• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

loevhagen

Patek
2-Faktor
Det går alldeles utmärkt att serva ett PM80-verk. Det görs dock generellt inte av Swatch Group vid vanliga serviceärenden av kostnadsskäl, det används ett utbytessystem istället.
Hvis man har deler og oljen som trengs, så kan man jo få utført en slik service hos en urnaker - men fordi man KAN betyr ikke det at man BØR. En slik full mekanisk service vil trolig koste like mye som en PRX PM80 koster ny, så da er det beste å bytte ut PM80 med en ny under Tissots serviceprogram/-garanti. Som du sier; det er et kostnadsspørsmål også for eier av klokken.

For BPxSwatch.klokkene, så er jo Swatch-ethoset at en Swatch brukes til den er ødelagt og kastes. Det er en OK tilnærming når en Swatchklokke koster det den skal - men blir helt feil når prisen for en sånn reklame/plastklokke blir ca. 5000 kroner veiledende. Da står bruk/kast-filosofien i sterk kontrast til "our business loves sustainability".
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ännu en i raden av "intressanta" artiklar som vill kasta nytt ljus på saken. Personligen har jag inga som helst betänkligheter kring vem som gjorde vad först, men då vi pratar om synen på den moderna dykarklockan och vad den representerar så verkar frågan framkalla mer eller mindre starka känslor.

Jag vill med detta sista inlägg i frågan belysa en del ståndpunkter som kanske inte är helt triviala.

Först ut skulle jag vilja säga att det finns en uppsjö med artiklar och filmsnuttar på internet som berättar samma sak. Jag tog mig friheten denna söndagsmorgon, nådens år 2023, att söka på internet på franska för att se om de franska artiklarna kunde vara något mer precisa i sin beskrivning. Detta då Blancpain med många andra schweiziska klocktillverkare ligger i en del i Schweiz där man talar franska. Möjligen skulle kanske historiebeskrivningen kunna vara mer detaljerad och exakt. Vad vet jag?

De artiklar jag läste, varav ingen från Blancpain själva, målar upp bilden av två franska officerare ur "Le corps de nageurs de combat français", vilket översätts till "Franska attackdykakåren". Sett i sin kontext var detta efter andra världskriget och militära enheter runt om jorden hade upptäckt nyttan av eller möjligheten med att dyka. Under andra världskriget hade man med olika framgång dykt med ren syrgas med slutna system som inte lämnar bubblor efter sig men som samtidigt avsevärt begränsar dykdjupet som vi känner det idag. Mot slutet av andra världskriget utvecklade marinofficeraren Jacques Cousteau tillsammans med ingenjören Emile Gagnan det som kom att kallas "Aqualung" ett system med komprimerad luft och ett självburet system för en dykare som nu plötsligt fick oanad räckvidd jämfört med det slutna syrgassystemet.

Det var då i spåren av allt detta som den franske kommendanten för attackdykarkåren, Robert Maloubier, som insåg behovet av möjligheten att mäta tiden för en dykare under vatten. Då dykaren var autonom från allt som skedde vid ytan och tillika avskuren från kommunikation behövde dykaren helt enkelt kunna göra detta på egen hand. Idén om ett vattentätt ur med vissa kriterier var född. Efter det att Robert Maloubier blivit avvisad från ett litet antal klocktillverkare med motiveringen att dykning var ingenting som skulle bli populärt (jämför med Laila Freivalds uttalande om att internet var en övergående fluga) inleddes samarbetet med Blancpain redan under året 1950.

Produkten Fifty Fathoms såg dagens ljus 1953 och var under denna tid endast förbehållen den franska attackdykarkåren. Hur som helst valde Blancpain, som vid tidpunkten, var en liten klocktillverkare och inte av samma kaliber som idag, att presentera Fifty Fathoms för allmänheten vid Basel 1954 (Bâle på franska).

Det var lite historia taget ur ett axplock av franska artiklar kring fifty Fathoms födelse. Och nu till en vad jag skulle kalla både intressant och logisk analys av frågan. Som många av oss vet så är nog Rolex ett av de företag som är världsledande i marknadsföring när det gäller klockor. Omega är inte sämre de då det gäller deras, enligt mitt tycke något uttjatade, historia om den första klockan på månen...ja, vi fattar.

Om...om, Rolex hade gjort den första dykarklockan som vi känner den idag hade de högst sannolikt varit lika tjatiga som Omega om saken. Men, det är de inte utan ödmjukt förklarar på sin hemsida att de tillverkade den första dykarklockan som var vattentät till 100 meters djup, det vill säga en lite intressant gräns då det blir tresiffrigt och att det de facto är cirka 8,5 meter djupare än vems klocka? Jo, Blancpain Fifty Fathoms.

Härmed avslutar jag min delaktighet i frågan vem som tillverkade den första dykarklockan som vi känner den idag, i vart fall hoppas jag på att det.

Själv sätter jag på mig en Omega Seamaster 300 med natoband och tar en kopp kaffe samtidigt som jag inser att regnperioden har kommit i Kongo


Välbekomme alla klockintresserade.
Vad är det för ”franska artiklar” du har som källa? Har du läst något som backar upp att fransmännen hade klockorna innan 1954?
 

Pater J

Omega
Vad är det för ”franska artiklar” du har som källa? Har du läst något som backar upp att fransmännen hade klockorna innan 1954?
Jag googlade "le vraie histoire de la blancpain fifty fathoms" och nappade på de som verkade vad jag skulle kalla mer seriösa. Den första träffen är ju från Blancpain själva som vill belysa saken med samarbete med Swatch.

Och nej, artiklarna menar att samarbetet började 1950 och produkten blev klar 1953. Presenterades på Basel 1954. Det är de årtal jag anger i mitt inlägg. Jag skall gissa att det tog ett tag innan man var nöjd med produktutvecklingen i synnerhet då detta var nytt och långt innan dagens globaliserade samarbetsmöjligheter med internet och dylikt. Det var nog papper och penna samt ett antal telefonsamtal. ;)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jag googlade "le vraie histoire de la blancpain fifty fathoms" och nappade på de som verkade vad jag skulle kalla mer seriösa. Den första träffen är ju från Blancpain själva som vill belysa saken med samarbete med Swatch.

Och nej, artiklarna menar att samarbetet började 1950 och produkten blev klar 1953. Presenterades på Basel 1954. Det är de årtal jag anger i mitt inlägg. Jag skall gissa att det tog ett tag innan man var nöjd med produktutvecklingen i synnerhet då detta var nytt och långt innan dagens globaliserade samarbetsmöjligheter med internet och dylikt. Det var nog papper och penna samt ett antal telefonsamtal. ;)
Perezscope visar inte något tidigare dokument än det från 1955 som beskriver att att fransmännen testat ett antal Blancpain i ett år. Men det kan ju absolut vara så att de hade prototyper tidigare. Men patent och trademark från 1954 talar stark emot att det redan fanns en Fifty Fathoms då.
 

Pater J

Omega
Perezscope visar inte något tidigare dokument än det från 1955 som beskriver att att fransmännen testat ett antal Blancpain i ett år. Men det kan ju absolut vara så att de hade prototyper tidigare. Men patent och trademark från 1954 talar stark emot att det redan fanns en Fifty Fathoms då.
Tyvärr missar jag nog vad du vill beskriva? Vad är det som talar emot en Fifty Fathoms 1954 kopplat till ett patent och trademark, vilka de sista två orden trots allt är samma sak.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tyvärr missar jag nog vad du vill beskriva? Vad är det som talar emot en Fifty Fathoms 1954 kopplat till ett patent och trademark, vilka de sista två orden trots allt är samma sak.
Läste du denna? https://perezcope.com/2023/09/09/debunking-the-fictitious-history-of-the-blancpain-fifty-fathoms/

Patent är för uppfinningar och trademark är för varumärken och loggor. Låter inte rimligt att BP skulle skickat in dessa efter man visat FF på mässan.
 

Pater J

Omega
Läste du denna? https://perezcope.com/2023/09/09/debunking-the-fictitious-history-of-the-blancpain-fifty-fathoms/

Patent är för uppfinningar och trademark är för varumärken och loggor. Låter inte rimligt att BP skulle skickat in dessa efter man visat FF på mässan.
Jag började läsa artikeln men insåg snart att författaren siktade mest mot just patent och liknande. Jag kan tycka att sambandet med panten och saks existens inte nödvändigtvis går hand i hand. Det finns de som snabbt ser potentialen i patent medan andra mest är stolta över vad de har uppfunnit.

Det finns en liknande historia från Sverige där någon man uppfann en råttfälla i gult och blått men aldrig tog patent. Någon annan började kopiera dessa råttfällor OCH tog patent vilket innebar att uppfinnaren fick sluta tillverka sin egen uppfinning.

I början av 1950-talet var det sannolikt likadant om inte än värre för"uppfinnaren" vem det än må ha varit.

Men jag är komplett övertygad om att om det VAR Rolex som verkligen hade tillverkat den första moderna dykarklockan så hade de låtit oss veta detta i vänstervarv. Hans Wilsdorf var just väldigt duktig på att ta patent på ett antal detaljer som de facto redan var uppfunna av någon annan alternativt utveckla detaljer kring redan uppfunna detaljer och funktioner i klockor. Han var ju som sagt ingen urmakare eller ens hade någon djupare kunskap i klocktillverkning. Han var vad som idag skulle kunna kallas entreprenör.
 

PNM

Panerai
Jag vet inte vad som är sant och falskt här men den där artikeln är klart skriven av en Rolex fanboi med en agenda (skriver ju mer eller mindre ”hail the mighty crown” - inte särskilt förtroendeingivande..). Själv gillar jag båda märkena och har ingen ”favvis” att försvara. Som Pater skriver, kopplingen med patent känns inte så övertygande - det är 50-talet vi pratar om! Jag har pysslat lite med patent på sistone, och det är inte ett område som lämpar sig väl för de simplistiska analyser som framförs i artikeln, i synnerhet inte ur ett historiskt perspektiv. Jag har svårt att tro att Swatch bara tog 1953 ur luften “käften allihop, detta är totalt ljug, hoppas ingen kollar våra patent och avslöjar oss som pinnochios”. Men även om de tillverkade något 1953 för franska militären - so what? De kanske lik förbannat coppat konceptet från Rolex baserat på ryktesspridning och släppte en usel beta-version först.. vem vet..
 

Pater J

Omega
Jag vet inte vad som är sant och falskt här men den där artikeln är klart skriven av en Rolex fanboi med en agenda (skriver ju mer eller mindre ”hail the mighty crown” - inte särskilt förtroendeingivande..). Själv gillar jag båda märkena och har ingen ”favvis” att försvara. Som Pater skriver, kopplingen med patent känns inte så övertygande - det är 50-talet vi pratar om! Jag har pysslat lite med patent på sistone, och det är inte ett område som lämpar sig väl för de simplistiska analyser som framförs i artikeln, i synnerhet inte ur ett historiskt perspektiv. Jag har svårt att tro att Swatch bara tog 1953 ur luften “käften allihop, detta är totalt ljug, hoppas ingen kollar våra patent och avslöjar oss som pinnochios”. Men även om de tillverkade något 1953 för franska militären - so what? De kanske lik förbannat coppat konceptet från Rolex baserat på ryktesspridning och släppte en usel beta-version först.. vem vet..
Precis min tanke. Om jag skall vara helt subjektiv så är det ett faktum att jag äger en Submariner men inte någon Fifty Fathoms. Således skulle jag egentligen endast "vinna" på att äga "originalet". Je m'en fous som de säger på franska (jag bryr mig inte). Men sedan kan man ju inte blunda för vad de båda aktörerna säger...den ena att den var först och den andre med den varit först med en klocka vattentät till 100m. Jag gissar att de båda har rätt :cool:
 

PNM

Panerai
Precis min tanke. Om jag skall vara helt subjektiv så är det ett faktum att jag äger en Submariner men inte någon Fifty Fathoms. Således skulle jag egentligen endast "vinna" på att äga "originalet". Je m'en fous som de säger på franska (jag bryr mig inte). Men sedan kan man ju inte blunda för vad de båda aktörerna säger...den ena att den var först och den andre med den varit först med en klocka vattentät till 100m. Jag gissar att de båda har rätt :cool:
Känns också generellt som dessa analyser utgår ifrån modern företags- och marknadsanalys. Historiskt vet vi att klockmärken i stor utsträckning lånade och köpte in expertis, design, boetter, och urverk av varandra. Informationsmurarna var nog inte särskilt täta, marknadsföringen inte särskilt sofistikerad och färre juridiska drivkrafter.. det var helt enkelt mer hantverk och mindre storbolagshyss, jämfört med idag…
 

Pater J

Omega
Känns också generellt som dessa analyser utgår ifrån modern företags- och marknadsanalys. Historiskt vet vi att klockmärken i stor utsträckning lånade och köpte in expertis, design, boetter, och urverk av varandra. Informationsmurarna var nog inte särskilt täta, marknadsföringen inte särskilt sofistikerad och färre juridiska drivkrafter.. det var helt enkelt mer hantverk och mindre storbolagshyss, jämfört med idag…
Touché
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Idiotierna är i full gång

IMG_2486.jpeg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Idiotierna är i full gång

IMG_2486.jpeg
Detta är egentligen det enda jag har emot Swatch X grejen. Allt tjafs om att det bara är dyra plastklockor, om verken går att serva, är det överprisat?, "vad gör det med de stackars fina varumärkena?", allt det där tycker jag är ett jävla överdrivet jämmer och gnäll kring. Det skulle bara kunna vara en kul grej, en sideshow med lite kul glimt i ögat och dessutom bra business.

Men det förbannade distributions-strypet som skapar den sjuka scalper-marknaden och drar till sig en sån massiv mängd rövhål är så extremt avtändande. Skulle egentligen gärna knallat in och köpt både MoonSwatch och plast-FF men som det är nu skiter jag nog i det , känns bara så tröttsamt.
 
Det jag tycker är positivt med hypen och scalpers är att folk kanske får upp ögonen för att det är exakt samma sak som händer med tex Rolex. Och precis som att en Moonswatch kommer rasa till 70% av list på något år, så kommer de också göra det. Fast lite långsammare. Det är som att vi får se en uppgång och fall i snabbspolning.
 

danko

Omega
Jag började läsa artikeln men insåg snart att författaren siktade mest mot just patent och liknande. Jag kan tycka att sambandet med panten och saks existens inte nödvändigtvis går hand i hand. Det finns de som snabbt ser potentialen i patent medan andra mest är stolta över vad de har uppfunnit.

Det finns en liknande historia från Sverige där någon man uppfann en råttfälla i gult och blått men aldrig tog patent. Någon annan började kopiera dessa råttfällor OCH tog patent vilket innebar att uppfinnaren fick sluta tillverka sin egen uppfinning.

I början av 1950-talet var det sannolikt likadant om inte än värre för"uppfinnaren" vem det än må ha varit.

Men jag är komplett övertygad om att om det VAR Rolex som verkligen hade tillverkat den första moderna dykarklockan så hade de låtit oss veta detta i vänstervarv. Hans Wilsdorf var just väldigt duktig på att ta patent på ett antal detaljer som de facto redan var uppfunna av någon annan alternativt utveckla detaljer kring redan uppfunna detaljer och funktioner i klockor. Han var ju som sagt ingen urmakare eller ens hade någon djupare kunskap i klocktillverkning. Han var vad som idag skulle kunna kallas entreprenör.

Jättefin sammanfattning, jag fick samma insyn när jag hade läst artikeln.

Jag antar att det finns olika förståelse på vad som betyder att släppa ut en ny klocka.

Det finns t.ex. bilder på Bob Maloubier som dyker med FF i 1953.

 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Den där brittiska pretto-rösten som watchfinder också använder är också högst enerverande… klarade ungefär 30 sec innan nedstängning.
En imponerande prestation det med. Att jag lyckades se hela beror framförallt på att hans uselhet försatte mig i någon slags chocktillstånd så jag blev apatisk och inte förmådde stänga av. Hoppas att vi inte behöver se varenda youtuber som aldrig hört talas om Blancpain för ett par veckor sedan försöka sälja tröjor i tråden.
 
En imponerande prestation det med. Att jag lyckades se hela beror framförallt på att hans uselhet försatte mig i någon slags chocktillstånd så jag blev apatisk och inte förmådde stänga av. Hoppas att vi inte behöver se varenda youtuber som aldrig hört talas om Blancpain för ett par veckor sedan försöka sälja tröjor i tråden.
Om du blir så arg så du ljuger är det bäst att du får en extra styrkekram 🥰
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Såg den här videon i går. Det påstås att baklocket går att ta av och att verket därmed går att byta ut. I vanliga fall är Sistem 51-klockor hermetiskt slutna men om detta stämmer så går ju BP x Swatch att "serva", vilket ju är väldigt trevligt.

 
Topp