• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Alla som gillar knasigt översatta annonser kan fröjdas för nu är Amazon här... Deras svenska sida har uppmärksammats på flera håll för ganska olyckliga översättningar. (Ni kanske kan gissa vad "stor tupp" blev översatt till...)
Lite tokigheter även på klockdelen av butiken. Här är en handfull.
Damherrklocka med silkonband, eller kanske läder? Bra med hårdlex och skruvade husben!
Skärmavbild 2020-10-29 kl. 08.31.04.png

Ett stycke automatisk kvartsur med solkronografi. Bra för snöskrattar!
Skärmavbild 2020-10-29 kl. 08.32.13.png
Inte många rätt :arghh::banghead::arghh:
Amazon kanske är lite väl snabba och ivriga på att expandera och ta marknadsandelar nu i pandemin 🤔

Inte många rätt :arghh::banghead::arghh:
Amazon kanske är lite väl snabba och ivriga på att expandera och ta marknadsandelar nu i pandemin 🤔
Ja man blir ju inte jätteköpsugen när annonserna är så motsägelsefulla. Läste att de skulle lansera en bättre översatt sida senare, hade kanske varit bättre att vänta lite till.. Detta är ju Wish-nivå. Men mycket kul att hitta under tiden :)

Alla som gillar knasigt översatta annonser kan fröjdas för nu är Amazon här... Deras svenska sida har uppmärksammats på flera håll för ganska olyckliga översättningar. (Ni kanske kan gissa vad "stor tupp" blev översatt till...)
Lite tokigheter även på klockdelen av butiken. Här är en handfull.
Damherrklocka med silkonband, eller kanske läder? Bra med hårdlex och skruvade husben!
Skärmavbild 2020-10-29 kl. 08.31.04.png

Ett stycke automatisk kvartsur med solkronografi. Bra för snöskrattar!
Skärmavbild 2020-10-29 kl. 08.32.13.png
Ja, hittade min beskärda del av roliga översättningar jag med, många just för översättningen av tupp, men också vissa klockrelaterade...

"Tommy hjälpreda", det är en klocktillverkare jag inte sett tidigare...
Screenshot_20201029-155105_Chrome.jpg
Screenshot_20201029-155021_Chrome.jpg
Screenshot_20201029-155252_Chrome.jpg

Bilagor

• Screenshot_20201029-155252_Chrome.jpg
    187 KB · Visningar: 15
Ja, hittade min beskärda del av roliga översättningar jag med, många just för översättningen av tupp, men också vissa klockrelaterade...

"Tommy hjälpreda", det är en klocktillverkare jag inte sett tidigare...
Screenshot_20201029-155105_Chrome.jpg
Screenshot_20201029-155021_Chrome.jpg

Amazon använder maskininlärning för att översätta sidorna till svenska. Som tur är visar resultatet att vi är långt ifrån att skapa SkyNet :D

Vet inte om det klassas som att passa in i denna tråd. Men står mig så in i helvete på alla värdelösa kopior på Facebook Marketplace....:mad:
Inte bara på Facebook, jag skrev ett inlägg om detta just igår. Det finns många fake klockor ute på Blocket med. Välgkorda kopior med alla tillbehör och certifikat. Speciellt när det gäller Rolex.

Inte bara på Facebook, jag skrev ett inlägg om detta just igår. Det finns många fake klockor ute på Blocket med. Välgkorda kopior med alla tillbehör och certifikat. Speciellt när det gäller Rolex.
Det som är speciellt på Facebook är att det inte är några välgjorda kopior. Det är riktigt usla skitkopior som man ser är fejk på 5 meters håll. Det dräller av dem.

Det som är speciellt på Facebook är att det inte är några välgjorda kopior. Det är riktigt usla skitkopior som man ser är fejk på 5 meters håll. Det dräller av dem.
Då kan man som klockintresserad känna igen en kopia rätt snabbt. Tyvärr är det inte alltid så. Jag sitter själv med en Rolexkopia hemma efter en affär som gick snett. Då har jag haft flera äkta Rolex klockor. Just den här kopian var väldigt bra. Det var först hemma då jag kunde titta mer på klockan i lugn och ro då jag upptäckte en väldigt liten vit prick på tavlan. Något Rolex aldrig skulle tillåta på en av sina klockor.

Klockan hade rätt tyngd och känsla. Den gröna klassika Rolexboxen luktade precis som Rolexboxar gör. Antar att boxen och manualen var det enda som var äkta. Certifikatet hade tom uppgifter från en riktig AD nere i Tyskland. Serienummer på klockan stämde överens med certifikatet. Så någon hade lagt ner tid på att göra det ordentligt.

Då kan man som klockintresserad känna igen en kopia rätt snabbt. Tyvärr är det inte alltid så. Jag sitter själv med en Rolexkopia hemma efter en affär som gick snett. Då har jag haft flera äkta Rolex klockor. Just den här kopian var väldigt bra. Det var först hemma då jag kunde titta mer på klockan i lugn och ro då jag upptäckte en väldigt liten vit prick på tavlan. Något Rolex aldrig skulle tillåta på en av sina klockor.

Klockan hade rätt tyngd och känsla. Den gröna klassika Rolexboxen luktade precis som Rolexboxar gör. Antar att boxen och manualen var det enda som var äkta. Certifikatet hade tom uppgifter från en riktig AD nere i Tyskland. Serienummer på klockan stämde överens med certifikatet. Så någon hade lagt ner tid på att göra det ordentligt.
Tror inte du ska avfärda din rolex som fake endast pga en liten vit prick på tavlan, även de stora har ibland problem med quality control.

En prick? Rolex tillåter stundtals mer än så. Du har alltså fått det bekräftat att det är en kopia. Har den andra "tells"?

En prick? Rolex tillåter stundtals mer än så. Du har alltså fått det bekräftat att det är en kopia. Har den andra "tells"?
Vi pratar om en hyfsad stor prick, har inte klockan längre så kan inte ta ett kort av tavlan. Inget man märker på direkten men efter närmare inspektion så märks det hyfsat tydligt.

Jag ringde AD som stod på certifikatet, de bekräftade att serienumret var falskt och fler hade hört av sig om samma nummer. Fick även reda på att säljaren som sålde den till mig att gjort samma manöver vid andra affärer.

Vi pratar om en hyfsad stor prick, har inte klockan längre så kan inte ta ett kort av tavlan. Inget man märker på direkten men efter närmare inspektion så märks det hyfsat tydligt.

Jag ringde AD som stod på certifikatet, de bekräftade att serienumret var falskt och fler hade hört av sig om samma nummer. Fick även reda på att säljaren som sålde den till mig att gjort samma manöver vid andra affärer.
Ok! Läskigt

En viss Nieminen och Jacobsson? Dem har varit uppe här på forumet nyligen.

Du får gärna PM’a mig namnet på herren du gjorde affär med.

Samma säljare har denna till salu också, 100% original men sjukt dålig passform på länken.
Skärmavbild 2020-11-04 kl. 21.26.12.png
Känns som en väldigt suspekt säljare alternativt ren slump att hen råkar ha två tveksamma objekt ute samtidigt. Rose-urtavlan försvann på 60-talet så den här kan inte vara från 1987. Passningen på länken är minst sagt off, ser snarare ut som en damlänk på en midsize?

Rolexkrona med "+" innebär väl före 60-talet dessutom? Ser ut som en gammal Princess Nodate men kan för lite om dessa för att säga om den är legit eller franken. Länken är HELT klart inte original till den boetten.

Hej,

Haft lite kontakt med en säljare på blocket men tycker att boxen och framförallt den nedre logon ut att vara lite slarvigt tillverkade? Någon annan än jag som misstänker att denna är falsk?

Bilagor

• 05213DD8-6718-4798-8FBE-5C6C7C1B3172.png
    05213DD8-6718-4798-8FBE-5C6C7C1B3172.png
    390.8 KB · Visningar: 119
  • 3696CE94-82B1-4BE4-91C2-C47730B24B8C.png
    3696CE94-82B1-4BE4-91C2-C47730B24B8C.png
    346.1 KB · Visningar: 119
Tillbaka
Topp