• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

WolfieH

Cartier
2-Faktor
Edinburgh igår. För lite klocka för pengarna för att det ska vara intressant tycker jag.
IMG_4398.jpeg
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Jag tycker den är lite rolig, kanske gör sig bäst på semester dock 😂 bärs som en Apple Watch ultra
IMG_8164.jpeg
Det där känns som den absolut bästa, fortfarande taggad på den och vore kul att framöver köpa en på semester om man råkar passera en swatch store när det lugnat sig lite 😀
 

Snellskan

Breitling
En bekant köpte den i Köpenhamn :)
Bra kompis!

Ska själv till CPH om ett par veckor och planerar ett besök på Swatch.
Gick fetbom i London under release-helgen främst pga att jag inte pallade att köa på (eller innan) releasedagen. Gjorde några försök dagen efter och dagen efter det men det var tomt då. Hade en kollega som försökte i Paris helgen efter med även då utan tur.

Tar gärna mer info om det lyckade köpet i Köpenhamn.
  • Köade din kompis innan öppning?
  • Om kompisen inte köade, när på dagen gjordes köpet?
  • Fanns alla modeller?
Etc etc 😉😉😉
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Bra kompis!

Ska själv till CPH om ett par veckor och planerar ett besök på Swatch.
Gick fetbom i London under release-helgen främst pga att jag inte pallade att köa på (eller innan) releasedagen. Gjorde några försök dagen efter och dagen efter det men det var tomt då. Hade en kollega som försökte i Paris helgen efter med även då utan tur.

Tar gärna mer info om det lyckade köpet i Köpenhamn.
  • Köade din kompis innan öppning?
  • Om kompisen inte köade, när på dagen gjordes köpet?
  • Fanns alla modeller?
Etc etc 😉😉😉
Tror det handlar mest om tur och tillfällighet med både denna och moonswatchen när det den var ny.

Ingen lång kö
Eftermiddag en vardag
Vet inte om alla fanns, jag hade bett om den grå
 

MKC

Omega
Är det bara jag som tycker att de starka färgerna (jmf med vissa MoonSwatch) gör att Blancpain x Swatch ser ganska barnsliga ut? Förvisso lite swatch signum med dessa starka färger...
 

Enlundgren

Cartier
Är det bara jag som tycker att de starka färgerna (jmf med vissa MoonSwatch) gör att Blancpain x Swatch ser ganska barnsliga ut? Förvisso lite swatch signum med dessa starka färger...
Som du är lite inne på så tycker jag att färgerna är en stor del av grejen med Swatch. Moonswatch Moon och Mercury tycker jag är floppar. Dom är ju snygga, men då kan man lika gärna ha en vanlig speedmaster istället. Blancpain x Swatch klockorna tycker jag nog är mer lyckade= mera Swatch
 
  • Like
Reactions: MKC

MKC

Omega
Som du är lite inne på så tycker jag att färgerna är en stor del av grejen med Swatch. Moonswatch Moon och Mercury tycker jag är floppar. Dom är ju snygga, men då kan man lika gärna ha en vanlig speedmaster istället. Blancpain x Swatch klockorna tycker jag nog är mer lyckade= mera Swatch
Köper det, inte min smak kanske bara. Samtidigt håller jag med dig om att det blir lite trist med xSwatches som är för lik originalklockan. Tycker det är lite att reducera dess historik och storhet som klocka. Var inte överdrivet positiv till MoonSwatch men väl i butik var det svårt att inte köpa...
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Var bara knata in i Edinburgh och kika, var till och med själv i butiken. Klämde och tittade på en Pacific men inget som lockade. Alla fanns inne utom Antarctic.

Köpte en Moonswatch istället. Är hypen död?

20231013_131150.jpg


20231013_130853.jpg
Tror hypen varade ungefär tre dagar. Till skillnad från moonswatchen så var det ju egentligen bara klockintresserade och folk som ville tjäna en slant genom spekulation som reagerade på blancpain-swatchen.

Varumärkesigenkänningen på Omega/speedmaster måste ju vara 100, om inte 1000, gånger högre jämfört med Blancpain. Bondfilmer, OS och annan sponsring ger ju resultat i försäljningen och när moonswatchen kom kunde folk köpa en "omega" för tre lax.

Med det sagt har jag en grå för jag tyckte den var kul. Har också provat fyra olika moonswatch
 

mega

Rolex
Snubblade över de här på tuben... tänkte det kunde vara intressant i sammanhanget.

En första titt på ett Sistem51-urverk (4 minuter):

... och sedan demonterar han det, eller snarare bryter isär det (5 minuter):
Bryter är rätt ord :)
Det ser lite komiskt ut när han ena stunden borrar ur nitar med en gigantisk (i sammanhanget) borrmaskin och bänder i bryggorna så att dom böjer sig, och i nästa sekund plockar han upp delarna med en fin pincett.
 
Tror hypen varade ungefär tre dagar. Till skillnad från moonswatchen så var det ju egentligen bara klockintresserade och folk som ville tjäna en slant genom spekulation som reagerade på blancpain-swatchen.

Varumärkesigenkänningen på Omega/speedmaster måste ju vara 100, om inte 1000, gånger högre jämfört med Blancpain. Bondfilmer, OS och annan sponsring ger ju resultat i försäljningen och när moonswatchen kom kunde folk köpa en "omega" för tre lax.

Med det sagt har jag en grå för jag tyckte den var kul. Har också provat fyra olika moonswatch
Och då är varumärkesigenkänningen på Speedmaster sjukt överskattat. 90% av de som köper en moonswatch hörde talas om Speedmaster först efteråt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som tycker att de starka färgerna (jmf med vissa MoonSwatch) gör att Blancpain x Swatch ser ganska barnsliga ut? Förvisso lite swatch signum med dessa starka färger...
Följer det inte den vanliga klockindustrin? Där har man inte varit nådig med färgstarka tavlor och utstickande sekundvisare i rött eller babyblått. Sen håller jag helt med dig om Swatch signum, gillar man inte plast köper man inte en Swatch.
 
  • Like
Reactions: MKC
Topp