Saken är väl den att man som sagt får göra en jämförelse när det gäller prestanda inom en serie. Visst, Rolex har inte officiellt gått ut med någon annan information om prestanda för en del urverk än att dem är cosc klassade. Min erfarenhet säger mig något helt annat, fråga Rolexägarna på forumet så kommer det att finnas gott om exempel på klockor som diffar ett par tre sekunder per vecka. Tyvärr så finns det också måndagsexemplar som går skevt, och köparen får springa till sin AD otaliga gånger för ruckning eller rent av en fabriksservice. Problemet är väl just det som du är inne på, Rolex har faktiskt inte gjort några utfästelser. Men i slutänden, vad är rimligt för den som köpt en klocka?
"Saken är väl den att man som sagt får göra en jämförelse när det gäller prestanda inom en serie."
Va vad säger du? Skall alla klocknördar ta sina mätdata på sin Rolex (i detta fall och av samma serie) o sen skall vi sammanställa den datan. Då får vi bara en normalfördelad kurva! Hur skulle DET hjälpa.
"Visst, Rolex har inte officiellt gått ut med någon annan information om prestanda för en del urverk än att dem är cosc klassade."
Nä just det! Det finns ingen annan information! Försöker du prata upp Rolex till en ny påhittad standard. En så kallad "Sverker2COSC++" hittepå standard.
"Problemet är väl just det som du är inne på, Rolex har faktiskt inte gjort några utfästelser."
Ööö jo det står på urtavlan och hänvisar till COSC.. Men det är helt rätt de har inte gjort någon utfästelse att följa en högre "Sverker2COSC++" hittepå standard.
"Men i slutänden, vad är rimligt för den som köpt en klocka?"
Vad jag förstår dig så har du helt orimliga och orealistiska krav. Du ligger med dina förväntningar och TYCKER i din drömvärld att Rolex skall följa högre uppskruvade tolleranser som jag kallade för "Sverker2COSC++" förväntade kvalité snorm. Men resten av värden och Rolex förhåller oss till den enklare COSC standarden så vitt jag vet.
Tänker inte hålla på mer med dessa tråkigheter

Men tråden har varit underhållande att läsa och det är kul att inse att man kan ha SÅ olika förväntningar och lägga mer i betydelsen av COSC (eller Rolex har högre standard än COSC) än vad det i verkligheten har.. Då sätter man upp i detta fall Rolex på en för hög pidestal än den borde..
Öppnar ens ögon att det är svårt att ha en dialog med dessa fundamelister som utgår från en orealistisk höga förväntningar.