• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Halloj! Sett en del klockor på blocket som säljs som Seiko modd. Men i själva verket bara är ett nh35 verk och allt annat är aftermarket.

Skulle ni klassa det som fake eller missledande?

Skulle själv aldrig kalla en klocka med Rolex urverk och allt annat aftermarket för Rolex.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Halloj! Sett en del klockor på blocket som säljs som Seiko modd. Men i själva verket bara är ett nh35 verk och allt annat är aftermarket.

Skulle ni klassa det som fake eller missledande?

Skulle själv aldrig kalla en klocka med Rolex urverk och allt annat aftermarket för Rolex.
Om vi tänker på samma person så har jag för mig att han även finns här på KS. Hans moddar brukar väl oftast utgå från SKX-grund (dvs. boetten) men att det mesta utöver det är utbytt mot alternativa delar däribland NH35 istället för 7s26 vilket nog enligt de flesta är en förbättring. Jag ser inget fel i att kalla det en Seikomodd och det är ett vedertaget uttryck för den här typen av klockor samt att annonserna vanligtvis är extremt tydliga med vilka delar som har bytts ut och mot vad.

Det blir genast väldigt krångligt om man ska försöka att definiera var gränsen går men tekniskt sett så innebär minsta lilla förändring att klockan inte längre är original och det kan vara en så pass enkel sak som att man har bytt krona eller fyllt på lyspasta i index på en vintageklocka, bytt vridring och/eller vridringsinlägg på ett dykarur osv. Var drar du själv gränsen för att få använda namnet på originalet? ☺️
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Om vi tänker på samma person så har jag för mig att han även finns här på KS. Hans moddar brukar väl oftast utgå från SKX-grund (dvs. boetten) men att det mesta utöver det är utbytt mot alternativa delar däribland NH35 istället för 7s26 vilket nog enligt de flesta är en förbättring. Jag ser inget fel i att kalla det en Seikomodd och det är ett vedertaget uttryck för den här typen av klockor samt att annonserna vanligtvis är extremt tydliga med vilka delar som har bytts ut och mot vad.

Det blir genast väldigt krångligt om man ska försöka att definiera var gränsen går men tekniskt sett så innebär minsta lilla förändring att klockan inte längre är original och det kan vara en så pass enkel sak som att man har bytt krona eller fyllt på lyspasta i index på en vintageklocka, bytt vridring och/eller vridringsinlägg på ett dykarur osv. Var drar du själv gränsen för att få använda namnet på originalet? ☺️
Håller med helt om att mycket av modd som finns är en förbättring.

Skrev med en säljare idag som moddat på en Pagani design klocka. Liksom en klocka för 700kr och en aftermarket tavla med Seiko på säljes för 4.000kr. Lite missvisande att skriva Seiko mod i det fallet enligt mig. Snarare pagani modd.

Jag tycker personligen att tavla, verk och boett är viktigast.

Behåller man bara verket så är det inte t.ex en Seiko i mina ögon
 

HSK

Patek
2-Faktor
Håller med helt om att mycket av modd som finns är en förbättring.

Skrev med en säljare idag som moddat på en Pagani design klocka. Liksom en klocka för 700kr och en aftermarket tavla med Seiko på säljes för 4.000kr. Lite missvisande att skriva Seiko mod i det fallet enligt mig. Snarare pagani modd.

Jag tycker personligen att tavla, verk och boett är viktigast.

Behåller man bara verket så är det inte t.ex en Seiko i mina ögon
Vi tänkte nog inte på samma person. 😂 Jag håller med, det låter otroligt dyrt och dessutom märkligt att man saluför det som en Seikomod (om delarna nu hade varit original). Om det däremot står Seiko på urtavlan och du är helt säker på att det inte är original så rör det sig i så fall om en illegal piratkopia och annonsen bör anmälas för granskning.
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Vi tänkte nog inte på samma person. 😂 Jag håller med, det låter otroligt dyrt och dessutom märkligt att man saluför det som en Seikomod (om delarna nu hade varit original). Om det däremot står Seiko på urtavlan och du är helt säker på att det inte är original så rör det sig i så fall om en illegal piratkopia och annonsen bör anmälas för granskning.
Haha nej vi tänker nog inte på samma person!😅 Här är en bild. Allt är pagani med en fake Seiko 62mas tavla utan lume. Jag har anmält den iallafall.
 

Bilagor

  • IMG_20201119_074909.jpg
    IMG_20201119_074909.jpg
    134.9 KB · Visningar: 41

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Om detta inte är okej att skriva här så är det bara att låta bli att svara😉
13 år gammal i en second hand butik (Gengåvan i Karlstad för typ en hundring) kunde jag inte låta bli att köpa denna Datejust trots att den ej fungerade för jag då som 13 åring tyckte den kändes för rejäl för att va en kopia. Nu 13 år senare så har den endast legat i en låda för jag hade glömt bort den. Så nu är frågan till er, tror ni att denna är original. Det som gör mig ifrågasättande är:
  • Den är automatisk och relativt bra tyngd i den
  • Kronan låses i ”rätt läge” och positionering på kronan.
  • På urtavlan bakom Rolex kronan är det som en cirkel av lim?

Tacksam om någon har någon ide om den kan vara något att fixa upp eller om den borde åka i soptunnan.
Fejk tyvärr.
 

thomastheswede

Audemars
Ingen big deal, men att inte folk gör lite mer pris-research än att kolla begärt pris på ETT objekt på C24. Booklets från 2003 går att hitta väldigt mycket billigare än så där...
 

Bilagor

  • 4A63845C-1592-41C3-A355-D2958ABB5654.jpeg
    4A63845C-1592-41C3-A355-D2958ABB5654.jpeg
    130.8 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Ingen big deal, men att inte folk gör lite mer pris-research än att kolla begärt pris på ETT objekt på C24. Booklets från 2003 går att hitta väldigt mycket billigare ön så där...
Det är nog ganska vanligt att man försöker att hitta ett så högt pris som möjligt och hänvisa till det för att ge legitimitet till den egna prissättningen (som man förmodligen är medveten om är för hög). Säljaren hänvisar till det absolut dyraste objektet som går att finna och köparen väljer ut ett jättegammalt vrak som prisreferens. 😁
 

thomastheswede

Audemars
Det är nog ganska vanligt att man försöker att hitta ett så högt pris som möjligt och hänvisa till det för att ge legitimitet till den egna prissättningen (som man förmodligen är medveten om är för hög). Säljaren hänvisar till det absolut dyraste objektet som går att finna och köparen väljer ut ett jättegammalt vrak som prisreferens. 😁
Precis!
 
Det är nog ganska vanligt att man försöker att hitta ett så högt pris som möjligt och hänvisa till det för att ge legitimitet till den egna prissättningen (som man förmodligen är medveten om är för hög). Säljaren hänvisar till det absolut dyraste objektet som går att finna och köparen väljer ut ett jättegammalt vrak som prisreferens. 😁
Varför håller vi på så egentligen? Säljaren sätter ett pris som han vet är för högt och köparen ger ett bud som han vet är för lågt. Är det bara jag som tycker att den dansen är tröttsam?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Varför håller vi på så egentligen? Säljaren sätter ett pris som han vet är för högt och köparen ger ett bud som han vet är för lågt. Är det bara jag som tycker att den dansen är tröttsam?
Jo, men tyvärr är det så folk är vana vid att marknaden ska fungera. Jag lägger själv på en viss prutmån när jag t.ex. säljer varor på Blocket eftersom det ändå alltid ska prutas oavsett hur schysst pris man än sätter från början. KS lider av liknande problematik där väldigt många inväntar prisbump och det blir nästan självuppfyllande på samma sätt då många förmodligen sätter ett lite högre utgångspris för att de vet att "alla" väntar på en prisbump (om det nu inte är ett extremt bra pris från början) och då anpassar sig många efter det även om man kanske tycker att det är löjligt.

Jag har ett ganska bra exempel där jag sålde en lite udda modell rätt omgående när jag hade fått hem den och la ut den till en bit under vad jag själv hade gett vilket var rimligt sett till skick, att den var nyservad osv. Intresset var ganska svalt och efter ett par prisbumpar var jag nere långt under marknadsvärdet för liknande objekt i mycket sämre och oservat skick och fick då ett PM från en användare som skrev något i stil med att det nu äntligen hade kommit ner till den nivå som han var beredd att betala efter säkert någon månad eller två på k&s. Jag ville så klart bara bli av med klockan så jag sålde men minns att jag blev lite irriterad över PMet och har för mig att jag svarade någonting i stil med att vi hade kunnat komma överens om ett bra pris mycket tidigare om han bara hade hört av sig. Kort därpå fanns klockan utannonserad på C24 till ett högre pris än mitt utgångspris (som köparen ju tyckte var alldeles för högt)... 🙄


Jag tycker att det är jäkligt trevligt och uppfriskande med folk som @BarbaBaba och @Hans B 1955 som sätter ett riktigt bra pris från början och önskar att alla kunde ta efter. 👍
 
Topp