• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Why not? :)

9763A461-6550-475B-9372-006DFEC52D72.jpeg
AC2F47E9-1BC8-461B-A54B-7C01F0F9A1E8.jpeg

Nu vet jag inte exakt hur det fungerar, men låt säg att denna modell legat osåld flera år i butik, och sedan säljs/plockas ut av en köpare år 2018, då står det väl 2018 på certet? För det är ju då garantin börjar gälla, eller tänker jag fel? :)
Låt säga att du uppsöker en bilhandlare.
I hallen står en SAAB 9-3 SC -08 osåld. Skulle du inte reagera på om handlaren säger att det är en ny 2018 SAAB?

I hallen står en SAAB 9-3 SC -08 osåld. Skulle du inte reagera på om handlaren säger att det är en ny 2018 SAAB?
Jojo, givetvis! jag håller helt med dig :)
Klockan är ju inte av "2018-årsmodell" bara för det.. den kan ju tom vara i behov av en service om den legat i 7år..
Det är ju fel sätt att skriva det på om nu så är fallet med klockan, bör ju klargöras hur gammal den är och när den isf är utplockad!

Men som sagt, den kan ju rent krasst "vara ifrån" 2018, beroende på hur man väljer att tolka det ;)

Dock svårt att säga ett exakt årtal den producerades, speciellt med random serial. 2018 blir väl korrekt i detta fallet även om jag tycker man som säljare ska vara tydlig med att den är äldre

Jojo, givetvis! jag håller helt med dig :)
Klockan är ju inte av "2018-årsmodell" bara för det.. den kan ju tom vara i behov av en service om den legat i 7år..
Det är ju fel sätt att skriva det på om nu så är fallet med klockan, bör ju klargöras hur gammal den är och när den isf är utplockad!
Javisst!
Går att översätta till vilken produkt som hellst!
Spisar, TV osv!
Vill gärna ha en kommentar av @Royal Watches !
Det kanske är feltänkt eller en förklaring som vi inte vet, ej heller Blocket-kunden.
Hur det än är, KSare är oftast inte att jämföra med en standardkund.
Många som inte har en aning om produktionsstopp och calibrar på verk!

Dock svårt att säga ett exakt årtal den producerades, speciellt med random serial. 2018 blir väl korrekt i detta fallet även om jag tycker man som säljare ska vara tydlig med att den är äldre

Kan man inte utgå från ett ungefärligt årtal med serienummer? Eller var dem randomiserade här?

Dock vet man att produktion av modellen upphörde 2011 så kan ju absolut senast producerats då
Ja absolut men den producerades väl mellan 1989 och 2011. Ganska stort spann att gissa sig till rätt år om det nu inte var innan 2010 så Serial kan ge en bra indikation. Vidhåller min åsikt att det inte är fel att skriva 2018 då det är då den togs ut och således från dess garantin gäller. Ganska vanligt att man utgår från just uttagsdatumet. Sen håller jag med om att det är ganska vilseledande för de som inte är insatta och tycker att en säljare ska förtydliga att det bara är uttagsdatumet och även ange produktionsår i den mån det är möjligt.

Nu vet jag inte exakt hur det fungerar, men låt säg att denna modell legat osåld flera år i butik, och sedan säljs/plockas ut av en köpare år 2018, då står det väl 2018 på certet? För det är ju då garantin börjar gälla, eller tänker jag fel? :)
Stämmer bra! Rolex har bekräftat att den såldes 2018 och har 5 års garantin. Det står 2018 på certifikatet och då är det en 2018 :)

För det första är ju ett spann av år inte att anse som produktionsår, och för det andra är årsbestämmelser av serienummer egentligen bara kvalificerade gissningar från Rolex-köpare. Du kan inte ange produktionsår på en Rolex.
I detta fall så var ”spannet” av mitt intresse. Nu har RW angett det och det tyckte jag var en bra gest.

• Like
Reactions: HSK
Tillbaka
Topp