• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

pemlock

Panerai
2-Faktor
Nån som tyckte att han "kan själv" och sedan gett upp?
https://www.tradera.com/item/190120/381462868/rolex-
trasig-rolex-tradera-20200110.png
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Jag lyckas inte se på handledsbilden vad det är för dagskiva. Den första bilden är väl en produktbild från nån sida, och inte klockan som säljs, så det säger inget.

det är engelsk dagskiva på handledsbilden. Saturday. Kan ju vara bytt iof om det egentligen ska vara svenska men det borde väl vara nått man bör nämna i annonsen kan man tycka.
 

Pontusk

Omega
Litet sidospår, men ändå relaterat: varför skulle de inte kunna/få/vilja sälja med engelsk dagskiva? Jag skulle nog själv föredra det, faktiskt.

Dagskivan är en av sakerna som gör att jag blir misstänksam. Formatet på texten motsvarar även formatet på andra faktaannonser som samma liga lagt upp. Dessutom verkar det vara flera ”Nymans ur-cert”-annonser som är utlagda samma tid (mitt i natten), det vill säga att dom förmodligen lades upp av annonsören vid samma tidpunkt.

kanske är nojig, men risken är att de sitter på en större mängd förfalskade klockor givet information som cirkulerar om hur många dom blåst på liknande sätt. Be cautious!

Ligan verkar röra sig i Stockholm och Västerås-området.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Även denna är fake (givet att Nymans inte säljer klockor med engelsk dag-skiva).

anmäl gärna annonsen.

https://www.blocket.se/vi/88904867.htm

Det är ju inte ett bevis på att den är fake. Det går ju att byta dagskivor efter köpet.

det är engelsk dagskiva på handledsbilden. Saturday. Kan ju vara bytt iof om det egentligen ska vara svenska men det borde väl vara nått man bör nämna i annonsen kan man tycka.

Litet sidospår, men ändå relaterat: varför skulle de inte kunna/få/vilja sälja med engelsk dagskiva? Jag skulle nog själv föredra det, faktiskt.

De bör väl gå att få lite som man vill.. Förmodar att alla Kineser som handlar massvis med dinkor i Sverige inte vill ha svenska veckodagar.

Det är ju en Day Date 40, dessa finns inte med svenskt daghjul.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Är saker från 2005 vintage nu?

upload_2020-1-11_15-51-52.png
Öh... 2005 var ju nyss? (Ja, jag känner mig gammal nu.)

Men allvarligt talat, finns det någon definition för vad som är "vintage"? Har undrat det ett tag faktiskt. (I antikvitetsbranschen tror jag man brukar ha äldre än 100 år som tumregel för att det ska anses vara en antikvitet.)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Öh... 2005 var ju nyss? (Ja, jag känner mig gammal nu.)

Men allvarligt talat, finns det någon definition för vad som är "vintage"? Har undrat det ett tag faktiskt. (I antikvitetsbranschen tror jag man brukar ha äldre än 100 år som tumregel för att det ska anses vara en antikvitet.)
25år är väl vintage på bilar... något liknande på klockor?
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Något som är 15 år gammalt kan väl absolut räknas som äldre. Ser inte att det står vintage någonstans?

En klocka som är 15 år kan absolut räknas som äldre, inget konstigt med den annonsen kan jag tycka

Tänkte mer att det inte hör till vanligheterna att pärlan ramlar av på moderna subbar. Det är ju generellt inget problem heller då ett modernt insert kostar 400kr. Mer jag som tyckte det var intressant att det togs upp som något som var premium på en modern sub.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Förutom att klockan är fake så är det inget konstigt med annonsen.
Jag gissade att det var det som var problemet, men jag skulle önska att folk här berättade hur man vet det. Det är kanske uppenbart för en del, men varför inte sprida lite kunskap om hur man identifierar kopior till oss andra? Vad är det som är fel på den? Det är en av anledningarna till att jag följer detta forum, för att lära mig mer.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag gissade att det var det som var problemet, men jag skulle önska att folk här berättade hur man vet det. Det är kanske uppenbart för en del, men varför inte sprida lite kunskap om hur man identifierar kopior till oss andra? Vad är det som är fel på den? Det är en av anledningarna till att jag följer detta forum, för att lära mig mer.
Om man känner sig osäker på en klockan så kan man bildgoogla namn+ referens på klockan och jämför...titta på detaljer som text på tavla, index, storlek på texten, en klassisk sak på Rolex är ju att datumförstoringen inte förstorar...
På billigare kopior lägger bryr de sig inte ens om att kolla hur originalet ser ut utan bara gör något ihopkok av olika modeller :)
På dyrare klockor så ska finishen vara topnotch och man kan ofta se att kopior inte har samma finish...
 

DEGAL

Cartier
2-Faktor
HUR kan buden dra upp till den nivån 6 dagar innan avslut, med DEN annonstexten ????? :wtf:
Kan finnas en eller flera polare som budar och det ser bra ut, sen skiter de i det och ngn stackars själ budar och tro att klocka är kosher ? Det är väl varken första eller sista gången folk budar och inte fullföljer köpet ? Annonsen bör ge en stor tankeställare . IMPO.
 
  • Like
Reactions: DIR
Topp