan jag någonsin har ägt är den klassiska, neonfärgade Grand Prix-modellen från 90-talet. Inspirerad av den har jag skapat en Photoshop-version som visar hur en "collab” mellan Blancpain och Swatch skulle kunna ha sett ut om den hade lanserats i början av 90-talet :)
1990.jpg

Vänligen,
Martin

Den enda Swatch-klockan jag någonsin har ägt är den klassiska, neonfärgade Grand Prix-modellen från 90-talet. Inspirerad av den har jag skapat en Photoshop-version som visar hur en "collab” mellan Blancpain och Swatch skulle kunna ha sett ut om den hade lanserats i början av 90-talet :)
1990.jpg

Vänligen,
Martin
Betydligt bättre än vad Swatch Group klämt ur sig. Tryck i ett kvartsverk med djupmätare också så blir till och med en surpuppa som jag sugen. :)

Swatch gör ju kanske inga premiumdykare direkt (jag har min enbart för att kunna checka av den på listan, men den är på tok för tjock på höjden för min smak) men jag har svårt att se hur Blancpain skulle skadas av ett sådant samarbete. Ur PR-perspektiv är det mest troligt en win-win.
16940110006751048132681507757759.jpg
Nej. På samma sätt som en gemensam lansering av en ny Fiat 296 Abarth till en tredjedel av priset skulle vara fördelaktigt för Ferrari. Eller en ny VW Porsche 913. För Er som fattar analogin.

Nej. På samma sätt som en gemensam lansering av en ny Fiat 296 Abarth till en tredjedel av priset skulle vara fördelaktigt för Ferrari. Eller en ny VW Porsche 913. För Er som fattar analogin.
Skillnaden ligger väl i att de flesta vet vad en Ferrari eller Porsche är. Hur många av de känner till Blancpain? De får ju ut varumärket till en bredare publik i och med detta. Bra eller dåligt är ju svårt att avgöra nu.

Sen om det är en ”skitprodukt” eller inte, enbart baserat på specs, videos eller bilder online är ju också rätt svårt avgöra nu. Jag respekterar iallafall de som väljer att köpa en sen - to each their own.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp