Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En välskriven och inbjudande annons.
Var är den postad? Tar de extra betalt för skiljetecken?
Var är den postad? Tar de extra betalt för skiljetecken?
Med så heta varor har man inte tid att sätta ut punkter.
Vem är det som säljer klockan? Pantbanken?
Samuel, han har väl den hos pantbanken men inte råd att lösa ut denVem är det som säljer klockan? Pantbanken?
Samuel, han har väl den hos pantbanken men inte råd att lösa ut den
Vad får du 40k från? Tvivlar spontant på att det går att låna så mycket med hjälp av den där.Ok, kan nån förklara hur detta funkar?
Han har pantat den till exempelvis 40k och försöker sälja den för 45k? Men han har inte 40k, är det så det funkar? Vilket skulle innebära att klockan är värd 40?
Vad får du 40k från? Tvivlar spontant på att det går att låna så mycket med hjälp av den där.
Ok, kan nån förklara hur detta funkar?
Han har pantat den till exempelvis 40k och försöker sälja den för 45k? Men han har inte 40k, är det så det funkar?
Vad får du 40k från? Tvivlar spontant på att det går att låna så mycket med hjälp av den där.
Summan var inte frågan. Mer hur förfarandet var tänkt.
Surt om man Inte ens kan skramla ihop 10 lax för att lösa ut den. Men det är svåra tider, cant blame a guy for trying..1/3 av marknadsvärdet är nog ungefär vad de ser som möjligt lånebelopp.
Som jag har förstått det (baserat på när detta tagits upp tidigare) så är varan inlämnad som pant för ett lån på en viss summa. Pantvärdet är dock alltid lägre än marknadsvärdet så i detta fall har personen lämnat in sin klocka som pant och fått ett lån på låt oss säga 20k för det. Istället för att då lösa ut klockan själv för samma belopp så vill han sälja klockan, i det här fallet för 46k, och köparen betalar då för att lösa ut varan hos pantbanken (20k) + den summa som säljaren vill ha i mellanskillnad (26k). Det är så jag har uppfattat att det går till men har jag fel får någon gärna rätta mig.Summan var inte frågan. Mer hur förfarandet var tänkt.
Som jag har förstått det (baserat på när detta tagits upp tidigare) så är varan inlämnad som pant för ett lån på en viss summa. Pantvärdet är dock alltid lägre än marknadsvärdet så i detta fall har personen lämnat in sin klocka som pant och fått ett lån på låt oss säga 20k för det. Istället för att då lösa ut klockan själv för samma belopp så vill han sälja klockan, i det här fallet för 46k, och köparen betalar då för att lösa ut varan hos pantbanken (20k) + den summa som säljaren vill ha i mellanskillnad (26k). Det är så jag har uppfattat att det går till men har jag fel får någon gärna rätta mig.
Löser gäldenären inte ut det pantsatta föremålet säljs det på auktion och jag antar att det utannonserade priset är lägre än vad det förväntas säljas för på auktion (har dock ingen koll på detta), annars skulle en presumtiv köpare lika gärna kunna invänta auktionen om den nu säljs till ett lägre pris än vad han eller hon begär.
När varor auktioneras ut har jag för mig att den som lämnat varan i pant får eventuell mellanskillnad utbetald (minus pantbankens räntor och avgifter så klart) men jag antar att det är en ganska långdragen process och att man får ut pengarna fortare om man säljer det pantsatta föremålet på eget initiativ som i annonsen ovan.
Tack för detta. Jag trodde att en pantbank betalde ut mycket mer av värdet.
Nej, det stämmer. Pantbankerna spelar säkert och ägnar sig inte åt spekulation på ev. marknadsvärde. Är det till exempel en guldklocka så får du bara guldvärdet. Om det går till auktion så försöker de förstås få ut vad som går, men de räknar inte med det i förväg.Tack för detta. Jag trodde att en pantbank betalde ut mycket mer av värdet.
Riktigt fin tillhörande beskrivning!
Hahahah.. Man slutar aldrig förvånas vad det finns för tomtar där ute..
tänker att man kanske vill ha klockan åt rätt håll vid en försäljning.
Det ju en höger-klocka, naturligtvis.
Hur man nu får den till en Cartier haha... Är det en auktoriserad återförsäljare?Kommer ni ihåg när Cartier gjorde en G-shock?
Det kan du ge dig fan på. Helvetic Time AG.Hur man nu får den till en Cartier haha... Är det en auktoriserad återförsäljare?