• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Jaja, hela ytan på väggen ovanför deras butik var en enda stor bild på Putin bärandes en Blancpain.
Minns det väl för mittemot fanns en Breguet-butik som hade detsamma men som hade en bild på Napoleon Bonaparte istället.
Osmakligt men mycket beroende på när detta var? Man glömmer lätt, men det var inte så många år sen många i väst såg Putin som den som skulle ta Ryssland närmare väst och han var inte alls så tabu då. Även om såklart ingen litade på honom.

Visserligen känns det fel även om det var tio år sen. Bättre med kändisar än kontroversiella politiker och statsmän. Att de även hade Napoleon på sin andra märkesbutik tyder ju på minst sagt dåligt omdöme.
 
  • Like
Reactions: fc2
Osmakligt men mycket beroende på när detta var? Man glömmer lätt, men det var inte så många år sen många i väst såg Putin som den som skulle ta Ryssland närmare väst och han var inte alls så tabu då. Även om såklart ingen litade på honom.

Visserligen känns det fel även om det var tio år sen. Bättre med kändisar än kontroversiella politiker och statsmän. Att de även hade Napoleon på sin andra märkesbutik tyder ju på minst sagt dåligt omdöme.
Letat runt lite på nätet och hittar inte ett enda spår av något som helst samarbete mellan Putin och Blancpain. Hittar heller inte en enda bild med honom och klockan som är utlagd av Blancpain själva. Så jag är fortsatt skeptisk till det hela. Tills jag ser mer bevis än att en butik i ett land haft en bild på fasaden för att retas med grannen, så bedömer jag detta som en skröna.
 
Du har säkert rätt i att få ens vet om att det finns en koppling så varför uppmärksamma det. Jag sa bara att utifrån min egen bild av Blancpain så förstör kopplingen och det faktum att märket hade den dåliga smaken att använda Putin i sin reklam. Det gör att jag kommer ha svårt att gilla märket på samma sätt som om en sån koppling inte fanns.
Fair enough. Om de använt Putin i sin reklam är det ju ett jävla klavertramp - att använda politiska personer i reklamsyfte är ju ganska idiotiskt överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
Eller så är det medvetet? Det finns en marknad för allt...

1694592797533.png
 
Senast ändrad:
Tvek säger jag, lyckas som sagt inte ens hitta ett enda spår av att det skett ens utanför Blancpains regi. Så tills det finns bevis så är det snicksnack :)
Den enda bilden jag har sett finns i tråden internationella kändisars klocka, eller vad nu tråden heter? Där sitter Putin med en svarttavlad BP Leman Aqualung. Bilden har ingen koppling till BP. Något annat har jag inte sett så det kan vara därifrån ryktet startat? Jag tror som du, att om har hänt så var det lokalt. Tror inte BP haft något med saken att göra.
 
Letat runt lite på nätet och hittar inte ett enda spår av något som helst samarbete mellan Putin och Blancpain. Hittar heller inte en enda bild med honom och klockan som är utlagd av Blancpain själva. Så jag är fortsatt skeptisk till det hela. Tills jag ser mer bevis än att en butik i ett land haft en bild på fasaden för att retas med grannen, så bedömer jag detta som en skröna.
Hittar inget heller. Annat är den verkar vara hans beater, plus att han verkar ha många varianter.

Sen har han mycket andra klockor tydligen. De jag snabbt hittar bilder på är patek, breguet, lange, iwc…
 
Letat runt lite på nätet och hittar inte ett enda spår av något som helst samarbete mellan Putin och Blancpain. Hittar heller inte en enda bild med honom och klockan som är utlagd av Blancpain själva. Så jag är fortsatt skeptisk till det hela. Tills jag ser mer bevis än att en butik i ett land haft en bild på fasaden för att retas med grannen, så bedömer jag detta som en skröna.
Ok, men det låter ju bra. Detta var ca 2010 så några anfallskrig hade Putin ändå hunnit med. Men det kanske är ett lokalt initiativ som inte var sanktioner eller ens uppskattat från företaget. Och som någon sa, kanske var en reaktion på Napoleon-bilden på butiken mittemot?
 
Fick möjligheten att prova en i Hamburg idag. Mitt intryck var att den var cool men fick samma plastiga känsla (duh) som av moonswatch. Hade jag fått köpa hade jag nog gjort det. Ser det som en kul grej😊 De har ingen aning om när nästa leverans kommer in men de hoppades på innan helgen.
IMG_8903.jpeg
 
Fick möjligheten att prova en i Hamburg idag. Mitt intryck var att den var cool men fick samma plastiga känsla (duh) som av moonswatch. Hade jag fått köpa hade jag nog gjort det. Ser det som en kul grej😊 De har ingen aning om när nästa leverans kommer in men de hoppades på innan helgen.

IMG_8903.jpeg

Gällde det alla färger? Eller var det bara denna gula som var slut? Har fastnat mest för denna och den vita :)
 
Det lyckades Churchill lura tyskarna med, efter att de satt in ett nytt toppmodernt, superhemligt radarsystem, men att de såg inkommande tyska plan för att de åt mycket morätter. Kuriosa. Men myten lever kvar ännu.
Beror inte det på att de är en blandning mellan sant och skröna? Morötter är rika på A-vitamin som är viktigt för vår förmåga att se i mörker. Kul med din story. Den har jag inte hört förut. Antar att även placeboeffekten bär positiv då.
 
Beror inte det på att de är en blandning mellan sant och skröna? Morötter är rika på A-vitamin som är viktigt för vår förmåga att se i mörker. Kul med din story. Den har jag inte hört förut. Antar att även placeboeffekten bär positiv då.
Det är nog klassisk felaktig logik. Vitamin A är viktig för synen. Brist gör att man får försämrat mörkerseende, och i extrema fall kan det leda till blindhet. Men tillräckligt intag gör att man får så bra syn och mörkerseende som man kan ha, men mer vitamin A gör inte att det blir ännu bättre. (Tvärtom, vitamin A är fettlöslig och kan överdoseras, vilket kan ge en massa otrevliga bieffekter.)
 
Beror inte det på att de är en blandning mellan sant och skröna? Morötter är rika på A-vitamin som är viktigt för vår förmåga att se i mörker. Kul med din story. Den har jag inte hört förut. Antar att även placeboeffekten bär positiv då.
För att kuriosa är så roligt... 😁
carrots-nightsight-advert-6111.jpg
blackout-611.jpg



Blancpain var det ja... yes...
 
Det jag personligen stör mig mest på med detta samarbete är att det är automatiska instegsklockor som inte går att serva. Det är ju hela grejen med automatiska klockor - att de kan överleva en själv om man servar dem. De har förmodligen tänkt att attrahera folk som inte ägt automatiska klockor tidigare och hur bra är det om de inte går att serva alls?

Det här blir ju slit och släng hur man än vänder och vrider på det och det spelar ju då ingen roll hur många återvunna fiskenät som använts till natobanden…
Beror väl på hur man ser det. Jag håller i och för sig med dig, men det finns ingen SEIKO under 15 papp som servad heller. Man byter verket. Tråkigt men sant.
 
Det är nog klassisk felaktig logik. Vitamin A är viktig för synen. Brist gör att man får försämrat mörkerseende, och i extrema fall kan det leda till blindhet. Men tillräckligt intag gör att man får så bra syn och mörkerseende som man kan ha, men mer vitamin A gör inte att det blir ännu bättre. (Tvärtom, vitamin A är fettlöslig och kan överdoseras, vilket kan ge en massa otrevliga bieffekter.)
-Man får bra syn av morötter.
- Varför?
-Har du någonsin sett en kanin med glasögon?
 
Har jag inte missförstått totalt så kan man inte öppna den. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Varför skulle man inte kunna det? 😂

Powermatic 80 byts väl också vid fel? Billiga verk byta vid fel, inget konstigt med det. Det är ju branschstandard.

Men visst, om hela klockan är billigare än tiden det tar för att byta verket, då får man väl en ny klocka istället… Jag förstår inte ”problemet”. Någonsin hört någon gnälla för att de får en ny bil när motorn rasat?
 
Varför skulle man inte kunna det? 😂

Powermatic 80 byts väl också vid fel? Billiga verk byta vid fel, inget konstigt med det. Det är ju branschstandard.

Men visst, om hela klockan är billigare än tiden det tar för att byta verket, då får man väl en ny klocka istället… Jag förstår inte ”problemet”. Någonsin hört någon gnälla för att de får en ny bil när motorn rasat?
Om man inte kan skruva av bakboetten såklart. Som sagt, jag kan ha fel, har bara läst olika forum. Jag hoppas man kan öppna den utan att förstöra boetten.

Att byta verk ser inte jag som problem, då jag är fullt medveten om att bl a Seiko gör det vilket jag belyst i tråden.
 
Tillbaka
Topp