• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Legit?

https://www.tradera.com/item/371055007?utm_source=ios&utm_medium=link&utm_campaign=share
7A446CBA-CECB-4D5F-A076-4DFED1552D20.png
6DDF684B-40D2-42CC-9E31-5ACE7DC8788A.png
Nej

Ofta när det står att det är en mariage så är det ett fickur som de har byggt om eller tagit urverket ifrån och tryckt in i ett nytt case. Så urverket kan säkert vara från omega men resten är lite ihopplock. Men jag kan ha fattat det fel ?:)

I det här fallet är det ett Omega armbandsursverk från mitten av 40-talet i en annan boett. Förekommer som nämndes fickursverk också, ofta för att efterlikna en viss stil. Så "legit" om du med det menar original eller äkta är det inte. En egen genre kanske man kan säga... Det står också i annonsen: Marriage, om än felstavat.

Jag hade föredragit en lysmassesiffertavla med tillhörande visare till den boetten som nu ser lite omaka ut i mitt tycke. Kan vara rätt trevliga klockor annars tycker jag.

Baksidan (bildligt) är väl ifall man slaktar bra originaklockor eller utger dem för att vara original.

Ironi att använda ett engelskt ord själv som måste tolkas vad du menar med när frågan ställs på grund av att du inte förstår innebörden i det engelska uttrycket i auktionen?
Utgick från att uttrycket ”legit” var vida känt, ska vara tydligare nästa gång.

Vad betyder ordet ”mariage” enligt dig?

Senast ändrad:
Utgick från att uttrycket ”legit” var vida känt, ska vara tydligare nästa gång.

Vad betyder ordet ”mariage” enligt dig?
Det är nog inte bara enligt mig men marriage har varit det vanligaste, eller om man är fransman kanske då heter det väl mariage som det står i auktionen:
äktenskap, giftermål.
Ofta har det varit att boetten, kanske ny eller senare tillverkad, "gifter sig" med ett vintageverk och tavla för att imitera en viss stil, exempelvis nån slags flygarklocka eller militärur. En typ av "moddning"/modifiering, på vintage.
Alltså icke-originalklocka men med vissa originaldelar, helst verk som i det här fallet.

"Legit" tycker jag är oklart för det kan betyda en fråga om den är regelvidrig och borde anmälas, otillåten eller legit som i äkta original etc. Olika saker. Här på k&s är t.ex. moddade klockor tillåtna vad jag sett och säkerligen även på Tratten. Däremot inte att sälja dem som originalklockor.

Senast ändrad:
Det är nog inte bara enligt mig men marriage har varit det vanligaste, eller om man är fransman kanske då heter det väl mariage som det står i auktionen:
äktenskap, giftermål.
Ofta har det varit att boetten, kanske ny eller senare tillverkad, "gifter sig" med ett vintageverk och tavla för att imitera en viss stil, exempelvis nån slags flygarklocka eller militärur. En typ av "moddning"/modifiering, på vintage.
Alltså icke-originalklocka men med vissa originaldelar, helst verk som i det här fallet.
Ja jag frågade ju för att jag inte visste, vilket jag gör nu. Tack för utförligt svar :)

Ja jag frågade ju för att jag inte visste, vilket jag gör nu. Tack för utförligt svar :)
Varsågod.
Det är vida känt...
Jaså,det visste jag inte. Då är svaret ja, den är legal, inte olaglig. Är dock inte så säker på att det var det som avsågs. Om frågan är om det är en originalklocka kan man ju skriva det. Legit har olika betydelser.

Vill man veta vad en marriage är går det inte att skriva en käck oneliner på två ord som svar.. orkar man inte läsa eller inte bryr sig vad det är för nåt kan man ju låta bli att läsa.

Senast ändrad:
Kan det verkligen vara någon som köper dessa? Det finns ju hur många liknande skitannonser som helst. Ser ju ett par nästan varje dag på Facebook.

Jag tycker att datumet är för jäkla snyggt placerat i datumrutan på den gröna. Bra förstoring på bubblan också för den delen. Sen vet jag inte hur det är med er andra men 30 meter, så djupt dyker i alla fall inte jag. Jag köper två, var är länken? :D
Asså.. kunde dom inte titta lite mer noga på bilden innan dom godkände den för pressrelease.
...fast datumets placering i datumfönstret gör den ju lite originell ändå. Köprekommendation = Stark :hungover:

Tillbaka
Topp