• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

PNM

Panerai
Jag har inget till övers för Putin men jag kan också förstå varför Blancpain inte går ut och fördömer Putin bara för att han har en Blancpain-klocka. För det första vet jag inte om det är någon bra publicitet, jag tror inte så många är medvetna om kopplingen, så det finns inget att vinna på att uppmärksamma det, och för det andra skapar man en svår moralisk regel för sig själva som bara bjuder in till gränsdragningsproblem och ännu mer kritik i framtiden…
 
Indirekt tas ställningen med att Swatch inte gör affärer i Ryssland. Det kan inte hindra Putin från att importera en "svart", men det finns nog inga köer till en plast 50 phantoms i Moskva.

(reserverar mig för att de ska ha börjat handla med Ryssland igen, men jag tror sanktionerna fortfarande står kvar.)
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Ed Sheeran är snabbt på hypen i alla fall, den blå är nog den mest lyckade modellen
IMG_1156.jpeg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vem tillverkade deras dykare på 60-70 talet, var det någon annan med ”tillgång” till namnet? Skickade min gamla FF Bundeswehr från 70-nånting på service till BP. Den kom tillbaka lika trasig som när jag skickade ner den…..3 mån senare och 1100 Euro fattigare 😃

Singular har/hade väl en ännu senare Bundeswehr från 80 ish??
Helt rätt, jag har en gammal "3H"-Bund från mitten/slutet av sjuttiotalet. Det är i praktiken bara namnet på tavlan (och i förlängningen ett långtgående avtal med Bundeswehr) som gör den till en Blancpain.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
OK - så hvis Cartier laget en plast Panthere, Galbee eller Carree til USD400 - ville det fortsatt vært "kult". Mmmm. Vet ikke helt.
Mycket tjafs om det stora värdet i de "gamla fina" varumärkena (Omega, BP och i detta fallet Cartier). Tycker man ignorerar att Swatch faktiskt har en betydande legacy i sitt eget varumärke. I ett läge när det var kris överallt i Schweizisk urindustri så klev Swatch fram med ett modekoncept som fick massivt genomslag och var en enorm framgångssaga. Koncernen heter idag Swatch Group, inte Omega Group av en anledning. Så varumärket Swatch står för nånting i lika hög grad som Omega, BP, Cartier, AP och Rolex osv. Swatch X är en collab där båda parter kommer med något till bordet, det är inte Mr Fancypants Gamla Stofilvarumärket som bara nedlåter sig till att låta sina gamla mästerverk kopieras av nån avdankad plastklocketillverkare i ett skjul i Asien. Det är en fusion av två starka varumärken, även om vi förstockade klocknördar tenderar att värdera de gamla märkena mycket högre.

Personligen är jag mycket mera tveksam till att den simpla kvarts-Tank jag har är värd att lägga nära 40000 kr på än värdet av en hypotetisk 5000 kronors Swatch x Cartier.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Mycket tjafs om det stora värdet i de "gamla fina" varumärkena (Omega, BP och i detta fallet Cartier). Tycker man ignorerar att Swatch faktiskt har en betydande legacy i sitt eget varumärke. I ett läge när det var kris överallt i Schweizisk urindustri så klev Swatch fram med ett modekoncept som fick massivt genomslag och var en enorm framgångssaga. Koncernen heter idag Swatch Group, inte Omega Group av en anledning. Så varumärket Swatch står för nånting i lika hög grad som Omega, BP, Cartier, AP och Rolex osv. Swatch X är en collab där båda parter kommer med något till bordet, det är inte Mr Fancypants Gamla Stofilvarumärket som bara nedlåter sig till att låta sina gamla mästerverk kopieras av nån avdankad plastklocketillverkare i ett skjul i Asien. Det är en fusion av två starka varumärken, även om vi förstockade klocknördar tenderar att värdera de gamla märkena mycket högre.

Personligen är jag mycket mera tveksam till att den simpla kvarts-Tank jag har är värd att lägga nära 40000 kr på än värdet av en hypotetisk 5000 kronors Swatch x Cartier.
Uppenbart en utmärkt affärsstrategi som både drar in cash och öppnar upp ögonen för deras finare varumärken för framtida kunder.

Undrar om planen är att köra igenom alla deras gamla anrika varumärken med x-konceptet, Breguet, Longines, GO osv? Jag skulle gärna se en klassisk keramisk Rado men i plast och massor av roliga färger, det skulle nog kunna bli en hype även bland tjejer då de har lite armband över sig.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Uppenbart en utmärkt affärsstrategi som både drar in cash och öppnar upp ögonen för deras finare varumärken för framtida kunder.

Undrar om planen är att köra igenom alla deras gamla anrika varumärken med x-konceptet, Breguet, Longines, GO osv? Jag skulle gärna se en klassisk keramisk Rado men i plast och massor av roliga färger, det skulle nog kunna bli en hype även bland tjejer då de har lite armband över sig.
Uppenbart är det planen. Sen inser de väl lika väl som andra att det kommer vara avtagande marginalavkastning för varje brand de betar av men de har ju samtidigt hittat en utvecklingsväg för Swatch som ger ny fräschör åt det varumärket också och ger det fler ben att stå på.
 
Har det blivit någon klarhet i ifall det var så att det gick att byta bandstiften?

Eller i alla fall plocka bort dessa, så att man kan använda annat än natoband.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nämner han något om det här kanske?

"Those who wish to put a non-Nato strap on the Scuba FF will need the same two 0,9mm hex screwdrivers as owner of the real FF do."

Känns ju lite omständigt om du frågar mig, men jag äger ju inte en Fifty Fathoms o andra sidan.

Men lite slående då att på alla reviews man har sett så har bandstiften suttit kvar, typ då för att folk i gemene man inte har verktygen för att plocka bort dem.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
"Those who wish to put a non-Nato strap on the Scuba FF will need the same two 0,9mm hex screwdrivers as owner of the real FF do."

Känns ju lite omständigt om du frågar mig, men jag äger ju inte en Fifty Fathoms o andra sidan.

Men lite slående då att på alla reviews man har sett så har bandstiften suttit kvar, typ då för att folk i gemene man inte har verktygen för att plocka bort dem.
Så kan det vara. Egentligen är det inte omständigare än att beställa de verktyg man behöver för sin hobby. Det är långt ifrån alla klockor som har fjädrande stift. Panerai t ex har typ en gängad bult. Då måste man ha rätt skruvmejsel för att slippa märken i boetten och på skruvhuvudet. Det finns ytterligare en variant som Panerai använder och det ett verktyg som du trycker in mot ett fjädrande kullager. Verktygen man behöver följer alltid med när man köper men de kör också att köpa separat så ingen tyngre ko på isen. De brukar inte kosta många kronor om man nu vill byta band. Kul att de verkar gå att ta bort bandstifet. Det är ett plus!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Den är vattentät så den tål både kräkning, öl och blod.
Min första tanke var att de var fula färger och för högt pris för vad man får. Men som vanligt så blir man mer sugen ju mer man kollar. Även överprisade leksaker kan vara kul. Och kan man göra en råsundafetto-klocka i svartgult så är det ju lite skoj.

Synd att landet inte har en Swatch-butik så man kan klämma på grejerna innan man köper. IRL är ju alltid en annan sak.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
"Those who wish to put a non-Nato strap on the Scuba FF will need the same two 0,9mm hex screwdrivers as owner of the real FF do."

Känns ju lite omständigt om du frågar mig, men jag äger ju inte en Fifty Fathoms o andra sidan.

Men lite slående då att på alla reviews man har sett så har bandstiften suttit kvar, typ då för att folk i gemene man inte har verktygen för att plocka bort dem.
Det känns som ett litet problem i sammanhanget. Det är ju en standarddimension så det kostar några tior plus porto att beställa hem även om man väljer hög kvalitet från t ex Tyskland eller Schweiz. Hade man anpassat klockan efter vad gemene man redan har hemma hade väl ena sidan varit utformad för att passa en PH1-mejsel i kinesium som var svårt deformerad av att ha dragit PZ2-skruvar under två flyttar och den andra för en insexnyckel från Ikea...
 

fc2

Rolex
Jag har inget till övers för Putin men jag kan också förstå varför Blancpain inte går ut och fördömer Putin bara för att han har en Blancpain-klocka. För det första vet jag inte om det är någon bra publicitet, jag tror inte så många är medvetna om kopplingen, så det finns inget att vinna på att uppmärksamma det, och för det andra skapar man en svår moralisk regel för sig själva som bara bjuder in till gränsdragningsproblem och ännu mer kritik i framtiden…
Du har säkert rätt i att få ens vet om att det finns en koppling så varför uppmärksamma det. Jag sa bara att utifrån min egen bild av Blancpain så förstör kopplingen och det faktum att märket hade den dåliga smaken att använda Putin i sin reklam. Det gör att jag kommer ha svårt att gilla märket på samma sätt som om en sån koppling inte fanns.
 
Du har säkert rätt i att få ens vet om att det finns en koppling så varför uppmärksamma det. Jag sa bara att utifrån min egen bild av Blancpain så förstör kopplingen och det faktum att märket hade den dåliga smaken att använda Putin i sin reklam. Det gör att jag kommer ha svårt att gilla märket på samma sätt som om en sån koppling inte fanns.
Nu har jag har ingen aning hur det såg ut, var, när osv. Men baserat på min erfarenhet inom marknadsföring så låter det som ett lokalt initiativ och inte beslutat av Blancpain centralt. Om du mailar deras pressavdelning så kommer de säkert svara och förklara hur det ligger till.

Låter ju lite som en grej mellan de två butikerna, med tanke på Napoleon.
 
Topp