• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Hmmmm
98166F58-C198-4348-8181-7DA8F8805777.png

Menar dom bump och inte dump, felstavning? Omg, jag är för gammal.
Ja. Jag har sett att en del använder ordet prisdump och i vissa fall till och med prisbumb. Prisdump är väl i och för sig en helt legitim term till skillnad från prisbumb som är ett nonsensord som härstammar från ett missförstånd.

A7BD0539-13B2-4924-84C8-677CB1735619.png
Vad tror ni om denna, lite för billigt va?
Jag postade den på föregående sida i tråden. Enda responsen var att någon misstänkte att det rörde sig om någon som kräver handpenning men aldrig levererar.

Jag tror snarare att det bara är ett schysst pris och det är inte direkt så att det är helt orimligt lågt även om det är en bra bit under marknadsvärde. Är den inköpt 2016 för drygt 60 papp eller vad den nu listade är det inte omöjligt att någon som inte är insatt i värdet anser att 41k är ett rimligt pris för ett begagnat ex.

21FF27A7-B7C1-4F21-A014-6B43D6E74B40.png 1E2486B1-5A45-4248-8EF7-BDD7C914A02C.png https://mobil.blocket.se/annons/goteborg/rolex_daytona/84495681

Lite billigt för den väl? finns dessutom på pantbanken:) då är den ju belånad med andra ord

Ja, jag har ingen vidare koll på Rolexmarknaden men det kändes spontant som det. Det måste väl nästan vara Rolex tveklöst kallaste modell?
Nja, det tror jag inte. Ex Air king, OP, YM2, alla dammodeller osv är nog rätt kalla i jämförelse.

Tror Milgaussen börjar sälja nu när det inte finns så mycket annat kvar som ändå sticker ut lite.

(Men priset i annonsen är uppåt väggarna och det är nog inte mer än en beställningsvara ifall det är slut hos din AD)

• Like
Reactions: HSK
"Det är min klocka på bilderna" Intressant då att en handlare från Holland har klockan ute...

Bilagor

• Screenshot_20190530-101112_Blocket.jpg
    Screenshot_20190530-101112_Blocket.jpg
    76.5 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20190530-101118_Blocket.jpg
    Screenshot_20190530-101118_Blocket.jpg
    66 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20190530-101351_Chrono24.jpg
    Screenshot_20190530-101351_Chrono24.jpg
    78.5 KB · Visningar: 1
Kan nån förklara hur det funkar med bedrägeri av ”köpare”? Dvs en person kontaktar mig och är beredd att betala för min klocka och få den skickad eller hämtad av en vän för man ska utomlands eller annan BS-story. Om jag lämnar ut mitt konto eller swish så kan man inte komma över nåt om köparen inte begär namn och sånt som ursäkt för banken kräver det, t ex ”jag har Forex bank”
OM jag nu får några pengar överförda, vart är köparens tvist? Är det en tredje person som sätter över pengar i hopp om en vara? Ok om det är några tusen men tror denne tredje person att hen ska få nåt värt 200 tusen av att bara swisha nån random?
Fattar inte hur det funkar :)
Obs jag har INTE gett ut nåt konto nr vid dessa tillfällen utan vill veta hur scam funkar

Kan nån förklara hur det funkar med bedrägeri av ”köpare”? Dvs en person kontaktar mig och är beredd att betala för min klocka och få den skickad eller hämtad av en vän för man ska utomlands eller annan BS-story. Om jag lämnar ut mitt konto eller swish så kan man inte komma över nåt om köparen inte begär namn och sånt som ursäkt för banken kräver det, t ex ”jag har Forex bank”
OM jag nu får några pengar överförda, vart är köparens tvist? Är det en tredje person som sätter över pengar i hopp om en vara? Ok om det är några tusen men tror denne tredje person att hen ska få nåt värt 200 tusen av att bara swisha nån random?
Obs jag har INTE gett ut nåt konto nr vid dessa tillfällen utan vill veta hur scam funkar
När det är dags att föra över pengar så säger bedragaren att hans bank inte kan föra över pengarna innan du har skickat klockan. Han lovar givetvis att pengarna kommer så fort du har skickat klockan, men...

Ofta handlar det om att det är superbråttom att få varan levererad och man uppvisar en skärmdump på en fejkad överföring eller gör en Paypalöverföring som man sedan drar tillbaka. Visst förekommer det att tredje part ibland betalar för en vara som de tror sig köpa men det är nog rätt ovanligt.

Som vanligt gäller det att aldrig skicka något förrän man har pengarna på kontot och med Swish är det lämpligt att be köparen skriva sitt namn eller produkten som referens för att undvika det sistnämnda.

När det är dags att föra över pengar så säger bedragaren att hans bank inte kan föra över pengarna innan du har skickat klockan. Han lovar givetvis att pengarna kommer så fort du har skickat klockan, men...
Går folk på sånt? Ok om det är nåt för 2000...
man uppvisar en skärmdump på en fejkad överföring eller gör en Paypalöverföring som man sedan drar tillbaka.
Går folk fortfarande på sånt? Ok i början av millenieskiftet men nu med swish t ex?

Förstår fortfarande scamen :)
Nån med riktig intel som t ex en artikel eller specifik händelse här på KS?

Går folk på sånt? Ok om det är nåt för 2000...

Går folk fortfarande på sånt? Ok i början av millenieskiftet men nu med swish t ex?

Förstår fortfarande scamen :)
Nån med riktig intel som t ex en artikel eller specifik händelse här på KS?
Det är klart att det finns naiva individer som går på det, annars hade det inte förekommit. Folk är säkert mer försiktiga nu än för tio år sen vilket gör det svårare att genomföra den typen av bedrägerier men det räcker med att några enstaka personer faller för det för att det ska vara lönsamt.

Jag ser kommentarer på forum och Facebook i alla fall någon/några gånger per månad där folk frågar om råd när de blivit erbjudna dessa typer av affärer så det är nog fler än man tror som är potentiella offer.

Tillägg: Med Swish blir det givetvis svårare då det i praktiken är en direktöverföring mellan bankkonton men där handlar det nog mer om kapade konton vilket tyvärr har blivit väldigt vanligt samt en del fall där någon skickar en fejkad bild som "bekräftar" betalningen och även flerpartsbedrägerier där någon tror sig betala för en vara men i själva verket är delaktig i ett bedrägeri.

Vid affär F2F ska man naturligtvis även bekräfta swishbetalningen genom att logga in på sitt eget konto men det finns även en inbyggd funktion i appen där den blixtrar till när man trycker på skärmen som ett slags interaktiv verifiering av att det inte bara är en stillbild som är lättare att förfalska.

Senast ändrad:
Jag ser kommentarer på forum och Facebook i alla fall någon/några gånger per månad där folk frågar om råd när de blivit erbjudna dessa typer av affärer så det är nog fler än man tror som är potentiella offer
Ja det är många newbies runt klockor och det e klart, har man inte erfarenhet av köp/sälj kanske man råkar illa ut och man frågor om råd. Men samma person hade ju aldrig skrivit över bilens registreringsbevis innan hen sett pengarna på kontot :)

Ja det är många newbies runt klockor och det e klart, har man inte erfarenhet av köp/sälj kanske man råkar illa ut och man frågor om råd. Men samma person hade ju aldrig skrivit över bilens registreringsbevis innan hen sett pengarna på kontot :)
Säg inte det. Jag tycker att man läser rätt ofta om den typen av bedrägerier med liknande tillvägagångssätt där man uppvisar en falsk bekräftelse på betalning. Folk är tyvärr alldeles för godtrogna och det är många som utnyttjar det.

Tillbaka
Topp