• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Fathoms og fathoms, fru Blom.

1 fathoms = 1 favn = 183cm. Altså den lengde man strekker ut hendene maksimalt når man trekker tauet opp fra vannet for å måle havdybde. Artig når man vet at folk på 1950-tallet var lavere enn i dag. En favn (fathom) er fra fingerspis til fingerspiss når man holder hendene ut til siden. Den avstanden er nesten alltid det samme som høyden på personen. Så, 183cm og 50 fathoms gir 91,5 meter. Gjennomsnittshøyden for menn i Nederland (en av klodens høyeste mennesker) i 2022 er 182,5cm og altså mindre enn 1 fathoms.

/rant
 
Screenshot_20230909_193218_Chrono24.jpg


Får se hur många som slår till på de där priserna. 😅
 
Kommer inte köpa detta oservicebara skit för 5 eller vad den nu kostar. Lite högre kvalitét och servicebart verk så skulle inte jag sett upp mot 10k som dumt.

Nu är det 5 i sjön imo. Gillar inte ens färgerna eller de fejdade tavlorna.
Det borde inte vara några problem att göra det för 4400 heller. De kunde sälja plastklockor med ETA 2840 eller 2842 för 550 kr 1994. Det motsvarar väl runt 900 korrigerat för inflation. Nu bytte / byter man väl hela verket i och för sig. Men de går att serva åtminstone.
20230909_193542.jpg
 
Kommer inte köpa detta oservicebara skit för 5 eller vad den nu kostar. Lite högre kvalitét och servicebart verk så skulle inte jag sett upp mot 10k som dumt.

Nu är det 5 i sjön imo. Gillar inte ens färgerna eller de fejdade tavlorna.
Tissot PRX Powermatic 80 koster snart 10.000 og har heller ikke et urverk man kan utføre service på - men bare byttes ut. Så, ting går egentlig feil vei - og mange merker holder fanen høyt når de gjelder "Sustainability". Egentlig er det jo Rolex, PP, AP, FPJ, Casio G-Shock, etc som er de facto "sustainable" med tanke på produktets egenskaper.
 
Tissot PRX Powermatic 80 koster snart 10.000 og har heller ikke et urverk man kan utføre service på - men bare byttes ut. Så, ting går egentlig feil vei - og mange merker holder fanen høyt når de gjelder "Sustainability". Egentlig er det jo Rolex, PP, AP, FPJ, Casio G-Shock, etc som er de facto "sustainable" med tanke på produktets egenskaper.
Det går alldeles utmärkt att serva ett PM80-verk. Det görs dock generellt inte av Swatch Group vid vanliga serviceärenden av kostnadsskäl, det används ett utbytessystem istället.
 
Det går alldeles utmärkt att serva ett PM80-verk. Det görs dock generellt inte av Swatch Group vid vanliga serviceärenden av kostnadsskäl, det används ett utbytessystem istället.
Ja, precis som Seiko swappar många billiga verk. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt att byta ut vissa verk än att serva.
 
Fan jag e så sjukt sugen! Åker till Dallas och Huston i november och båda har Swatch butiker (Inte helt sugen på att ge mig ut på shopping då den dag jag har ledigt är det Black Friday!) Hoppas man har lite flyt :D Måste ända säga att lådan får en A+ och är en jätte höjare från den tidigare versionen.
 
Har inte perezcope's argument bortom screenshotten här men det känns ju som en ensidig skildring. Kronan är väl bara en komponent och vattentäthet är ju något klocktillverkare kämpade med att uppnå långt innan scuba var påtänkt. Som jag förstod det så var en av anledningarna till att Subben länge inte hade en "unidirectional" vridring utan bara friktionslås att Blancpain hade patent på den lösningen (och kravet på att ha den kom från de militärdykare som var med om att dra upp specen på den klocka de eftersökte)? Och det är ju en lika stor del av det som definierar ett dykarur, täthet, säker tidtagning och hög läsbarhet under vatten.

Sanningen har väl alltid varit, precis som med den automatiska kronografen, att flera olika tillverkare jobbade samtidigt mot att komma fram med en typ av produkt och vem man anser vara först blir en definitionsfråga (där PR-avdelningarna på respektive bolag såklart väljer den definition som passar just dem)..

Poängen är väl att Fifty Fathoms släpptes 1953 och Submariner 1954. Det är väl det som anspråket bygger på. Sen är det ju en lite tramsig debatt oavsett med sådana hårklyverier. Klart är väl att båda märkena kan ses som pionjärer.

TOG släpptes 53, tror personligen Rolex var före här då de lär ha planerat och testat produkten innan lansering. Lite seriösare företag. De hade ju redan Zerograph och någon Panerai med vridring innan dess. Hade varit kul med lite fakta i saken men än så länge har jag inte sett något vettigt.

Jag forstar, men nar man ansoker om ett patent eller ej kan vara en indikation pa NAR man kom fram till en produkt, men det kan ocksa vara endast en ansokan om ett patent. Blancpain FF med sin roterande glasring producerades fore Rolex Submariner. Men inte for att klyva harstran hit eller dit, Hans Wilsdorf far ju kanske anses vara en av historiens mest effektiva nar det handlade om marknadsforing och att ta patent pa saker som i flera fall trots allt redan var uppfunnet av nagon annan.

Ursakta avsaknadeen av svenska bokstaver. Jag sitter med ett franskt tagentbord.

Tvek att han vet något nytt som inte någon annan vet, är nog klickbait alternativt att han är lite fanboy. Först ut i butik är först i min värld. Patent är bara formalia. Annars kan man dra det till första ritningen, prototypen, när fabriken byggdes, när konstruktören föddes,.... big bang osv

I min värld finns en klocka när den är tillverkad.

Ny artikel med mer info.

 
Gillar idén med att hedra och återuppliva den första dykarklockan och några modeller ser onekligen fina ut på bild men hur kan man rättfärdiga priset för detta överprisade skräp som drivs att ett plastigt urverk.

Efter Moonswatch hypen trodde jag hype galenskapen skulle upphöra efter att tom klocksäljare kallar det för det största lurendrejeriet med missfärgningar på huden som resultat men köerna utanför butikerna säger mig att Swatch har en stor fanskara världen över som utan tvekan skulle kunna betala priserna på Chrono24.
Bra snabba $$ för Swatch som kryddar kommande årsrapporter på försäljning men frågan är när ett framtida kommande negativt media drev kommer skada Swatch varumärke långsiktigt.
 
För mig är det obegripligt. MoonSwatchen var ett fult mysterium för mig när den kom, och den här ser ju ännu värre ut, ser bedrövligt billig ut på bilderna. Men uppenbarligen finns en efterfrågan, så jag antar att jag har fel helt enkelt 😁 Tur att man tycker olika.
 
Häromdagen såg jag den där Smart-bilen som har en Aston Martin logga lite här o där. Nån som kommer ihåg den? Undrar varför den bilen dök upp i tankarna nu…
 
För mig är det obegripligt. MoonSwatchen var ett fult mysterium för mig när den kom, och den här ser ju ännu värre ut, ser bedrövligt billig ut på bilderna. Men uppenbarligen finns en efterfrågan, så jag antar att jag har fel helt enkelt 😁 Tur att man tycker olika.
Jag håller med. Jag förstår uppenbarligen inte hur folk funkar, hade helt fel om hur det skulle utveckla sig med MoonSwatch. Kanske för att jag inte själv lider av FoMO, snarare motsatsen. När jag känner att någon försöker manipulera mig till att köpa något (t.ex. "limited edition"), så får jag en antireaktion i stället.

Men ska man vara ärlig så tycker jag att de gjort lite mer av den här. Det är större variation, inte bara olika färg och dekorationer. Vissa har siffror på tavlan, vissa har datum. Har inte lyckats lista ut om fuktindikatorn på Antarctic Ocean faktiskt fungerar eller bara är en dekoration dock. (Någon som vet?) Armbandet är tydligen mycket bättre. (Kanske ingen prestation iofs.)

Men det är fortfarande plastigt smäck, och priset är förstås för högt, precis som för MoonSwatch. Den borde kosta som deras övriga med Sistem51, runt 3000:- kanske. Och hela cirkusen med köer och tramset att bara sälja i butik gör ju att man bara får avsmak.
 
Ny artikel med mer info.

Ännu en i raden av "intressanta" artiklar som vill kasta nytt ljus på saken. Personligen har jag inga som helst betänkligheter kring vem som gjorde vad först, men då vi pratar om synen på den moderna dykarklockan och vad den representerar så verkar frågan framkalla mer eller mindre starka känslor.

Jag vill med detta sista inlägg i frågan belysa en del ståndpunkter som kanske inte är helt triviala.

Först ut skulle jag vilja säga att det finns en uppsjö med artiklar och filmsnuttar på internet som berättar samma sak. Jag tog mig friheten denna söndagsmorgon, nådens år 2023, att söka på internet på franska för att se om de franska artiklarna kunde vara något mer precisa i sin beskrivning. Detta då Blancpain med många andra schweiziska klocktillverkare ligger i en del i Schweiz där man talar franska. Möjligen skulle kanske historiebeskrivningen kunna vara mer detaljerad och exakt. Vad vet jag?

De artiklar jag läste, varav ingen från Blancpain själva, målar upp bilden av två franska officerare ur "Le corps de nageurs de combat français", vilket översätts till "Franska attackdykakåren". Sett i sin kontext var detta efter andra världskriget och militära enheter runt om jorden hade upptäckt nyttan av eller möjligheten med att dyka. Under andra världskriget hade man med olika framgång dykt med ren syrgas med slutna system som inte lämnar bubblor efter sig men som samtidigt avsevärt begränsar dykdjupet som vi känner det idag. Mot slutet av andra världskriget utvecklade marinofficeraren Jacques Cousteau tillsammans med ingenjören Emile Gagnan det som kom att kallas "Aqualung" ett system med komprimerad luft och ett självburet system för en dykare som nu plötsligt fick oanad räckvidd jämfört med det slutna syrgassystemet.

Det var då i spåren av allt detta som den franske kommendanten för attackdykarkåren, Robert Maloubier, som insåg behovet av möjligheten att mäta tiden för en dykare under vatten. Då dykaren var autonom från allt som skedde vid ytan och tillika avskuren från kommunikation behövde dykaren helt enkelt kunna göra detta på egen hand. Idén om ett vattentätt ur med vissa kriterier var född. Efter det att Robert Maloubier blivit avvisad från ett litet antal klocktillverkare med motiveringen att dykning var ingenting som skulle bli populärt (jämför med Laila Freivalds uttalande om att internet var en övergående fluga) inleddes samarbetet med Blancpain redan under året 1950.

Produkten Fifty Fathoms såg dagens ljus 1953 och var under denna tid endast förbehållen den franska attackdykarkåren. Hur som helst valde Blancpain, som vid tidpunkten, var en liten klocktillverkare och inte av samma kaliber som idag, att presentera Fifty Fathoms för allmänheten vid Basel 1954 (Bâle på franska).

Det var lite historia taget ur ett axplock av franska artiklar kring fifty Fathoms födelse. Och nu till en vad jag skulle kalla både intressant och logisk analys av frågan. Som många av oss vet så är nog Rolex ett av de företag som är världsledande i marknadsföring när det gäller klockor. Omega är inte sämre de då det gäller deras, enligt mitt tycke något uttjatade, historia om den första klockan på månen...ja, vi fattar.

Om...om, Rolex hade gjort den första dykarklockan som vi känner den idag hade de högst sannolikt varit lika tjatiga som Omega om saken. Men, det är de inte utan ödmjukt förklarar på sin hemsida att de tillverkade den första dykarklockan som var vattentät till 100 meters djup, det vill säga en lite intressant gräns då det blir tresiffrigt och att det de facto är cirka 8,5 meter djupare än vems klocka? Jo, Blancpain Fifty Fathoms.

Härmed avslutar jag min delaktighet i frågan vem som tillverkade den första dykarklockan som vi känner den idag, i vart fall hoppas jag på att det.

Själv sätter jag på mig en Omega Seamaster 300 med natoband och tar en kopp kaffe samtidigt som jag inser att regnperioden har kommit i Kongo


Välbekomme alla klockintresserade.
 
Tillbaka
Topp