• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Alexander

Panerai
2-Faktor
Känns lite väl billigt.

Konstaterade precis samma sak. Inte ens något referensnummer utskrivet. Hittade denna bild på Google:
4B075784-31F2-496D-9C8C-31E5517A7F08.png
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det kanske är så. Bara jag som inte hänger med i de senaste innovationerna förmodligen. Men jag föreställer mig att p-vakterna känner igen dem på hundra meters avstånd och polisanmäler för bedrägeri?
Jag vet faktiskt inte om det är lagligt. Om det är det så hade ju alla haft en sån. :confused:
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Ja, i mina ögon är Orisklockan i annonsen en av de otaliga s.k. "Mumbai Specials" med ommålade tavlor och urverk som är ihopplock av allt möjligt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
En väldigt användbar klocka, om inte annat. Om man inte får ännu högre böter av det. Är de olagliga? Frågar åt en vän.
Känns som ett ganska solklart fall av bedrägligt beteende (vilket är en lägre grad av bedrägeri där offret lider mindre ekonomisk skada). Ska man vara tråkig så kan man även påpeka att pengarna dessutom ofta går till en god sak om det inte gäller en privat aktör så klart men även där handlar det om en affärsrörelse. Tycker man att 1-40kr/h är för dyrt kan man alltid lämna bilen hemma... ;)

20200118_110640.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Känns som ett ganska solklart fall av bedrägligt beteende (vilket är en lägre grad av bedrägeri där offret lider mindre ekonomisk skada). Ska man vara tråkig så kan man även påpeka att pengarna dessutom ofta går till en god sak om det inte gäller en privat aktör så klart men även där handlar det om en affärsrörelse. Tycker man att 1-40kr/h är för dyrt kan man alltid lämna bilen hemma... ;)

20200118_110640.jpg
Men det är ingen ekonomisk vinning. Bara lathet. Alltså, de går ju bara att använda där det är p-skiva = gratis. Skulle man gå ut och vrida manuellt på en traditionell p-skiva skulle man få stå kvar?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men det är ingen ekonomisk vinning. Bara lathet. Alltså, de går ju bara att använda där det är p-skiva = gratis. Skulle man gå ut och vrida manuellt på en traditionell p-skiva skulle man få stå kvar?
Q-Park, Stockholm stad eller vilka det nu gäller lider ekonomisk skada i form av uteblivna intäkter. Att manuellt vrida på en p-skiva är i praktiken samma sak.

Edit: Gäller det en gratisparkering så bryter du fortfarande mot deras utsatta villkor och det är samma sak som att stå för länge, tveksamt om det skulle klassas som bedrägligt beteende i det fallet dock. Både p-avgifter och tidsbegränsningar handlar dessutom till stor del om att frigöra parkeringar och förhindra att någon ockuperar en p-plats.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Q-Park, Stockholm stad eller vilka det nu gäller lider ekonomisk skada i form av uteblivna intäkter. Att manuellt vrida på en p-skiva är i praktiken samma sak.

Edit: Gäller det en gratisparkering så bryter du fortfarande mot deras utsatta villkor och det är samma sak som att stå för länge, tveksamt om det skulle klassas som bedrägligt beteende i det fallet dock. Både p-avgifter och tidsbegränsningar handlar dessutom till stor del om att frigöra parkeringar och förhindra att någon ockuperar en p-plats.
Detta gällde bara en automatisk p-skiva, om jag inte missade något, så det är inget ekonomiskt. Man upptar på sin höjd en gratisplats längre än avsett. Vet inte hur man skulle lura en betalplats, där får man såklart betala för tiden man står.

Men man kanske inte får gå och vrida fram vanliga p-skivor heller? Visste faktiskt inte det.

Esit: Vill bara förtydliga att jag personligen inte vill bryta någon lag. Undrar hur det ligger till.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Detta gällde bara en automatisk p-skiva, om jag inte missade något, så det är inget ekonomiskt. Man upptar på sin höjd en gratisplats längre än avsett. Vet inte hur man skulle lura en betalplats, där får man såklart betala för tiden man står.

Men man kanske inte får gå och vrida fram vanliga p-skivor heller?
Är det en gratisparkering så står du troligtvis där längre än du får eftersom du använder en automatisk p-skiva = böter, däremot är det tveksamt om det i det fallet skulle röra sig om bedrägligt beteende då den som förvaltar parkeringen inte lider ekonomisk skada. Det förekommer rätt ofta parkeringar där p-skiva används och man t.ex. får stå gratis i en timme men att man därefter måste betala parkeringsavgift. Du får inte gå ut och justera en p-skiva heller så det gör ingen skillnad (annat än rent bekvämlighetsmässigt) om man gör det manuellt eller har en automatiskt p-skiva.

Syftet är som sagt till viss del att vara en inkomstkälla men även till stor del att frigöra parkeringsplatser. Hur ofta svär man inte över att behöva köra varv efter varv för att hitta en ledig parkering? Varierar i och för sig beroende på var man bor men jag tror att de flesta av oss är med om det med jämna mellanrum oavsett ort.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Jag budade faktiskt på den, av ren nyfikenhet på hur en sån klocka ser ut live och hur urverket ser ut (i vanliga fall köper jag inget jag inte har ref på)
Köpte faktiskt två "Oris 17 jewels" innan jag började hänga här, för knappt ett år sedan. Köpte dom väldigt billigt så blev väl iofs inte förvånad när jag öppnade dom o fann att båda innehöll FHF ST96 verk. Det verkar vara standard i dessa Indien Oris.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Köpte faktiskt två "Oris 17 jewels" innan jag började hänga här, för knappt ett år sedan. Köpte dom väldigt billigt så blev väl iofs inte förvånad när jag öppnade dom o fann att båda innehöll FHF ST96 verk. Det verkar vara standard i dessa Indien Oris.
Tack för info, trodde faktiskt det skulle nåt bättre i.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Tack för info, trodde faktiskt det skulle nåt bättre i.
Som urverk o klocka så funkar det väl om man som jag gav runt 150:- (bortsett från att den utges för att vara en Oris), men att betala över 1.000:- är ju jävligt surt. Det brukar dyka upp några "Oris Marinemaster" från en o samma säljare på Tradera med jämna mellanrum, med utgångspris på 5-6.000:- med just ST96 verk i. Annonserna anmäls o försvinner för att dyka upp igen nån vecka senare.... :banghead:
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är det en gratisparkering så står du troligtvis där längre än du får eftersom du använder en automatisk p-skiva = böter, däremot är det tveksamt om det i det fallet skulle röra sig om bedrägligt beteende då den som förvaltar parkeringen inte lider ekonomisk skada. Det förekommer rätt ofta parkeringar där p-skiva används och man t.ex. får stå gratis i en timme men att man därefter måste betala parkeringsavgift. Du får inte gå ut och justera en p-skiva heller så det gör ingen skillnad (annat än rent bekvämlighetsmässigt) om man gör det manuellt eller har en automatiskt p-skiva.

Syftet är som sagt till viss del att vara en inkomstkälla men även till stor del att frigöra parkeringsplatser. Hur ofta svär man inte över att behöva köra varv efter varv för att hitta en ledig parkering? Varierar i och för sig beroende på var man bor men jag tror att de flesta av oss är med om det med jämna mellanrum oavsett ort.
Bor på mindre ort där jag endast vet en parkering med avgift efter p-skiva, dock hela tre timmar.

Jag förstår att det motarbetar dens syfte att vrida fram skivan, juridiskt tänkte jag att det inte är (mycket) värre än de som ställer sig på familje- eller elbilsplatser trots att de uppenbarligen varken har det ena eller andra. Eller tar upp två rutor på gratisparkeringar för att undvika uppsmällda dörrar.

Nu blev det OT, förlåt. Blev nyfiken på vad som egentligen gäller.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bor på mindre ort där jag endast vet en parkering med avgift efter p-skiva, dock hela tre timmar.

Jag förstår att det motarbetar dens syfte att vrida fram skivan, juridiskt tänkte jag att det inte är (mycket) värre än de som ställer sig på familje- eller elbilsplatser trots att de uppenbarligen varken har det ena eller andra. Eller tar upp två rutor på gratisparkeringar för att undvika uppsmällda dörrar.

Nu blev det OT, förlåt. Blev nyfiken på vad som egentligen gäller.
Man får absolut inte ställa om en manuell p-skiva. Det funkar dessutom inte heller, p-vakterna kollar av hur ventilerna står om de fattar misstankar. Står de på samma ställe när skivan är flyttad så får du böter.

(Men det kanske blev lite mycket ot nu för tråden)
 
Topp