• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Kortsiktigt bra för Blancpain då fler får upp ögonen för detta märke. Långsiktigt tror jag inte det gynnar. Klockan är fin och färgerna roliga men för de pengarna är man nästan uppe i en klart mer gedigen klocka, typ Hamilton Khaki. Jag tror inte det här typen av samarbeten är rätt väg för de finare märkena av Swatch Group att gå.
Målgruppen skulle aldrig köpa en Hamilton istället.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor

mmh

Panerai
2-Faktor
Pricing & Availability
Price: $400
Availability: September 9, 2023
Limited Edition: No, but only available at Swatch physical retail locations

Dessutom ser det ut som att alla Swatch butiker inte säljer denna, om nu informationen här stämmer https://www.swatch.com/fi-fi/stores?collection=sp. Moonswatch säljs i betydligt fler butiker. Kanske de begränsar tillgängligheten i början så att det blir långa köer där BlancSwatchen säljs ;)
 
Alla kanske tänker samma sak, men...

… ju mer jag tänker på det så är min analys följande…

Swatch-Group har i mångt och mycket professionaliserat och kommersialiserat klockvärlden - och kanske därmed räddat många klockmärken som annat skulle ha dött ut - det går inte att överskatta Swatch Group roll i detta…
Men nu kommer notan för räddningsprojektet :)
"Ställ Er snällt i kö, vänta länge, kör en ’bioceramic’ (plast) -kopia av klassiker till ett pris som är oändligt större än produktionskostnaden…"
Första året med Moonswatch såldes ju mer än 1.000.000 klockor…

Till sist får man alltid betala :)

En sista tanke, när jag tittar på min Speedy och på min FF... Varför känner jag att jag redan har betalat?

Simma lugnt
 

Bilagor

  • IMG_1121.png
    IMG_1121.png
    1.9 MB · Visningar: 9

Scipio

Patek
2-Faktor
På Hodinkee sa de att de introducerade endast helt nya färger/nyanser, dvs ingen som redan fanns i Moonswatch. Men det kan såklart vara en efterkonstruktion.
Det låter som att det kan stämma. En ocean kan vara mörkt blå men aldrig svart. Samtidigt är de nog noga med att inte förknippas med det Ryssland gör med sitt folk just nu. Putin är den mest kända självutnämnde ambassadören för Blancpain. Något Blancpain inte är så glada över, kan jag tänka mig. Därför är en Black See-modell otänkbar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det låter som att det kan stämma. En ocean kan vara mörkt blå men aldrig svart. Samtidigt är de nog noga med att inte förknippas med det Ryssland gör med sitt folk just nu. Putin är den mest kända självutnämnde ambassadören för Blancpain. Något Blancpain inte är så glada över, kan jag tänka mig. Därför är en Black See-modell otänkbar.
Orsaken är nog mer att riktiga FF har svart tavla, vridring och strap……får inte vara för likt en klocka på 100k+…….
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kul att det var på riktigt. Men synd att det inte blev någon svart version.

Kanske tog de bort den svarta, som sannolikt skulle ha hetat Svarta Havet?

Det låter som att det kan stämma. En ocean kan vara mörkt blå men aldrig svart. Samtidigt är de nog noga med att inte förknippas med det Ryssland gör med sitt folk just nu. Putin är den mest kända självutnämnde ambassadören för Blancpain. Något Blancpain inte är så glada över, kan jag tänka mig. Därför är en Black See-modell otänkbar.
Enkelt svar som inte behöver spekuleras i ju. Dem gjorde klockor efter de fem världshaven. Svarta havet är inte ett av dom :)
IMG_6702.jpeg
 

PNM

Panerai
Den där var ju bättre än de andra riktiga, snyggt jobbat 😎
Verkligen. Men som Aurum påpekade, MoonSwatch var ju inte heller fullträffar rakt av (Venus var ju bedrövlig och ganska så taffligt att göra en dockhusklocka för att anspela på det feminina - lite mer subtilt tack…). Man blir lite nyfiken på vad det sitter för designers på swatch när majoriteten av alla amatör mock-ups ser bättre ut än den faktiska releasen…
 

wayne007

Omega
2-Faktor
Jag blir riktigt sugen på att ta flyget till Danmark inatt för att ställa mig i kö tidigt 😅😅😅


Det känns dock inte riktigt värt det då jag kan köpa den av en gråis och komma lite billigare undan än en flygbiljett och ev hotell 😂
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag blir riktigt sugen på att ta flyget till Danmark inatt för att ställa mig i kö tidigt 😅😅😅


Det känns dock inte riktigt värt det då jag kan köpa den av en gråis och komma lite billigare undan än en flygbiljett och ev hotell 😂

Säg inte det… 😅
Någon som tippar emot när man på K&S och blocket ser lördagkväll/söndagmorgon annonser som:
”helt fantastiskt klocka, hade tänkt behålla men annat kom upp. Som ny, inköpt för några timmar sedan i butik. Billigaste på eBay och chrono24 är 30k, jag lägger mig lite under”.

Pris: 27.000kr, + frakt (för synd gå miste om fraktpengarna)

🙈
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jag blev sugen, för mig var detta en kul klocka med en rolig baksida. Jag kommer köpa om jag kommer över på ett smidigt sätt 👍🏼

Gällande urverken - byter de hela urverket när/om det kraschar då?
 

DrDre

Patek
Jag blev sugen, för mig var detta en kul klocka med en rolig baksida. Jag kommer köpa om jag kommer över på ett smidigt sätt 👍🏼

Gällande urverken - byter de hela urverket när/om det kraschar då?
Enl vad jag har förstått så är urverket helt inkapslat och går inte att ta isär (om man har ambitionen att sätta ihop det igen 😀 ).

Så frågan är om det går att byta hela urverket när det är dags eller om det bara är att slänga hela klockan.
 

wayne007

Omega
2-Faktor
Säg inte det… 😅
Någon som tippar emot när man på K&S och blocket ser lördagkväll/söndagmorgon annonser som:
”helt fantastiskt klocka, hade tänkt behålla men annat kom upp. Som ny, inköpt för några timmar sedan i butik. Billigaste på eBay och chrono24 är 30k, jag lägger mig lite under”.

Pris: 27.000kr, + frakt (för synd gå miste om fraktpengarna)

🙈

Säljer dom den för 4,4 så känns 30k lite överpris 😂😂😂😂

Men om jaha ska räkna med flygbiljett o hotell så är det minst, 4,4+4= 8,4k.

Så runt 7-8 är väl en OK deal 😂😅
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Synes denne BlancpainxSwatch var mye bedre enn MoonSwatch opplegget. Konseptet virker mer gjennomtenkt denne gangen. De mest fargerike her ser ut som takras (norsk for "fula"). De mer anonyme fargene sitter mye bedre. Men, 5000 kroner for en slik plastklokke er jo litt overkill. IMHO.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Enl vad jag har förstått så är urverket helt inkapslat och går inte att ta isär (om man har ambitionen att sätta ihop det igen 😀 ).

Så frågan är om det går att byta hela urverket när det är dags eller om det bara är att slänga hela klockan.
Tack för svar. Hoppas verkligen att det går, även om det är väldigt ohållbart i längden kan jag tycka..
 

Pater J

Omega
Inte för att vara finkeloljan i groggen men det här känns dansband lång väg. Det vill säga ibland proffsiga musiker som KAN spela bra musik spelar dansband endast för att tjäna några kronor tills man slår igenom med det andra mer seriösa bandet. Jag är nog lite alltför förtjust i kvalitet för att uppskatta ett dylikt tilltag som detta.

Som någon nämnde om sin syn på Omega så falnar tyvärr mitt anseende gentemot Blancpain efter det här. Det är ju lite av luderfasoner när man är beredd att förnedra sig för kortsiktiga pengar.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Inte för att vara finkeloljan i groggen men det här känns dansband lång väg. Det vill säga ibland proffsiga musiker som KAN spela bra musik spelar dansband endast för att tjäna några kronor tills man slår igenom med det andra mer seriösa bandet. Jag är nog lite alltför förtjust i kvalitet för att uppskatta ett dylikt tilltag som detta.

Som någon nämnde om sin syn på Omega så falnar tyvärr mitt anseende gentemot Blancpain efter det här. Det är ju lite av luderfasoner när man är beredd att förnedra sig för kortsiktiga pengar.
Jag förstår helt hur du tänker men i jämförelse med falska klockor som finns i överflöd, är det är helt ok. Det känns bättre att Swatch och Blancain tjänar pengarna på ett ärligt sätt än att förfalskare gör det.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Inte för att vara finkeloljan i groggen men det här känns dansband lång väg. Det vill säga ibland proffsiga musiker som KAN spela bra musik spelar dansband endast för att tjäna några kronor tills man slår igenom med det andra mer seriösa bandet. Jag är nog lite alltför förtjust i kvalitet för att uppskatta ett dylikt tilltag som detta.

Som någon nämnde om sin syn på Omega så falnar tyvärr mitt anseende gentemot Blancpain efter det här. Det är ju lite av luderfasoner när man är beredd att förnedra sig för kortsiktiga pengar.
Fler som tycker som du 💀

IMG_1263.jpeg
IMG_1262.jpeg
 

PNM

Panerai
Jag kan inte bestämma mig var jag står (purist kontra libertarian) men jag hoppas att detta floppar denna gång så klockvärlden kan gå vidare - det var vågad idé och blev en tillfällig yra men dog snabbt - så att inte detta befäster sig som någon standard…

Om inte annat för att jag ogillar slit och släng mentaliteten generellt…
 
Topp