• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jadå. Blancpain, Camel, Breitling, Rolex, Omega. Strandsäljarna i Spanien hade allt och lite till. T.o.m fejkade freestyles från både Sony och Panasonic, och solbrillor som hette RayHan. Tror inte modellerna var 1:1 dock men som liten pojk och totalt teknikgalen kunde man inte bry sig mindre. De två senare klockmärkena var jag inte så intresserad av som pre-teen.

Du vet, 80-talet var inte stenåldern även om millenials tror det. Vi hade Nike Air, datorer, Nintendo och allt, och även piratkopierade Nintendo-kassetter vi köpte på lokala kineskrogen innan de kom till Sverige. ;)
Har aldrig sett en gammal fake Blancpain, kan du leta upp bild?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Har aldrig sett en gammal fake Blancpain, kan du leta upp bild?
Tror du seriöst dessa skitkopior för några hundra pesetas finns kvar? Det var många år innan internet.

De kopior jag fick av farsan på 80-talet höll inte ens semestern ut. Alla läckte och var batteriare. 😆

Du får tro vad du vill, kan inte bry mig mindre. Jag var på mallis fyra år 86,87,88,89 med min far. Och där startade mitt klockintresse med afrikaner som sålde kopior på stranden. De hade hela armarna fulla med klockor och gick från turist till turist.

Finns säkert andra här som semestrade på 80-talet och kan berätta om alla kopior som flödade. De kom även fram när man satt på uteserveringar och vilja sälja.

Som sagt. 80-talet var inte stenåldern. Det är hyfsad nutid.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror du seriöst dessa skitkopior för några hundra pesetas finns kvar? Det var många år innan internet.

De kopior jag fick av farsan på 80-talet höll inte ens semestern ut. Alla läckte och var batteriare. 😆

Du får tro vad du vill, kan inte bry mig mindre. Jag var på mallis fyra år 86,87,88,89 med min far. Och där startade mitt klockintresse med afrikaner som sålde kopior på stranden. De hade hela armarna fulla med klockor och gick från turist till turist.
De finns kvar från de andra. Blancpain släppte sin första klocka för rätt exakt 40 år sedan.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
De finns kvar från de andra. Blancpain släppte sin första klocka för rätt exakt 40 år sedan.
Jag hoppas du skojar? BP är ett av de äldsta varumärkena. FF kom på 50-talet.

BP, Rado, Camel, Ebel m.fl. var stora på 80-talet, och kopierade till max. Såklart även Rolex. Kvalitén på dessa turistklockor var ren skit, ingen finns kvar av skiten strandsäljarna sålde. Klockorna höll inte ens att bada med och kostade som en pizza.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tror du seriöst dessa skitkopior för några hundra pesetas finns kvar? Det var många år innan internet.

De kopior jag fick av farsan på 80-talet höll inte ens semestern ut. Alla läckte och var batteriare. 😆

Du får tro vad du vill, kan inte bry mig mindre. Jag var på mallis fyra år 86,87,88,89 med min far. Och där startade mitt klockintresse med afrikaner som sålde kopior på stranden. De hade hela armarna fulla med klockor och gick från turist till turist.

Finns säkert andra här som semestrade på 80-talet och kan berätta om alla kopior som flödade. De kom även fram när man satt på uteserveringar och vilja sälja.

Som sagt. 80-talet var inte stenåldern. Det är hyfsad nutid.
Minns inte någon BP-fake men minns folket från norra Afrika som sålda kokosnötter. Fast det här var på costa blanca-kusten och costa del sol. På Ibiza sålde de hjierbas (likör med opiumplamta istoppat) och färgglada t-shirtar med holkärmar och potatistryck.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag hoppas du skojar? BP är ett av de äldsta varumärkena. FF kom på 50-talet.

BP, Rado, Camel, Ebel m.fl. var stora på 80-talet, och kopierade till max. Såklart även Rolex. Kvalitén på dessa turistklockor var ren skit, ingen finns kvar av skiten strandsäljarna sålde. Klockorna höll inte ens att bada med och kostade som en pizza.
Det var ett annat företag och inga modeller jag kan tänka mig att det gjorts kopior på?

Klart det finns kvar drösvis av dessa klockor, har flera hemma i någon låda. Däremot har jag aldrig sett en Blancpain. Därför jag blev nyfiken. Men vill du bara tramsa så kan vi lämna det där.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Minns inte någon BP-fake men minns folket från norra Afrika som sålda kokosnötter. Fast det här var på costa blanca-kusten och costa del sol. På Ibiza sålde de hjierbas (likör med opiumplamta istoppat) och färgglada t-shirtar med holkärmar och potatistryck.
Jag med. Men dessa var inte från norra Afrika. De var svarta afrikaner och sålde allt från klockor till fejkade walkmans och solbrillor. Jag som prylgalet barn fick farsan att köpa massor. Men prutmån fanns. :)
Det var ett annat företag och inga modeller jag kan tänka mig att det gjorts kopior på?

Klart det finns kvar drösvis av dessa klockor, har flera där hemma i någon låda. Däremot har jg aldrig sett en Blancpain.
Du får precis tro vad du vill, du var inte ens född då. 😆Jag fick inte med mig en enda klocka hem från något ”märke” för alla gick sönder och läckte vatten. De kostade några hundra pesetas styck. Det är alltså vad en drink kostade. Däremot höll Rayhan-brillorna. Fattar inte hur du orkar.. 🤷🏻‍♂️
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag med. Men dessa var inte från norra Afrika. De var svarta afrikaner och sålde allt från klockor till fejkade walkmans och solbrillor. Jag som prylgalet barn fick farsan att köpa massor. Men prutmån fanns. :)

Du får precis tro vad du vill, du var inte ens född då. 😆Jag fick inte med mig en enda klocka hem från något ”märke” för alla gick sönder och läckte vatten. De kostade några hundra pesetas styck. Det är alltså vad en drink kostade. Däremot höll Rayhan-brillorna. Fattar inte hur du orkar.. 🤷🏻‍♂️
Äcklig härskarteknik, skärp dig.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Äcklig härskarteknik, skärp dig.
Att du orkar. Du förstör mina barndomsminnen med dina vidriga besserwisser-fasoner. Dock inte första gången på detta forum.

Rado, Baume Mercier, Blancpain, Camel, Rolex, Breitling, Casio, Seiko det är vad jag minns och köpte, och som startade mitt intresse. Jag var sånt klockfan som barn att jag ritade klockor (och ferraris) i mina ritblock som femåring. Sen blev det äkta Casio från World Import på Sveavägen (köptes upp av teknikmagasinet) några år i mellanstadiet innan jag sommarjobbade och lade hela lönen på en riktig Breitling. Sen kan du påstå att jag ljuger (vilket du nu gör) bäst du vill. Har lärt mig att inte bry mig.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag med. Men dessa var inte från norra Afrika. De var svarta afrikaner och sålde allt från klockor till fejkade walkmans och solbrillor. Jag som prylgalet barn fick farsan att köpa massor. Men prutmån fanns. :)

Du får precis tro vad du vill, du var inte ens född då. 😆Jag fick inte med mig en enda klocka hem från något ”märke” för alla gick sönder och läckte vatten. De kostade några hundra pesetas styck. Det är alltså vad en drink kostade. Däremot höll Rayhan-brillorna. Fattar inte hur du orkar.. 🤷🏻‍♂️
På den tiden såldes det glasögon som saknade skydd mot uvb-strålning. De var mörka så pupillen trodde det var lugnt. Den förblev vidöppen så solen kunde borra sig in i ögat. Ser du bra idag?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
På den tiden såldes det glasögon som saknade skydd mot uvb-strålning. De var mörka så pupillen trodde det var lugnt. Den förblev vidöppen så solen kunde borra sig in i ögat. Ser du bra idag?
Faktiskt inte så bra. Mörkerseendet blir sämre för var dag känns det som. Kanske dessa ”rayhans” fel. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt ärligt, vad menar du med att Blancpain släppte sin första klocka för rätt exakt 40 år sedan?
Då Biver släppte sin första. Tidigare var det generiska och rätt tråkiga klockor. De tillverkade rätt få klockor också. Dykaruren var däremot ett intressant kapitel som jag inte vet hur mycket Blancpain själva stod för. En viss stringens finns ju dock i FF-linjen från tiden innan Biver.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Då Biver släppte sin första. Tidigare var det generiska och rätt tråkiga klockor. De tillverkade rätt få klockor också. Dykaruren var däremot ett intressant kapitel som jag inte vet hur mycket Blancpain själva stod för. En viss stringens finns ju dock i FF-linjen från tiden innan Biver.
Ja, det då återuppstådda Blancpain släppte sina första klockor under Bivers ledning i börja på 80-talet. Men att hävda att Blancpain som märke släppte sin första klocka på 80-talet är väl bara konstigt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det då återuppstådda Blancpain släppte sina första klockor under Bivers ledning i börja på 80-talet. Men att hävda att Blancpain som märke släppte sin första klocka på 80-talet är väl bara konstigt?
Det är det Blancpain vi känner idag. Var medvetet elak då jag tycker det är rätt löjligt att referera till 1700-talet som de själva gör. Har ingen relevans då det är först under Bivers ledning det blev en riktig tillverkare. Det var ett tomt skal de köpte.
 
Senast ändrad:

loevhagen

Patek
2-Faktor
Hvis disse plastklokker ble lansert uten å være assosiert med BP eller Swatch ... ville noen her på forumet kjøpt dem? Trolig ikke.

Det er kun marketing, og det virker.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hvis disse plastklokker ble lansert uten å være assosiert med BP eller Swatch ... ville noen her på forumet kjøpt dem? Trolig ikke.

Det er kun marketing, og det virker.
Det är en Fifty Fathoms men i plast. Visst är det marknadsföring, men det är fortfarande en eftertraktad form i ett lekfullt material för ”kaffepengar”. Lite tramsigt men kul. Så klockor skall vara, inte på allt för stort allvar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det är det Blancpain vi känner idag. Var medvetet elak då jag tycker det är rätt löjligt att referera till 1700-talet som de själva gör. Har ingen relevans då det är först under Bivers ledning det blev en riktig tillverkare. Det var ett tomt skal de köpte.
Vem tillverkade deras dykare på 60-70 talet, var det någon annan med ”tillgång” till namnet? Skickade min gamla FF Bundeswehr från 70-nånting på service till BP. Den kom tillbaka lika trasig som när jag skickade ner den…..3 mån senare och 1100 Euro fattigare 😃

Singular har/hade väl en ännu senare Bundeswehr från 80 ish??
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vem tillverkade deras dykare på 60-70 talet, var det någon annan med ”tillgång” till namnet? Skickade min gamla FF Bundeswehr från 70-nånting på service till BP. Den kom tillbaka lika trasig som när jag skickade ner den…..3 mån senare och 1100 Euro fattigare 😃

Singular har/hade väl en ännu senare Bundeswehr från 80 ish??
Har tyvärr dålig koll på dem, men de Bund eller vad de heter är väl Mrpsa-boetter de delar med Squale osv. De tidigare har jag däremot typ noll koll på. Men finns väl någon mer som använde de med breda glasringarna? Blancpain har ett gediget dykararv, det behöver man inte skoja bort.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Det är en Fifty Fathoms men i plast. Visst är det marknadsföring, men det är fortfarande en eftertraktad form i ett lekfullt material för ”kaffepengar”. Lite tramsigt men kul. Så klockor skall vara, inte på allt för stort allvar.
OK - så hvis Cartier laget en plast Panthere, Galbee eller Carree til USD400 - ville det fortsatt vært "kult". Mmmm. Vet ikke helt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det är det Blancpain vi känner idag. Var medvetet elak då jag tycker det är rätt löjligt att referera till 1700-talet som de själva gör. Har ingen relevans då det är först under Bivers ledning det blev en riktig tillverkare. Det var ett tomt skal de köpte.
FYI och förydligande: Jag var inte på Mallorca under 1700-talet (tyvärr, skulle velat) utan just i mitten/slutet av 1980-talet. :cool:
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Well medan det tjattras i tråden så postar jag en bild. Den gula fanns som visnings exempel. Helt slutsålt och de vet inte när de får in nya. Som moonswatch tiden. Dock fanns dessa inne, alla utom svart, grå och blå dvs de populäraste.

IMG_6618.jpeg


IMG_6619.jpeg


Efter att ha klämt lite så tycker jag ändå det är en hyfsad robust klocka (för att vara i plast) med bra detaljnivå.
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Hvis disse plastklokker ble lansert uten å være assosiert med BP eller Swatch ... ville noen her på forumet kjøpt dem? Trolig ikke.

Det er kun marketing, og det virker.
Om vanliga stålklockor såldes utan ett varumärke med historik och status på urtavlan och utan att communityn hittat på en massa begrepp och termer för att särskilja pyttesmå skillnader i exempelvis tavlorna, hade någon köpt dem då? Troligen inte.

Det är en hobby där fullvuxna män betalar hundratusentals, ibland miljontals, kronor för ett metallsmycke istället för att gå i terapi. Och det är den som betalar fyratusen för ett plastsmycke som är galen?
 

DrDre

Patek
Vem tillverkade deras dykare på 60-70 talet, var det någon annan med ”tillgång” till namnet? Skickade min gamla FF Bundeswehr från 70-nånting på service till BP. Den kom tillbaka lika trasig som när jag skickade ner den…..3 mån senare och 1100 Euro fattigare 😃

Singular har/hade väl en ännu senare Bundeswehr från 80 ish??

BP och Squale hade en del ihop på den tiden. (Jag är dock inte särskilt insatt i detaljerna).
 

fc2

Rolex
Äh kompis, du gillar Blancpain för att Putin kör det. Erkänn. Erkänn! 🙃🫠
Skämt å sido, det där är ett lite intressant sidospår faktiskt. När jag var i Singapore för många år sedan såg jag att Blancpain stoltserade med att ha Putin som kund, med en stor bild ovanför ingången på honom. Detta var gott och väl efter han startat flertalet militära konflikter så att han var krigshetsare var likom inget nytt. Men det bekom inte Blancpain då iaf. Sånt gör att ett annars intressant märke faller helt bort för min del men det är inget jag sett någon prata om. För mig har Blancpain blivit synonymt med Putin och jag har inte sett något försök från företagets sida att ta avstånd från det, ens idag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skämt å sido, det där är ett lite intressant sidospår faktiskt. När jag var i Singapore för många år sedan såg jag att Blancpain stoltserade med att ha Putin som kund, med en stor bild ovanför ingången på honom. Detta var gott och väl efter han startat flertalet militära konflikter så att han var krigshetsare var likom inget nytt. Men det bekom inte Blancpain då iaf. Sånt gör att ett annars intressant märke faller helt bort för min del men det är inget jag sett någon prata om. För mig har Blancpain blivit synonymt med Putin och jag har inte sett något försök från företagets sida att ta avstånd från det, ens idag.
Låter märkligt, var det material från Blancpain själva? Känns som att det typ fanns ett avtal med Putin isf.
 
Topp