• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Fråga om bedrägeri, har en köpare som var oväntat bekväm med att göra banköverföring från Forex bank eller SEB men som inte ville göra Swish pga bedrägeririsk. Vederbörande påstår sig göra överföringen nu och hämta klockan när pengarna är på mitt konto (vilket ju rimligen är tidigast torsdag och sannolikt fredag). Är det något lurt med detta, kan han bedraga mig på nått sätt och är det olämpligt av någon anledning att lämna ut kontonummer?
Inga problem med att lämna ut sitt kontonummer.
Be han skriva i sin överföring vad han betalar för, tex Rolex daytona osv.. Skriv kvitto, ta kopia på id osv. Då är du safe.

Han vill ha mitt namn, mobilnummer, clearnr och kontonummer (kan inte editera meddelanden på iPhone längre, ber om ursäkt för två).

Fråga om bedrägeri, har en köpare som var oväntat bekväm med att göra banköverföring från Forex bank eller SEB men som inte ville göra Swish pga bedrägeririsk. Vederbörande påstår sig göra överföringen nu och hämta klockan när pengarna är på mitt konto (vilket ju rimligen är tidigast torsdag och sannolikt fredag). Är det något lurt med detta, kan han bedraga mig på nått sätt och är det olämpligt av någon anledning att lämna ut kontonummer?
Finns inga mer risker vad jag vet med banköverföring än med swish. Kontonummer kan i regel inget göras med. Vet ej vad det skulle vara. Bara man ser till att summan gått in ordentligt på kontot och parkerat där.
Känner mig minst lika säker med banköverföring som med swish.

Inga problem så länge du inte lämnar ut klockan förrän pengarna är på ditt konto. Nöj dig absolut inte med att han visar upp kvitto eller skärmdump på överföring bara.
Har hänt att köpare visat skärmdump på betalning för att sedan dra tillbaka den när de fått varan i sin hand. Är pengarna fysiskt på ditt konto är du säker.
Lycka till.

Inga problem så länge du inte lämnar ut klockan förrän pengarna är på ditt konto. Nöj dig absolut inte med att han visar upp kvitto eller skärmdump på överföring bara.
Har hänt att köpare visat skärmdump på betalning för att sedan dra tillbaka den när de fått varan i sin hand. Är pengarna fysiskt på ditt konto är du säker.
Lycka till.
Nej det är en given förutsättning. Nu ska dock tydligen en vän ta emot klockan för att han befinner sig i Dalarna. Det besvärar ju kvittofrågan :bored:

Däremot skulle jag inte lämna iväg en klocka efter att någon som hastigast viftat med en mobiltelefon framför ögonen på mig vid f2f-affär där det står nåt om swish på skärmen, om det inte vore en bekant möjligen. Sånt ska ju ha hänt enl vad som berättats i nån tråd. Pengarna på kontot -kan inte nog upprepas. Ändå verkar sånt hända.

I tidernas begynnelse ställde jag en fråga vad det berodde på att en del krävde swish som en dealbreaker, vad skälet var. Tror jag fortfarande är blockad av några eftersom de är övertygade om att URsinne är ett troll som kan fråga nåt så otroligt dumt och korkat. Men några ordentliga svar kom inte. Jag använder swish mest av bekvämlighetsskäl.

Att "dra tillbaka" en betalning som väl gått igenom ska heller normalt inte vara möjligt som en del fått för sig. Det ska till en väldig apparat för att få igenom det med bankpersonal inblandad etc, enl dem själva. Då har man slarvat med att se till att summan gått in ordentligt. Efter det är det för sent.

illaluktande.PNG

"Slitet och illaluktande läderband.."

Finns inga mer risker vad jag vet med banköverföring än med swish. Kontonummer kan i regel inget göras med. Vet ej vad det skulle vara. Bara man ser till att summan gått in ordentligt på kontot och parkerat där.
Känner mig minst lika säker med banköverföring som med swish.

Lycka till.
Jo det finns en jätterisk med bankkonto som inte finns med Swish nämligen så kallade tredjepartsbedrägerier. Det går till så att ditt kontonummer ges ut till en person som luras med falsk annons på annan vara på Blocket där köparen luras att betala till ditt bankkonto. Du får in pengar glad i hågen av ovetande köpare och skickar varan till bedragaren. Nån vecka senare blir du polisanmäld av köparen av den andra varan för att ditt konto använts av bedragaren att sätta in pengar på under förespegling att bedragaren skulle skicka varan.

Problemet med bankkonton är att det inte går att se vem det tillhör. Leg bevisar inte vem kontot tillhör och bankerna vill/får inte säga.

Om man däremot betalar med Swish och det står ett helt annat namn på mottagaren än den som annonserar brukar de flesta dra öronen åt sig. Pga det går det inte använda Swish för tredjepartsbedrägerier. Exakt därför vill vissa använda bankkonton istället.

Strulputtar, personer som mumlar om att någon annan ska betala, pengar som ska komma sen, nån som är på resa = allt sånt är varningsklockor

Senast ändrad:
Jo det finns en jätterisk med bankkonto som inte finns med Swish nämligen så kallade tredjepartsbedrägerier. Det går till så att ditt kontonummer ges ut till en person som luras med falsk annons på Blocket där köparen luras att betala till ditt bankkonto. Du får in pengar glad i hågen och skickar varan till bedragaren. Nån vecka senare blir du polisanmäld för att ditt konto använts av bedragare att sätta in pengar på under förespegling att bedragaren skulle skicka en vara till tredje person.

Problemet med bankkonton är att det inte går att se vem det tillhör. Leg bevisar inte vem kontot tillhör och bankerna vill/får inte säga.

Om man däremot betalar med Swish och det står ett helt annat namn på mottagaren än den som annonserar brukar de flesta dra öronen åt sig. Pga det går det inte använda Swish för tredjepartsbedrägerier. Exakt därför vill vissa använda bankkonton istället.

Strulputtar, personer som mumlar om att någon annan ska betala, pengar som ska komma sen, nån som är på resa = allt sånt är varningsklockor
Ja det stämmer nog, det kan vara en viss risk om man inte vet vem som har kontot.

Ja det stämmer nog, det kan vara en viss risk om man inte vet vem som har kontot.
En sådan har precis hört av sig till mig en klocka jag har på blocket. Han ville egentligen köpa en dyrare klocka, men säljaren verkade oseriös. Betalar fullpris men han vill ha klockan skickad och förskottsbetala med banköverföring. Jag säger att jag vill prata på telefonen och visa bilder, men han är bortrest och kommer hem imorgon.

Om han ringer imorgon så blir det Swish (eller inget).

det går väl enkelt som säljare att skydda sig emot detta genom att be att man skriver vad inbetalningen rör sig om?
ex. traderas annonsnummer och varunamn samt vem köparen är.
Det är ett sätt. Tyvärr är det ju så lätt som säljare att ryckas med när man har affär på G.

Det finns dessutom en ännu fräckare variant där köparen "råkar föra över pengarna flera gånger" och ber säljaren att skicka tillbaka överskottet. Vilket denne ofta gör eftersom han är en ärlig man. I själva verket har köparen bedragit flera personer på samma annons och fått dem föra över pengar för samma grej. Fräckheten är stor i bedragarnas land.

det går väl enkelt som säljare att skydda sig emot detta genom att be att man skriver vad inbetalningen rör sig om?
ex. traderas annonsnummer och varunamn samt vem köparen är.

Tyvärr inte 100%-igt skydd. En del köpare luras ändå.

En annan utmaning med banköverföringar är att om pengarna förs över från utlandet till ditt konto kan det ibland bli en situation där du ser ett preliminärt saldo som sen dras tillbaka.

Det finns också möjlighet för den som har ditt kontonummer att starta autogiro utan ditt medgivande, eftersom medgivandena inte kollas ordentligt av bankerna. Det är ett litet problem i praktiken, tydligen, men googlingar visar att det har hänt ibland.

Jag drog öronen åt mig om bankkontobedrägerier efter att ha blivit kontaktad och varnad av en vänlig forumit. Informerade köparen om att jag inte tyckte det kändes bra med förskottsbetalning och att klockan skulle "hämtas av en kompis" efter mottagen betalning eftersom jag inte kunde legitimera köparen via id-handling. Blev därefter knäpptyst. Så var försiktiga, det här verkar vara "det nya".

Skumt hur man först hävdar att man måste släppa en klocka för att "prioritera" på grund av frun men sedan skriver att man är intresserad av byten..o_O:angel::facepalm:

https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-master-ii-”pepsi”-ref-126710blro-billigast-worldwide.103669/
Prioriteringen kan ju vara just att det är för mycket pengar bundet i denna klocka, en annan sportrolex kan ju då vara bra mycket billigare och därmed inte samma problem. Ser inget konstigt alls med det egentligen.

Tillbaka
Topp