• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Den där brittiska pretto-rösten som watchfinder också använder är också högst enerverande… klarade ungefär 30 sec innan nedstängning.
En imponerande prestation det med. Att jag lyckades se hela beror framförallt på att hans uselhet försatte mig i någon slags chocktillstånd så jag blev apatisk och inte förmådde stänga av. Hoppas att vi inte behöver se varenda youtuber som aldrig hört talas om Blancpain för ett par veckor sedan försöka sälja tröjor i tråden.
Jag kan hålla med om att det där inte är någon av de bättre videorna han har gjort, men...

Nu börjar det bli lite väl surmagat här... De är så han pratar helt enkelt. Märklig kommentar.
Sedan är det personen som har jobbat på Watchfinder&Co i åratal. Jag tror att han har hört talas om Blancpain tidigare... åtminstone för fyra år sedan:
 
Det bästa med den här tråden är att få veta att Rolex inte hade en kunnig urmakare som utvecklare utan en entreprenör som patenterade andras uppfinningar. Det näst bästa är att få veta att den här klockan positionerar sig mellan Moonswatch och en Moonwatch. Bra lume, utbytbart urverk, bra WR, snygg design, en hyllning till den första dykarklockan och till den som gjorde det möjligt, Blancpain. Att få veta att Blancpain inte drevs av patent och inte hade företagsegoistiska motiv främst är det som gör att Blancpain historia växer i respekt för mig. Färgerna är en smaksak men väljer man någon av dessa får man en bra klocka, möjligen lite överprisad men vilken klocka är inte överprisad idag? Man förstår att det är något bra när så många ser den som ett hot.
 
Jag kan hålla med om att det där inte är någon av de bättre videorna han har gjort, men...

Nu börjar det bli lite väl surmagat här... De är så han pratar helt enkelt. Märklig kommentar.
Sedan är det personen som har jobbat på Watchfinder&Co i åratal. Jag tror att han har hört talas om Blancpain tidigare... åtminstone för fyra år sedan:
Man kan väl reta sig på hur någon pratar, vad är det som är konstigt med det? Om jag ska lyssna på en v-logg eller en e-bok så är röst och uttryck högst relevant.
 
Tycker denna var lite kul 🤣
(Jag lär köpa en när tillfälle ges så no hate)
IMG_6817.jpeg
 
Tråkigt att de inte kunde välja något snyggare natoband. Gissar att 95% av alla köpare byter till något annat och då har det ”miljövänliga” alternativet (återvunna fiskenät) bara gjort klockan ännu sämre för miljön jämfört med att skicka med ett vanligt nato som folk faktiskt hade använt.
 
Ska bli kul att se dem på rätt band, har bara dömt bort den röda än så länge, resterande kan nog blir kul på rätt typ av band i rätt färg. Blir väl isofrane eller tropic. Eller kanvas.
 
Jag tycker personligen att Moonswatchen känns bättre än denna, vet inte varför - men tycker denna känns för tjock och mer "plastig" än vad Moonswatchen gör.
Men detta är ju bara min personliga åsikt
 
Jag tycker personligen att Moonswatchen känns bättre än denna, vet inte varför - men tycker denna känns för tjock och mer "plastig" än vad Moonswatchen gör.
Men detta är ju bara min personliga åsikt
Det plastiga kan jag inte uttala mig om men att klockan behöver vara byggd för att tåla vatten känns naturligt. Moonswatch går väl inte att bada med? En riktig speedmaster är inte heller byggd för dykning så de olika modellerna följer sitt ursprung.
 
Det plastiga kan jag inte uttala mig om men att klockan behöver vara byggd för att tåla vatten känns naturligt. Moonswatch går väl inte att bada med? En riktig speedmaster är inte heller byggd för dykning så de olika modellerna följer sitt ursprung.
Badbar men inget dykarur.
 
Ok, tack. Ingen skillnad i WR mellan stål och plast alltså. Jag är lite nyfiken på om det krävs något särskilt när man ska skapa en plastklocka som klarar femtio famnar. Jag inbillar mig att det kräver ett annat tänk än de som görs i stål.
Materialet är inte lika starkt/styvt så man får tillverka i bättre form eller göra tjockare. Klockglas har ju varit i plast under väldigt många år. Man gängar ju inte lika bra i plast så det undviker man nog i tex boettlock. Förväntar man sig ingen längre livstid går det såklart att köra gängor i plast både för kronan och boettlock. Vet inte hur Swatch valt att göra här.
 
Såg den här videon i går. Det påstås att baklocket går att ta av och att verket därmed går att byta ut. I vanliga fall är Sistem 51-klockor hermetiskt slutna men om detta stämmer så går ju BP x Swatch att "serva", vilket ju är väldigt trevligt.

Noterade att bakboetten föreföll vara en separat detalj i animationen från Swatch. Hoppas att det stämmer. Går det att byta verket gillar jag genast klockorna betydligt mer. Då kommer det väl åtminstone gå att hålla liv i dem. Även om mitt intryck är att verket är skräp. Såg ett servicekvitto där någon fått en Swatch Automatic från 90-talet servad nyligen hos Swatch. Minns inte vad det kostade men det framstod inte som hutlöst dyrt iallafall.
 
Noterade att bakboetten föreföll vara en separat detalj i animationen från Swatch. Hoppas att det stämmer. Går det att byta verket gillar jag genast klockorna betydligt mer. Då kommer det väl åtminstone gå att hålla liv i dem. Även om mitt intryck är att verket är skräp. Såg ett servicekvitto där någon fått en Swatch Automatic från 90-talet servad nyligen hos Swatch. Minns inte vad det kostade men det framstod inte som hutlöst dyrt iallafall.
Aha, jag trodde inte det gick att serva en Swatch. Man lär sig!
 
Aha, jag trodde inte det gick att serva en Swatch. Man lär sig!
Det varierar. En vanlig kvartsmodell i plast har monocoqueboett med fastsvetsat glas och går inte att öppna. Men det finns undantag. Automatic från 90-talet hade en separat bakboett och går att öppna. Vet inte om alla Irony går att öppna men på många av dem går det att komma in genom att plocka bort glaset.
 
Det bästa med den här tråden är att få veta att Rolex inte hade en kunnig urmakare som utvecklare utan en entreprenör som patenterade andras uppfinningar. Det näst bästa är att få veta att den här klockan positionerar sig mellan Moonswatch och en Moonwatch. Bra lume, utbytbart urverk, bra WR, snygg design, en hyllning till den första dykarklockan och till den som gjorde det möjligt, Blancpain. Att få veta att Blancpain inte drevs av patent och inte hade företagsegoistiska motiv främst är det som gör att Blancpain historia växer i respekt för mig. Färgerna är en smaksak men väljer man någon av dessa får man en bra klocka, möjligen lite överprisad men vilken klocka är inte överprisad idag? Man förstår att det är något bra när så många ser den som ett hot.
Äh kompis, du gillar Blancpain för att Putin kör det. Erkänn. Erkänn! 🙃🫠
 
+1
Fan vad alla neggar! Tycker den ser kul ut!
Blir absolut 1-3 stycken :)
Grejen är att jag diggar verkligen Blancpain sen typ 40 år tillbaka. Blancpain, Camel, Casio, Breitling och Baume & Mercier var de märkena som startade mitt klockintresse som ung.

Jag var typ blott fem år gammal när jag köpte kopior (farsan betalade) av både Blancpain och Camel på stranden på Mallorca av suspekta gubbar med armarna täckta av klockor och blev helt galet fascinerad. Alla gick dock sönder i havet, men det hindrade inte intresset från att starta.

Då har man rätt att bli besviken när man tycker det ser ut som ren koskit. Smaken är som baken. :)
 
Grejen är att jag diggar verkligen Blancpain sen typ 40 år tillbaka. Blancpain, Camel, Casio, Breitling och Baume & Mercier var de märkena som startade mitt klockintresse som ung.

Jag var typ blott fem år gammal när jag köpte kopior (farsan betalade) av både Blancpain och Camel på stranden på Mallorca av suspekta gubbar med armarna täckta av klockor och blev helt galet fascinerad. Alla gick dock sönder i havet, men det hindrade inte intresset från att starta.

Då har man rätt att bli besviken när man tycker det ser ut som ren koskit. Smaken är som baken. :)
Fanns det verkligen falska Blancpain för 40 år sedan?
 
Fanns det verkligen falska Blancpain för 40 år sedan?
Jadå. Blancpain, Camel, Breitling, Rolex, Omega. Strandsäljarna i Spanien hade allt och lite till. T.o.m fejkade freestyles från både Sony och Panasonic, och solbrillor som hette RayHan. Tror inte modellerna var 1:1 dock men som liten pojk och totalt teknikgalen kunde man inte bry sig mindre. De två senare klockmärkena var jag inte så intresserad av som pre-teen.

Du vet, 80-talet var inte stenåldern även om millenials tror det. Vi hade Nike Air, datorer, Nintendo och allt, och även piratkopierade Nintendo-kassetter vi köpte på lokala kineskrogen innan de kom till Sverige. ;)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp